Werk & Studie alle pijlers

ontleden zinnen hulp?

20-09-2016 12:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een thuis studie met het vak Nederlands.

ik ben ik het hoofdstuk zinnen ontleden, maar is zit even vast. ik kan het wel een de mentor vragen maar dat duurt 2 dagen voor ik antwoord heb.

dus ik dacht ik vraag het hier even.

de zin is 'praatte Gerard onverstoorbaar met een bezoeker'.

gerard= onderwerp

praatte= werkwoordelijk gezegde

wat ik me nu afvraag is je vind het lijdendvoorwerp door wie/wat+gezegde+onderwerp.

maar ik denk niet dat als je vraagt wat praatte Gerard het een goede zin is, dus dat deze zin geen lijdend voorwerp heeft.

of zie ik dit verkeerd en is het lv onverstoorbaar? ( wat praatte gerard= onverstoorbaar)

ik hoop dat iemand me kan helpen.
http://wp.digischool.nl/n ... en-redekundig-taalkundig/

Of

http://leestrainer.nl/ontleden/Uitleg%20ontleden.pdf

Google is je vriend.
Dit lijkt me niet de complete zin?
nouja de hele zin is terwijl de telefoon rinkelde, praatte gerard onverstoorbaar met een bezoeker. maar het eerste gedeelte moet ik los ontleden van de tweede gedeelte
volgens mij is onverstoorbaar het bijvoeglijk naamwoord, daar het slaat op de manier waarop Gerard praatte.

De telefoon het lijdend voorwerp (wie wat rinkelde?).
De vraag is 'hoe praatte Gerard?' - onverstoorbaar. Dus het is een bijwoordelijke bepaling.

En met wie praatte hij? Met een bezoeker. Ook een bwb.
Klopt, deze zin heeft geen lijdend voorwerp.

"onverstoorbaar" en "met een bezoeker" zijn bijwoordelijke bepalingen.

Ze zeggen iets over het gezegde. Zie ook: http://www.cambiumned.nl/ ... /bijwoordelijke-bepaling/
Oeps...
quote:ponny schreef op 20 september 2016 @ 12:15:

volgens mij is onverstoorbaar het bijvoeglijk naamwoord, daar het slaat op de manier waarop Gerard praatte.

Je haalt een paar dingen door elkaar - bijvoeglijk naamwoord hoort bij de woordsoorten en dus bij taalkundig ontleden.

Het lijdend voorwerp is een zinsdeel en hoort bij redekundig ontleden.
Je weet onderwerp en persoonsvorm te vinden, dat is de belangrijkste stap. Je weet ook dat je de andere zinsdelen kan vinden door ze voor de persoonsvorm te plaatsen?

Dan weet je dat "onverstoorbaar" en "met een bezoeker" de andere zinsdelen zijn.

Wat je vervolgens doet is de mogelijkheden aflopen, zoals beschreven in de link van Dormouse. Daarbij is het belangrijk dat je geen rare, gekunstelde vragen/antwoorden maakt. Daarvoor is wel enig taalgevoel nodig. Als je dat hebt hoor je meteen dat "wat praatte Gerard?" geen Nederlands is, dat had je al gezien. Die vraag kan je dus niet stellen, en dus kan je die stap verder overslaan.

Nu haal je twee dingen door elkaar, redekundig ontleden en taalkundig ontleden.

OP is redekundig aan het ontleden, hierbij benoem je de functies van zinsdelen, zoals onderwerp, gezegde, lijdend voorwerp enz..

Bijvoeglijk naamwoord wat jij noemt, valt onder taalkundig ontleden, ofwel woordbenoemen. Koppelwerkwoord, hulpwerkwoord, bijvoeglijk naamwoord, zelfstandig naamwoord, enz. Dit is een andere tak van sport.
Terwijl de telefoon rinkelde is trouwens een bijwoordelijke bijzin, met de telefoon als ow, en rinkelde als pv.

praatte = pv + wg

Gerard = ow

onverstoorbaar = bwb

met een bezoeker = bwb
Met wie praatte Gerard onverstoorbaar? - met de bezoeker..

De telefoon het lijdend voorwerp (wie wat rinkelde?). ik denk dat je de klok en de klepel niet helemaal goed uit elkaar weet te houden
quote:Kraplapje schreef op 20 september 2016 @ 12:21:

Met wie praatte Gerard onverstoorbaar? - met de bezoeker..dus....?
Oh, sorry hoor Gelukkig studeer ik geen Nederlands, dacht alleen maar te helpen
En wat je zelf in je OP zegt: als de vraag niet klopt (Wie/wat praatte Gerard?), dan is er ook geen antwoord op, dus staat het betreffende zinsdeel niet in de zin. Dus vertrouw ook maar een beetje meer op jezelf!
quote:ponny schreef op 20 september 2016 @ 12:23:

Oh, sorry hoor Gelukkig studeer ik geen Nederlands, dacht alleen maar te helpen Niet om te zeuren hoor, maar waarom denk je te helpen als je het onderwerp echt niet beheerst?
dankjewel allemaal ik snap hem nu
Succes verder!
Je zou ook nog eens op de site "juf melis" kunnen kijken.

Dit is een handige site die je met Nederlands kan helpen.

Ik heb voor mijn kinderen daar een abonnement voor 8 euro per jaar dacht ik.
quote:Bugs_Bunny schreef op 20 september 2016 @ 12:24:

[...]

Niet om te zeuren hoor, maar waarom denk je te helpen als je het onderwerp echt niet beheerst?

Omdat er nog niet veel reacties waren, en ik het onderwerp beter dacht te beheersen dan ik blijkbaar doe. Maar goed, TO beheerst het ook niet zo goed anders zou zij geen topic openen, en dat is misschien wat kwalijker want zij studeert wel Nederlands. Waarom ga je daar niet lekker over zeuren? Want je zegt wel niet om te zeuren hoor... maar echt niet-zeurderig of aardig is je reactie nou ook weer niet. Zeker niet omdat je deze over 3 posts tegen mij verspreid hier uit. Is het zelfde als 'ik bedoel het niet onaardig, maar ik vind je een kutwijf' :-)

Fijne dag Bugsie!!!
O ja. En drie hartjes na zo'n zeurverhaal betekent zeker: 'ik bedoel het niet onaardig, maar ik kan er niet tegen dat je gelijk hebt.'
Ik vraag me trouwens af of 'met een bezoeker' geen voorzetselvoorwerp is, maar ik heb geen zin om het op te zoeken.
Zolang gerard die bezoeker niet slaat is er geen lijdend voorwerp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven