Onderwijsassistent/Pabo
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:04
Hallo allemaal,
Twee jaar geleden heb ik mijn hbo opleiding afgerond en nu ben ik aan het werk. Ik zit de hele week achter de computer en dat maakt me niet heel gelukkig.
Ik zit er nu over na te denken om me om te scholen als onderwijsassistent/leraarondersteuner. Ik vind het namelijk erg leuk om kinderen te helpen, te begeleiden, te coördineren en afwisseling te hebben in werk.
Om leraarondersteuner te worden moet ik eerst de opleiding tot onderwijsassistent doen en daarna de opleiding tot leraarondersteuner. Ook lees ik dat de baankans als onderwijsassistent niet groot is.
Een andere optie is volgens mij om de opleiding pabo te volgen. Met de propedeuse kun je ook als leraarondersteuner aan de slag, klopt dat?
Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoop op deze manier meer duidelijkheid te krijgen in de (beste) opties die ik heb.
Groetjes!
Twee jaar geleden heb ik mijn hbo opleiding afgerond en nu ben ik aan het werk. Ik zit de hele week achter de computer en dat maakt me niet heel gelukkig.
Ik zit er nu over na te denken om me om te scholen als onderwijsassistent/leraarondersteuner. Ik vind het namelijk erg leuk om kinderen te helpen, te begeleiden, te coördineren en afwisseling te hebben in werk.
Om leraarondersteuner te worden moet ik eerst de opleiding tot onderwijsassistent doen en daarna de opleiding tot leraarondersteuner. Ook lees ik dat de baankans als onderwijsassistent niet groot is.
Een andere optie is volgens mij om de opleiding pabo te volgen. Met de propedeuse kun je ook als leraarondersteuner aan de slag, klopt dat?
Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoop op deze manier meer duidelijkheid te krijgen in de (beste) opties die ik heb.
Groetjes!
donderdag 31 oktober 2019 om 13:20
Dat item in zijn uitzending vond ik ook enorm interessant! Hij heeft volgens mij groot gelijkYellowLemon schreef: ↑30-10-2019 00:05Ik zou voor de complet pabo opleiding gaan. Check de laatste aflevering van zondag met Lubach maar over het leraren te kort.
donderdag 31 oktober 2019 om 13:23
Ik snap wat je bedoelt, maar in de praktijk komt het erop neer dat je wel voor de klas gezet wordt tegen een stukken minder salaris.Kikix schreef: ↑30-10-2019 09:59De taken van een onderwijsassistent spreken mij meer aan. Meer individuele aandacht voor de leerling en meer verschillende werkzaamheden zoals administratie, organiseren, helpen voorbereiden etc. Ook vind ik het fijn om niet de hele dag voor de klas te staan en meerdere leraren en leerlingen te helpen.
En idd heel veel banen zijn daar niet in te vinden omdat ze juist liever leerkrachten hebben.
donderdag 31 oktober 2019 om 15:01
Helaas niet, want geen afgeronde hbo of wo opleiding. Dus met jaren werkervaring, een vwo diploma en straks diploma onderwijsassistent, moet ik 4 jaar pabo doen. Terwijl bijvoorbeeld mijn man vanuit zijn ict functie met nul ervaring binnen 2 jaar voor de klas kan, want hbo afgerond (in totaal andere richting) Snap dat er een bepaald niveau mee aangetoond kan worden maar het is voor mij een beetje zuur
donderdag 31 oktober 2019 om 15:03
Ja, dat kan ik me voorstellen! Ik weet dat er individuele trajecten samengesteld kunnen worden nav een assessment (niet via de pabo, maar speciale bureaus). Misschien eens kijken, met je werkgever, wat er mogelijk is!Vesvalli schreef: ↑31-10-2019 15:01Helaas niet, want geen afgeronde hbo of wo opleiding. Dus met jaren werkervaring, een vwo diploma en straks diploma onderwijsassistent, moet ik 4 jaar pabo doen. Terwijl bijvoorbeeld mijn man vanuit zijn ict functie met nul ervaring binnen 2 jaar voor de klas kan, want hbo afgerond (in totaal andere richting) Snap dat er een bepaald niveau mee aangetoond kan worden maar het is voor mij een beetje zuur
donderdag 31 oktober 2019 om 18:55
Ik heb me hier in het begin wel toe laten overhalen. Sinds mijn aanstelling voor onbepaalde tijd, weiger ik het als het om een aaneengesloten periode van meer dan één dag gaat. Met goede argumenten, dat we het gewoon niet kunnen maken om de leerlingen onvolwaardig onderwijs te geven. Als ik er ben vervang ik dus hooguit de eerste ziektedag van een collega, met aangepast programma.
Mijn directie is het daar gelukkig mee eens.