Werk & Studie alle pijlers

Onterechte BSA

11-07-2019 20:09 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2019 23:49
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP. Mvg Moderator Viva forum
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BSA mag van de minister maximaal op 40 punten liggen sinds vorig jaar.
kijk hier maar:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... udieadvies
Het klinkt als, op papier, een terechte BSA. Je hebt immers niet aan de voorwaarde voldaan.
Dus ik zou zeker in beroep gaan. Alleen mijn tip: hou het bij jezelf. Leg nul bij de slb-er. Je hebt behoorlijk wat argumenten waar ze gevoelig voor kunnen zijn. Een collega van hen gebruiken als excuus doet het minder goed.
Is het een vak waar een toets voor gemaakt wordt of een werkstuk? In het tweede geval zou je het initiatief kunnen tonen om het nu nog te maken en hopen dat dat initiatief extra goodwill kweekt.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je openingspost ontzettend onduidelijk.
Dat vak had behaald moeten worden voordat mijn stage afgerond werd.
Welk vak?
Mijn mentor heeft het gesprek goedgekeurd.
Welk gesprek? Wat is er goedgekeurd?

Als de BSA-norm 50 studiepunten uit de propedeuse is zonder verdere voorwaarden en je hebt die 50 studiepunten, dan kun je geen BNSA krijgen. Dus het lijkt alsof je NIET aan de norm voldoet.

Als je met de tekst van je openingspost in beroep gaat dan denk ik niet dat het je wat gaat opleveren want het is niet te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het even opnieuw schrijven?
Je hebt dus een negatief BSA. Het aantal benodigde punten heb je, maar voor een positief oordeel had je een bepaald vak moeten halen?
Welk gesprek heeft je mentor goedgekeurd?
Als jij kan aantonen dat je de mentor op persooonlijke omstandigheden hebt gewezen waardoor je een vak niet kon halen is dit grond voor bezwaar bij de examencommissie. Je verhaal is voor mij superonduielijk waardoor ik geen idee heb of je kans maak met je bezwaar.
Hangt oa af van: heb je voor of na de toets gemeld dag er persoonlijke omstandighe? Heb je een herkansingsmogelijkheid gehad/gebruikt. Wat heb je voor bewijs op papier.
jo12345 schreef:
11-07-2019 20:49
BSA mag van de minister maximaal op 40 punten liggen sinds vorig jaar.
kijk hier maar:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... udieadvies
Oh ja, dat ook nog.
Maar ze is niet op punten niet door, zo te lezen is haar stage niet compleet zonder dit deel. En volgens mij hebben opleidingen wel de mogelijkheid om bepaalde onderdelen verplicht te stellen. Maar dat weet ik niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
11-07-2019 20:49
BSA mag van de minister maximaal op 40 punten liggen sinds vorig jaar.
kijk hier maar:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... udieadvies
Is niet doorgegaan: https://www.ukrant.nl/bsa-toch-niet-omlaag/
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
11-07-2019 20:49
Het klinkt als, op papier, een terechte BSA. Je hebt immers niet aan de voorwaarde voldaan.
Dus ik zou zeker in beroep gaan.
Hoezo "dus ik zou zeker in beroep gaan"? Op grond van wat?
Haley schreef:
11-07-2019 20:53
Hoezo "dus ik zou zeker in beroep gaan"? Op grond van wat?
Zij vindt dat de opleiding in gebreke is gebleven, door haar wel te laten slagen. Bij ons werd het eindgesprek niet eens gevoerd als niet alle producten ingeleverd waren. Wie niet waagt, die niet wint.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
11-07-2019 20:59
Wie niet waagt, die niet wint.
Juist. Er is aanleiding om in bezwaar te gaan in dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
[quote=GenieInABottle post_id=30147355 time=1562871556 user_id=331193]
Zij vindt dat de opleiding in gebreke is gebleven, door haar wel te laten slagen. Bij ons werd het eindgesprek niet eens gevoerd als niet alle producten ingeleverd waren. Wie niet waagt, die niet wint

Niet relevant.
anoniem_104893 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 22:56
36.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp zit het zo (voorbeeldje):

- Jaar 1 heeft vak 1 t/m 6. Om door te mogen, moet je 5 van de 6 vakken halen.
- Om vak 5 te volgen moet je eerst vak 4 afgerond hebben.
- TO heeft het per ongeluk andersom gedaan: eerst vak 5 afgerond en daarna pas vak 4.
- Vak 6 heeft ze niet gehaald.
- TO vindt: ik heb 5 van de 6 vakken gehaald, dus mag door.
- Opleidingscommissie vindt: TO heeft de goede volgorde niet gehandhaafd dus vak 5 telt niet mee, dus heeft ze maar 4 van de 6 vakken en dus mag ze niet door.
- TO vindt dit niet eerlijk, want ze heeft vak 5 wel gewoon gehaald en docent had moeten aangeven dat ze had moeten wachten met het afronden van dat vak tot vak 4 afgerond was.

(nummertjes zijn natuurlijk illustratief)


Komt dit zo een beetje in de buurt TO?
chamaedorea wijzigde dit bericht op 11-07-2019 21:09
2.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je moet doen, is heel simpel.

Allereerst bezwaar maken bij je examencommissie.

Tijdens de bezwaarprocedure kun je gebruik maken van het recht om door de examencommissie gehoord te worden.

Daarna heroverweegt de examencommissie het besluit tot een negatief bindend studieadvies.

Handhaaft de examencommissie het negatief bindend studieadvies dan kun je binnen 6 weken beroep instellen bij college van beroep voor de examens. Er kan dan nog een schikkingsronde komen.

Krijg je bij dit college weer ongelijk dan zou je nog in hoger beroep bij het landelijk college kunnen dat onderdeel uitmaakt van de Raad van State.


Ow ja zorg dat al je argumenten goed op papier staan. met bijbehorende context. Dus niet zoals je je zaak hier presenteert. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bericht aangepast, sorry voor mijn verwarde verhaal. Voel mij op dit moment ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
11-07-2019 21:09
Als ik het goed begrijp zit het zo (voorbeeldje):

- Jaar 1 heeft vak 1 t/m 6. Om door te mogen, moet je 5 van de 6 vakken halen.
- Om vak 5 te volgen moet je eerst vak 4 afgerond hebben.
- TO heeft het per ongeluk andersom gedaan: eerst vak 5 afgerond en daarna pas vak 4.
- Vak 6 heeft ze niet gehaald.
- TO vindt: ik heb 5 van de 6 vakken gehaald, dus mag door.
- Opleidingscommissie vindt: TO heeft de goede volgorde niet gehandhaafd dus vak 5 telt niet mee, dus heeft ze maar 4 van de 6 vakken en dus mag ze niet door.
- TO vindt dit niet eerlijk, want ze heeft vak 5 wel gewoon gehaald en docent had moeten aangeven dat ze had moeten wachten met het afronden van dat vak tot vak 4 afgerond was.

(nummertjes zijn natuurlijk illustratief)


Komt dit zo een beetje in de buurt TO?
....
anoniem_104893 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 22:57
10.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
11-07-2019 21:09
Als ik het goed begrijp zit het zo (voorbeeldje):

- Jaar 1 heeft vak 1 t/m 6. Om door te mogen, moet je 5 van de 6 vakken halen.
- Om vak 5 te volgen moet je eerst vak 4 afgerond hebben.
- TO heeft het per ongeluk andersom gedaan: eerst vak 5 afgerond en daarna pas vak 4.
- Vak 6 heeft ze niet gehaald.
- TO vindt: ik heb 5 van de 6 vakken gehaald, dus mag door.
- Opleidingscommissie vindt: TO heeft de goede volgorde niet gehandhaafd dus vak 5 telt niet mee, dus heeft ze maar 4 van de 6 vakken en dus mag ze niet door.
- TO vindt dit niet eerlijk, want ze heeft vak 5 wel gewoon gehaald en docent had moeten aangeven dat ze had moeten wachten met het afronden van dat vak tot vak 4 afgerond was.

(nummertjes zijn natuurlijk illustratief)


Komt dit zo een beetje in de buurt TO?
Ik heb de indruk dat TO een projectvak had moeten halen maar niet heeft gehaald. Vak bestaat dan bijv uit opdracht en gesprek/presentatie. TO heeft de opdracht niet gehaald. Normaal mag je dan niet op voor het gesprek/de presentatie. Maar TO dus wel en het gesprek geeft TO wel gehaald. Maar dan krijg je de studiepunten niet. Hoe zit het nou TO?

Overigens heeft een opleidingscommissie hier geen enkele rol in. Dat is namelijk een inspraakorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Let op dat niet bij elke hogeschool de examencommissie over de BSA's gaat. Dat is alleen zo als het aan hen gemandateerd is. Bij de hogeschool waar ik werk, heeft de examencommissie niets met BSA's van doen.
In de correspondentie staat ongetwijfeld de juiste informatie rondom hoe je gebruik kunt maken van je recht om gehoord te worden.
Alle reacties Link kopieren
Yaszmin schreef:
11-07-2019 21:13
Klopt ongeveer, al vind ik mijn persoonlijke omstandigheden ook een grote rol spelen in het verhaal. Mochten die er niet zijn, was ik zelf wel scherp genoeg geweest. Dat is iets wat typerend aan mij is.
TO heb je geen voorlopig BSA gehad begin dit jaar?
Want dat zou voldoende waarschuwing moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Yaszmin schreef:
11-07-2019 21:13
Klopt ongeveer, al vind ik mijn persoonlijke omstandigheden ook een grote rol spelen in het verhaal. Mochten die er niet zijn, was ik zelf wel scherp genoeg geweest. Dat is iets wat typerend aan mij is.
Voor je persoonlijke omstandigeden heb je een advies van de decaan nodig. Die beoordeelt dan of je persoonlijke omstandigheden je studieresultaten negatief hebben beoordeeld. Van je persoonlijke omstandigheden wil de decaan dan ook bewijzen zien. Als het advies van de decaan positief is dan moet de examencommissie dit advies meewegen. Dat wil nog niet zeggen dat je in het gelijk wordt gesteld. Als het advies van de decaan negatief is dan hoeft de examencommissie daar niets mee te doen. De examencommissie zelf doet - als het goed is - niets met de beoordeling van persoonlijke omstandigheden. Daar is de decaan voor.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
11-07-2019 21:15
Let op dat niet bij elke hogeschool de examencommissie over de BSA's gaat. Dat is alleen zo als het aan hen gemandateerd is. Bij de hogeschool waar ik werk, heeft de examencommissie niets met BSA's van doen.
In de correspondentie staat ongetwijfeld de juiste informatie rondom hoe je gebruik kunt maken van je recht om gehoord te worden.
Klopt. In de OER zou moeten staan hoe er bezwaar gemaakt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
11-07-2019 21:14
Ik heb de indruk dat TO een projectvak had moeten halen maar niet heeft gehaald. Vak bestaat dan bijv uit opdracht en gesprek/presentatie. TO heeft de opdracht niet gehaald. Normaal mag je dan niet op voor het gesprek/de presentatie. Maar TO dus wel en het gesprek geeft TO wel gehaald. Maar dan krijg je de studiepunten niet. Hoe zit het nou TO?

Overigens heeft een opleidingscommissie hier geen enkele rol in. Dat is namelijk een inspraakorgaan.

...,
anoniem_104893 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 22:57
23.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
11-07-2019 21:18
Voor je persoonlijke omstandigeden heb je een advies van de decaan nodig. Die beoordeelt dan of je persoonlijke omstandigheden je studieresultaten negatief hebben beoordeeld. Van je persoonlijke omstandigheden wil de decaan dan ook bewijzen zien. Als het advies van de decaan positief is dan moet de examencommissie dit advies meewegen. Dat wil nog niet zeggen dat je in het gelijk wordt gesteld. Als het advies van de decaan negatief is dan hoeft de examencommissie daar niets mee te doen. De examencommissie zelf doet - als het goed is - niets met de beoordeling van persoonlijke omstandigheden. Daar is de decaan voor.
En belangrijk is dat het vaak niet genoeg is als je nu pas met die persoonlijke omstandigheden komt. Die hadden eerder gemeld moeten zijn. Dit kan trouwens ook via een mentor of studieloopbaancoach zijn afhankelijk van de hogeschool.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-07-2019 20:24
Je kan een second opinion aanvragen op de school waar je studeert, dan word er nog eens objectief gekeken naar je studieresultaten en je mag je verhaal doen.
Een second opinion aanvragen kan altijd, maar een second opinion krijgen is een ander verhaal. Opleidingen zijn hier heel terughoudend mee. Dit loopt dan via de examencommissie
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
11-07-2019 21:20
En belangrijk is dat het vaak niet genoeg is als je nu pas met die persoonlijke omstandigheden komt. Die hadden eerder gemeld moeten zijn. Dit kan trouwens ook via een mentor of studieloopbaancoach zijn afhankelijk van de hogeschool.
Dat was vroeger zo, maar volgens jurisprudentie nu niet meer. Ook aan het eind van het studiejaar kun je nog persoonlijke omstandigheden melden. Als je dat op het allerlaatst doet, maakt dat je zaak natuurlijk niet sterker.
Alle reacties Link kopieren
Die 50 punten, moeten dus incl. Dat ene vak zijn? Dus je voldoet helaas niet, dat verplichte vak weet je als het goed is vanaf het begin.

Op de Pabo geldt dit b.v. Voor de Wiscat, ook al heb je alle andere punten, geen Wiscat= BSA.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
11-07-2019 21:29
Die 50 punten, moeten dus incl. Dat ene vak zijn? Dus je voldoet helaas niet, dat verplichte vak weet je als het goed is vanaf het begin.

Op de Pabo geldt dit b.v. Voor de Wiscat, ook al heb je alle andere punten, geen Wiscat= BSA.
Ook als de docent dit gewoon goedgekeurd heeft en er sprake is van persoonlijke omstandigheden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven