Werk & Studie alle pijlers

Ontslag

08-03-2012 18:47 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
quote:Francelle schreef op 08 maart 2012 @ 19:55:

[...]

Kan het ook niet zijn dat een andere medewerker het heeft gedaan vanaf de computer van medewerker B? Zodat juist B de schuld zou krijgen? Je weet het niet he, soms doen mensen rare dingen.dat lijkt mij dus ook n goeie optie
-
-
Bij ons mag niemand het ww van je email weten, ook ICT niet. Ben je voor langere tijd afwezig, dan moet je iemand machtigen voor jouw postvak in, en die kunnen dan in je postvak in vanaf hun eigen email.
Waarom zou medewerker A mails deleten van werknemer B? Als je iets stiekem doet, dan wil je toch ook niet dat dat uitkomt?
Bijzonder. Lijkt me eerder een virusje dan een klierende medewerker.
-
-
Het lijkt wel of je meer geïnteresseerd bent in medewerker B als de boosdoener dan eventuele andere opties, die net zo goed kunnen. Waarom?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
-
Je vraag was al beantwoord. In de basis is dat geen reden voor ontslag indien er geen duidelijke regels over opgesteld zijn. En het is al helemaal geen reden voor ontslag als niet bewezen kan worden dat B dit doet en ook nog eens doet met kwade intenties.
Ik vind het heel gek dat ICT alle wachtwoorden kent en dat deze makkelijk te raden zijn.

Ik werk bij een ICT bedrijf (fraudebestrijding) dus wij zijn sowieso erg streng met dit soort dingen...

Wachtwoord elke 3 maanden veranderen, geeft laptop zelf aan, minstens 7 tekens waarvan 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 vreemd teken. Laptop locken als je je werkplek verlaat, zelfs als je koffie ofzo gaat halen.

Moet er iemand op je laptop zijn? Bij blijven zitten. Moet iemand in je mail omdat je voor langere tijd afwezig bent? Iemand machtigen en mappen waar diegene niet in mag beveiligen met een wachtwoord.

En echt zoveel moeite is het allemaal echt niet
Ik heb wel een keer het omgekeerde gehad. Iemand die op mijn werkpc had zitten msn-en. Waar ik onterecht van beschuldigd werd.

Ik heb de hele computer op zijn kop gezet om de datum uit te vissen en zodoende aan kunnen tonen dat ik het niet geweest kon zijn (was toen op vakantie).

Die betreffende collega is toen ontslagen omdat hij onder werktijd dingen deed die niet toegestaan waren.
quote:dubbelvla schreef op 08 maart 2012 @ 19:41:

[...]

Dat klopt, maar om de camera's op te hangen om personeel te controleren moeten er gegronde redenen zijn.Bij schoonmoeder op het werk (grote supermarkt) hangen er twee camera's boven de middelste kassa's. Personeel met kastekorten wordt op die kassa's geplaatst en in de gaten gehouden.
Als iedereen elkaars wachtwoorden weet, kan personeelslid C ook inloggen op de computer van B om daarmee onaangename dingen te doen.

De verdenking komt dan bij B te liggen.
Bij mijn bedrijf hebben we een ondernemingscode en een pivacy beleid. Daar kun je het vadt teruglezen en anderes even de afdeling hr bellen voor advies.

Weet in ieder geval wel dat in de ' burgermaatschappij' het inloggen op ern ander zijn email niet legaal is... ..(volgens mij heet dat hacken?!)
Ik weet van heel veel collega's het ww, onze computers staan nl zo ingesteld dat ze zonder dat niet van hun screen lock af te krijgen zijn. Als iemand vergeet uit te loggen, en ik heb die computer nodig, is de enige optie die ik nog heb, de stekker eruit trekken. Met als gevolg dat alles wat niet opgeslagen is verloren gaat. Gevalletje niet zo goed over nagedacht bijde beveiliging. Wij hebben wel 'eigen' computers, maar moeten vaak genoeg die van iemand anders gebruiken, dus er staat ook wel eens iemand anders ingelogd op mijn computer. Laatst had ik een mail waar ik helemaal niks van begreep, bleek dat de mailbox van een collega openstond op mijn plek. Was dus een mail van zijn moeder :-). Niks gênants of zo, maar ik snapte er niks van, haha.
quote:rower schreef op 08 maart 2012 @ 22:05:

Ik heb wel een keer het omgekeerde gehad. Iemand die op mijn werkpc had zitten msn-en. Waar ik onterecht van beschuldigd werd.

Ik heb de hele computer op zijn kop gezet om de datum uit te vissen en zodoende aan kunnen tonen dat ik het niet geweest kon zijn (was toen op vakantie).

Die betreffende collega is toen ontslagen omdat hij onder werktijd dingen deed die niet toegestaan waren.

Oh, dat lijkt me ook erg lullig... Wij zijn dan wel uiterst streng met van alles en nog wat vooral met PC beveiliging. maar we mogen dan wel MSN'en onder werktijd. Ik MSN vaak met collega's als ik een vraag moet stellen die ik niet belangrijk genoeg vind om te mailen of voor te bellen.

Nu ik er zo over nadenk mogen we eigenlijk 'alles' doen onder kantoortijd, zoalng je werk er maar niet onder lijdt.. Directiesecretaresse heeft vanochtend d'r wintersport voor volgende jaar geboekt
Hoevaak zijn de mails tot nu toe weggegooid?

En hebben de mails ook betrekking tot bepaalde zaken?

Heb je al eens geprobeerd om alle medewerkers in 1 ruimte te zetten en het gesprek hier over te openen? Laat ze maar eens op elkaar reageren, wat gebeurt er dan? Wordt collega B wellicht gepest door anderen? Speelt er iets in het team?
-
quote:energystar schreef op 10 maart 2012 @ 09:50:

De mails zijn tot nu toe 1 keer weggegooid. Het waren niet alleen mails met een bepaalde onderwerp die weg waren, alle mails waren weg. De hele mailbox was leeg.

Verder is er zeer regelmatig ingelogd op de mailboxen van collega's.

Allemaal onbelangrijk zoals al een keer of 10 aangegeven is.

Je zit wel te zoeken naar een zondebok he?
Nou, ik ben wel benieuwd wat Energystar nu gaat doen. Tenslotte is hij de leidinggevende van collega A en B.

En ik ben met name benieuwd of hij dan nu voorzorgsmaatregelen gaat nemen om te zorgen dat het niet weer kan voorkomen.
Gewoon overmaken naar een andere afdeling waar hij / zij alleen gebruik kan maken van beperkte ICT toegang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven