Werk & Studie alle pijlers

Op de loonlijst als echtgenote directeur groot aandeelhouder

26-01-2021 10:38 113 berichten
Goedemiddag allemaal.

Mijn man heeft een eigen bedrijf wat goed loopt, ik ga daar vanaf mei 24 uur werken.

Nu wil ik graag officieel op de loonlijst ,omdat ik dan recht heb op pensioenregeling, uitkering bij eventueel ontslag/zwangerschap.

Nu is het zo dat de verzekeringsplicht werknemersverzekeringen echtgenoot dga niet te vergelijken is met een normale werknemer. Er moet namelijk sprake zijn van een privaatrechtelijke dienstbetrekking. Dus er moet worden voldaan aan de voorwaarden van gezag, arbeid en loon. Die moeten hetzelfde zijn als het overige personeel. Nu zouden we pas in juli een tweede werknemer erbij nemen die dezelfde taken krijgt, dus dat is moeilijk te vergelijken.

Wanneer is er geen sprake van privaatrechtelijke dienstbetrekking?
-Als je een andere beloning ontvangt dan gebruikelijk. (Nou hebben we afgesproken dat ik 2250 netto ga verdienen dus ik weet niet hoeveel iemand verdiend die ook administratief medewerker/personal assistent is 24 uur per week en wat het gebruikelijke cao daar voor is)
-Als je meedeelt in de winst (doe ik niet , zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd)
-Op andere dan gebruikelijke uren werkt (ik ga gewoon van 9-17 werken)
-Naast dga als enige zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering (Heb ik niet maar ik zal wel mensen gaan inwerken)

Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Om zekerheid van mijn verzekeringspositie te krijgen zou ik dit aan de belastingdienst/uwv moeten voorleggen.

Nu heb ik hier niet heel veel verstand van maar heb het even tegenover elkaar gezet.

Officieel in loondienst
Salaris : volgens CAO (hoeveel is dat?)
Ziekte: doorbetaald
Vakantiegeld: recht op
Uitkering: recht op
Pensioen: recht op

Niet officieel in loondienst
Salaris: €2250 netto per maand
Ziekte: niet doorbetaald maar kan op bijv zaterdag inhaken
Vakantiegeld: geen recht op
Uitkering: geen recht op (zelf sparen)
Pensioen: geen recht op (zelf regelen bij pensioen fonds)

Ik weet niet precies wat nou voordeliger is, zou iemand me hierbij kunnen helpen?

X
anoniem_63d4c6c68d462 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 11:13
0.66% gewijzigd
ninanoname schreef:
26-01-2021 12:42
Ik weet niet precies hoe het zit met bv's, maar ik weet wel wat van het verschil tussen in loondienst zijn of niet in loondienst zijn.
Als je in loondienst bent krijgt je een loon en worden er allerhande premies betaalt door je werkgever. Dat je meer verdient dan de cao in niet zo opmerkelijk. Legio bedrijven die boven de cao betalen en dan is er echt geen probleem. Dus laat dat los. Maar, de belastingdienst kan er wat van vinden. Je zult vooral aan moeten tonen dat jij inderdaad die uren aan het werk bent.

Als je niet in loondienst komt, maar gaat werken in het bedrijf van je man, is jouw betaling voor dat werk een opname uit het bedrijf. Aan de hand van de jaarcijfers wordt er bepaald hoeveel afdracht aan de belastingdienst het bedrijf moet gaan betalen voor jouw privé-opnames. In dat geval is er geen dienstverband, betaal je geen pensioenpremie en zijn er ook geen afdrachten voor sociale lasten. Het is voor het bedrijf veel goedkoper, maar je moet dan zelf nog wat dingen regelen, zoals een pensioen en loondoorbetaling bij ziekte. Vaak wordt dat uit het bedrijf gedaan, en niet van jouw 'nettoloon'.

Ik denk trouwens wel dat wanneer je op die manier in het bedrijf gaat werken, je recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Dat heb je als zelfstandige immers ook, maar dat kun je op de site van het uwv wel vinden.

Jij wilt vooral rechtszekerheid, en je hebt het steeds over loon, dus ik denk dat het voor jou erg veilig voelt om in loondienst te zijn. De accountant kan je vertellen welke eisen de belastingdienst dan stelt aan jouw dienstverband. Je loon hoeft er niet lager voor te worden in elk geval.
Dankjewel voor je antwoord. Hier heb ik wat aan! Ik heb vd week een afspraak met mijn boekhouder om het een en ander door te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 14:33
Dankjewel voor je antwoord. Hier heb ik wat aan! Ik heb vd week een afspraak met mijn boekhouder om het een en ander door te nemen.

Ga nou alsjeblieft met een accountant om de tafel. Of zoals door iemand anders gesuggereerd met een arbeidsjurist.
bia-pia schreef:
26-01-2021 12:44
Als je huwelijk eindigt, heb je daar niks aan.
En tijdens het huwelijk kun je pro rato de kosten verdelen - zijn bedrijf loopt immers goed.
In de meeste huwelijkse voorwaarden is het bedrijf van één van de partners wél uitgesloten, maar het spaargeld van tijdens het huwelijk niet. Dan heb je ook nog eens geen ruk aan 'eigen spaargeld' van dit salaris.
Als jij voor het bedrijf wilt werken, dan moet je zorgen voor bescherming voor het geval het misgaat met de relatie. Je blijft anders berooid achter. En dat het ons niet zal overkomen, dat denken we allemaal.
Dat probeer ik nu te regelen inderdaad, dus bescherming door in loondienst te gaan bedoel je? Of wat nog meer.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 14:37
Dat probeer ik nu te regelen inderdaad, dus bescherming door in loondienst te gaan bedoel je? Of wat nog meer.
Denk je echt dat je nog lekker en fijn kan blijven werken omdat je nou eenmaal een contract hebt, als je in dienst bent bij je ex-echtgenoot?
ClumsyNinja schreef:
26-01-2021 14:50
Denk je echt dat je nog lekker en fijn kan blijven werken omdat je nou eenmaal een contract hebt, als je in dienst bent bij je ex-echtgenoot?
Nee maar dan heb ik wel recht op ww als het zover komt
Julie1991 schreef:
26-01-2021 14:53
Nee maar dan heb ik wel recht op ww als het zover komt
Je denkt er echt te makkelijk over. Dat de relatie uit is, is voor hem juridisch geen reden om je te ontslaan. En als jij zelf opstapt krijg je helemaal geen ww.

De vraag is meer: zit je relatie wel goed als je je zo financieel afhankelijk van hem wil maken maar daarbij wel in wil dekken omdat er kennelijk nu al niets gezamenlijks gaat? Waar werk je nu en waarom wil je daar weg?
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.

En dan gaat er geen lampje branden?
Alle reacties Link kopieren
Als je pensioen wil opbouwen als werknemer zijnde, dan moet de BV dus wel een pensioenplan afsluiten. Dat is niet goedkoop kan ik je zeggen. Let er ook op dat het dan voor al het personeel verplicht is om een pensioenplan aan te bieden.
Dus je kan er niet voor kiezen om 'zomaar' pensioen op te bouwen tenzij je het helemaal op eigen houtje weet te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 14:53
Nee maar dan heb ik wel recht op ww als het zover komt

Oh ja? Want hij gaat je dan ontslaan? Of ga je zelf ontslag nemen dan (hint: dan krijg je geen ww).

Nog iets waar je vast niet aan gedacht hebt: wat denk je dat er met jouw inkomen gaat gebeuren als je gaat scheiden en ander werk gaat zoeken? En op basis waarvan denk jij dat eventuele PA gebaseerd gaat worden...?
Nee, je loopt juist het risico dat je nu alle premies gaat betalen, denkt dat het netjes geregeld is, maar dat het als puntje bij paaltje komt tóch wordt gezien als een meewerkende echtgenote.

Dan heb je straks geen werk meer, je oude loon telt wel mee voor de partneralimentatie en de kinderalimentatie (je partner wacht heus wel even met je wegpesten uit zijn bedrijf tot dat geregeld is), daarna heb je geen geld voor een advocaat en ook geen recht op een toevoeging (in het peiljaar verdiende je immers genoeg) om de boel opnieuw vast te laten stellen, bovendien kan hij nogal rommelen met de administratie van zijn eigen bedrijf. De meeste scheidende ondernemers verwachten stomtoevallig net de beroerdste boekjaren van hun leven als ze in een scheiding liggen en de rechter gaat daarin mee.

Als je langdurig ziek raakt of werkloos raakt zal men ook eens even goed onderzoeken of er wel sprake is van een arbeidsverhouding. En dat is knap lastig, puur al op feit dat je met elkaar getrouwd bent. Als jij vrij vraagt, zul je het krijgen. Hij zal vriendelijk tegen je zijn, anders krijgt hij de hele week bruine bonen te eten. Bij wijze van (ik mag hopen dat hij ook wel eens kookt).

Ziekte, werkloosheid en andere uitkeringen gaan vaak om serieuze bedragen, dus er wordt dan wel gezocht met een focus op 'er is geen sprake van een gezagsverhouding'.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 14:22
Ik weet niet wat er raar was aan mijn reactie, maar ik bedank haar gewoon omdat ik wat heb aan haar bericht.
Wellicht omdat ze een heel verhaal typt waarop je zou kunnen reageren met meer dan alleen “dankjewel” en omdat dat wel een beetje de tendens is van je hele topic.
Er wordt je voortdurend voorgehouden hier een professional voor te zoeken omdat je er geen kaas van gegeten lijkt te hebben, maar met behalve de boekhouder, die daar echt niet goed genoeg voor onderlegd is, kom je nergens mee.
Het klinkt ongelofelijk amateuristisch en het zou verdomd zuur zijn als jij denkt alles prima geregeld te hebben maar dat uiteindelijk niet het geval blijkt te zijn.
Die boekhouder is er overigens voor het belang van de DGA, niet jouw belang - en die zal nooit achteraf na een scheiding horen: joh, dat advies dat je destijds gaf, dít zijn de consequenties.
Ik zou, zoals velen hier melden, niet bij mijn partner in dienst treden en dat om alle genoemde redenen. Je denkt safe te zijn met een contract, maar dat is maar schijnveiligheid en daarnaast het minst van je problemen als jullie ooit uit elkaar gaan.

Je hebt het steeds over je boekhouder, maar raadpleeg (zoals gemeld) een accountant! In de volksmond klinkt dit voor velen als hetzelfde, maar geloof me, ze werken beide met cijfertjes, maar daar is alles ook mee gezegd.

En voor diegenen die het een belachelijk hoog salaris vinden. Voor de titel administratief medewerkster absoluut, maar lijkt mij dat dit wel valt aan te passen qua functiebenaming. Alleen, hoe geloofwaardig klinkt het om officemanager te zijn in een tweemanszaak?

Ik werkte 17 jaar geleden fulltime als directiesecretaresse en verdiende €4000 bruto per maand, 25 personeelsleden, geen CAO, geen pensioenopbouw, wel auto vd zaak en laptop/gsm. Nogmaals, dit was 17 jaar geleden, dus deze hoogte qua salaris zou in een ondersteunende rol best mogelijk kunnen zijn, maar in een tweemanszaak is het niet erg realistisch te noemen.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
26-01-2021 15:36
Die boekhouder is er overigens voor het belang van de DGA, niet jouw belang - en die zal nooit achteraf na een scheiding horen: joh, dat advies dat je destijds gaf, dít zijn de consequenties.

Een beetje goede boekhouder zou m.i. dan ook adviseren daar andere hulp voor in te schakelen (en niet de belastingdienst of UWV (?!) maar een collega waar hij vaker mee samenwerkt, bijvoorbeeld). Vrienden van ons, allebei ondernemer, gingen scheiden en hun (gezamenlijke) boekhouder heeft toen met een goede collega allebei één persoon bijgestaan. Dat voorstel kwam van hun eigen boekhouder zelf, die zei 'ik kan het prima doen, maar je krijgt altijd wantrouwen of gedoe achteraf en dat is het niet waard. Hier is collega Willem en ik draag één van jullie graag als klant over, zodat we de afwikkeling ook goed kunnen doen'. Andersom scheen Willem dat ook wel eens aan hem te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 14:53
Nee maar dan heb ik wel recht op ww als het zover komt

En dan zit je met , wellicht, een aantal kinderen in de WW en moet je een baan aannemen die nooit hetzelfde betaald. Terwijl je oude inkomen op het peilmoment zit.

Volgens mij heb je geen idee waar je jezelf instort. Zorg alsjeblieft dat je adequate hulp inroept (en dat is niet de boekhouder van je man).
Star3 schreef:
26-01-2021 12:52
Dit topic is al eens onder een andere nick geweest volgens mij.
+1

Heb geprobeerd andere topic te vinden. Lukte me helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je in vredesnaam in loondienst gaan bij je partner? Dat is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Zoals velen hiervoor al uitleggen.

Nooit nooit nooit je zelf financieel afhankelijk maken van je partner. Of je bent mede eigenaar of je bouwt onafhankelijk elders je eigen carrière op. Niet een mengvorm waarbij jij altijd aan het kortste eind trekt als jullie uit elkaar gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou, TO is gewaarschuwd. Het is nu aan haar wat ze er mee doet.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
26-01-2021 12:03
Dat snap ik. 4500 euro bruto (op fulltime basis) is heel erg veel voor de werkzaamheden die je gaat uitvoeren bij zo'n klein bedrijf.

Voor dit soort vragen moet je echt bij de accountant zijn. En een accountant die je doorverwijst naar de Belastingdienst of het UWV is een slechte accountant. De constructie die jullie willen is niet uniek, elke (goede) accountant weet wat voor jullie de beste constructie is.
WTF?! Ik heb een postacademische opleiding en meer dan 20 jaar werkervaring en ik verdien dat niet eens... :-?

En dan las ik nog iets over dat er geen premies worden afgedragen; dat kan toch helemaal niet?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
27-01-2021 13:24
WTF?! Ik heb een postacademische opleiding en meer dan 20 jaar werkervaring en ik verdien dat niet eens... :-?

En dan las ik nog iets over dat er geen premies worden afgedragen; dat kan toch helemaal niet?
Als je zelfstandig bent betaal je inderdaad geen premies voor werknemersverzekeringen omdat je ook geen aanspraak kunt maken op die werknemersverzekeringen. Dat is natuurlijk zo klaar als een klontje en geen verontwaardiging waard. Zelfstandigen moeten zich zelfstandig verzekeren voor hun pensioen, ze moeten zich zelfstandig verzekeren tegen verlies van inkomen bij ziekte en als hun bedrijf het niet red kunnen ze een beroep doen op de bijstand.

Het feit dat je een hoge opleiding hebt gedaan zegt niet zoveel over je vermogen om een goed inkomen te verdienen. Eén van mijn werknemers, enkel lts zwakstroom om met de woorden van De slimste Mens te spreken, levert hem een hoger inkomen op dan jij hebt. Omdat hij iets kan waar veel vraag naar is en weinig aanbod. De markt bepaalt zijn prijs en de markt zit om zijn kunde te springen. Dus wat let je om je om te laten scholen?

Uit je hele post spreekt trouwens jaloezie en domheid. Niet wat ik verwacht van iemand die een universitaire opleiding heeft gedaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
27-01-2021 14:34
Als je zelfstandig bent betaal je inderdaad geen premies voor werknemersverzekeringen omdat je ook geen aanspraak kunt maken op die werknemersverzekeringen. Dat is natuurlijk zo klaar als een klontje en geen verontwaardiging waard. Zelfstandigen moeten zich zelfstandig verzekeren voor hun pensioen, ze moeten zich zelfstandig verzekeren tegen verlies van inkomen bij ziekte en als hun bedrijf het niet red kunnen ze een beroep doen op de bijstand.

Het feit dat je een hoge opleiding hebt gedaan zegt niet zoveel over je vermogen om een goed inkomen te verdienen. Eén van mijn werknemers, enkel lts zwakstroom om met de woorden van De slimste Mens te spreken, levert hem een hoger inkomen op dan jij hebt. Omdat hij iets kan waar veel vraag naar is en weinig aanbod. De markt bepaalt zijn prijs en de markt zit om zijn kunde te springen. Dus wat let je om je om te laten scholen?

Uit je hele post spreekt trouwens jaloezie en domheid. Niet wat ik verwacht van iemand die een universitaire opleiding heeft gedaan.
Jaloezie en domheid? Doe eens lief zeg... :whip:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Vraag je eerst af of je dit echt wil. Je maakt jezelf zo afhankelijk van deze man. Als het om welke reden dan ook misgaat tussen jullie (en die kans is best groot, want bijna de helft van de huwelijken eindigt in een scheiding), dan heb je een heel groot probleem.

Daarbij komt dat jullie samen erg zwak staan. Als het bedrijf niet meer lekker loopt, dan raakt niet alleen je man zijn inkomen kwijt, maar jij ook.

Ik zou je adviseren om het niet te doen en een baan te zoeken bij een ander bedrijf. Mocht je hier toch mee door willen gaan, dan zou ik ZELF een jurist inschakelen, die je kan helpen inzichtelijk te maken hoe jullie dit het beste kunnen regelen, zodat het niet alleen voordelig is voor jouw man en zijn bedrijf, maar ook voor jou. Ga niet af op de mensen die voor jouw man werken, want die hebben jouw man zijn belang voorop staan.

Je gaat je zakelijk binden en dus moet je je ook zakelijk opstellen, anders acht ik de kans groot dat het je later in de problemen gaat brengen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-01-2021 14:58
Je denkt er echt te makkelijk over. Dat de relatie uit is, is voor hem juridisch geen reden om je te ontslaan. En als jij zelf opstapt krijg je helemaal geen ww.

De vraag is meer: zit je relatie wel goed als je je zo financieel afhankelijk van hem wil maken maar daarbij wel in wil dekken omdat er kennelijk nu al niets gezamenlijks gaat? Waar werk je nu en waarom wil je daar weg?
Dit vind ik een ontzettend flauwe vraag. Los van het feit of het idee van TO (en haar man) überhaupt zo slim is, is het feit dat ze het in ieder geval goed wil regelen/uitzoeken lovenswaardig. Er worden hier zat vrouwen afgebrand omdat ze na een scheiding tijdens hun huwelijk dingen helemaal niet goed geregeld blijken te hebben, of omdat ze tijdens hun huwelijk veel te afhankelijk van hun echtgenoot zijn geworden. TO probeert dit allemaal te voorkomen en dan zou haar relatie niet goed zijn? Dikke bullshit hoor.
Rare opmerking dat je relatie niet goed is als je het goed wil regelen. Net als met trouwen, dan hoor je dat ook wel eens, terwijl het juist als je gezeik wil voorkomen zo belangrijk is het goed met elkaar te regelen en afspraken te maken.

Dit gezegd hebbende wil ik je toch nog eens op het hart drukken om het niet te doen. De dingen die je schrijft klinken niet goed. Je gaat er echt problemen mee krijgen als je een veel te hoog nettoloon krijgt, zonder alle wettelijke voorwaarden die daar bij horen.

In Nederland ga je hier niet mee wegkomen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2021 13:18
Voor 24 uur per week!
Officemanager/admin achtig dingen in een bedrijf met 3 man. Vraag me echt af of dat niet een beetje raar is voor dat salaris.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven