Werk & Studie alle pijlers

Ongelijkheid collega’s

16-09-2020 17:51 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan mijn baan gekomen via de teamleider. Er was veel onrust in het team toentertijd. Ik was eerst afgewezen (op een niet eerlijke manier ze zeiden dat ze veel sollicitanten hadden wat dus niet zo was) en later via die teamleider een sollicitatie en toch aangenomen. Een paar oude collega’s wilde mij niet maar de hoge baas Heeft het er toch doorgedrukt. Ik heb geen goed contact met de oude collega’s gehad die gelukkig allemaal weg zijn. De reden door de teamleider. Ik kon goed met hem opschieten alles weer opgestart, nieuwe start etc. Nieuwe collega’s aangenomen en nu kom ik erachter dat 2 nieuwe meteen een vast contract hebben gehad en veel werkzaamheden doen die ik eigenlijk deed. Ik voelde al dat er iets was, voelde me niet erg gewenst door anderen, maar dit doet me echt wat. Ik heb letterlijk puin staan ruimen en alles weer opnieuw gestart. Ik heb mezelf bewezen en kreeg pas na een jaar een vast contract. Wat moet ik doen? Teamleider erop aanspreken ik erger me op dit moment dood aan hem.
Alle reacties Link kopieren
Room85 schreef:
16-09-2020 19:07
Snap de verwarring ik heb heel goed contact met de nieuwe collega’s begrijp me niet verkeerd. De baan is super leuk en zo ook mijn nieuwe collega’s, alleen merk ik dat ik achter dingen kom die dus niet eerlijk zijn gegaan. Wat mijn teamleider niet heeft verteld. Hij zegt altijd 1 lijn trekken iedereen is gelijk geen onderscheid. En dan toch die ongelijkheid dat de anderen wel meteen een vast contract krijgen. Is het jaloezie. Denk het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Ik merk dat de ongelijkheid erg meespeelt.
De oude collega’s hebben letterlijk ruzie gehad met hem en daar heb ik me zeker niet ingemengd. Ik ken trouwens deze oude collega’s al 10 jaar omdat ik eerst voor een andere organisatie werkte waarbij we veel contact hadden

Echt, wat een calimero-instelling. Doe wat aan je onzekerheid/gevoel van achtergesteld worden want dat heeft met deze situatie echt niets te maken, dat komt ergens anders vandaan.
Room85 schreef:
16-09-2020 19:07
Snap de verwarring ik heb heel goed contact met de nieuwe collega’s begrijp me niet verkeerd. De baan is super leuk en zo ook mijn nieuwe collega’s, alleen merk ik dat ik achter dingen kom die dus niet eerlijk zijn gegaan. Wat mijn teamleider niet heeft verteld. Hij zegt altijd 1 lijn trekken iedereen is gelijk geen onderscheid. En dan toch die ongelijkheid dat de anderen wel meteen een vast contract krijgen. Is het jaloezie. Denk het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Ik merk dat de ongelijkheid erg meespeelt.
De oude collega’s hebben letterlijk ruzie gehad met hem en daar heb ik me zeker niet ingemengd. Ik ken trouwens deze oude collega’s al 10 jaar omdat ik eerst voor een andere organisatie werkte waarbij we veel contact hadden
Hoe lang wil je daar nog werken?
Je hebt na een jaar een vast contract, en 2 nieuwere collega’s na 2 maanden al.

Moet jouw teamleider jou alles vertellen? Ben je niet teveel op zoek naar de (jouw eigen) waarheid?

Je hebt het steeds over je oude collega’s. Waarom laar je dat niet achter je. Je mocht ze niet en ze werken er niet meer

Je hebt leuk werk en leuke collega’s. Volgens mij maak je het jezelf moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik ergens je gevoel wel kan begrijpen is enig relativeringsvermogen wel op zijn plaats namelijk dat in deze tijd je blij mag zijn uberhaupt nog een vast contract te krijgen. Dus kijk naar wat je hebt en laat het los, je gaat jezelf in weg zitten als je hier verongelijkt over blijft en dat maakt je niet een leuke persoon c.q. collega.
Alle reacties Link kopieren
Room85 schreef:
16-09-2020 19:07
Snap de verwarring ik heb heel goed contact met de nieuwe collega’s begrijp me niet verkeerd. De baan is super leuk en zo ook mijn nieuwe collega’s, alleen merk ik dat ik achter dingen kom die dus niet eerlijk zijn gegaan. Wat mijn teamleider niet heeft verteld. Hij zegt altijd 1 lijn trekken iedereen is gelijk geen onderscheid. En dan toch die ongelijkheid dat de anderen wel meteen een vast contract krijgen. Is het jaloezie. Denk het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Ik merk dat de ongelijkheid erg meespeelt.
De oude collega’s hebben letterlijk ruzie gehad met hem en daar heb ik me zeker niet ingemengd. Ik ken trouwens deze oude collega’s al 10 jaar omdat ik eerst voor een andere organisatie werkte waarbij we veel contact hadden
Ik ben niet in de war hoor.

De teamleider is jou helemaal geen verantwoording verschuldigd over de bedrijfvoering, de contracten en de keuzes die het management maakt. Teamleider spreken voor de buhne hun eigen waarheid dat heet managen. Er is altijd ongelijkheid. De één functioneert beter dan de ander en welke budgetten er op welk moment zijn speelt ook mee. Ik denk dat wanneer je zo moeilijk doet als jij en je zoveel weerstand bij mensen oproept dan is het uberhaupt een klein wonder dat iemand je een vast contract wil geven. Iemand die de hele tijd alles ter discussie stelt, de baas wil spelen en die steeds ruzie maakt en die niets uit het verleden kan loslaten had ik nooit een vast contract gegeven. Je klinkt als iemand met veel oud zeer die vol zit met weerstanden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gelijkheid betekent dat je dezelfde regels toepast op alle werknemers op wie dat van toepassing is, en dat je daarop geen uitzonderingen maakt. Het betekent niet dat die regels nooit eens mogen veranderen.

Toen jij werd aangenomen, was de regel vermoedelijk “eerst een jaarcontract, daarna pas vast”. Daarna is dat veranderd naar “iedereen direct een vast contract” en dat geldt nu dus voor iedereen die aangenomen wordt.

Geen enkel bedrijf houdt decennia lang dezelfde regels. Wet- en regelgeving verandert regelmatig en als organisatie moet je daar dan vaak wel in mee, omdat het meestal negatieve gevolgen heeft als je dat niet doet (als dat al mag). In dit geval: het kost de werkgever sinds kort veel meer geld als hij medewerkers geen vast contract aanbiedt. En dus verandert de werkgever de interne regels, ten gevolge van de veranderende wetgeving.

En aangezien de contracten van individuele medewerkers een ander niks aan gaan, is de werkgever daar geen verantwoording voor verschuldigd aan de andere werknemers.
Ik snap niet waarom je deze topictitel gebruikt. Tussen jouw indienstname en nu kan er een hele tijd zitten, of de bedrijfsvisie rond vaste contracten is veranderd in tussentijd, of zoals iemand schrijft, ze hebben beter onderhandeld.

Maar ... als je eerlijk bent, dan is er ook ongelijkheid bij jouw aanwerving gebeurd! Normaal had je de job niet gekregen en het is enkel omdat de directeur is tussengekomen dat jij de baan toch kreeg. Daardoor heeft iemand anders die baan ook niet gekregen. Is er daar dan ook geen sprake van ongelijkheid? Ik vind van wel.

Dus, conclusie: niet zeuren en doorwerken. In mijn ogen sta je toch al een beetje in een wankele positie. Collega's doen een deel van jouw taken. Ben je dan niet bang dat er één van de komende dagen een onstellende boodschap aan jou kan gegeven worden? En dan zou jij de teamleider daar nog op aanspreken. Ik zou er nog niet aan denken als ik nog langer in dat bedrijf wilde blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil toch even een goed woordje doen voor de TO, want ik snap dat je je onrecht aangedaan voelt. Tegelijkertijd vind ik het ook onterecht dat mensen je hier willen wegzetten als jaloers of afgunstig, want ik snap dat je het niet zo bedoeld.

Afgaande op je verhaal denk ik dat je bent aangenomen in een transitiefase. Jouw bedrijf of jouw afdeling onderging zo te lezen een herstructurering, ingezet door jouw teamleider. Dat was niet zonder risico: je merkt dat er op de werkvloer dan veel politiek bedreven wordt, waarbij de 'oude garde' zich met hand en tand zal verdedigen tegen het nieuwe beleid en de daarbij behorende mensen. Je hebt dat zelf gemerkt.

Dat is niet zonder risico. Zou jouw werkgever je meteen een vast contract hebben gegeven, dan had hij de kans dat je na 3 maanden met een burnout thuis zou komen te zitten. Hij moet je dan gedurende 2 jaar lang doorbetalen en de hele herstructuring gaat op z'n gat. Dat kan geen enkele werkgever zich veroorloven.

Verder speelt mee dat als je aangenomen bent voor het werk wat je hebt gedaan (puinruimen dus), je ook van een apart caliber bent. Sommige mensen passen prima bij een opbouwende fase, maar totaal niet in een lopend geheel. Als werkgever moet je daar dus ook nog rekening mee houden.

Het zijn wat theorieen natuurlijk, maar geloof mij maar dat dit mee heeft gespeeld. Soms worden mensen 'opgeofferd' voor het grotere doel en het lijkt erop dat jou dat is overkomen. Maar je loyaliteit en inzet is wel beloond met een vast contract, dus dat is zonder meer iets om trots op jezelf op te zijn.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
16-09-2020 21:15
Ik wil toch even een goed woordje doen voor de TO, want ik snap dat je je onrecht aangedaan voelt. Tegelijkertijd vind ik het ook onterecht dat mensen je hier willen wegzetten als jaloers of afgunstig, want ik snap dat je het niet zo bedoeld.

Afgaande op je verhaal denk ik dat je bent aangenomen in een transitiefase. Jouw bedrijf of jouw afdeling onderging zo te lezen een herstructurering, ingezet door jouw teamleider. Dat was niet zonder risico: je merkt dat er op de werkvloer dan veel politiek bedreven wordt, waarbij de 'oude garde' zich met hand en tand zal verdedigen tegen het nieuwe beleid en de daarbij behorende mensen. Je hebt dat zelf gemerkt.

Dat is niet zonder risico. Zou jouw werkgever je meteen een vast contract hebben gegeven, dan had hij de kans dat je na 3 maanden met een burnout thuis zou komen te zitten. Hij moet je dan gedurende 2 jaar lang doorbetalen en de hele herstructuring gaat op z'n gat. Dat kan geen enkele werkgever zich veroorloven.

Verder speelt mee dat als je aangenomen bent voor het werk wat je hebt gedaan (puinruimen dus), je ook van een apart caliber bent. Sommige mensen passen prima bij een opbouwende fase, maar totaal niet in een lopend geheel. Als werkgever moet je daar dus ook nog rekening mee houden.

Het zijn wat theorieen natuurlijk, maar geloof mij maar dat dit mee heeft gespeeld. Soms worden mensen 'opgeofferd' voor het grotere doel en het lijkt erop dat jou dat is overkomen. Maar je loyaliteit en inzet is wel beloond met een vast contract, dus dat is zonder meer iets om trots op jezelf op te zijn.
Dank je! Hier kan ik wat mee. Ik merk dat ik het verhaal niet kort en bondig kan opschrijven waardoor het anders overkomt. Jij geeft precies aan wat ik nodig heb om hiermee aan de slag te kunnen en om er met een andere blik naar te kijken. Zeker ga ik bij mezelf blijven en misschien ligt een groot deel bij mij, denk zeker ook onzekerheid, maar nu je het zo uitlegt kan het natuurlijk ook gewoon zo zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven