Werk & Studie alle pijlers

Onzeker in werk

16-12-2016 15:27 8 berichten
In mijn leven ben ik op de meeste fronten stabiel en zeker, behalve als het om werkprestaties gaat. Hierdoor ga ik vaak voor functies die iets onder het niveau liggen waar ik voor ben opgeleid.

Studeren kan ik goed, maar me vervolgens zelfverzekerd profileren lukt me niet. Ik blijf daardoor hangen op een bepaald niveau.

Ik maak me vaak druk over mijn prestaties in werk en in contact met anderen. Door mijn houding kom ik nooit in heel verantwoordelijke functies terecht.

Ondanks dat ik mijn privéleven eigenlijk het belangrijkste vind baal ik ervan dat ik niet beter presteer op mijn werk. Ik pieker er regelmatig over.

Zijn er mensen die dit herkennen?
Waarom vind je het een probleem?
Vind je het zelf erg, of denk je dat andere mensen denken dat je eigenlijk beter zou moeten kunnen?
Herkenbaar! Prive ben ik heel anders dan op mijn werk. Lig je ook vaak nachten wakker met gepieker? Bij mij maalt het maar door en moet op mijn werk alles perfect zijn. Hierdoor zie ik er vaak als een berg tegenop. Heb je al hulp gezocht van een coach bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je? Bij mij helpt het erg dat ik wat ouder ben (als in:nu 33). Voorheen voelde ik me al snel een snotneus, maar dat gaat steeds beter plus dat je door eerdere ervaringen zelfvertrouwen kan opdoen.
@ bugs/minke: de behoefte om in mijn werk, op het niveau van mijn studie, iets "goed" te kunnen, iets waardoor anderen denken; "hej, zij is daar goed in, daarvoor moet je haar advies vragen", komt uit mijzelf. Ik heb het idee dat ik heel handig ben voor de dagelijkse gang van zaken maar dat ik niet uitblink in iets. Dat maakt mij onzeker.

@ditte: gelukkig ben ik niet alleen Ik heb hier al eens met een coach over gesproken ja.

@florita: ik ben een aantal jaar jonger dan jij, eind 20. Dus niet zo jong als m'n nickname doet vermoeden..
Ik zou gewoon lekker genieten van het feit dat je niet op zo'n hele verantwoordelijke functie zit en al zeker niet als je onzeker bent. Zo'n verantwoordelijke functie is echt niet alles. Wil je toch hogerop, dan kun je eventueel extra cursussen gaan volgen om jouw kennis uit te breiden waardoor je je mogelijk al een stuk zekerder voelt. Ook is het om zekerder van jezelf te worden over jouw werkzaamheden op de juiste plek te zitten met een leidinggevende die vertrouwen in jou toont. Dan gaat het steeds beter en kun je verder groeien. Succes!
Als je je nu al zo druk maakt over je prestaties in werk en je contacten met anderen, waarom zou je dan hogerop willen? Het lijkt erop dat je het hier al moeilijk genoeg mee hebt waar je nu zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven