Werk & Studie alle pijlers

Ontslag

08-03-2012 18:47 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
quote:energystar schreef op 08 maart 2012 @ 19:19:

Uiteraard is alle verdwenen mail teruggehaald.Pfieuw.
quote:energystar schreef op 08 maart 2012 @ 19:16:

ICT heeft een log waarin alle genomen stappen staan. Inloggen op de mail, inbox legen, outbox legen en prullenmand legen. Allemaal vanaf het IP adres van medewerker B.Sorry hoor maar dat zegt dus helemaal geen reet tenzij jij door camera beelden kan bewijzen dat de bewuste medewerker toen achter die pc zat en zelfs dan denk ik nog dat een beetje it-jongen gehakt maakt van dit verhaal. Hoe komt B aan jou gegevens? Als hij zo slim is dat hij de boel kan kraken is hij ook wel zo slim dat hij een variabel ip-adres aan kan maken.
Suze, die camera beelden mag niet. Je mag camera beelden niet voor die doeleinden gebruiken. Heb je dus alsnog niets aan als je iemand zou willen ontslaan.
-
Heeft de ICT afdeling geen richtlijnen voor wachtwoorden (min. aantal tekens, combinatie van kleine letters/grote letters/cijfers)?
Maar vertel, jou mail was ook gelezen. Hoe kan dat?
-
Misschien heeft de ICt-er wel 'n hekel aan medewerker B en probeert ie 'm er in te luizen? Een ICT-er kan overal bij blijkbaar, dus die kan de boel ook manipuleren. Lijkt me trouwens geen veilig idee dat 'n ICT-er aan je mail kan komen.
quote:dubbelvla schreef op 08 maart 2012 @ 19:24:

Suze, die camera beelden mag niet. Je mag camera beelden niet voor die doeleinden gebruiken. Heb je dus alsnog niets aan als je iemand zou willen ontslaan.

Huh?

Volgens mij mag dat wel hoor

Alleen moet je het kenbaar maken!

Bij mij op het werk hangen ook overal camera's

Niet zozeer omdat ik mijn personeel niet vertrouw maar vanwege onze patienten.

En ja, die camera's hangen ook achter een balie, in de lunchroom en bij de voorraad.

Dit nadat er een graai uit de kas is gedaan, die beneden staat.

Waarom zou dat niet mogen volgens jou?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:energystar schreef op 08 maart 2012 @ 19:26:

Onze wachtwoorden zijn allemaal, hoe zal ik het zeggen, makkelijk te raden door anderen.Das dom dus!

Onze wachtwoorden zijn allemaal, hoe zal ik het zeggen, makkelijk te raden door anderen.Dan zou ik dat als eerste morgenochtend (laten)veranderen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Als B die wachtwoorden niet zou moeten kunnen weten, vraag ik me af of jullie met B wel de juiste hebben.

Ik zet in op de ICT-er. Die zou heel makkelijk wachtwoorden moeten kunnen achterhalen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

Onze wachtwoorden zijn allemaal, hoe zal ik het zeggen, makkelijk te raden door anderen.Dan lijkt me dat je dat moet laten veranderen.

En wel zorgen dat die ICT-er er dan ook niet in kan.
-
quote:energystar schreef op 08 maart 2012 @ 19:30:

De wachtwoorden zijn direct na het voorval voor iedereen aangepast. Door ICT.Tja, die zit dus ook heel dicht bij de bron dan hè en weet nu ook alle wachtwoorden weer. Hoe weet je zo zeker dat deze persoon dit niet zelf veroorzaakt heeft?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

De wachtwoorden zijn direct na het voorval voor iedereen aangepast. Door ICT.

Je maakt een geintje toch?

Een WW is toch persoonlijk?

Dan verander je als werknemer toch zelf je WW, want het hele WW effect is weg als iemand anders het ook weet.
quote:energystar schreef op 08 maart 2012 @ 19:16:

ICT heeft een log waarin alle genomen stappen staan. Inloggen op de mail, inbox legen, outbox legen en prullenmand legen. Allemaal vanaf het IP adres van medewerker B.

Als niet specifiek in het contract staat dat dit niet mag (of een protocol dat door de medewerkers ondertekend is), dan kun je niks.

Ik had ooit een collega die geld uit de kassa mee nam. Maar aangezien daarover niks in het contract stond bepaalde de rechter dat collega ten onrechte ontslagen is. Het heeft mijn baas destijds heel veel geld gekost.

Wachtwoorden instellen en ervoor zorgen dat medewerkers niet in elkaars mail kunnen. En laat iedereen zijn eigen wachtwoord kiezen, iets dat niet opgeschreven hoeft te worden. Denk hierbij aan bijv. de laatste vier letters van de naam van je moeder in combinatie met het geboortejaar van je vader. Zoiets dergelijks.
quote:Summerdance schreef op 08 maart 2012 @ 19:27:

[...]

Huh?

Volgens mij mag dat wel hoor

Alleen moet je het kenbaar maken!

Bij mij op het werk hangen ook overal camera's

Niet zozeer omdat ik mijn personeel niet vertrouw maar vanwege onze patienten.

En ja, die camera's hangen ook achter een balie, in de lunchroom en bij de voorraad.

Dit nadat er een graai uit de kas is gedaan, die beneden staat.

Waarom zou dat niet mogen volgens jou?

Ze mogen wel camera's ophangen maar niet om het personeel in de gaten te houden. Dan moeten ze zijn opgehangen met andere doeleinde.

Wet op de privacy.

Beelden die van de werknemers gemaakt worden mogen niet gebruikt worden als bewijs. Tenzij, er een gegronde verdenking is er er officieel toestemming is gevraagd om om deze reden camera's in te zetten.

De wachtwoorden zijn direct na het voorval voor iedereen aangepast. Door ICT.Dus die ICT-er blijft altijd 'n zwakke plek als hij wel overal bij kan. Waarom mogen de medewerkers zelf geen wachtwoord instellen met genoeg moeilijkheidsgraad?
Dus je krijgt je ww van ICT?

Lame raden, callcenter?
energystar, geloof je medewerker B?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:dubbelvla schreef op 08 maart 2012 @ 19:33:

[...]

Ze mogen wel camera's ophangen maar niet om het personeel in de gaten te houden. Dan moeten ze zijn opgehangen met andere doeleinde.

Wet op de privacy.

Beelden die van de werknemers gemaakt worden mogen niet gebruikt worden als bewijs. Tenzij, er een gegronde verdenking is er er officieel toestemming is gevraagd om om deze reden camera's in te zetten.

Sorry voor de off topic maar dan heb ik nog wel een vraag

Stel: ik zie mijn medewerker op de camera (die we hebben hangen voor onze veiligheid) een greep doen uit het kasje wat we gebruiken voor patienten die contant betalen.

Dan kan ik haar niet op staande voet ontslaan ondanks dat ik op beeld heb dat zij die graai heeft gemaakt?

Overigens staat bij ons wel in de contracten dat diefstal van eigendommen van de praktijk reden is voor ontslag op staande voet.
Als het beleid niets zegt over inloggen op elkaars mail, dan is er zeker geen grond voor ontslag. En bovendien lees ik weinig steekhoudend 'bewijs' in je betoog. Ik log ook weleens op mijn eigen webmail in vanaf de pc van een ander om even snel iets na te kijken oid. Dat collega A ingelogt staat en dan de webmail van collega B wordt geopend, zegt dus niets over wie dan de mail van collega B opent.
Ik kan ook alle e-mail in van mijn collega's. Maar wij gebruiken dat dan ook gewoon voor zakelijke doeleinden. Tevens zijn er gedeelde inboxen waar hele afdelingen mails delen. Zaken die het daglicht niet kunnen verdragen bespreek je toch niet op je zakelijke e-mail adres? Wat is dan het probleem om elkaar e-mail op het werk in te kunnen zien?
Of er camera's geinstalleerd mogen worden en met welk doel is afhankelijk van veel factoren en kan dus niet zomaar als 'mag wel' of 'mag niet' aangemerkt worden. De basis is dat cameratoezicht niet zomaar mag, maar er zijn inmiddels veel uitzonderingen op die regel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven