Werk & Studie alle pijlers

Oneerlijke situatie ! Wat moet ik doen???

14-08-2018 09:26 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heb dit keer iets waar niet alleen ik, maar meerdere collega's mee rondlopen.

Ik werk als microbiologisch analist (niveau 4) in het ziekenhuis. Ik heb HAVO gedaan en daarna MLO. Ik werk er nu bijna 2 jaar. In die 2 jaar heb ik al heel wat dingen meegemaakt op deze baan. Ik voel mij hier soms benadeeld en gediscrimineerd en ik ben niet de enige.

Ik ga in september beginnen aan mijn HBO opleiding. Toen ik vorig jaar een functioneringsgesprek had en ik vroeg om 'hogerop te komen' en 'meer taken' zeiden ze dat ze mij alleen de simpele taken konden laten doen van het HBO werk en zelfs al zou ik als volledig HBO analist aan het werk zijn, ik krijg er toch niet voor betaald zonder papiertje..... Zoals het bij elke baan tegenwoordig gaat!

Ik ben 27, maar heb toch besloten daarom door te gaan studeren.. Ik wilde het altijd al, maar heb wat drama in de tussentijd gehad en dacht inmiddels dat ik nu 'te oud' was. Ik ben dus wel van mening veranderd:). Het is nu of nooit.

Nu kom ik bij het probleem.....:

Sinds dit jaar april/mei heb ik een nieuwe collega erbij, leuke vlotte meid van 28 a 29. Ze heeft MLO niv 4 gedaan en haar HBO opleiding propedeuse gehaald, maar kon het niveau blijkbaar niet aan van haar HBO opleiding en is er uiteindelijk mee gestopt. Ze heeft in het verleden (6 jaar geleden) 3 maand stage gelopen in dit ziekenhuis. Dat is nagenoeg niks, maar oke. Verder leuke meid niks tegen haar, maar mijn werkgever heeft haar aangenomen als HLO analist met HLO salaris, maar zonder het papiertje. Niet alleen ik, maar ook een stel andere collega's is erg ontsteld en in shock hierover, want waarom zij wel en ik bijv. niet? Nu is mijn vraag o.a. is dit wel toegestaan volgens de wet ?? Kan ik hiermee naar een instantie zo ja, welke? Dit vraag ik niet alleen voor mezelf, maar ook tegenover de andere benadeelde collega's !

Tell me what to do !!
strenght is what we gain from the madness we survive
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 11:19
Ja het is inderdaad zeer oneerlijk en frustrerend en heb er inderdaad genoeg aan gedaan, maar voor mij bestaat er inderdaad de gunfactor niet. Waarom? Geen idee. Er zijn bepaalde collega's waar ik gewoon iets minder mee kan opschieten, want ik ben niet zoals hun. En ik kan ook niet doen alsof ik ben zoals zij. Ik walg van hielenlikkers en dat zijn zij wel. Alleen hielenlikkers krijgen meestal wel wat ze willen en mensen die eerlijk zijn en hard werken niet.
Waarom vat je dit zo persoonlijk op? Gunfactor?
Een werkomgeving is over het algemeen een professionele omgeving. Heb je wel eens bedacht dat je je huidige werk misschien prima doet maar je werkgever niet meer potentie in je ziet dan de functie die je nu vervult? Dat kan ook he?
jellycups01 schreef:
14-08-2018 11:23
Ja, oneerlijkheid en vriendjespolitiek zijn er inderdaad altijd al geweest. Maar het was "vroeger" wel wat makkelijker dan nu om zonder passend diploma ergens een baan te krijgen.

Dat heeft puur met vraag en aanbod te maken. Een werkgever kiest een werknemer die het best past bij het bedrijf en de functie. Als hij maar een paar sollicitanten krijgt en de helft daarvan heeft niet het juiste diploma (maar bijvoorbeeld wel de juiste ervaring) maak je meer kans om zonder papiertje die baan te krijgen (behalve natuurlijk beschermde beroepen). Tegenwoordig hebben steeds meer mensen minstens een hbo-diploma, dus is het logisch dat werkgevers daar eerder voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 11:19
Ja het is inderdaad zeer oneerlijk en frustrerend en heb er inderdaad genoeg aan gedaan, maar voor mij bestaat er inderdaad de gunfactor niet. Waarom? Geen idee. Er zijn bepaalde collega's waar ik gewoon iets minder mee kan opschieten, want ik ben niet zoals hun. En ik kan ook niet doen alsof ik ben zoals zij. Ik walg van hielenlikkers en dat zijn zij wel. Alleen hielenlikkers krijgen meestal wel wat ze willen en mensen die eerlijk zijn en hard werken niet. Ik hoop gewoon een werkplek te vinden waar ze mijn waarde en mijn inzet wel inzien zonder dat ik een dubbele agenda moet hanteren om te krijgen wat ik verdien.
Nee. Je hebt er niet genoeg aan gedaan!

Je had je om te beginnen kandidaat moeten stellen.

Vervolgens had je het ook nog moeten winnen van iemand die duidelijk meer heeft gedaan om voor een HBO-functie in aanmerking te komen dan jij.

Wees realistisch over je eigen functioneren en leer van je fouten. Anders kom je er nooit.
yette wijzigde dit bericht op 14-08-2018 11:33
0.63% gewijzigd
cutiepie27 Maak je in ieder geval geen illusies dat dit bij andere werkgevers niet gebeurt, want dan word je teleurgesteld, dit is overal zo. Dus: observeer en leer.

Je hoeft geen hielen te likken, maar je hoeft ook niet met je hakken in het zand.
Alle reacties Link kopieren
Misschien begrijp ik het niet maar als je niet solliciteert naar een baan, dan is het toch niet zo gek dat je die dan ook niet krijgt?

Volgens mij kijk je naar de verkeerde dingen, wat het geheel nogal negatief maakt voor jezelf. Zo ga je met minder plezier naar je werk. Dat is toch jammer?! Ik zou beginnen met je eigen instelling wat te veranderen. Kijk naar de mensen die je wel leuk vindt, kijk naar de werkzaamheden die je leuk vindt om te doen en maak een plan waar jij naar toe wilt groeien. Wat een ander krijgt, hoe slim zij wel of niet is, who cares? Daar heb je niks aan in je leven. Jij haalt je hbo daarmee niet, jij krijgt niet meer salaris daardoor. Wat je krijgt is een pesthumeur en een verkeerde houding op werk.

Op elke werkplek wordt wel ‘geroddeld’, zelfs door mensen die elkaar mogen. Met werken gebeurt er iets geks tussen mensen, je zit 8 uur op een dag samen dus je wordt close maar toch is er ook competitie. Niks geks aan. Laat het los en focus je op jezelf.

Maak jezelf ook wat weerbaarder voor feedback. Je vraagt op een forum naar meningen. Vervolgens is geen enkele feedback goed of begrijpen wij het niet of is de situatie anders. Wij begrijpen het wel hoor. Van feedback kun je echt veel leren. Beledigen is wat anders dan is het persoonlijk en mag je heus op je strepen gaan staan. Feedback is meer gericht om een ander juist te helpen, inzicht te geven.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
14-08-2018 11:06
Je klinkt jaloers.

En ik ben blij dat mijn collega's nooit zo zijn geweest ik heb ook alleen maar MBO maar door dat ik bepaalde kennis heb op een heel erg specifiek onderdeel in mijn werk. Word ik ook altijd ingedeeld op HBO nivo.

Waarschijnlijk brengt jouw collega ook een bepaalde kennis met zich mee waardoor jouw baas het waard vind om haar daarvoor te betalen.
En dat hoef ze niet in het ziekenhuis hebben opgedaan vaak loopt een farmaceutisch bedrijf ver voor met ontwikkelingen.

Dus kijk wat je kan leren van je collega dan dat je haar afbrandt.
Daar heb je in de toekomst veel meer aan.
Ik ben zeker niet jaloers, ik heb ook in de topic gezegd dat ze gewoon een leuke meid is en dat het niks met haar persoonlijk te maken heeft, dus brand haar hier nergens op af. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Je kent mij helemaal niet.
Het is gewoonweg niet eerlijk tegenover mij en ook niet tegenover sommige andere collega's van mij hoe het hier op mijn werk eraan toe gaat. Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel en ik wilde weten of er bepaalde instanties van buitenaf konden helpen als het ook werkelijk niet toegestaan zou zijn. Helaas hoor ik hier op dit forum dat het dus wel vaker voor komt....
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 11:19
Ja het is inderdaad zeer oneerlijk en frustrerend en heb er inderdaad genoeg aan gedaan, maar voor mij bestaat er inderdaad de gunfactor niet. Waarom? Geen idee. (blablabla hielenlikker, blabla walgen van collega's, blabla vingers wijzen, blabla discriminatie, etc etc etc)
Echt niet?
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 11:35
....
Het is gewoonweg niet eerlijk tegenover mij en ook niet tegenover sommige andere collega's van mij hoe het hier op mijn werk eraan toe gaat. Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel en ik wilde weten of er bepaalde instanties van buitenaf konden helpen als het ook werkelijk niet toegestaan zou zijn. Helaas hoor ik hier op dit forum dat het dus wel vaker voor komt....
Ja, het is dus wel eerlijk, alleen jij ervaart het als oneerlijk, want je lijkt niet goed te weten hoe het werkt in het bedrijfsleven.
Dat je je werkgever instanties op het dak wil sturen om die niet bestaande oneerlijkheid op te lossen, gaat je niet helpen om meer 'gunfactor' te krijgen.
Ga gewoon je HBO halen en solliciteer volgende keer wel als er een hogere functie beschikbaar komt.
Veel nuttiger om daar je energie in te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
April2018april schreef:
14-08-2018 11:33
Misschien begrijp ik het niet maar als je niet solliciteert naar een baan, dan is het toch niet zo gek dat je die dan ook niet krijgt?

Volgens mij kijk je naar de verkeerde dingen, wat het geheel nogal negatief maakt voor jezelf. Zo ga je met minder plezier naar je werk. Dat is toch jammer?! Ik zou beginnen met je eigen instelling wat te veranderen. Kijk naar de mensen die je wel leuk vindt, kijk naar de werkzaamheden die je leuk vindt om te doen en maak een plan waar jij naar toe wilt groeien. Wat een ander krijgt, hoe slim zij wel of niet is, who cares? Daar heb je niks aan in je leven. Jij haalt je hbo daarmee niet, jij krijgt niet meer salaris daardoor. Wat je krijgt is een pesthumeur en een verkeerde houding op werk.

Op elke werkplek wordt wel ‘geroddeld’, zelfs door mensen die elkaar mogen. Met werken gebeurt er iets geks tussen mensen, je zit 8 uur op een dag samen dus je wordt close maar toch is er ook competitie. Niks geks aan. Laat het los en focus je op jezelf.

Maak jezelf ook wat weerbaarder voor feedback. Je vraagt op een forum naar meningen. Vervolgens is geen enkele feedback goed of begrijpen wij het niet of is de situatie anders. Wij begrijpen het wel hoor. Van feedback kun je echt veel leren. Beledigen is wat anders dan is het persoonlijk en mag je heus op je strepen gaan staan. Feedback is meer gericht om een ander juist te helpen, inzicht te geven.
Sowieso richt ik mij tijdens mijn werk op de werkzaamheden die ik leuk vind en met de mensen die ik leuk vind, want ik werk gelukkig voornamelijk met de mensen die ik wel mag. Tuurlijk als je 8 uur lang met elkaar opgescheept zit kunnen er irritaties zijn en je kant niet met iedereen overweg dat begrijp ik en ik blijft ook gewoon aardig tegen de mensen die ik niet mag of waar ik gewoonweg minder mee overweg kan. Ook met hun klets ik wel eens wat, maar ik zal nooit persoonlijk met ze worden. Het grappige is dat de mensen die een 'probleem' met mij schijnen te hebben, maar ook met de andere collega's waar ik dus goed mee ben en intensief mee werk helemaal niet nauw met mij samenwerken. Ze werken aan de andere kant van het lab, maar hebben wel altijd wat over mij en de andere collega's te zeggen. Laat ik het zo zeggen, het is inmiddels vise versa natuurlijk.
Ik vind het jammer, maar om 1 of andere reden word er niks aan gedaan door de teamleider, want ook die neemt mij en de andere collega's niet serieus genoeg. Ik vind het gewoon jammer dat het zo moet gaan, want ik heb het enerzijds gewoon leuk met de meeste collega's. Alleen er zijn echt veel zaken die oneerlijk gaan en die niet kloppen.... Kijk ik ga er sowieso weg, maar ik hoopte misschien dat het gewoon niet toegestaan is en dat ik samen met mijn andere collega's wat kon ondernemen hiervoor:).
Ik kan heus wel feedback hebben, maar als mensen met rot opmerkingen komen dan bijt ik van mij af, want ik hou er gewoon niet van als mensen hier over mijn karakter beginnen op een negatieve manier terwijl ze mij niet kennen. En bepaalde dingen gingen helemaal niet over mijn vraag, die overigens al wel beantwoord is hoor. Ik ga studeren en focus mij sowieso verder op mezelf en zal hopelijk een betere werkplek vinden.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als werkgever heel blij dat ik diegene aan mag nemen (of promotie mag laten maken) waar ik mee verder wil.
Werk gaat om meer dan diploma’s, dus als ik meer potentie in iemand zie, denk dat iemand het in de groep beter gaat doen en/of ik zelf prettiger met diegene kan samenwerken, dan neem ik diegene. Zo zal ik eerder iemand aannemen die al indruk heeft gemaakt tijdens zijn stage. Die ken ik al een beetje, weet dat ik met hem/haar kan samenwerken, enig inzicht in de werkhouding. Sommigen noemen dat vriendjespolitiek, ik noem dat minder risico dan iemand waar ik niks van weet.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-08-2018 11:33
cutiepie27 Maak je in ieder geval geen illusies dat dit bij andere werkgevers niet gebeurt, want dan word je teleurgesteld, dit is overal zo. Dus: observeer en leer.

Je hoeft geen hielen te likken, maar je hoeft ook niet met je hakken in het zand.
nee oke, snap ik.
strenght is what we gain from the madness we survive
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:45
Het heeft er helemaal Niks mee te maken. Ik heb Duidelijk aangegeven dat ik hogerop wilde en ze hadden toen ook al HBO analisten nodig. Zij heeft het diploma niet en is met de HBO opleiding Gestopt en alleen haar P gehaald. Ze kon het niveau niet aan.. Het slaat nergens op. En ik heb genoeg onderhandeld en gemaild en gedaan, maar ze nemen niks van mij aan. Ik vind het niet normaal. We hebben hier nog een HLOer die MLO werk doet in plaats van haar in te werken hebben ze deze meid aangenomen zonder dat zij dus officieel diploma heeft. Oftewel, ik ben niet de enige die hierin benadeeld word.

Blijkbaar, schreef je in je OP. En nu ineens is het een feit? Of maak je dat er zelf van?
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:52
Praat niet over 'kinderachtig gedrag' en 'geroddel' als jij niet weet in wat voor situatie sommigen van ons zitten. Het is gewoon oneerlijk, punt. Kom jij hier maar werken dan weet je vanzelf waar ik het over heb;). Dan zie je vanzelf wat voor mensen hier werken en hoe het hier gaat en kom dan maar met je mening.

Het is niet oneerlijk, ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-08-2018 12:15
Het is niet oneerlijk, ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan jij.
Wat, vanwege die propedeuse? Nou, dat scheelt heel wat jaren studeren dan als je niet daadwerkelijk het diploma nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 11:35
Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel en ik wilde weten of er bepaalde instanties van buitenaf konden helpen als het ook werkelijk niet toegestaan zou zijn. Helaas hoor ik hier op dit forum dat het dus wel vaker voor komt....
Welkom in de echte wereld.
jellycups01 schreef:
14-08-2018 12:20
Wat, vanwege die propedeuse? Nou, dat scheelt heel wat jaren studeren dan als je niet daadwerkelijk het diploma nodig hebt.

Ja, da's toch aantoonbaar? Collega heeft 'm, TO heeft 'm niet. Duidelijker wordt het niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
14-08-2018 12:20
Wat, vanwege die propedeuse? Nou, dat scheelt heel wat jaren studeren dan als je niet daadwerkelijk het diploma nodig hebt.
Tsja. Ze heeft mazzel. Blijkbaar was zij degene met de beste papieren.

Het zou pas oneerlijk zijn geweest als er competentere kandidaten waren.

Maar TO is niet competenter èn was bovendien geen kandidaat!!! Daar is dus helemaal niks oneerlijks aan.

Ik zou snel genoeg hebben van een collega die over zoiets mokt. En dan ook nog overwegen om stappen te ondernemen?! Ze maakt zichzelf belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je komt in dit topic heel jaloers over.

Weet jij welke veranderingen er aan zitten te komen voor de aankomende 2 jaar ?

Mischien krijgen jullie wel een heel ander verwerkings programma over 1.5 jaar of gaan jullie een nieuwe machine krijgen die gevalideerd moet worden waar zij al heel veel kennis over heeft.
Waardoor je baas een bepaalde meerwaarde in haar ziet die hij niet bij jullie heeft.
En dat kan je oneerlijk vinden zo werkt de wereld nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-08-2018 12:35
Ja, da's toch aantoonbaar? Collega heeft 'm, TO heeft 'm niet. Duidelijker wordt het niet hoor.
Maar collega krijgt niet gewoon iets meer geld, ze wordt zo te lezen op volledig hbo salaris gezet terwijl ze helemaal geen hbo heeft afgemaakt. Dat is toch niet helemaal eerlijk? Anders zou niemand zijn diploma hoeven halen, gewoon dat eerste jaar je propedeuse is blijkbaar al genoeg om net zo hoog ingeschaald te worden als iemand die wel zijn opleiding heeft afgerond. Dat een werkgever hierin eigen afwegingen mag maken is inderdaad helemaal waar maar zo makkelijk te onderbouwen vind ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-08-2018 12:58
Tsja. Ze heeft mazzel. Blijkbaar was zij degene met de beste papieren.

Het zou pas oneerlijk zijn geweest als er competentere kandidaten waren.

Maar TO is niet competenter èn was bovendien geen kandidaat!!! Daar is dus helemaal niks oneerlijks aan.

Ik zou snel genoeg hebben van een collega die over zoiets mokt. En dan ook nog overwegen om stappen te ondernemen?! Ze maakt zichzelf belachelijk.
Dat zal inderdaad het geval zijn geweest, dat zij de meest geschikte kandidaat was. Hoewel het dan vaak toch wel zo is dat je een wat lager startsalaris krijgt vanwege dat ontbrekende diploma. Maar dan nog is het voor TO niet bepaald motiverend om van haar wekgever te horen dat zij nooit hbo salaris zal krijgen ookal zou zij alle werkzaamheden gaan doen op hbo niveau. Daarom gaat ze toch die hbo opleiding doen en vervolgens komt er iemand binnen die wèl dat salaris krijgt zonder diploma. Als je dat vanuit haar perspectief bekijkt dan voelt dat toch op zijn minst een klein beetje onrechtvaardig.
jellycups01 schreef:
14-08-2018 13:10
Maar collega krijgt niet gewoon iets meer geld, ze wordt zo te lezen op volledig hbo salaris gezet terwijl ze helemaal geen hbo heeft afgemaakt. Dat is toch niet helemaal eerlijk? Anders zou niemand zijn diploma hoeven halen, gewoon dat eerste jaar je propedeuse is blijkbaar al genoeg om net zo hoog ingeschaald te worden als iemand die wel zijn opleiding heeft afgerond. Dat een werkgever hierin eigen afwegingen mag maken is inderdaad helemaal waar maar zo makkelijk te onderbouwen vind ik het niet.

Hoe weet TO eigenlijk welk salaris haar collega krijgt? Ze is aangenomen in HBO-functie, maar misschien wel in de allerlaagste schaal? Of niet en heeft de collega nog wel andere capaciteiten dan alleen de prodadeuse waardoor werkgever heeft besloten haar een hoger salaris te geven.
We weten het niet.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-08-2018 13:25
Hoe weet TO eigenlijk welk salaris haar collega krijgt? Ze is aangenomen in HBO-functie, maar misschien wel in de allerlaagste schaal? Of niet en heeft de collega nog wel andere capaciteiten dan alleen de prodadeuse waardoor werkgever heeft besloten haar een hoger salaris te geven.
We weten het niet.
Klopt, dat weten we inderdaad niet precies.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
14-08-2018 13:10
Maar collega krijgt niet gewoon iets meer geld, ze wordt zo te lezen op volledig hbo salaris gezet terwijl ze helemaal geen hbo heeft afgemaakt. Dat is toch niet helemaal eerlijk? Anders zou niemand zijn diploma hoeven halen, gewoon dat eerste jaar je propedeuse is blijkbaar al genoeg om net zo hoog ingeschaald te worden als iemand die wel zijn opleiding heeft afgerond. Dat een werkgever hierin eigen afwegingen mag maken is inderdaad helemaal waar maar zo makkelijk te onderbouwen vind ik het niet.
De eerste en beste die zegt dat ik mijn salaris niet waard ben omdat ik in zijn of haar ogen niet de juiste papieren heb lach ik recht in zijn gezicht uit.
Want de gene die daar over gaat vind mij dat wel waard.

Net zo als ik een baan niet aanneem als ik vind dat ik te weinig verdien.

Ik weet wat ik waard ben onder dat bedrag ga ik niet werken ( of er moeten andere dingen tegen over staan ) al het geld wat ik meer krijg is meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
14-08-2018 13:31
De eerste en beste die zegt dat ik mijn salaris niet waard ben omdat ik in zijn of haar ogen niet de juiste papieren heb lach ik recht in zijn gezicht uit.
Want de gene die daar over gaat vind mij dat wel waard.

Net zo als ik een baan niet aanneem als ik vind dat ik te weinig verdien.

Ik weet wat ik waard ben onder dat bedrag ga ik niet werken ( of er moeten andere dingen tegen over staan ) al het geld wat ik meer krijg is meegenomen.
Maar je kunt als sollicitant niet overal allerlei eisen stellen, dat ligt toch ook aan je vakgebied en vraag en aanbod. Blijkbaar heb jij een specifiek specialisme waardoor je dat kunt doen maar bij een algemener beroep ligt dat toch vaak anders.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:52
Praat niet over 'kinderachtig gedrag' en 'geroddel' als jij niet weet in wat voor situatie sommigen van ons zitten. Het is gewoon oneerlijk, punt. Kom jij hier maar werken dan weet je vanzelf waar ik het over heb;). Dan zie je vanzelf wat voor mensen hier werken en hoe het hier gaat en kom dan maar met je mening.
Je doet me een beetje denken aan een spookrijder. Als vrijwel iedereen hier zegt dat medewerkers om reden hoger ingeschaald mogen worden dan hun collega’s, waarom blijf jij dan volhouden dat dit oneerlijk is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven