Werk & Studie alle pijlers

Oneerlijke situatie ! Wat moet ik doen???

14-08-2018 09:26 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heb dit keer iets waar niet alleen ik, maar meerdere collega's mee rondlopen.

Ik werk als microbiologisch analist (niveau 4) in het ziekenhuis. Ik heb HAVO gedaan en daarna MLO. Ik werk er nu bijna 2 jaar. In die 2 jaar heb ik al heel wat dingen meegemaakt op deze baan. Ik voel mij hier soms benadeeld en gediscrimineerd en ik ben niet de enige.

Ik ga in september beginnen aan mijn HBO opleiding. Toen ik vorig jaar een functioneringsgesprek had en ik vroeg om 'hogerop te komen' en 'meer taken' zeiden ze dat ze mij alleen de simpele taken konden laten doen van het HBO werk en zelfs al zou ik als volledig HBO analist aan het werk zijn, ik krijg er toch niet voor betaald zonder papiertje..... Zoals het bij elke baan tegenwoordig gaat!

Ik ben 27, maar heb toch besloten daarom door te gaan studeren.. Ik wilde het altijd al, maar heb wat drama in de tussentijd gehad en dacht inmiddels dat ik nu 'te oud' was. Ik ben dus wel van mening veranderd:). Het is nu of nooit.

Nu kom ik bij het probleem.....:

Sinds dit jaar april/mei heb ik een nieuwe collega erbij, leuke vlotte meid van 28 a 29. Ze heeft MLO niv 4 gedaan en haar HBO opleiding propedeuse gehaald, maar kon het niveau blijkbaar niet aan van haar HBO opleiding en is er uiteindelijk mee gestopt. Ze heeft in het verleden (6 jaar geleden) 3 maand stage gelopen in dit ziekenhuis. Dat is nagenoeg niks, maar oke. Verder leuke meid niks tegen haar, maar mijn werkgever heeft haar aangenomen als HLO analist met HLO salaris, maar zonder het papiertje. Niet alleen ik, maar ook een stel andere collega's is erg ontsteld en in shock hierover, want waarom zij wel en ik bijv. niet? Nu is mijn vraag o.a. is dit wel toegestaan volgens de wet ?? Kan ik hiermee naar een instantie zo ja, welke? Dit vraag ik niet alleen voor mezelf, maar ook tegenover de andere benadeelde collega's !

Tell me what to do !!
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat ze haar opleiding niet aan kon? Die P krijg je alleen maar als je op HBO-niveau kan functioneren.
florence13 schreef:
14-08-2018 10:00
je wil weten of het toegestaan is: ja dat is toegestaan, je werkgever mag iedereen schalen zoals hij goedacht.
Hij vindt blijkbaar een HBO P een hoger salaris waard en dat is zijn goed recht.
Dit.
Dat jij vraagt hogerop te komen wil niet zeggen dat je dit daadwerkelijk kunt. Of dat je werkgever interesse heeft in hoger functioneren van jou.
Je hebt niet meer dan MBO niveau, dus waarom zou men je meer betalen? Je nieuwe collega heeft misschien haar HBO niet afgemaakt, maar wel haar P en daarmee staat ze dus een treetje hoger.
Niet dat dit er veel toe doet. Ja het mag dus. De werkgever bepaalt en de werknemer gaat daarmee akkoord of niet. Als jij niet akkoord gaat staat het je vrij een andere baan te zoeken.
anoniem_372853 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 10:27
6.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: heb je zelf ook naar die functie gesolliciteerd?
yette schreef:
14-08-2018 10:22
Hoe kom je erbij dat ze haar opleiding niet aan kon? Die P krijg je alleen maar als je op HBO-niveau kan functioneren.
Nou, dat vind ik dan weer niet. Er zal toch een reden zijn dat ze afgehaakt is, en dat is meestal niet als alle punten gehaald zijn. Je P is maar de start van je opleiding. In de 3 jaar erna gaat het niveau verder omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Kabritu schreef:
14-08-2018 10:18
Als je het met 50% van je collega's niet goed kunt vinden is dat sowieso geen normale situatie. Het kan best voorkomen dat er een collega tussen zit waar je niets mee hebt maar als dit de helft betreft dan moet je toch eens bij jezelf te rade gaan waar dat aan ligt. Misschien zit je inderdaad in de verkeerde omgeving.
Eindelijk iemand die het snapt. Klopt het is idd geen normale situatie..... Er word hier over en weer door sommige collega’s gewoon pest gedrag vertoont naar mij en naar anderen, dus nee ik wil hier ook sowieso niet voor altijd blijven. Ik heb het er 2 jaar volgehouden, omdat ik gelukkig voornamelijk werk met de collega's die mij als gelijke behandelen. Er is gewoon groepsvorming en vanaf het begin werd er om het minst geringste naar de teamleider gegaan en doen ze aardig in je gezicht. Kijk, ik vroeg het gewoon, omdat ik echt dacht dat dit niet toegestaan zou zijn! Tegenwoordig is een papiertje heel belangrijk. Niet omdat ik nu nog ervoor wilde vechten of zo.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-08-2018 10:26
Nogmaals: heb je zelf ook naar die functie gesolliciteerd?
Nee heb ik niet gedaan, want ja tegenwoordig is dat hbo papiertje heel belangrijk. Had er niet bij stil gestaan dat er mensen zijn die het toch doen. Ik dacht dus ook dat het niet toegestaan zou zijn.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-08-2018 10:22
Hoe kom je erbij dat ze haar opleiding niet aan kon? Die P krijg je alleen maar als je op HBO-niveau kan functioneren.
Dat zei ze zelf.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-08-2018 10:00
Dan is het antwoord: het is toegestaan. Klaar. De rest van de situatie doet er niet toe.
En inderdaad: Dit!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 10:31
Nee heb ik niet gedaan, want ja tegenwoordig is dat hbo papiertje heel belangrijk. Had er niet bij stil gestaan dat er mensen zijn die het toch doen. Ik dacht dus ook dat het niet toegestaan zou zijn.
Lesson learned: wel doen dus.
Er zijn geen regels voor solliciteren op een baan. Als een werkgever denkt dat jij het aan kan, dan krijg je de baan.
Als de werkgever waarde hecht aan een diploma zullen ze erom vragen. Maar genoeg werkgevers die dat niet doen omdat ze de persoonlijkheid, houding, kennis en ervaring belangrijker vinden.

Wat betreft onderhandelen: je zegt dat je hebt onderhandeld, maar blijkbaar heeft jouw nieuwe collega beter onderhandeld. So be it. De wereld is nu eenmaal niet eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-08-2018 10:29
Nou, dat vind ik dan weer niet. Er zal toch een reden zijn dat ze afgehaakt is, en dat is meestal niet als alle punten gehaald zijn. Je P is maar de start van je opleiding. In de 3 jaar erna gaat het niveau verder omhoog.
We hebben geen idee waarom ze gestopt is. TO stelt in haar OP dat het blijkbaar te zwaar was. Klinkt als haar eigen interpretatie. Ik vermoed dat het niet klopt.

Feit is gewoon dat de dame waardoor TO zich gepasseerd voelt, haar eerste jaar HBO succesvol heeft afgerond èn door de werkgever gezien wordt als een goede kandidaat op HBO-niveau.

Wat haar HBO-vaardigheden betreft, hecht ik meer waarde aan het oordeel van de opleiding en werkgever, dan aan de mening van een verontwaardigde werkneemster die nog geen dag op die opleiding heeft gezeten!

En bovendien, als je al na je P een functie op HBO niveau aangeboden krijgt, waarom zou ze dan nog verder leren?!
yette Eens hoor, maar ik wilde alleen aangeven dat het halen van je P nog niet zegt dat je HBO in zijn geheel aankunt. Maar wellicht is het voldoende voor deze functie.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 10:31
Nee heb ik niet gedaan, want ja tegenwoordig is dat hbo papiertje heel belangrijk. Had er niet bij stil gestaan dat er mensen zijn die het toch doen. Ik dacht dus ook dat het niet toegestaan zou zijn.
Da's niet handig. Om in aanmerking te komen voor een functie, zal je je kandidaat moeten stellen. Hou de vacatures dus in de gaten!

Nou vraag ik me af of je het dit keer gered zou hebben. Hoe je het ook wendt of keert, deze kandidaat heeft helaas betere papieren dan jij. Geen idee hoe het verder met haar werkervaring zit, misschien had je daar op kunnen scoren?

Ga gewoon je opleiding beginnen en blijf de vacatures in de gaten houden. Wie weet krijg jij na het halen van je P ook wel zo'n kans!
Alle reacties Link kopieren
Zeker oneerlijk en frustrerend maar dat komt helaas best vaak voor. Ik heb altijd voornamelijk bij de overheid gewerkt in een instantie waar de salarissen redelijk vast liggen. Maar de vorige werkgever van mijn man was ook zo lukraak in het vaststellen van het loon. Sommige collega's kregen veel meer betaald dan anderen voor hetzelfde werk. Had ook weinig met onderhandelen of inzet te maken maar meer met gunfactor. In zijn huidige werk zit hij ook op een hbo+ functie met alleen mbo diploma. Eigenlijk wilden ze per se iemand met hbo maar vanwege zijn werkervaring en persoonlijkheid is hij uiteindelijk toch aangenomen.

Wat je eraan kunt doen is eigenlijk niet meer dan je al gedaan hebt, aangeven dat je meer waard bent en die hbo opleiding doen. En vervolgens eventueel solliciteren in een ander ziekenhuis zodra jij ook je propedeuse hebt, sta je toch weer wat sterker in je onderhandelingen ookal heb je de opleiding dan nog niet helemaal afgerond. Zonder diploma moet je jezelf extra bewijzen, dat is nu eenmaal hoe het tegenwoordig gaat.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt jaloers.

En ik ben blij dat mijn collega's nooit zo zijn geweest ik heb ook alleen maar MBO maar door dat ik bepaalde kennis heb op een heel erg specifiek onderdeel in mijn werk. Word ik ook altijd ingedeeld op HBO nivo.

Waarschijnlijk brengt jouw collega ook een bepaalde kennis met zich mee waardoor jouw baas het waard vind om haar daarvoor te betalen.
En dat hoef ze niet in het ziekenhuis hebben opgedaan vaak loopt een farmaceutisch bedrijf ver voor met ontwikkelingen.

Dus kijk wat je kan leren van je collega dan dat je haar afbrandt.
Daar heb je in de toekomst veel meer aan.
jellycups01 schreef:
14-08-2018 11:06
Wat je eraan kunt doen is eigenlijk niet meer dan je al gedaan hebt, aangeven dat je meer waard bent en die hbo opleiding doen. En vervolgens eventueel solliciteren in een ander ziekenhuis zodra jij ook je propedeuse hebt, sta je toch weer wat sterker in je onderhandelingen ookal heb je de opleiding dan nog niet helemaal afgerond. Zonder diploma moet je jezelf extra bewijzen, dat is nu eenmaal hoe het tegenwoordig gaat.

Zo is het altijd al gegaan. Je waarde is lang niet alleen afhankelijk van papiertjes en werkervaring. Eerlijk? Misschien niet, maar het leven is nou eenmaal niet eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
dus zij heeft wel haar P gehaald en jij niet? en zij heeft wel gesolliciteerd en jij niet? ja, precies, das gewoon discriminatie!
Ik denk dat je werkgever niet de mogelijkheden in jou ziet, die hij wel in die ander ziet. Anders had hij jou - zeker nadat je de wens hebt uitgesproken om hogerop te komen - wel uitgenodigd om op die functie te solliciteren.
Helaas dus. Zolang je werkgever het niet in je ziet, zul je niet verder komen.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
14-08-2018 11:06
Zeker oneerlijk en frustrerend maar dat komt helaas best vaak voor. Ik heb altijd voornamelijk bij de overheid gewerkt in een instantie waar de salarissen redelijk vast liggen. Maar de vorige werkgever van mijn man was ook zo lukraak in het vaststellen van het loon. Sommige collega's kregen veel meer betaald dan anderen voor hetzelfde werk. Had ook weinig met onderhandelen of inzet te maken maar meer met gunfactor. In zijn huidige werk zit hij ook op een hbo+ functie met alleen mbo diploma. Eigenlijk wilden ze per se iemand met hbo maar vanwege zijn werkervaring en persoonlijkheid is hij uiteindelijk toch aangenomen.

Wat je eraan kunt doen is eigenlijk niet meer dan je al gedaan hebt, aangeven dat je meer waard bent en die hbo opleiding doen. En vervolgens eventueel solliciteren in een ander ziekenhuis zodra jij ook je propedeuse hebt, sta je toch weer wat sterker in je onderhandelingen ookal heb je de opleiding dan nog niet helemaal afgerond. Zonder diploma moet je jezelf extra bewijzen, dat is nu eenmaal hoe het tegenwoordig gaat.
Ja het is inderdaad zeer oneerlijk en frustrerend en heb er inderdaad genoeg aan gedaan, maar voor mij bestaat er inderdaad de gunfactor niet. Waarom? Geen idee. Er zijn bepaalde collega's waar ik gewoon iets minder mee kan opschieten, want ik ben niet zoals hun. En ik kan ook niet doen alsof ik ben zoals zij. Ik walg van hielenlikkers en dat zijn zij wel. Alleen hielenlikkers krijgen meestal wel wat ze willen en mensen die eerlijk zijn en hard werken niet. Ik hoop gewoon een werkplek te vinden waar ze mijn waarde en mijn inzet wel inzien zonder dat ik een dubbele agenda moet hanteren om te krijgen wat ik verdien.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-08-2018 10:53
We hebben geen idee waarom ze gestopt is. TO stelt in haar OP dat het blijkbaar te zwaar was. Klinkt als haar eigen interpretatie. Ik vermoed dat het niet klopt.

Feit is gewoon dat de dame waardoor TO zich gepasseerd voelt, haar eerste jaar HBO succesvol heeft afgerond èn door de werkgever gezien wordt als een goede kandidaat op HBO-niveau.

Wat haar HBO-vaardigheden betreft, hecht ik meer waarde aan het oordeel van de opleiding en werkgever, dan aan de mening van een verontwaardigde werkneemster die nog geen dag op die opleiding heeft gezeten!

En bovendien, als je al na je P een functie op HBO niveau aangeboden krijgt, waarom zou ze dan nog verder leren?!
Ik voel me niet perse 'gepasseerd'. Het is gewoonweg puur en zoals het is, oneerlijk. Ik heb namelijk een collega op het werk die werkt hier ook al meer dan een jaar en die is afgestudeerd HLO analist die MLO werk doet en heb zo wel meer voorbeelden, maar het probleem is dat er vriendjes politiek is. Dit gaat verder dan puur inzet of diploma. Zij mochten haar niet en ze word naar mijn mening om haar afkomst gediscrimineerd en wilden haar wegpesten. Dit gaat nogmaals verder dan puur diploma of inzet. Hoe je het ook went of keert het is niet eerlijk.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
14-08-2018 11:15
Ik denk dat je werkgever niet de mogelijkheden in jou ziet, die hij wel in die ander ziet. Anders had hij jou - zeker nadat je de wens hebt uitgesproken om hogerop te komen - wel uitgenodigd om op die functie te solliciteren.
Helaas dus. Zolang je werkgever het niet in je ziet, zul je niet verder komen.
Dat zei ze niet, ze zei dat ze juist wel de potentie ziet, maar heb het papiertje niet dus zei ze dat het niet mogelijk was.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
14-08-2018 11:10
Zo is het altijd al gegaan. Je waarde is lang niet alleen afhankelijk van papiertjes en werkervaring. Eerlijk? Misschien niet, maar het leven is nou eenmaal niet eerlijk.
Ja, oneerlijkheid en vriendjespolitiek zijn er inderdaad altijd al geweest. Maar het was "vroeger" wel wat makkelijker dan nu om zonder passend diploma ergens een baan te krijgen.
jellycups01 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 11:23
0.95% gewijzigd
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 11:19
Ja het is inderdaad zeer oneerlijk en frustrerend en heb er inderdaad genoeg aan gedaan, maar voor mij bestaat er inderdaad de gunfactor niet. Waarom? Geen idee. Er zijn bepaalde collega's waar ik gewoon iets minder mee kan opschieten, want ik ben niet zoals hun. En ik kan ook niet doen alsof ik ben zoals zij. Ik walg van hielenlikkers en dat zijn zij wel. Alleen hielenlikkers krijgen meestal wel wat ze willen en mensen die eerlijk zijn en hard werken niet. Ik hoop gewoon een werkplek te vinden waar ze mijn waarde en mijn inzet wel inzien zonder dat ik een dubbele agenda moet hanteren om te krijgen wat ik verdien.

Hielenlikken of netwerken en jezelf profileren? Je moet laten zien dat je het werk kan en dat je bij het bedrijf past. Het is niet genoeg om tussen 9 en 5 je werk goed te doen en verder niets. Dat doet namelijk iedereen.
Oei, je klinkt heel erg jaloers in je reacties hier. Geen mooie eigenschap.
Hou er mee op, " deze meid" zoals jij haar noemt, is er geen schuld aan, alleen de werkgever. Zorg dat je met elkaar een fijne werkomgeving hebt en solliciteer als je loon je niet aanstaat.
grenada schreef:
14-08-2018 11:12
dus zij heeft wel haar P gehaald en jij niet?
en zij heeft wel gesolliciteerd en jij niet?
ja, precies, das gewoon discriminatie!
Dit dus!

TO, ook al wil je alleen antwoord op de vraag of het legaal is (ja dus), toch zou ik je willen adviseren om ook even te kijken naar de manier waarop je hier reageert op opmerkingen die jij als onaardig ervaart. Hoe reageer je als collega's opmerkingen maken die je onaardig vindt?
Reflecteren kan je veel leren over je eigen functioneren.
Ik denk dat je je misschien wel zou kunnen vergissen in dat hele "hielenlikker". De gunfactor werkt volgens mij op alle fronten op basis van sympathie, daarom heet het ook "gunnen". Het lijkt voor jou misschien wel zo dat mensen hielen likken, maar zou het ook zo kunnen zijn dat ze wellicht wat sympathieker met de mensen om hen heen omgaan?

Hoe dan ook, zelfs vanuit jouw waarheid/beeldvorming: als jij dus doorgaat zoals je deed, dan kom je dus niet verder. Maar: dan ben je in je eigen ogen niet een walgelijke hielenlikker, dus je houdt er wel iets positiefs aan over, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven