Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs: twijfels.

29-03-2014 14:33 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om komend semester mijn lesbevoegdheid te halen. Ik heb al eens eerder les gegeven, toen ik 3 jaar jonger was, maar dat was een drama. Ik had totaal geen overwicht en ik kon niet eens met de les beginnen, zo druk was ik bezig met iedereen stil krijgen. Nu was het een extreem moeilijke klas en lag het schoolsysteem (Montessori) me totaal niet, maar toch, het heeft zijn sporen achter gelaten. Na een tijd in het bedrijfsleven merk ik toch dat ik het mis, het onderwijs. Ik voel me hier totaal niet geinspireerd en tel letterlijk soms de minuten voor ik naar huis kan. Ik ben totaal niet met mijn vak bezig, wat ik ontzettend jammer vind.

Ik weet van mezelf waar het toentertijd mis is gegaan; ik had concentratieproblemen en zat niet lekker in mijn vel. Daar heb ik al flink aan gewerkt, onder andere door cursussen te volgen, therapie te krijgen en bovendien na te denken over hoe ik in het leven sta. Ik denk dat de leerlingen van morgen een stuk leukere juf voor de klas zullen krijgen dan de leerlingen van toen.

Toch ben ik ergens erg bang voor het klassenmanagement. Hoe krijg ik die klas stil? Ik kan wel een hele leuke, inspirirerende les bedenken, zolang ik niet eens de kans krijg om te beginnen heb ik er niks aan. De boeken die ik heb zeggen bij dit onderdeel altijd: "doe wat bij je past". Ik heb toen werkelijk alles geprobeerd, afwachten, gewoon beginnen met de les, dingen op het bord schrijven, er overheen praten (geen goed idee), namen noemen en ga zo maar door. Mijn begeleider was een van de oudere docenten op de school, hem ging het gewoon natuurlijk af en hij had geen idee waar het aan lag. Hopelijk heb ik de volgende keer wel een begeleider die weet waar hij mee bezig is en dat ook uit kan leggen.

Kan iemand mij tips geven, geruststellen enzovoorts? Ik heb nog 5 maanden om me voor te bereiden voor mijn opleiding begint en wil daar echt het maximale uit halen.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:24:

[...]

Je werkt in Belgie? Hier geven we geen cijfers voor gedrag. Zo jammer, het zou echt een stuk beter zijn vind ik. In mijn geboorteland gebeurt dat wel en reken maar dat een onvoldoende voor gedrag een groot probleem is.Nee, Nederland, basisschool. Handvaardigheid wordt in deze ateliers ook beoordeeld op inzet en gedrag. Niet elk kind is even creatief of handig, dus ook het proces wordt beoordeeld!
Ik vond het ook lastig om een autoriteits/ouderfiguur te spelen voor die leerlingen. Vooral omdat we toentertijd niet meer dan 5 jaar scheelden. Nu zal het 8 zijn, wat alweer een verschil is. Maar ik herinnerde me mijn oude schooltijd nog veel te goed en wou niet te streng zijn. Waarom iemand verbieden om naar de wc te gaa? Muziek te luisteren? En ja hoor, ze maakten er meteen misbruik van. Zo jammer. Ik was vroeger altijd wel iemand die luisterde naar de docent. Ik had de leerlingen veel te volwassen ingeschat.
Je kunt beter in het begin streng zijn, en vooral consequent zodat ze heel goed weten wat ze aan je hebben.

Leerlingen zitten in de puberteit en hebben grenzen nodig. Dan voelen ze zich veiliger ook al willen ze ook graag tegen die grenzen aantrappen. Ze respecteren een leraar meer als die stevig in zijn schoenen staat. Later, als ze gewend zijn aan jouw gezag kun je de teugels altijd wat meer laten vieren.

Overigens vind ik verbieden om naar de wc te gaan onzin. Als je moet dan moet je. Wanneer iemand daar misbruik van maakt kun je altijd nog ingrijpen.
quote:sandt schreef op 29 maart 2014 @ 15:29:

[...]

Nee, Nederland, basisschool. Handvaardigheid wordt in deze ateliers ook beoordeeld op inzet en gedrag. Niet elk kind is even creatief of handig, dus ook het proces wordt beoordeeld!

Ah, ja, ik snap het!

Kan iemand me uitleggen waarom het cijfer voor vlijt/gedrag is verwijderd van het rapport?
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:31:

Ik vond het ook lastig om een autoriteits/ouderfiguur te spelen voor die leerlingen. Vooral omdat we toentertijd niet meer dan 5 jaar scheelden. Nu zal het 8 zijn, wat alweer een verschil is. Maar ik herinnerde me mijn oude schooltijd nog veel te goed en wou niet te streng zijn. Waarom iemand verbieden om naar de wc te gaa? Muziek te luisteren? En ja hoor, ze maakten er meteen misbruik van. Zo jammer. Ik was vroeger altijd wel iemand die luisterde naar de docent.Je wilde niet te streng zijn? Leerlingen maakt het niet uit of je streng bent, het gaat veel meer om het respect, dat jij voor hen hebt en kunt laten zien. Met respect kun je veel strenger zijn, en nog vinden ze je een tof mens. Streng zijn zonder respect brengt je nergens!
quote:Wollstonecraft schreef op 29 maart 2014 @ 15:35:

Je kunt beter in het begin streng zijn, en vooral consequent zodat ze heel goed weten wat ze aan je hebben.

Leerlingen zitten in de puberteit en hebben grenzen nodig. Dan voelen ze zich veiliger ook al willen ze ook graag tegen die grenzen aantrappen. Ze respecteren een leraar meer als die stevig in zijn schoenen staat. Later, als ze gewend zijn aan jouw gezag kun je de teugels altijd wat meer laten vieren.

Overigens vind ik verbieden om naar de wc te gaan onzin. Als je moet dan moet je. Wanneer iemand daar misbruik van maakt kun je altijd nog ingrijpen.Dat is wel zo. Maar hier gingen ze echt met 3, 4 tegelijk. Dat wil ik wel inperken. Niet meer dan 1 tegelijk.
quote:sandt schreef op 29 maart 2014 @ 15:36:

[...]

Je wilde niet te streng zijn? Leerlingen maakt het niet uit of je streng bent, het gaat veel meer om het respect, dat jij voor hen hebt en kunt laten zien. Met respect kun je veel strenger zijn, en nog vinden ze je een tof mens. Streng zijn zonder respect brengt je nergens!Hoe zie jij respect dan? Ik vind het lastig om te onderscheiden.
Ik denk echt dat je het moet gaan doen. Je vond het leuk en hebt hart voor leerlingen.

En elke leraar heeft lastige groepen / leerlingen etc. Daar ontkom je niet aan.

Wat ook belangrijk is in deze is de school zelf en de visie (en houding) van het andere personeel. Wanneer je een directeur hebt die heel soft is en snel geneigd is misdragingen van leerlingen goed te praten heb je een softe schoolcultuur. Dan is het voor een leraar ook lastiger om grenzen te stellen.

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat mijn manager de klas inkwam om te vragen of leerlingen die te laat waren toch mijn les in mochten. En dat terwijl ik al het hele jaar bezig was om consequent te zijn en alle leerlingen heel goed wisten dat ze bij mij echt op tijd moesten zijn. Laaiend was ik dat hij mij op die manier (waar de rest van de klas bijzat!) voor het blok zette. Ik heb toen ook nee gezegd.

Het onderwijs is mooi, je moet wel stevig in je schoenen staan.
quote:Wollstonecraft schreef op 29 maart 2014 @ 15:39:

Ik denk echt dat je het moet gaan doen. Je vond het leuk en hebt hart voor leerlingen.

En elke leraar heeft lastige groepen / leerlingen etc. Daar ontkom je niet aan.

Wat ook belangrijk is in deze is de school zelf en de visie (en houding) van het andere personeel. Wanneer je een directeur hebt die heel soft is en snel geneigd is misdragingen van leerlingen goed te praten heb je een softe schoolcultuur. Dan is het voor een leraar ook lastiger om grenzen te stellen.

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat mijn manager de klas inkwam om te vragen of leerlingen die te laat waren toch mijn les in mochten. En dat terwijl ik al het hele jaar bezig was om consequent te zijn en alle leerlingen heel goed wisten dat ze bij mij echt op tijd moesten zijn. Laaiend was ik dat hij mij op die manier (waar de rest van de klas bijzat!) voor het blok zette. Ik heb toen ook nee gezegd.

Het onderwijs is mooi, je moet wel stevig in je schoenen staan.Ik had precies hetzelfde, mijn regels versus zijn softe aanpak. De leerlingen aten in de klas, speelden spelletjes op hun mobiel- "ik ben iets aan het opzoeken"- en luisterden muziek. Ik vond het vreselijk, maar ja, als ik het verbood was ik de slechterik weer.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:38:

[...]

Hoe zie jij respect dan?

Door streng te zijn zonder onvriendelijk of heel boos te worden. Door iedereen hetzelfde te behandelen. Door te zeggen wat je doet en te doen wat je zegt.

Door ook, juist, te benoemen wat goed gaat of wat leerlingen goed doen.

Door mensen in hun waarde te laten en als je boos bent (of boos "speelt") leerlingen niet persoonlijk aan te vallen, maar op hun gedrag aan te spreken.

In mijn eerste jaar had ik een klas die (door omstandigheden buiten mijn controle) niet liep. Ik werd steeds controlerender en zij steeds opstandiger. Ik had echt buikpijn als ik les aan ze moest geven. Ik heb toen veel gehad aan het onderstaande boek, en vooral aan het hoofdstuk over dimensie 1 een positieve houding ten opzichte van school en leren. Er staan veel handige dingen in.

Uiteindelijk was het een van mijn fijnste klassen.

http://www.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=4834-0
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:44:

[...]

Ik had precies hetzelfde, mijn regels versus zijn softe aanpak. De leerlingen aten in de klas, speelden spelletjes op hun mobiel- "ik ben iets aan het opzoeken"- en luisterden muziek. Ik vond het vreselijk, maar ja, als ik het verbood was ik de slechterik weer.Dat is het nadeel van stage lopen, je komt in iemands anders aanpak terecht en dat is vaak niet de jouwe.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:35:

[...]

Ah, ja, ik snap het!

Kan iemand me uitleggen waarom het cijfer voor vlijt/gedrag is verwijderd van het rapport?Dochter hier krijgt nog steeds, per vak een lijst met drie beoordelingen, naast het cijfer voor de opgedane kennis. Gedrag, inzet, inzicht. Op het vo
quote:Wollstonecraft schreef op 29 maart 2014 @ 15:47:

[...]

Door streng te zijn zonder onvriendelijk of heel boos te worden. Door iedereen hetzelfde te behandelen. Door te zeggen wat je doet en te doen wat je zegt.

Door ook, juist, te benoemen wat goed gaat of wat leerlingen goed doen.

Door mensen in hun waarde te laten en als je boos bent (of boos "speelt") leerlingen niet persoonlijk aan te vallen, maar op hun gedrag aan te spreken.

In mijn eerste jaar had ik een klas die (door omstandigheden buiten mijn controle) niet liep. Ik werd steeds controlerender en zij steeds opstandiger. Ik had echt buikpijn als ik les aan ze moest geven. Ik heb toen veel gehad aan het onderstaande boek, en vooral aan het hoofdstuk over dimensie 1 een positieve houding ten opzichte van school en leren. Er staan veel handige dingen in.

Uiteindelijk was het een van mijn fijnste klassen.

http://www.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=4834-0

Dat boek heb ik!!!

En ja, ik werd ook steeds bozer op die klas. Ik speelde niet meer boos, ik had echt een hekel aan dat groepje en ze konden niks meer goed doen in mijn ogen.
quote:Wollstonecraft schreef op 29 maart 2014 @ 15:48:

[...]

Dat is het nadeel van stage lopen, je komt in iemands anders aanpak terecht en dat is vaak niet de jouwe.Ik had eigenlijk om een andere begeleider moeten vragen.
quote:sandt schreef op 29 maart 2014 @ 15:49:

[...]

Dochter hier krijgt nog steeds, per vak een lijst met drie beoordelingen, naast het cijfer voor de opgedane kennis. Gedrag, inzet, inzicht. Op het voHmm, wat voor school is dat?
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:51:

[...]

Dat boek heb ik!!!

En ja, ik werd ook steeds bozer op die klas. Ik speelde niet meer boos, ik had echt een hekel aan dat groepje en ze konden niks meer goed doen in mijn ogen.

Heel herkenbaar, maar daarmee kom je echt in een neerwaartse spiraal, je voelt je machteloos, wordt steeds verkrampter in je strengheid, leerlingen steeds opstandiger en uiteindelijk is iedereen ongelukkig en loopt het helemaal niet meer.

Op het moment dat je echt boos bent en dus de controle verliest zit je als leraar altijd fout, het is onprofessioneel gedrag en leerlingen zullen dat meestal (terecht) niet accepteren.

Toch kan het zelfs in zo'n situatie nog wel goedkomen hoor.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:38:

[...]

Hoe zie jij respect dan? Ik vind het lastig om te onderscheiden.

Maak nooit een leerling belachelijk, keur zijn gedrag af, niet zijn hele persoonlijkheid.

Geef opbouwende kritiek.

Probeer een meningsverschil ook eens vanuit zijn perspectief te zien. Niet alleen een verschil over het gedrag maar ook over een antwoord over de lesstof. Zeker bij minder exacte vakken kan een leerling wel eens een goed inzicht hebben.

Mijn wiskunde leraar schreef ooit het bord vol met berekeningen met sinus cosinus etc om de lengte van een rib te berekenen. Ik zei dat het sneller kon met pythagoras. Het is dertig jaar geleden en weet nog hoe belachelijk de leraar mij toen maakte. Maar ik had gelijk, toen begon hij over dat dit hoofdstuk niet om pythagoras ging dat het dus alsnog fout was.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:54:

[...]

Hmm, wat voor school is dat?Voortgezet Onderwijs. Mavo in haar geval, maar het is school breed.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 15:51:

[...]

Dat boek heb ik!!!

Ja ik behandel leerlingen met alles wat ik van ze weet, maar hun gedrag elke dag alsof het voor het eerst gebeurt. Ik haal er nooit oude koeien bij.

Volgende week moet ik weer de handarbeid beoordelen, dan gaat het over alle weken dat die leerlingen bij mij waren. Dan spit ik even in mijn geheugen en aantekeningen.

Maar het gedrag in die les is het gedrag van die les! Iemand die iets doet wat niet kan wordt dan niet vergeven omdat dit de eerdere lessen niet voorkwam. Maar iemand die een kleine misstap maakt wordt ook niet afgerekend op de resultaten uit de eerdere lessen. Er is bij mij wel een druppel die de emmer doet overlopen, maar elke nieuwe les is de emmer leeg aan het begin!
Oh, dat vind ik wel moeilijk, als iemand respectloos doet in het dagelijks leven heeft diegene het bij mij meteen verspeeld. Het gedrag van een leerling anders zien is erg lastig. Immers, een leerling die altijd braaf zijn werk doet mag ik nou eenmaal meer dan iemand die elke les ruzie schopt met klasgenoten, niet oplet en een grote mond tegen me heeft. En komt gedrag niet voort uit persoonlijkheid? Hoe zien jullie dat? En hoe leer ik het anders zien?
quote:Wollstonecraft schreef op 29 maart 2014 @ 15:56:

[...]

Heel herkenbaar, maar daarmee kom je echt in een neerwaartse spiraal, je voelt je machteloos, wordt steeds verkrampter in je strengheid, leerlingen steeds opstandiger en uiteindelijk is iedereen ongelukkig en loopt het helemaal niet meer.

Op het moment dat je echt boos bent en dus de controle verliest zit je als leraar altijd fout, het is onprofessioneel gedrag en leerlingen zullen dat meestal (terecht) niet accepteren.

Toch kan het zelfs in zo'n situatie nog wel goedkomen hoor.Hoe dan?
Ik heb ook dat wanneer een lieve leerling eens zijn spullen vergeet ik dat sneller door de ogen zie dan de leerling die vorige les super brutaal was.

Ik denk ook dat een leerling die altijd zijn best doet het niet fijn vindt om net zo behandeld te worden als de grootste stoorzender uit de klas, of zie ik het nu fout?
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 19:24:

Oh, dat vind ik wel moeilijk, als iemand respectloos doet in het dagelijks leven heeft diegene het bij mij meteen verspeeld. Het gedrag van een leerling anders zien is erg lastig. Immers, een leerling die altijd braaf zijn werk doet mag ik nou eenmaal meer dan iemand die elke les ruzie schopt met klasgenoten, niet oplet en een grote mond tegen me heeft. En komt gedrag niet voort uit persoonlijkheid? Hoe zien jullie dat? En hoe leer ik het anders zien?Jij bent de professional. Heeft niets met mogen en niet mogen te maken. En als een leerling jou respectloos behandeld, is dat vandaag. Morgen nieuwe kansen, het zijn pubers. Meteen alle credits verspeeld hebben kan niet als jij je professioneel opstelt.
quote:hechter schreef op 29 maart 2014 @ 19:26:

Ik heb ook dat wanneer een lieve leerling eens zijn spullen vergeet ik dat sneller door de ogen zie dan de leerling die vorige les super brutaal was.

Ik denk ook dat een leerling die altijd zijn best doet het niet fijn vindt om net zo behandeld te worden als de grootste stoorzender uit de klas, of zie ik het nu fout?

Je kunt natuurlijk een regel hebben dat eerste keer spullen vergeten niet bestraft wordt. Maar pas bij tweede of derde keer! En natuurlijk behandel je de leerling die altijd zijn best doet, net zo als de grootste stoorzender uit de klas. Want ook die stoorzender schreeuwt erom om met respect behandeld te worden, alleen op een andere manier. Gedrag los zien van de persoon, ook die stoorzender heeft leuke kanten, benoem die, waardeer die en hij heeft minder behoefte om te storen. Beweeg met ze mee, strijk ze niet tegen de haren in!

In mijn stage op het voortgezet onderwijs zaten leerlingen steeds een denkbeeldig balletje over te gooien. Docent had het al meerdere keren verboden. Ik heb het balletje, denkbeeldig gevangen en gezegd dat ze het na de les weer op mochten komen halen. Geen last meer van gehad, en de grootste boef stond na de les naast mijn bureau, voor het 'balletje'.
Wat ik erg mis in je verhaal is het hebben van een band met de leerlingen. Want dat is waarmee je moeilijke leerlingen kan beïnvloeden. En juist met kinderen met moeilijk gedrag moet je daar extra in investeren, als je een hekel krijgt aan leerlingen gaat dat nooit meer goed komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven