Werk & Studie alle pijlers

Oneerlijke situatie ! Wat moet ik doen???

14-08-2018 09:26 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heb dit keer iets waar niet alleen ik, maar meerdere collega's mee rondlopen.

Ik werk als microbiologisch analist (niveau 4) in het ziekenhuis. Ik heb HAVO gedaan en daarna MLO. Ik werk er nu bijna 2 jaar. In die 2 jaar heb ik al heel wat dingen meegemaakt op deze baan. Ik voel mij hier soms benadeeld en gediscrimineerd en ik ben niet de enige.

Ik ga in september beginnen aan mijn HBO opleiding. Toen ik vorig jaar een functioneringsgesprek had en ik vroeg om 'hogerop te komen' en 'meer taken' zeiden ze dat ze mij alleen de simpele taken konden laten doen van het HBO werk en zelfs al zou ik als volledig HBO analist aan het werk zijn, ik krijg er toch niet voor betaald zonder papiertje..... Zoals het bij elke baan tegenwoordig gaat!

Ik ben 27, maar heb toch besloten daarom door te gaan studeren.. Ik wilde het altijd al, maar heb wat drama in de tussentijd gehad en dacht inmiddels dat ik nu 'te oud' was. Ik ben dus wel van mening veranderd:). Het is nu of nooit.

Nu kom ik bij het probleem.....:

Sinds dit jaar april/mei heb ik een nieuwe collega erbij, leuke vlotte meid van 28 a 29. Ze heeft MLO niv 4 gedaan en haar HBO opleiding propedeuse gehaald, maar kon het niveau blijkbaar niet aan van haar HBO opleiding en is er uiteindelijk mee gestopt. Ze heeft in het verleden (6 jaar geleden) 3 maand stage gelopen in dit ziekenhuis. Dat is nagenoeg niks, maar oke. Verder leuke meid niks tegen haar, maar mijn werkgever heeft haar aangenomen als HLO analist met HLO salaris, maar zonder het papiertje. Niet alleen ik, maar ook een stel andere collega's is erg ontsteld en in shock hierover, want waarom zij wel en ik bijv. niet? Nu is mijn vraag o.a. is dit wel toegestaan volgens de wet ?? Kan ik hiermee naar een instantie zo ja, welke? Dit vraag ik niet alleen voor mezelf, maar ook tegenover de andere benadeelde collega's !

Tell me what to do !!
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
je kunt twee dingen doen:
1. alles en iedereen de schuld geven. maar daar heb jij geen enkele invloed op.

2. bekijken wat jouw rol is in deze voor jou oneerlijke situatie. Wat had jij anders kunnen doen?

ik zie vooral dat je alles en iedereen de schuld geeft en geen enkele keer zelfreflectie toont over wat jij eventueel anders had kunnen doen, wat jouw rol in dit drama is.
grenada wijzigde dit bericht op 14-08-2018 15:50
0.13% gewijzigd
Optie 3:
Stoppen met het oneerlijk te noemen, want dat is het niet.
Alle reacties Link kopieren
piep piep nou piep piep nou
op z'n koppie staat een eierdop
o hoi o hoi
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-08-2018 12:15
Het is niet oneerlijk, ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan jij.
Het gaat niet alleen om mij, maar ook om anderen die wel HLO hebben, maar niet eens de kans krijgen. Ik spreek voor meerdere, alleen lees ik op deze forum dat men het ‘eerlijk’ vind. Terwijl het gros van mijn collega’s waar ik over heb besproken het NIET eerlijk vind en dat is en blijft het ook niet. En ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan ik ja, maar ze heeft Geen HBO DIPLOMA, dus hoor je die functie in MIJN ogen niet te krijgen. Dat is mijn mening.
strenght is what we gain from the madness we survive
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:18
Het gaat niet alleen om mij, maar ook om anderen die wel HLO hebben, maar niet eens de kans krijgen. Ik spreek voor meerdere, alleen lees ik op deze forum dat men het ‘eerlijk’ vind. Terwijl het gros van mijn collega’s waar ik over heb besproken het NIET eerlijk vind en dat is en blijft het ook niet. En ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan ik ja, maar ze heeft Geen HBO DIPLOMA, dus hoor je die functie in MIJN ogen niet te krijgen. Dat is mijn mening.

Kennelijk heeft ze nog andere capaciteiten die jullie niet zien, maar degene die haar heeft aangenomen wel.
Alle reacties Link kopieren
BlueEyedLady schreef:
14-08-2018 14:47
Optie 3:
Stoppen met het oneerlijk te noemen, want dat is het niet.
Daar zullen we het nooit over eens worden bleueyedlady, dus ik zal het altijd zo blijven noemen. Iedereen waarmee ik het er over gehad heb vind de situatie op mijn werk voor mij en ook de collega’s waar ik oa ook voor spreek, oneerlijk en heel bijzonder. Het is misschien in de arbeidswereld niet zo ‘zwart-wit’ dat snap ik, maar dat betekend niet dat het ok is of eerlijk.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-08-2018 15:21
Kennelijk heeft ze nog andere capaciteiten die jullie niet zien, maar degene die haar heeft aangenomen wel.
Jaa ze heeft 3 maanden stage gelopen 6 jaar geleden en we waren desperate voor meer HLO analisten terwijl er onder hun neus HLO analisten zijn die er al werkten en alleen nog ingewerkt moesten worden. Het is een verknipt iets, vind ik.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:23
Daar zullen we het nooit over eens worden bleueyedlady, dus ik zal het altijd zo blijven noemen. Iedereen waarmee ik het er over gehad heb vind de situatie op mijn werk voor mij en ook de collega’s waar ik oa ook voor spreek, oneerlijk en heel bijzonder. Het is misschien in de arbeidswereld niet zo ‘zwart-wit’ dat snap ik, maar dat betekend niet dat het ok is of eerlijk.
Is het mogelijk dat je in het echte leven mensen om je heen hebt verzameld die op dezelfde manier reageren als jij en dat je op dit forum in een diverser gezelschap bent terechtgekomen? Dan zou ik de reacties die je nu krijgt koesteren, omdat je die in het echte leven blijkbaar zelden meemaakt.
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:18
Het gaat niet alleen om mij, maar ook om anderen die wel HLO hebben, maar niet eens de kans krijgen. Ik spreek voor meerdere, alleen lees ik op deze forum dat men het ‘eerlijk’ vind. Terwijl het gros van mijn collega’s waar ik over heb besproken het NIET eerlijk vind en dat is en blijft het ook niet. En ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan ik ja, maar ze heeft Geen HBO DIPLOMA, dus hoor je die functie in MIJN ogen niet te krijgen. Dat is mijn mening.

Bij elk bedrijf zul je mensen vinden die daar volgens jou niet horen. Hoe oneerlijk jij dat ook mag vinden, blijkbaar vindt de werkgever diegene geschikt voor die functie. Als je daar niet tegen kan, ga je het heel moeilijk krijgen in het werkende leven. Dan moet je zelf een bedrijf beginnen en dan mag jij aannemen wie je wil.
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:28
Jaa ze heeft 3 maanden stage gelopen 6 jaar geleden en we waren desperate voor meer HLO analisten terwijl er onder hun neus HLO analisten zijn die er al werkten en alleen nog ingewerkt moesten worden. Het is een verknipt iets, vind ik.

Denk je echt dat een werkgever liever iemand van buitenaf aanneemt als hij werknemers heeft die ook geschikt zijn? Nee, dus blijkbaar vindt je werkgever jullie niet geschikt.
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:28
Jaa ze heeft 3 maanden stage gelopen 6 jaar geleden en we waren desperate voor meer HLO analisten terwijl er onder hun neus HLO analisten zijn die er al werkten en alleen nog ingewerkt moesten worden. Het is een verknipt iets, vind ik.

Zoek het woord capaciteiten eens op.
Alle reacties Link kopieren
Leuke collega ben je. Leuk voor dat meisje, dat een groepje zuurpruimen achter haar rug zitten te roddelen hoe oneerlijk het allemaal wel niet is. Ga lekker klagen bij je werkgever als je zo ontevreden bent.
Raising kids is a walk in the park. Jurassic Park.
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:18
Het gaat niet alleen om mij, maar ook om anderen die wel HLO hebben, maar niet eens de kans krijgen. Ik spreek voor meerdere, alleen lees ik op deze forum dat men het ‘eerlijk’ vind. Terwijl het gros van mijn collega’s waar ik over heb besproken het NIET eerlijk vind en dat is en blijft het ook niet. En ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan ik ja, maar ze heeft Geen HBO DIPLOMA, dus hoor je die functie in MIJN ogen niet te krijgen. Dat is mijn mening.
Hadden die collega's met HLO ook allemaal gesolliciteerd op die nieuwe functie?
Het maakt niet uit of jij vindt of iemand een functie hoort te krijgen. Die beslissing zit niet in jouw takenpakket.

En lees even hoe je nu ook weer reageert, met al die schreeuwerige hoofdletters... Zodra iemand een andere mening heeft dan die van jou, komt er een heel onaangename kant van je boven.
Doe daarom iets met die reflectie-tip die je van mij en van anderen hier gekregen hebt. Jezelf even loepen kan heel verhelderend zijn.

Ik vind dat je stronteigenwijs bent met je 'dat is en blijft het ook niet' terwijl er al door heel veel mensen hier is uitgelegd dat het een normale gang van zaken is.
Die Calimero vergelijking die eerder gemaakt werd, die klopt echt heel goed.
En dan vraag je je af waarom je de gunfactor niet hebt?
Het punt is, je voelt dit als oneerlijk en je zegt dat je een enorm rechtvaardigheidsgevoel hebt, dus dit houdt je bezig en je bent er boos/verdrietig/gefrustreerd over.

Maar je criteria bij je rechtvaardigheidsgevoel zijn niet op orde. Jij vindt dat iemand de baan zou moeten krijgen op de criteria die jij in je hoofd hebt zitten, maar de redenen waarom iemand een bepaalde functie krijgt zijn veel diverser dan het rijtje in jouw hoofd. Waarom zie je dat niet in?
Alle reacties Link kopieren
en verder reageer je hier alleen op mensen als het jou zo uitkomt en je je "argumenten" nog eens rond kunt strooien. Inhoudelijke reacties zie ik je amper geven. Moeilijk, om aan zelfreflectie te den?
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:23
Daar zullen we het nooit over eens worden bleueyedlady, dus ik zal het altijd zo blijven noemen. Iedereen waarmee ik het er over gehad heb vind de situatie op mijn werk voor mij en ook de collega’s waar ik oa ook voor spreek, oneerlijk en heel bijzonder. Het is misschien in de arbeidswereld niet zo ‘zwart-wit’ dat snap ik, maar dat betekend niet dat het ok is of eerlijk.
Als ik je werkgever was, zou dat gezeur achter mijn rug om je minstens één punt kosten bij de volgende ronde.

Mokken is kinderachtig en samen mokken is ook nog eens slecht voor de werksfeer.

Voor mij getuigt dat onderlinge geklaag ervan dat jullie twijfelen over hoe onterecht het eigenlijk is òf dat jullie niet in staat zijn op een volwassen manier om uitleg te vragen.

Als een aantal mensen ècht denkt dat het oneerlijk is, waarom hebben jullie dan niet samen een gesprek aangevraagd?
Alle reacties Link kopieren
TO, je kunt wel blijven zeggen dat jij vindt dat ze geen recht heeft op die hlo functie maar dat maakt nog niet dat je gelijk hebt.Praktisch gezien maakt het voor jouw baan geen zak uit of je mlo of hlo gedaan hebt. Sterker nog, voor een aantal ziekenhuizen maakt het ook helemaal niet uit welk diploma je van die twee hebt. Ze betalen alle analisten die het denkniveau aankunnen op hlo niveau.

In zo'n ziekenhuis zou jouw collega dus ook dezelfde schaal krijgen en of jij dat daar waar kunt maken is nog de vraag. Je kunt er altijd solliciteren, wie houdt je tegen?
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
morgana81 schreef:
14-08-2018 19:12
TO, je kunt wel blijven zeggen dat jij vindt dat ze geen recht heeft op die hlo functie maar dat maakt nog niet dat je gelijk hebt.Praktisch gezien maakt het voor jouw baan geen zak uit of je mlo of hlo gedaan hebt. Sterker nog, voor een aantal ziekenhuizen maakt het ook helemaal niet uit welk diploma je van die twee hebt. Ze betalen alle analisten die het denkniveau aankunnen op hlo niveau.

In zo'n ziekenhuis zou jouw collega dus ook dezelfde schaal krijgen en of jij dat daar waar kunt maken is nog de vraag. Je kunt er altijd solliciteren, wie houdt je tegen?
En er zijn een heleboel ziekenhuizen waar diagnostisch werk sowieso op mlo ingeschaald wordt (muv leidinggevenden). Ook als je een HLO diploma hebt.
Ik begrijp oprecht niet wat er nou zo oneerlijk is. Er was een functie vrij, daar heeft iemand op gesolliciteerd. De leidinggevende dacht dat zij die functie aan kon, dus heeft haar aangenomen. Wat is daar oneerlijk aan?

Ik kan me voorstellen dat als er mensen zijn die specifiek gevraagd hebben of ze konden solliciteren, en te horen kregen: nee, want je moet per se dat diploma hebben, dat die wat verbaasd zijn. Maar die moeten dan zelf zelf bij leidinggevende gaan vragen waarom het nu blijkbaar toch kon. Mensen die niet eens gesolliciteerd hebben kunnen moeilijk gaan klagen. En dat ze jou niet wilden vind ik ook niet zo gek, ik neem aan dat ze weten dat je in september (dus over twee weken) weer gaat studeren? Dan ben jij dus niet (bijna) fulltime beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:18
Het gaat niet alleen om mij, maar ook om anderen die wel HLO hebben, maar niet eens de kans krijgen. Ik spreek voor meerdere, alleen lees ik op deze forum dat men het ‘eerlijk’ vind. Terwijl het gros van mijn collega’s waar ik over heb besproken het NIET eerlijk vind en dat is en blijft het ook niet. En ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan ik ja, maar ze heeft Geen HBO DIPLOMA, dus hoor je die functie in MIJN ogen niet te krijgen. Dat is mijn mening.
Wilde eerst niet reageren, maar van deze reactie zakt mijn broek af!

TO, jij bent niet bij het sollicitatiegesprek geweest, dus jij weet in de verste verte niet wat daar besproken is. Dat jouw collega gestopt is met haar opleiding nadat ze haar propedeuse gehaald heeft, ja en? Al is het dan geen volledige HLO, dan is het een zeer dikke MLO PLUS. Hoe je het ook went of keert, haar niveau is al hoger dan dat van jou. Als je gaat kijken naar de loonschaal als het gaat om opleidingsniveau, dan zit zij met haar salaris al boven dat van jou.

Jij weet totaal niet wat met jouw nieuwe collega is afgesproken wat betreft haar taken pakket. Iemand met een dikke MLO-PLUS kán aangenomen worden voor of een MLO-functie óf een HLO-functie. Een en ander hangt samen met WERKERVARING die je nieuwe collega meebrengt. Niet jij beoordeeld de zwaarte van die werkervaring maar je werkgever. Daarnaast speelt persoonlijkheid een grote rol. Waarschijnlijk heeft jouw nieuwe collega in haar vrije tijd gedaan of onderneemt ze activiteiten die jouw werkgever als belangrijk worden ervaren en een grote meerwaarde hebben voor haar werk. Denk daarbij aan verantwoordelijkheid dragen, omgaan met stressvolle situaties, organisatie et cetera.

Wie zegt dat jouw nieuwe collega de HLO-opleiding niet alsnog afmaakt, al dan niet parttime / in de avonduren?

Jij kunt op je kop gaan staan dat als iemand niet het juiste papiertje heeft niet de baan van dat niveau mag krijgen. Als dat zo is zou half Nederland werkloos zijn! Je kunt het nog zo oneerlijk vinden en nog zo onrechtvaardig, het is wel de realiteit.
Er zijn veel mensen die werkzaam in een functie die niet overeenkomt met het niveau van hun papiertje. Heeft niets met gunnen, hielenlikkerij of wat dan ook te maken. Werkgevers kijken of een (potentiële) werknemer 'past' en aan de hand daarvan wordt de loonschaal bepaald. Daarbinnen kan onderhandeld worden.

Of je nu wel of niet jaloers bent, ga wat doen aan je mentaliteit. Want zo als die nu is red je het niet.
cutiepie27 Wees nou gewoon blij dat het leven niet zo strak aan regels gebonden is. Dat biedt voor jou ook kansen. Ten eerste weet je nu dat je nooit niet moet solliciteren, omdat je niet aan één van de functie-eisen voldoet. Je maakt namelijk altijd kans. De perfecte kandidaat bestaat niet.

Dus laat je in de toekomst niet weerhouden als je een leuke functie voorbij ziet komen. The sky is the limit. Dat is toch juist een fijn idee?
Alle reacties Link kopieren
Die persoon heeft inderdaad meer, betere, andere kwaliteiten dan jij en jouw collega's die blijkbaar voor jouw werkgever beter betaald moeten/kunnen worden. Ik denk dat zij dit beter tijdens haar onderhandelingen over het contract en loon kenbaar heeft kunnen maken dan de rest. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om een papiertje, maar ook om jezelf goed verkopen.

Niet tevreden? Zeg er wat van. Klaar mee? Neem ontslag. Wil je dat niet? Stop dan met zeiken. Ik zie het probleem niet. De manier waarop jij reageert geeft al aan hoe moeilijk jij bent als collega.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:18
Het gaat niet alleen om mij, maar ook om anderen die wel HLO hebben, maar niet eens de kans krijgen. Ik spreek voor meerdere, alleen lees ik op deze forum dat men het ‘eerlijk’ vind. Terwijl het gros van mijn collega’s waar ik over heb besproken het NIET eerlijk vind en dat is en blijft het ook niet. En ze heeft een aantoonbaar hoger niveau dan ik ja, maar ze heeft Geen HBO DIPLOMA, dus hoor je die functie in MIJN ogen niet te krijgen. Dat is mijn mening.
Hebben die mensen met HLO ook gesolliciteerd of hun interesse met het uitkomen van de vacature kenbaar gemaakt?
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:23
Daar zullen we het nooit over eens worden bleueyedlady, dus ik zal het altijd zo blijven noemen. Iedereen waarmee ik het er over gehad heb vind de situatie op mijn werk voor mij en ook de collega’s waar ik oa ook voor spreek, oneerlijk en heel bijzonder. Het is misschien in de arbeidswereld niet zo ‘zwart-wit’ dat snap ik, maar dat betekend niet dat het ok is of eerlijk.
Eerlijk waar... wat ben je een zeikerd zeg.
Het is gewoon eerlijk. Je collega weet zich door haar babbel beter in de markt te plaatsen dan jij zo simpel is het.

En dat je nou bij je vriendinnen bevestigende reacties gaat zoeken over hoe oneerlijk je wel niet wordt behandeld... tja... Zoek een nieuwe werkgever.

Het is niet oneerlijk.

Oh en leer aub wat discriminatie inhoud... Het is zowel frustrerend als lachwekkend om te lezen hoe jij reageert...
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 15:23
Daar zullen we het nooit over eens worden bleueyedlady, dus ik zal het altijd zo blijven noemen. Iedereen waarmee ik het er over gehad heb vind de situatie op mijn werk voor mij en ook de collega’s waar ik oa ook voor spreek, oneerlijk en heel bijzonder. Het is misschien in de arbeidswereld niet zo ‘zwart-wit’ dat snap ik, maar dat betekend niet dat het ok is of eerlijk.
Overigens... Wil je betere arbeidsvoorwaarden laat je baas is friemelen...

Deed mijn collega bij mijn eerste job ook. Nog nooit was er iemand zo snel op geklommen. Toen ik het mijn baas aanbood om is aan mij te friemelen mocht ik vertrekken... Naja toch discriminatie!
Alle reacties Link kopieren
friemelen is toch een ander word voor klaverjassen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven