Werk & Studie alle pijlers

oncollegiaal?

30-09-2018 16:33 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik werk als bedrijfsleider in een drogist. Nu heb ik een probleem met mijn assistent. Zij is sinds kort doorgegroeid van verkoper naar een leidinggevende functie, maar ik blijf eindverantwoordelijke.

Nu is zij lid van een sportvereniging en heeft wedstrijden op de zaterdagen. Als leidinggevende heb ik recht op een roostervrije zaterdag per maand, en welke zaterdag dat is wil ik graag zelf kiezen ivm feestjes en dergelijke. Zij maakt hier een groot probleem van aangezien zij 1x per maand dus niet kan sporten omdat ze mij moet vervangen. Ik heb met haar afgesproken dat ik de 1e zaterdag van de maand vrij neem ipv willekeurig zodat zij dit bij de sport kan aangeven.

Nu is er vorige week een dierbaar persoon overleden van een verkoper uit ons team. Hij wou graag de zaterdag vrij omdat hij moeite heeft met het verlies. Omdat we op het moment te weinig weekend medewerkers hebben vroeg ik mijn assistent om zijn dienst over te nemen. Mijn assistent zei dat ze dat niet wou uit eigen belang en liever ging sporten. Ik ben daar best boos over geweest tegenover haar omdat ik de verkoper geen vrij kon geven als er geen geschikte vervanger was. Ik heb haar oncollegiaal genoemd en dat behalve een sportteam ze ook een werkteam heeft waar ze dingen voor over moet hebben. Mijn assistent vind dat ik haar niet kan verplichten om op meerdere zaterdagen te werken ongeacht welke reden dan ook. Of het nu een feestje betreft of het overlijden van iemand anders. Ze vond het lullig voor de verkoper maar had geen zin om haar vrije zaterdag op te offeren. Nu hébben we een soort van ruzie en is de verstandshouding verslechterd. Wat vinden jullie?
cowandchicken schreef:
30-09-2018 17:21
Ik snap iets niet.
Eerst zeg je dat de regeling is dat zij 1 zaterdag per maand werkt en jij de andere zaterdagen.
Maar op de betreffende dag werk jij al (waardoor je niet kunt invallen) en moet zij alsnog invallen omdat verder niemand allround is behalve jij en zij.
Hoe doe je dat normaal dan, dan sta je toch ook als enige allrounder?
Waarom moeten er dan nu ineens 2 zijn?
Ik denk dat de ander allrounder degene met het sterfgeval is?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
cowandchicken schreef:
Ik snap iets niet.
Eerst zeg je dat de regeling is dat zij 1 zaterdag per maand werkt en jij de andere zaterdagen.
Maar op de betreffende dag werk jij al (waardoor je niet kunt invallen) en moet zij alsnog invallen omdat verder niemand allround is behalve jij en zij.

Er zijn nog meer allrounders, zoals die verkoper die een dierbare verloren heeft.
Ik begrijp niet hoe iemand in een winkel kan werken en zelfs leidinggevende kan worden, terwijl zij drie van de vier zaterdagen niet kan werken. Zaterdag is immers een gewone werkdag voor een drogist.
Een arts kan toch bijvoorbeeld ook niet weigeren op zondag te werken omdat hij naar de voetbal of de kerk wil?
Overigens begrijp ik dergelijke afspraken al niet als je kennelijk niet genoeg personeel hebt om vervanging te regelen en je het contractureel niet verplicht bent. Wat doe je als iemand op zaterdag bijvoorbeeld ziek is?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 17:31
26.13% gewijzigd
cowandchicken schreef:
Ik snap iets niet.
Omdat degene met de overleden dierbare waarschijnlijk meer ervaring had dan de nieuwe medewerkers en kon ze daarom niet alleen met die onervaren medewerkers staan.
Sommigen insinueren dat het gaat over harder werken als ze onderbemand zijn. Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Eerder dat het voor de klanten niet meer comfortabel is door de ellenlange rij omdat er maar 1 kassa open is of niemand van het winkelpersoneel beschikbaar is om iets aan te vragen.
Er staat in haar contract dat ze ook op zaterdagen moet werken.
Dan moet ze dus niet op zaterdag een sport doen.

Dat ze af en toe kan sporten is leuk, maar als ze meer wil sporten zoekt ze maar een andere baan.

Is er op voorhand afgecheckt door het hoofdkantoor of zij zo'n promotie - met dus de eis om wel degelijk zeer regelmatig op zaterdag te werken - wel zag zitten?

Iedereen gelijk voor de wet en ze werkt dus maar gewoon zoals alle anderen ook op zaterdag.

Aangezien er iemand anders langdurig ziek is ... Kan er geen extra all-rounder bijkomen?
Want als morgen ofwel jij, ofwel zij vakantie heeft of ziek wordt, is er een groot probleem. Al helemaal als jullie met 2 afwezig zijn.
Ik werk ook in teamverband en ook zaterdagen. Bij ons staat in de cao dat het tooster minimaal 6 weken van tevoren bekend moet zijn. En ik neem dus aan dat de collega die je gevraagd hebt te werken die zaterdag, dit pas net voor de betreffende zaterdag te horen kreeg. Werkweigering is niet van toepassing, dit gaat om collegialiteit. En daarin ben ik het wel met je eens dat het oncollegiaal is. Maar goed, dat is nog steeds haar vrije keus en dat mag. Het is niet leuk, maar je kan er weinig aan doen.
Tip : stel voor de zaterdag een achterwacht in. Hebben wij ook en dat staat gewoon op het rooster en weet je dus ook ver van tevoren. Als er dan iemand ziek is of zoals nu met een sterfgeval, heb je de achterwacht die moet komen werken. Heb je dit probleem dus niet meer :)
Dus zij houdt zich aan gemaakte afspraken en is daarmee oncollegiaal?

Beschaving is je aan je woord houden, ook als dat slecht uit komt.

Dus zij oncollegiaal? Prima. Maar jij onbeschaafd. Had je maar een betere afspraak moeten maken, haar contract gaf daar ruimte voor.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Een achterwacht instellen kan niet zo maar. Daar moet dan iets tegenover staan (uren of geld). Dus ik denk dat je dat niet zelf zo kan beslissen.

Dat ze dit nu geweigerd heeft is haar goed recht. Of het aardig is, is een tweede.

Dat jij haar maar 1 zaterdag laat werken was jouw keuze als leidinggevende. Hoeveel zaterdagen zou zij moeten werken officieel?
Sport heeft nooit voorrang op werk. De persoon die jouw collega dit privilege heeft gegeven, heeft dus iets niet goed gedaan. Met die persoon zou je dus in gesprek moeten gaan om aan te geven dat de situatie op deze manier niet werkbaar is.

Ben je zelf die persoon geweest....
dan zal het lastig terugdraaien worden vrees ik. Zij gedraagt zich namelijk veel zakelijker dan jij: zij grijpt terug op gemaakte mondelinge afspraken en wijkt daar niet vanaf om personele redenen. Door die afspraak bepaalt zij dus de werkverdeling.
Jij gebruikt zelf vooral emotionele argumumenten (iets is “collegiaal” of niet, jij zou liever op andere dagen vrij zijn dan deze, maar ja...zij bepaalt.)

De enige manier om hier iets in te veranderen is dus een meer zakelijke opstelling met duidelijke afspraken. Ook voor het welzijn van andere werknemers.
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 17:44
3.17% gewijzigd
JollyRider schreef:
30-09-2018 17:34
Dus zij houdt zich aan gemaakte afspraken en is daarmee oncollegiaal?

Beschaving is je aan je woord houden, ook als dat slecht uit komt.

Dus zij oncollegiaal? Prima. Maar jij onbeschaafd. Had je maar een betere afspraak moeten maken, haar contract gaf daar ruimte voor.
Eigenlijk zeg jij het wat korter.. ik typte gelijk :)
Whomi schreef:
30-09-2018 17:33
Ik werk ook in teamverband en ook zaterdagen. Bij ons staat in de cao dat het tooster minimaal 6 weken van tevoren bekend moet zijn. En ik neem dus aan dat de collega die je gevraagd hebt te werken die zaterdag, dit pas net voor de betreffende zaterdag te horen kreeg. Werkweigering is niet van toepassing, dit gaat om collegialiteit.
.
Ik neem aan dat jij de mening bent toegedaan dat familie van het personeel in deze winkel voortaan ten minste 6 weken tevoren aan moeten geven wanneer zij dood gaan ?

Er bestaat ook nog zoiets als overmacht.
Niet geschoten is altijd mis
Zij houdt zich aan haar contractuele afspraken. Jullie hebben ervoor gekozen om iemand te promoveren die duidelijk als eis heeft gesteld niet meer dan 1 zaterdag per maand te werken.
Ik vind het ook niet collegiaal van haar, maar ze staat in haar recht, je kunt niet van haar eisen dat ze komt.

Ik zou proberen of je elkaar wat tegemoet kunt komen. Ze sport vast niet de hele dag, wellicht kan ze alleen de ochtend komen, en dan op haar vaste zaterdag ook maar een halve dag of zo.
Ik vind haar oncollegiaal. Ooit zal zij een vervanger moeten zoeken en hopelijk zal ze dan beseffen hoe "lullig" het dan is als niemand je wil vervangen.
Maloochem schreef:
30-09-2018 17:48
Ik vind haar oncollegiaal. Ooit zal zij een vervanger moeten zoeken en hopelijk zal ze dan beseffen hoe "lullig" het dan is als niemand je wil vervangen.
Dit dus ook.

Ik zou vanaf nu gewoon niks meer opvangen voor haar.
En hopelijk zijn er nog een paar die haar houding bemerken.
Bitje93 schreef:
30-09-2018 17:44
.
Ik neem aan dat jij de mening bent toegedaan dat familie van het personeel in deze winkel voortaan ten minste 6 weken tevoren aan moeten geven wanneer zij dood gaan ?

Nu had de collega sport als reden. Wat nu als ze een dagje uit had staan oid. Was dat wel een reden geweest? Of had ze ongeacht wat ze gepland had staan maar moeten afzeggen? Nee is ook een antwoord op een vraag.
Zoek iemand die wel op zaterdagen kan werken, dan heb je dit soort gezeur niet.
Wie er ‘gelijk’ heeft is niet belangrijk. Jullie hebben allebei een punt.
Benbits schreef:
30-09-2018 17:50
Nu had de collega sport als reden. Wat nu als ze een dagje uit had staan oid. Was dat wel een reden geweest? Of had ze ongeacht wat ze gepland had staan maar moeten afzeggen? Nee is ook een antwoord op een vraag.
Dit. Er zijn vast wel studenten beschikbaar die je in de weekends kunt inplannen. Dat men tegenwoordig heel krap personeel inplant is het probleem van de werkgever, niet van het personeel.
redbulletje schreef:
30-09-2018 18:03
Dit. Er zijn vast wel studenten beschikbaar die je in de weekends kunt inplannen. Dat men tegenwoordig heel krap personeel inplant is het probleem van de werkgever, niet van het personeel.
Nadeel is wel dat zo'n jobstudent geen allrounder is.

Blijkbaar is er eventueel wel personeel te vinden, maar niemand die alle taken kan of mag doen.
Benbits schreef:
30-09-2018 17:37
Een achterwacht instellen kan niet zo maar. Daar moet dan iets tegenover staan (uren of geld). Dus ik denk dat je dat niet zelf zo kan beslissen.

Dat ze dit nu geweigerd heeft is haar goed recht. Of het aardig is, is een tweede.

Dat jij haar maar 1 zaterdag laat werken was jouw keuze als leidinggevende. Hoeveel zaterdagen zou zij moeten werken officieel?
er staat bij ons niks tegenover hoor. Je weet op zaterdag voor 8 uur of je moet werken en dat is het. In de cao staat daar ook geen vergoeding voor.
Bitje93 schreef:
30-09-2018 17:44
.

Nee, ik geef aan dat bij dit soort gevallen je bij ons dus niet verplicht kan worden om te komen werken. Omdat je het volgens de cao dus minimaal 6 weken van tevoren moet weten en dit dus geen werkweigering is zoals iemand hier riep. En daarom is er dus die achterwacht. Daarmee ondervang je het probleem van mensen die zich op de cao beroepen of niet kunnen komen werken om wat voor reden dan ook enz.
Whomi schreef:
30-09-2018 18:09
er staat bij ons niks tegenover hoor. Je weet op zaterdag voor 8 uur of je moet werken en dat is het. In de cao staat daar ook geen vergoeding voor.
Als je niet ruim van te voren te horen hebt gekregen zaterdag te moeten werken kunnen ze je toch niet verplichten beschikbaar te zijn als ze daar geen wachtgeld voor betalen?
Whomi schreef:
30-09-2018 18:09
Dat was bij ons ook zo. Tot collega's in het land zich ertegen gingen verzetten. De OR heeft zich er toen over gebogen en er kwam uit dat er iets tegenover moest staan. Toen is de hele achterwacht geschrapt.
Benbits schreef:
30-09-2018 17:50

Dit dus! Je mag nee zeggen zonder opgaaf van reden, en je mag vrij vragen zonder opgaaf van reden.

Zal effe lekker worden dat je je leidinggevende verantwoording schuldig bent over je bezigheden op je geplande vrije dag.
redbulletje schreef:
30-09-2018 18:12
Als je niet ruim van te voren te horen hebt gekregen zaterdag te moeten werken kunnen ze je toch niet verplichten beschikbaar te zijn als ze daar geen wachtgeld voor betalen?
Ik hoef niet de hele dag beschikbaar te blijven. Als ik om 8 uur niks heb gehoord, kan ik gewoon mijn eigen gang gaan verder. In onze cao staat wel iets over wachtgeld, maar dat gaat in dit geval dus niet op. Het is geen bereikbaarheidsdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven