oncollegiaal?
zondag 30 september 2018 om 16:33
Hoi,
Ik werk als bedrijfsleider in een drogist. Nu heb ik een probleem met mijn assistent. Zij is sinds kort doorgegroeid van verkoper naar een leidinggevende functie, maar ik blijf eindverantwoordelijke.
Nu is zij lid van een sportvereniging en heeft wedstrijden op de zaterdagen. Als leidinggevende heb ik recht op een roostervrije zaterdag per maand, en welke zaterdag dat is wil ik graag zelf kiezen ivm feestjes en dergelijke. Zij maakt hier een groot probleem van aangezien zij 1x per maand dus niet kan sporten omdat ze mij moet vervangen. Ik heb met haar afgesproken dat ik de 1e zaterdag van de maand vrij neem ipv willekeurig zodat zij dit bij de sport kan aangeven.
Nu is er vorige week een dierbaar persoon overleden van een verkoper uit ons team. Hij wou graag de zaterdag vrij omdat hij moeite heeft met het verlies. Omdat we op het moment te weinig weekend medewerkers hebben vroeg ik mijn assistent om zijn dienst over te nemen. Mijn assistent zei dat ze dat niet wou uit eigen belang en liever ging sporten. Ik ben daar best boos over geweest tegenover haar omdat ik de verkoper geen vrij kon geven als er geen geschikte vervanger was. Ik heb haar oncollegiaal genoemd en dat behalve een sportteam ze ook een werkteam heeft waar ze dingen voor over moet hebben. Mijn assistent vind dat ik haar niet kan verplichten om op meerdere zaterdagen te werken ongeacht welke reden dan ook. Of het nu een feestje betreft of het overlijden van iemand anders. Ze vond het lullig voor de verkoper maar had geen zin om haar vrije zaterdag op te offeren. Nu hébben we een soort van ruzie en is de verstandshouding verslechterd. Wat vinden jullie?
Ik werk als bedrijfsleider in een drogist. Nu heb ik een probleem met mijn assistent. Zij is sinds kort doorgegroeid van verkoper naar een leidinggevende functie, maar ik blijf eindverantwoordelijke.
Nu is zij lid van een sportvereniging en heeft wedstrijden op de zaterdagen. Als leidinggevende heb ik recht op een roostervrije zaterdag per maand, en welke zaterdag dat is wil ik graag zelf kiezen ivm feestjes en dergelijke. Zij maakt hier een groot probleem van aangezien zij 1x per maand dus niet kan sporten omdat ze mij moet vervangen. Ik heb met haar afgesproken dat ik de 1e zaterdag van de maand vrij neem ipv willekeurig zodat zij dit bij de sport kan aangeven.
Nu is er vorige week een dierbaar persoon overleden van een verkoper uit ons team. Hij wou graag de zaterdag vrij omdat hij moeite heeft met het verlies. Omdat we op het moment te weinig weekend medewerkers hebben vroeg ik mijn assistent om zijn dienst over te nemen. Mijn assistent zei dat ze dat niet wou uit eigen belang en liever ging sporten. Ik ben daar best boos over geweest tegenover haar omdat ik de verkoper geen vrij kon geven als er geen geschikte vervanger was. Ik heb haar oncollegiaal genoemd en dat behalve een sportteam ze ook een werkteam heeft waar ze dingen voor over moet hebben. Mijn assistent vind dat ik haar niet kan verplichten om op meerdere zaterdagen te werken ongeacht welke reden dan ook. Of het nu een feestje betreft of het overlijden van iemand anders. Ze vond het lullig voor de verkoper maar had geen zin om haar vrije zaterdag op te offeren. Nu hébben we een soort van ruzie en is de verstandshouding verslechterd. Wat vinden jullie?
zondag 30 september 2018 om 19:21
De bedrijfsleider maakt domme afspraken zonder rekening te houden met bijzondere omstandigheden. Dat is simpelweg slecht leiderschap. En als een ondergeschikte die fout niet voor haar wenst op te lossen, krijgt die van degene die de fout maakte het verwijt oncollegiaal te zijn.
Lekker makkelijk.
Lekker makkelijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 30 september 2018 om 19:50
Normaal maak je plannen voor je vrije zaterdag, ook al is dat bankhangen en de boodschappen doen. Zo abrupt je plannen om moeten gooien zou voor mij niet werken, dan ben ik een week van slag. Ik zou dus niet op het laatste moment beschikbaar zijn.
zondag 30 september 2018 om 19:55
Het klinkt alsof er meer speelt.
Ik vind jouw "ja maar ik wil zelf kiezen wanneer ik vrij ben" namelijk ook nogal zeurderig overkomen. Heb jij dan vrije keus en de rest zoekt het maar uit en moet zich aanpassen? En dan doe je ook nog eens alsof je werkelijk een enorme gunst doet door een vaste dag af te spreken, wat mij de normaalste zaak van de wereld lijkt. Komt ook niet collegiaal over.
Ik gok dus zomaar dat er al langer veel meer onderhuidse irritaties spelen en de betreffende medewerker daardoor minder welwillend naar jou is, net als jij dat naar haar bent. De kans dat het persoonlijk onaardig bedoeld is naar de collega met het overlijden lijkt me niet zo groot. Het is immers ook niet diens verantwoordelijkheid om het op te lossen, maar de jouwe.
Ik vind jouw "ja maar ik wil zelf kiezen wanneer ik vrij ben" namelijk ook nogal zeurderig overkomen. Heb jij dan vrije keus en de rest zoekt het maar uit en moet zich aanpassen? En dan doe je ook nog eens alsof je werkelijk een enorme gunst doet door een vaste dag af te spreken, wat mij de normaalste zaak van de wereld lijkt. Komt ook niet collegiaal over.
Ik gok dus zomaar dat er al langer veel meer onderhuidse irritaties spelen en de betreffende medewerker daardoor minder welwillend naar jou is, net als jij dat naar haar bent. De kans dat het persoonlijk onaardig bedoeld is naar de collega met het overlijden lijkt me niet zo groot. Het is immers ook niet diens verantwoordelijkheid om het op te lossen, maar de jouwe.
zondag 30 september 2018 om 19:57
MinkeDeWit schreef: ↑30-09-2018 16:39Is het verplicht voor assistent managers om zaterdagen te werken? Zo ja, dan kun je eigenlijk geen zaterdagsport hebben. Kiezen of delen.
Je bent haar meerdere dus haar verplicht stellen te komen. In de meeste winkels is het verplicht dat iemand van de managers of vaste krachten er op zaterdag en op zondag is.
Aan haar om dan te ruilen, in ieder geval zelf te regelen.
Het is haar probleem.
Daarnaast.klinkt ze niet erg geschikt voor de functie als ze zich zo weinig interesseert voor hoe de drukste dag van de week, waar haar salaris dus van betaald wordt, wordt ingevuld.
zondag 30 september 2018 om 20:05
De meeste mensen leven niet om te werken, maar werken om te leven.Het-groepje schreef: ↑30-09-2018 19:57Daarnaast.klinkt ze niet erg geschikt voor de functie als ze zich zo weinig interesseert voor hoe de drukste dag van de week, waar haar salaris dus van betaald wordt, wordt ingevuld.
zondag 30 september 2018 om 20:08
Dat heeft ze gedaan. Lees anders gewoon wat TO schrijftHet-groepje schreef: ↑30-09-2018 19:57Je bent haar meerdere dus haar verplicht stellen te komen. In de meeste winkels is het verplicht dat iemand van de managers of vaste krachten er op zaterdag en op zondag is.
Aan haar om dan te ruilen, in ieder geval zelf te regelen.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 30 september 2018 om 20:30
Misschien speelt er meer frustratie bij je collega? Ik kan me voorstellen dat ze geen zin heeft om op te komen draven als de onderbezetting al langer een probleem is waar maar niks aan gedaan wordt.
En hoe flexibel een werkgever is, bepaalt voor mij ook hoe flexibel ik me opstel.
En hoe flexibel een werkgever is, bepaalt voor mij ook hoe flexibel ik me opstel.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
M. Python
zondag 30 september 2018 om 20:51
Ik ben het met je eens.JollyRider schreef: ↑30-09-2018 19:21De bedrijfsleider maakt domme afspraken zonder rekening te houden met bijzondere omstandigheden. Dat is simpelweg slecht leiderschap. En als een ondergeschikte die fout niet voor haar wenst op te lossen, krijgt die van degene die de fout maakte het verwijt oncollegiaal te zijn.
Lekker makkelijk.
Maar de assistent(e) moet zich nu één ding heel goed realiseren. Ze moet nu standaard op de eerste zaterdag van de maand werken. Over een paar maanden is er toevallig op die ene zaterdag een ongelofelijk belangrijke wedstrijd. De kans dat ze die dag vrij gaat krijgen is nul.
Het is prima om terug te vallen op je afspraken en om dat zakelijk te benaderen. Maar het is geen slimme zet, je weet namelijk nooit wanneer je zelf eens een gunst nodig hebt van je collega´s.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 30 september 2018 om 20:53
Eens hoor, die assistent klinkt niet heel handig. Maar het startpunt blijft dat TO onverstandige afspraken gemaakt heeft en emotionele druk gebruikt om haar fout te herstellen. Uitermate onprofessioneelCeylon schreef: ↑30-09-2018 20:51Ik ben het met je eens.
Maar de assistent(e) moet zich nu één ding heel goed realiseren. Ze moet nu standaard op de eerste zaterdag van de maand werken. Over een paar maanden is er toevallig op die ene zaterdag een ongelofelijk belangrijke wedstrijd. De kans dat ze die dag vrij gaat krijgen is nul.
Het is prima om terug te vallen op je afspraken en om dat zakelijk te benaderen. Maar het is geen slimme zet, je weet namelijk nooit wanneer je zelf eens een gunst nodig hebt van je collega´s.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 30 september 2018 om 21:09
Met alle respect voor het werk, maar het is geen rocket science. Een student met een bijbaantje kan gemakkelijk een all rounder worden.
zondag 30 september 2018 om 21:12
Dan geef je dus aan dat je eerder gemaakte afspraken totaal niet belangrijk vindt als leidinggevende. Ook naar de rest van je personeel (want reken maar dat er geluld wordt). Nee, echt een top idee voor de sfeer om een ander express dwars te zitten en eerder gezegde toezeggingen terug te draaien zonder toelichting. Daar kweek je wel een loyaal team mee.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 30 september 2018 om 21:18
Heeft ze dus niet gedaan anders had ze dit probleem niet.
zondag 30 september 2018 om 21:32
Je assistente kan gewoon nee zeggen en hoeft hierop geen toelichting te geven. Dat jij hier haar op aanspreekt is lijkt me niet correct. Of ze nou haar nagels wil lakken, brood wil bakken of bij oma op bezoek wil, het is niet aan jou als leidinggevende om te bepalen of zij wel of niet moet werken afhankelijk van haar weekendplannen.
Of het collegiaal is dat is een tweede. Kan er niet een weekendhulp vanaf een andere locatie komen invallen om de uren op te vangen? Of een stagiare de vrijdag vrij geven zodat hij/zij zaterdag kan komen?
Of het collegiaal is dat is een tweede. Kan er niet een weekendhulp vanaf een andere locatie komen invallen om de uren op te vangen? Of een stagiare de vrijdag vrij geven zodat hij/zij zaterdag kan komen?
Onze tijd is nu.
zondag 30 september 2018 om 23:03
Als je niet op zaterdag wil werken moet je niet in een winkel gaan werken. Punt.
deze situatie had dus nooit mogen ontstaan. Lief dat je zo hebt meegedacht maar nu zit je met de consequenties. Het wordt moeilijk om dit terug te draaien maar ik denk niet dat het anders kan. Zij denkt dat ze recht heeft op deze positie maar het is een gunst. En dat zou ik haar heel duidelijk maken. En dan is het aan haar om dat te accepteren of niet. Dus je zegt tegen haar: of je stelt je flexibeler op, en in een geval als deze kom je wel gewoon werken, of je zoekt een andere baan.
Dat jij je zaterdagen het liefst flexibel indeelt vind ik hier niet relevant. Kom op zeg, je werkt er al 3. Ik vind het niet gek dat je dan je vrije zaterdagen af wil wisselen.
Je bent veel te lief geweest en hebt deze mevrouw veel te veel positie gegeven. Zij neemt dat veel te veel voor lief. Nogmaals: het is een gunst, geen recht. En als iemand hier niet als zodanig mee om kan gaan vervalt de gunst.
Nooit meer doen zulke afspraken maken.
deze situatie had dus nooit mogen ontstaan. Lief dat je zo hebt meegedacht maar nu zit je met de consequenties. Het wordt moeilijk om dit terug te draaien maar ik denk niet dat het anders kan. Zij denkt dat ze recht heeft op deze positie maar het is een gunst. En dat zou ik haar heel duidelijk maken. En dan is het aan haar om dat te accepteren of niet. Dus je zegt tegen haar: of je stelt je flexibeler op, en in een geval als deze kom je wel gewoon werken, of je zoekt een andere baan.
Dat jij je zaterdagen het liefst flexibel indeelt vind ik hier niet relevant. Kom op zeg, je werkt er al 3. Ik vind het niet gek dat je dan je vrije zaterdagen af wil wisselen.
Je bent veel te lief geweest en hebt deze mevrouw veel te veel positie gegeven. Zij neemt dat veel te veel voor lief. Nogmaals: het is een gunst, geen recht. En als iemand hier niet als zodanig mee om kan gaan vervalt de gunst.
Nooit meer doen zulke afspraken maken.
maandag 1 oktober 2018 om 00:23
Dit ja! Dat had ik op mijn vorige werk en daardoor was ik altijd degene die in het weekend kon werken omdat de rest daar geen zin in had.
maandag 1 oktober 2018 om 00:49
Ik neem aan dat je met roosters werkt? Dan kun je haar niet verplichten om die dag toch te komen werken ondanks dat z evrij gepland stond. Het is niet sociaal, maar als ze al vijf andere dagen werkt die week ga ik er ook niet zomaar een zesde dag bijdraaien. Bezetting is bij ons ook niet altijd goed, maar je komt er wel doorheen. Misschien met wat langere rijen soms, maar dat is dan even niet anders die dag. Is hetzelfde als iemand zich die ochtend ziekmeld. Super als er iemand anders voor in de plaats kan komen en anders doe je het zonder.
Dus daar ruzie over maken vind ik als leidinggevende best raar.
Dus daar ruzie over maken vind ik als leidinggevende best raar.
maandag 1 oktober 2018 om 06:32
Hoewel je in principe gelijk hebt geldt dat niet in deze situatie. Ze stond niet ingepland en werd op het laatste moment gevraagd om in te vallen. Als daar geen duidelijke regels over zijn staat het haar vrij om nee te zeggen.
maandag 1 oktober 2018 om 06:34
Dan is onze werkplek niks voor jouredbulletje schreef: ↑30-09-2018 19:50Normaal maak je plannen voor je vrije zaterdag, ook al is dat bankhangen en de boodschappen doen. Zo abrupt je plannen om moeten gooien zou voor mij niet werken, dan ben ik een week van slag. Ik zou dus niet op het laatste moment beschikbaar zijn.