Werk & Studie alle pijlers

Op de loonlijst als echtgenote directeur groot aandeelhouder

26-01-2021 10:38 113 berichten
Goedemiddag allemaal.

Mijn man heeft een eigen bedrijf wat goed loopt, ik ga daar vanaf mei 24 uur werken.

Nu wil ik graag officieel op de loonlijst ,omdat ik dan recht heb op pensioenregeling, uitkering bij eventueel ontslag/zwangerschap.

Nu is het zo dat de verzekeringsplicht werknemersverzekeringen echtgenoot dga niet te vergelijken is met een normale werknemer. Er moet namelijk sprake zijn van een privaatrechtelijke dienstbetrekking. Dus er moet worden voldaan aan de voorwaarden van gezag, arbeid en loon. Die moeten hetzelfde zijn als het overige personeel. Nu zouden we pas in juli een tweede werknemer erbij nemen die dezelfde taken krijgt, dus dat is moeilijk te vergelijken.

Wanneer is er geen sprake van privaatrechtelijke dienstbetrekking?
-Als je een andere beloning ontvangt dan gebruikelijk. (Nou hebben we afgesproken dat ik 2250 netto ga verdienen dus ik weet niet hoeveel iemand verdiend die ook administratief medewerker/personal assistent is 24 uur per week en wat het gebruikelijke cao daar voor is)
-Als je meedeelt in de winst (doe ik niet , zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd)
-Op andere dan gebruikelijke uren werkt (ik ga gewoon van 9-17 werken)
-Naast dga als enige zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering (Heb ik niet maar ik zal wel mensen gaan inwerken)

Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Om zekerheid van mijn verzekeringspositie te krijgen zou ik dit aan de belastingdienst/uwv moeten voorleggen.

Nu heb ik hier niet heel veel verstand van maar heb het even tegenover elkaar gezet.

Officieel in loondienst
Salaris : volgens CAO (hoeveel is dat?)
Ziekte: doorbetaald
Vakantiegeld: recht op
Uitkering: recht op
Pensioen: recht op

Niet officieel in loondienst
Salaris: €2250 netto per maand
Ziekte: niet doorbetaald maar kan op bijv zaterdag inhaken
Vakantiegeld: geen recht op
Uitkering: geen recht op (zelf sparen)
Pensioen: geen recht op (zelf regelen bij pensioen fonds)

Ik weet niet precies wat nou voordeliger is, zou iemand me hierbij kunnen helpen?

X
anoniem_63d4c6c68d462 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 11:13
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
27-01-2021 18:55
Officemanager/admin achtig dingen in een bedrijf met 3 man. Vraag me echt af of dat niet een beetje raar is voor dat salaris.


Het is bizar. In mijn sector is dit directie niveau obv 36 uur. Bruto.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... meewerken/

Dan nog een paar basis dingen:
- Geen belasting betalen kan niet, geen afdrachten sociale premies kan wel. Ook als je als zelfstandige aan de slag gaat dient er belasting afgedragen te worden en met de hoogte van jouw voorgesteld loon dient er zelfs inkomstenbelasting geheven te worden. Als ik jou was zou ik een belastingadviseur en een arbeidsrechtadvocaat in de arm nemen. De eerste omdat ik op basis van jouw posts onvoldoende houvast heb om vast te stellen dat je inzicht hebt in hoe het werkt, de tweede om jezelf te beschermen tegen veel ellende bij het ontbinden van een eventuele opdracht of dienstverband.
- De cao is niet gebaseerd op een functie, maar op een bedrijfstak. Er is dus geen cao voor administratief medewerkers. Een cao voor metaalbedrijven, zuivelbedrijven of ziekenhuizen is er wel. De functie van administratief medewerker vind je dan terug in het loongebouw. Belangrijk is dus om te bepalen onder welke bedrijfstak het bedrijf van je partner valt, alvorens je kunt vaststellen van een marktconform loon is.
- De nieuwe medewerker na jou heeft ook rechten. Je kunt niet voor dezelfde functie een totaal ander loon krijgen. Dat houdt op geen enkele wijze stand bij geen enkele rechter. Zorg er dus voor dat de nieuwe medewerker of hetzelfde verdient als jij of dat jij een andere functie krijgt passend bij jouw loon en het loongebouw. Het moet echter dan wel duidelijk zijn dat jij ook andere werkzaamheden verricht, anders heeft de nieuwe medewerker alsnog een poot om op te staan.

Maar echt: zoek dit goed uit!
Ik zou in ieder geval maar goed sparen van dat salaris. Mocht je man dan per ongeluk ineens bij de buurvrouw te gaan wonen en jou de zak geven heb je in ieder geval een zakcentje om je eigen leven in te richten.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-01-2021 19:44
Ik zou in ieder geval maar goed sparen van dat salaris. Mocht je man dan per ongeluk ineens bij de buurvrouw te gaan wonen en jou de zak geven heb je in ieder geval een zakcentje om je eigen leven in te richten.

Tenzij getrouwd in gemeenschap van goederen. Als man dan alles in het bedrijf heeft zitten, kan TO de helft van dat zakcentje aan man overmaken. Ik ben geen notaris, maar volgens mij is dit ook zo onder huwelijkse voorwaarden. Tenzij je in de voorwaarden duidelijk hebt beschreven dat spaargeld (ook het spaargeld gespaard binnen het huwelijk) voor een individu is en na de scheiding niet verdeeld wordt.
DerryGirl schreef:
27-01-2021 18:55
Officemanager/admin achtig dingen in een bedrijf met 3 man. Vraag me echt af of dat niet een beetje raar is voor dat salaris.
1 man. De directeur, groot aandeelhouder.

TO gaat pas in mei daar werken en de 3e persoon komt er pas rond de zomer.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Bruto is het 2700 nog wat. Ik heb idd meer taken dan een administratief medewerker.
Op basis van 24 uur is dat echt bizar hoog.
Klinkt allemaal een beetje malafide.
Kun je niet gewoon mede eigenaar worden? Wat vindt je man ervan als je dit voorstelt?
Noem jezelf dan gewoon onderdirecteur. Ben je ook van het probleem rond dat hoge salaris af.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
28-01-2021 21:11
1 man. De directeur, groot aandeelhouder.

TO gaat pas in mei daar werken en de 3e persoon komt er pas rond de zomer.
En dan 24 uur per week moeten 'office managen'. Hoeveel printpapier kun je bestellen in een week?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Joh, mensen die eens niet zo moeilijk als zij veel zou gaan verdienen voor de functie die ze moet gaan bekleden. In dat bedrijf wordt veel geld verdiend, en als haar man het inkomen helemaal op zijn naam zet betaald hij veel meer belasting dan wanneer dat inkomen over 2 mensen wordt verdeeld. Iedere boekhouder of accountant die deze constructie niet aanraadt aan zijn client is geen knip voor zijn neus waard.

Dat huwelijk kan ook gewoon goed zijn zeg. Niet zo wantrouwend. Er is werkelijk niks laakbaars of illegaals aan dit soort constructies. Er wordt nu van alles bijgehaald over hoe dat dan moet als ze gaan scheiden, hoe dat dan moet als er nog iemand die functie gaat bekleden, en dat doet er gewoon allemaal niet toe. To en haar man moeten de boel goed vastleggen bij de notaris, iedere partner moet weten van de beweegredenen van de ander, en dan kan dat gewoon goed gaan. Zelfs bij een scheiding. En als er nog iemand zo'n soort functie gaat bekleden, hoeft die natuurlijk niet hetzelfde te gaan verdienen als onze to. Wat een onzin zeg.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
29-01-2021 17:56
En als er nog iemand zo'n soort functie gaat bekleden, hoeft die natuurlijk niet hetzelfde te gaan verdienen als onze to. Wat een onzin zeg.
Natuurlijk wel. Als die exact dezelfde functie vervult als TO en TO een dienstverband heeft zeer zeker wel. Niet precies hetzelfde, maar inschaling dient gelijkwaardig te zijn en bovendien transparant. Kan jij onzin vinden, mag. Vooralsnog is dat gewoon de wet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-het-werk
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
29-01-2021 17:56
Joh, mensen die eens niet zo moeilijk als zij veel zou gaan verdienen voor de functie die ze moet gaan bekleden. In dat bedrijf wordt veel geld verdiend, en als haar man het inkomen helemaal op zijn naam zet betaald hij veel meer belasting dan wanneer dat inkomen over 2 mensen wordt verdeeld. Iedere boekhouder of accountant die deze constructie niet aanraadt aan zijn client is geen knip voor zijn neus waard.

Dat huwelijk kan ook gewoon goed zijn zeg. Niet zo wantrouwend. Er is werkelijk niks laakbaars of illegaals aan dit soort constructies. Er wordt nu van alles bijgehaald over hoe dat dan moet als ze gaan scheiden, hoe dat dan moet als er nog iemand die functie gaat bekleden, en dat doet er gewoon allemaal niet toe. To en haar man moeten de boel goed vastleggen bij de notaris, iedere partner moet weten van de beweegredenen van de ander, en dan kan dat gewoon goed gaan. Zelfs bij een scheiding. En als er nog iemand zo'n soort functie gaat bekleden, hoeft die natuurlijk niet hetzelfde te gaan verdienen als onze to. Wat een onzin zeg.
To heeft het in haar OP voornamelijk over haar uitkeringsrechten enz. Daar vraagt ze advies voor. Als zij heel veel verdient kan je er de donder op zeggen dat er vragen komen van de Belastingdienst of UWV als zij aanspraak wil maken op een uitkering. Familie van ligt altijd onder de loep bij uitkeringen of Belastingdienst.
En dan kom jij met dit advies?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
29-01-2021 17:56
Joh, mensen die eens niet zo moeilijk als zij veel zou gaan verdienen voor de functie die ze moet gaan bekleden. In dat bedrijf wordt veel geld verdiend, en als haar man het inkomen helemaal op zijn naam zet betaald hij veel meer belasting dan wanneer dat inkomen over 2 mensen wordt verdeeld. Iedere boekhouder of accountant die deze constructie niet aanraadt aan zijn client is geen knip voor zijn neus waard.

Dat huwelijk kan ook gewoon goed zijn zeg. Niet zo wantrouwend. Er is werkelijk niks laakbaars of illegaals aan dit soort constructies. Er wordt nu van alles bijgehaald over hoe dat dan moet als ze gaan scheiden, hoe dat dan moet als er nog iemand die functie gaat bekleden, en dat doet er gewoon allemaal niet toe. To en haar man moeten de boel goed vastleggen bij de notaris, iedere partner moet weten van de beweegredenen van de ander, en dan kan dat gewoon goed gaan. Zelfs bij een scheiding. En als er nog iemand zo'n soort functie gaat bekleden, hoeft die natuurlijk niet hetzelfde te gaan verdienen als onze to. Wat een onzin zeg.
Jij probeert t zo te draaien alsof hier allemaal mensen reageren die het TO misgunnen, maar dat is echt niet aan de hand.
Met zo'n constructie loop je vroeg of laat gewoon tegen de lamp, en er zijn al verschillende manieren genoemd waarop dit kan gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven