Werk & Studie alle pijlers

Onderwijsassistent/Pabo

29-10-2019 21:04 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Twee jaar geleden heb ik mijn hbo opleiding afgerond en nu ben ik aan het werk. Ik zit de hele week achter de computer en dat maakt me niet heel gelukkig.

Ik zit er nu over na te denken om me om te scholen als onderwijsassistent/leraarondersteuner. Ik vind het namelijk erg leuk om kinderen te helpen, te begeleiden, te coördineren en afwisseling te hebben in werk.

Om leraarondersteuner te worden moet ik eerst de opleiding tot onderwijsassistent doen en daarna de opleiding tot leraarondersteuner. Ook lees ik dat de baankans als onderwijsassistent niet groot is.

Een andere optie is volgens mij om de opleiding pabo te volgen. Met de propedeuse kun je ook als leraarondersteuner aan de slag, klopt dat?

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoop op deze manier meer duidelijkheid te krijgen in de (beste) opties die ik heb.

Groetjes!
Er zijn een aantal reacties geweest, dus daar ga ik verder niet op in, maar ik raad je wel aan om eens een aantal dagen mee te lopen met een leerkracht (PO en VO)
Zo krijg je een iets beter beeld van het vak.

Een OA heeft salarisschaal 4
Een leerkrachtondersteuner heeft salarisschaal 7
Een leerkracht heeft salarisschaal 10
Rivermoana schreef:
30-10-2019 11:09
Ik zat trouwens te kijken wat een leraar basisschool verdient. Maar wanneer kom je dan in de hoogste schaal? Heeft dat met ervaring of met leeftijd te maken?
Je komt in een hogere schaal als je in een schooljaar een bepaald aantal dagen hebt gewerkt.
Volgens mij 50-60 dagen.
Yor2 schreef:
30-10-2019 17:39
Je komt in een hogere schaal als je in een schooljaar een bepaald aantal dagen hebt gewerkt.
Volgens mij 50-60 dagen.
Dat is de trede toch? Elke functieschaal heeft een vast aantal tredes, elk jaar dat je als leerkracht werkt 1. Aan het einde van de tredes staat je salaris gewoon voor de rest van je carrière stil, tenzij je een ‘hogere’ functie krijgt.
Suðri schreef:
30-10-2019 17:15
Je kan een lerarenbeurs krijgen en gewoon collegegeld betalen ipv instellingsgeld.
Je kunt geen lerarenbeurs aanvragen als je nog geen leraar bent en niet in het onderwijs werkt. Je moet in het onderwijs werken én een lerarenbevoegdheid hebben om de lerarenbeurs aan te kunnen vragen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Yor2 schreef:
30-10-2019 17:39
Volgens mij 50-60 dagen.
Nee, je gaat een trede omhoog als je 60 dagen in een schooljaar hebt gewerkt in het onderwijs. In de laatste schaal kom je als basisschoolleerkracht eigenlijk nooit.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Suðri schreef:
30-10-2019 17:44
Dat is de trede toch? Elke functieschaal heeft een vast aantal tredes, elk jaar dat je als leerkracht werkt 1. Aan het einde van de tredes staat je salaris gewoon voor de rest van je carrière stil, tenzij je een ‘hogere’ functie krijgt.
Correct, na 15 jaar zit je in de hoogste trede.
In het onderwijs is het niet eenvoudig om een functieschaal hoger te komen. In het basisonderwijs heb je bijvoorbeeld L10 t/m L14.
Zonder cijfers op te zoeken, volgens mij zijn er erg weinig leerkrachten in L12 of hoger.

Ik was in de war met schaal en tredes.
anoniem_383146 wijzigde dit bericht op 30-10-2019 17:53
Reden: toelichting op eerdere reactie
3.31% gewijzigd
CleopatraVII schreef:
30-10-2019 17:48
Je kunt geen lerarenbeurs aanvragen als je nog geen leraar bent en niet in het onderwijs werkt. Je moet in het onderwijs werken én een lerarenbevoegdheid hebben om de lerarenbeurs aan te kunnen vragen.
En hoe zit het met de tegemoetkoming leraren?
CleopatraVII schreef:
30-10-2019 17:48
Ik kreeg hem 15 jaar geleden wel voor de verkorte opleiding. Is dat veranderd?
Yor2 schreef:
30-10-2019 17:52
Correct, na 15 jaar zit je in de hoogste trede.
In het onderwijs is het niet eenvoudig om een functieschaal hoger te komen. In het basisonderwijs heb je bijvoorbeeld L10 t/m L14.
Zonder cijfers op te zoeken, volgens mij zijn er erg weinig leerkrachten in L12 of hoger.

Ik was in de war met schaal en tredes.
VSO is 11, maar kijkt niet echt een enorm verschil.
Suðri schreef:
30-10-2019 18:58
Ik kreeg hem 15 jaar geleden wel voor de verkorte opleiding. Is dat veranderd?
Geen idee, maar dit zijn de huidige regels. Lerarenbeurs is alleen voor leraren mét bevoegdheid en werkzaam in het onderwijs.
Kikix schreef:
30-10-2019 18:45
En hoe zit het met de tegemoetkoming leraren?
Dat kun je zelf opzoeken bij Rijksoverheid.
Suðri schreef:
30-10-2019 14:02
Bizar. Hier echt niet en meerdere scholen gezien, zelfs in het speciaal onderwijs is het niet vanzelfsprekend.
Raar inderdaad. Voor mij is het iets vanzelfsprekends.
Geen enkele school hier in de buurt heeft een remedial teacher.
Dit heeft mij ook altijd erg leuk geleken.

Nu is er wel veel meer werk te krijgen/vinden als onderwijsassistent dan een aantal jaar geleden. En ook als leerkracht kun je zo aan de slag.
Remedial teacher kun je ook als zelfstandige zijn, of je laten inhuren.
Ik ken er een en moet nee verkopen, erg veel vraag naar.
Ik lees dat je al denkt over de pabo.
Zelf werk ik in de bso en tegenwoordig als persoonlijk begeleider van kinderen die een op een begeleiding nodig hebben op school.

Over de functie onderwijs assistent kan ik je wel vertellen dat sinds het leraren tekort blijkbaar de onderwijs assistenten goed genoeg zijn om de klas te draaien als de leraqr er niet is. Of als er helemaal geen leraar is kan krijgen ze bijvoorbeeld elke maandag die klas. In dat opzicht kan je dus beter de pabo doen, dan heb je in elk geval die opleiding en kan je als beide aan de slag.

Daarbij als je je laat omscholen tot pabo moet je 2 jaar naar school.
Als je nu de opleiding onderwijsassistent gaat doen heb je grote kans dat je 3 jaar moet, want die opleiding kost drie jaar. Geen idee hoe dat geregeld is met vrijstellingen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Volgens mij heb je als zij-instromer, dus met een afgeronde HBO-opleiding recht op een lerarenbeurs.
Je kan waarschijnlijk ook al na een half jaar als LIO-er aan de slag, dan krijg je al betaald.
Lambchop schreef:
30-10-2019 21:41
Volgens mij heb je als zij-instromer, dus met een afgeronde HBO-opleiding recht op een lerarenbeurs.
Je kan waarschijnlijk ook al na een half jaar als LIO-er aan de slag, dan krijg je al betaald.
Als zij-instromer heb je gewoon een betaalde baan als leerkracht en volgens mij is het gebruikelijk dat de werkgever het hele traject betaalt.
TO, heb je wel eens met groepen kinderen gewerkt?
Suðri schreef:
30-10-2019 21:46
Als zij-instromer heb je gewoon een betaalde baan als leerkracht en volgens mij is het gebruikelijk dat de werkgever het hele traject betaalt.
Ja, precies.
Dus dan is er geen sprake van instellingsgeld, schoolgeld of lerarenbeurs.
Lambchop schreef:
30-10-2019 21:48
Ja, precies.
Dus dan is er geen sprake van instellingsgeld, schoolgeld of lerarenbeurs.
Instellingsgeld is sowieso geen sprake van.
Lambchop schreef:
30-10-2019 21:39
Ik lees dat je al denkt over de pabo.
Zelf werk ik in de bso en tegenwoordig als persoonlijk begeleider van kinderen die een op een begeleiding nodig hebben op school.

Over de functie onderwijs assistent kan ik je wel vertellen dat sinds het leraren tekort blijkbaar de onderwijs assistenten goed genoeg zijn om de klas te draaien als de leraqr er niet is. Of als er helemaal geen leraar is kan krijgen ze bijvoorbeeld elke maandag die klas. In dat opzicht kan je dus beter de pabo doen, dan heb je in elk geval die opleiding en kan je als beide aan de slag.

Daarbij als je je laat omscholen tot pabo moet je 2 jaar naar school.
Als je nu de opleiding onderwijsassistent gaat doen heb je grote kans dat je 3 jaar moet, want die opleiding kost drie jaar. Geen idee hoe dat geregeld is met vrijstellingen.

Voor volwassen is er op veel plaatsen een verkorte opleiding. Anderhalf tot twee jaar ongeveer.
multomap schreef:
30-10-2019 11:00
Ik snap je goed, TO. Ik heb jaren als docent gewerkt en ben om privé redenen overgestapt naar onderwijsassistent. Ik werk in het VO en voornamelijk met 1 klas omdat daar de grootste behoefte aan extra handen in de klas is. Ik loop de hele dag met deze klas mee en ondersteun de vakdocenten waar nodig. Het ene uur help ik leerlingen gaten boren, het andere uur leg ik ze nog eens uit hoe je ook alweer moet afronden en daarna ga ik met een klein groepje uit de klas om tekeningen te maken. Ik vind het superleuk maar het is ook intensief. Het is dan ook niet voor niets dat ik bij deze klas word ingezet.
Maar ik heb wel degelijk meer tijd om leerlingen te helpen dan toen ik docent was. Dan ben je verantwoordelijk voor de hele klas tegelijk. Nu kan ik naast die ene leerling gaan zitten die het zo lastig vindt, terwijl de docent zich met de rest van de klas bezig houdt. Al mijn collega's geven aan het zo prettig te vinden dat ze nu zelf ook wat meer tijd voor de leerlingen hebben.
Hou wel rekening met een laag salaris, waarschijnlijk een stuk lager dan je nu krijgt.
Qua opleiding kan ik je niets adviseren omdat ik zelf de lerarenopleiding heb gedaan.
Mijn situatie is misschien net iets anders dan die van de gemiddelde onderwijsassistent maar ik heb nu geen nakijkwerk meer, amper vergaderingen, geen oudergesprekken, geen ontwikkeltaken etc. Ik heb vooral veel contact met de leerlingen en dat is wat ik het leukst vind.

Tja, dat heb ik dus allemaal wel. Vind die dingen om allemaal heel leuk om te doen. Ontwikkeltaken doe ik gewoon mee met de rest van het team en heb ik mijn eigen aandeel in. Wij werken in projecten en daar heb ik mijn eigen aandeel in.

De baan van onderwijsassistent of leraarondersteuner vind ik een geweldige van omdat de taak op elke school anders ingevuld kan worden en als je geluk hebt kun je dus heel veel inbreng hebben in de invulling van je taken..

Ik ben ruim twee jaar geleden aangenomen voor assistentie in de combigroep 3/4/5. Inmiddels doe ik heel veel andere dingen doordat er op mijn school vooral naar ieders talent gekeken wordt.
Suðri schreef:
30-10-2019 21:48
TO, heb je wel eens met groepen kinderen gewerkt?
Ik heb een keer meegelopen in groep 2 toen ik 12 was. Maar nee, verder niet met jonge kinderen.
Kikix schreef:
30-10-2019 22:48
Ik heb een keer meegelopen in groep 2 toen ik 12 was. Maar nee, verder niet met jonge kinderen.
Dan zou ik als ik jou was een paar dagen in het bo en een paar dagen in het vo mee proberen te draaien.
Suðri schreef:
30-10-2019 22:51
Dan zou ik als ik jou was een paar dagen in het bo en een paar dagen in het vo mee proberen te draaien.
Ga ik doen. Bedankt voor de tip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven