Werk & Studie alle pijlers

Op de loonlijst als echtgenote directeur groot aandeelhouder

26-01-2021 10:38 113 berichten
Goedemiddag allemaal.

Mijn man heeft een eigen bedrijf wat goed loopt, ik ga daar vanaf mei 24 uur werken.

Nu wil ik graag officieel op de loonlijst ,omdat ik dan recht heb op pensioenregeling, uitkering bij eventueel ontslag/zwangerschap.

Nu is het zo dat de verzekeringsplicht werknemersverzekeringen echtgenoot dga niet te vergelijken is met een normale werknemer. Er moet namelijk sprake zijn van een privaatrechtelijke dienstbetrekking. Dus er moet worden voldaan aan de voorwaarden van gezag, arbeid en loon. Die moeten hetzelfde zijn als het overige personeel. Nu zouden we pas in juli een tweede werknemer erbij nemen die dezelfde taken krijgt, dus dat is moeilijk te vergelijken.

Wanneer is er geen sprake van privaatrechtelijke dienstbetrekking?
-Als je een andere beloning ontvangt dan gebruikelijk. (Nou hebben we afgesproken dat ik 2250 netto ga verdienen dus ik weet niet hoeveel iemand verdiend die ook administratief medewerker/personal assistent is 24 uur per week en wat het gebruikelijke cao daar voor is)
-Als je meedeelt in de winst (doe ik niet , zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd)
-Op andere dan gebruikelijke uren werkt (ik ga gewoon van 9-17 werken)
-Naast dga als enige zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering (Heb ik niet maar ik zal wel mensen gaan inwerken)

Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Om zekerheid van mijn verzekeringspositie te krijgen zou ik dit aan de belastingdienst/uwv moeten voorleggen.

Nu heb ik hier niet heel veel verstand van maar heb het even tegenover elkaar gezet.

Officieel in loondienst
Salaris : volgens CAO (hoeveel is dat?)
Ziekte: doorbetaald
Vakantiegeld: recht op
Uitkering: recht op
Pensioen: recht op

Niet officieel in loondienst
Salaris: €2250 netto per maand
Ziekte: niet doorbetaald maar kan op bijv zaterdag inhaken
Vakantiegeld: geen recht op
Uitkering: geen recht op (zelf sparen)
Pensioen: geen recht op (zelf regelen bij pensioen fonds)

Ik weet niet precies wat nou voordeliger is, zou iemand me hierbij kunnen helpen?

X
anoniem_63d4c6c68d462 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 11:13
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even mijn situatie:

Ik was 23 jaar werkzaam op een bedrijf.
Mijn had heeft een eigen bedrijf in België en in Nederland en vroeg me 5 jaar geleden om bij hem te komen werken.

Goede uren, goed salaris, een bedrijfswagen, meer vakantie...ik heb er een jaar over nagedacht en de sprong gewaagd grotendeels voor ons zoontje.

Dus nu 4 jaar werkzaam voor hem.

Een jaar geleden kwam het uit dat hij al 1,5 jaar een relatie had met een meisje uit zijn Nederlands filiaal. Hij vroeg de echtscheiding aan want hij wou met haar verder.

EN nu zit ik hier dus, gebroken door mijn scheiding , aanhoudende pesterijen van hem omdat hij niet had gedacht aan de financiële consequenties van een echtscheiding. Ik mag geen mm verkeerd zeggen of doen of ik krijg een rottige email. Als ik een dag vakantie vraag is het heibel.

Het is een hel. Maar zoek nu maar ander werk met deze voorwaarden en een bedrijfswagen. Als alleenstaande heb ik het financieel al moeilijk genoeg.

Doe het aub niet !!!!!!! Zorg voor je onafhankelijkheid.
Gebruikelijk loon ook voor meewerkende partner
Wat gaat u uw partner nu als vergoeding voor gedane arbeid betalen? De Belastingdienst zal dit nauwlettend in de gaten houden. Het salaris moet namelijk wel zakelijk zijn. De fiscus zal bij de beoordeling hiervan kijken of de vergoeding redelijk is voor het soort werk dat uw partner heeft verricht en welke werktijden er zijn.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.
Los van alle andere juridische haken en ogen is dit alleen al een reden dat de Belastingdienst hier nooit akkoord mee is. Het is geen marktconform salaris!!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe het zit met bv's, maar ik weet wel wat van het verschil tussen in loondienst zijn of niet in loondienst zijn.
Als je in loondienst bent krijgt je een loon en worden er allerhande premies betaalt door je werkgever. Dat je meer verdient dan de cao in niet zo opmerkelijk. Legio bedrijven die boven de cao betalen en dan is er echt geen probleem. Dus laat dat los. Maar, de belastingdienst kan er wat van vinden. Je zult vooral aan moeten tonen dat jij inderdaad die uren aan het werk bent.

Als je niet in loondienst komt, maar gaat werken in het bedrijf van je man, is jouw betaling voor dat werk een opname uit het bedrijf. Aan de hand van de jaarcijfers wordt er bepaald hoeveel afdracht aan de belastingdienst het bedrijf moet gaan betalen voor jouw privé-opnames. In dat geval is er geen dienstverband, betaal je geen pensioenpremie en zijn er ook geen afdrachten voor sociale lasten. Het is voor het bedrijf veel goedkoper, maar je moet dan zelf nog wat dingen regelen, zoals een pensioen en loondoorbetaling bij ziekte. Vaak wordt dat uit het bedrijf gedaan, en niet van jouw 'nettoloon'.

Ik denk trouwens wel dat wanneer je op die manier in het bedrijf gaat werken, je recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Dat heb je als zelfstandige immers ook, maar dat kun je op de site van het uwv wel vinden.

Jij wilt vooral rechtszekerheid, en je hebt het steeds over loon, dus ik denk dat het voor jou erg veilig voelt om in loondienst te zijn. De accountant kan je vertellen welke eisen de belastingdienst dan stelt aan jouw dienstverband. Je loon hoeft er niet lager voor te worden in elk geval.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.
Als je huwelijk eindigt, heb je daar niks aan.
En tijdens het huwelijk kun je pro rato de kosten verdelen - zijn bedrijf loopt immers goed.
In de meeste huwelijkse voorwaarden is het bedrijf van één van de partners wél uitgesloten, maar het spaargeld van tijdens het huwelijk niet. Dan heb je ook nog eens geen ruk aan 'eigen spaargeld' van dit salaris.
Als jij voor het bedrijf wilt werken, dan moet je zorgen voor bescherming voor het geval het misgaat met de relatie. Je blijft anders berooid achter. En dat het ons niet zal overkomen, dat denken we allemaal.
Oemayra schreef:
26-01-2021 12:30
Gebruikelijk loon ook voor meewerkende partner
Wat gaat u uw partner nu als vergoeding voor gedane arbeid betalen? De Belastingdienst zal dit nauwlettend in de gaten houden. Het salaris moet namelijk wel zakelijk zijn. De fiscus zal bij de beoordeling hiervan kijken of de vergoeding redelijk is voor het soort werk dat uw partner heeft verricht en welke werktijden er zijn.
Dit is dus al niet het geval. Ze zal eerder voor 24u zo'n 1700-1800 netto verdienen als ze met veel ervaring (als ze die heeft) wordt ingeschaald.
Gemiddeld is 2.625 bruto op basis van fulltime.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
26-01-2021 12:42
Ik weet niet precies hoe het zit met bv's, maar ik weet wel wat van het verschil tussen in loondienst zijn of niet in loondienst zijn.
Als je in loondienst bent krijgt je een loon en worden er allerhande premies betaalt door je werkgever. Dat je meer verdient dan de cao in niet zo opmerkelijk. Legio bedrijven die boven de cao betalen en dan is er echt geen probleem. Dus laat dat los. Maar, de belastingdienst kan er wat van vinden. Je zult vooral aan moeten tonen dat jij inderdaad die uren aan het werk bent.

Als je niet in loondienst komt, maar gaat werken in het bedrijf van je man, is jouw betaling voor dat werk een opname uit het bedrijf. Aan de hand van de jaarcijfers wordt er bepaald hoeveel afdracht aan de belastingdienst het bedrijf moet gaan betalen voor jouw privé-opnames. In dat geval is er geen dienstverband, betaal je geen pensioenpremie en zijn er ook geen afdrachten voor sociale lasten. Het is voor het bedrijf veel goedkoper, maar je moet dan zelf nog wat dingen regelen, zoals een pensioen en loondoorbetaling bij ziekte. Vaak wordt dat uit het bedrijf gedaan, en niet van jouw 'nettoloon'.

Ik denk trouwens wel dat wanneer je op die manier in het bedrijf gaat werken, je recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Dat heb je als zelfstandige immers ook, maar dat kun je op de site van het uwv wel vinden.

Jij wilt vooral rechtszekerheid, en je hebt het steeds over loon, dus ik denk dat het voor jou erg veilig voelt om in loondienst te zijn. De accountant kan je vertellen welke eisen de belastingdienst dan stelt aan jouw dienstverband. Je loon hoeft er niet lager voor te worden in elk geval.
Dat is de WAZO/ZEZ. Minimumloon gedurende je zwangerschapsverlof, mits je aan de voorwaarde voldoet. Je kan je ook "verzekeren" en dan krijg je een hogere zwangerschapsuitkering.

U werkt als zelfstandige, met of zonder personeel. Bijvoorbeeld als u:
een eigen onderneming heeft;
meewerkend echtgenote of partner, directeur-grootaandeelhouder, huisarts, artiest of gastouder bent. Of als u werkt voor iemand met een persoonsgebonden budget (pgb);
medeaandeelhouder bent van het bedrijf waar u werkt;
U werkt als beroepsbeoefenaar met een arbeidsovereenkomst als alfahulp of particuliere huishoudelijke hulp.


Voor zover ik begrijp, is TO géén meewerkend echtegenote/partner.
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
26-01-2021 12:30
Gebruikelijk loon ook voor meewerkende partner
Wat gaat u uw partner nu als vergoeding voor gedane arbeid betalen? De Belastingdienst zal dit nauwlettend in de gaten houden. Het salaris moet namelijk wel zakelijk zijn. De fiscus zal bij de beoordeling hiervan kijken of de vergoeding redelijk is voor het soort werk dat uw partner heeft verricht en welke werktijden er zijn.
Nou, 2250,- voor 24 uur is niet het bedrag waar de belastingdienst op aanslaat hoor. Zesduizend euro en nooit aanwezig zijn, dat wekt argwaan. Omdat die 6000 euro dan een mooie manier is om vermogen uit het bedrijf te halen waar geen sociale lasten over betaald hoeven te worden.
Niet dit soort bedragen hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2021 12:49
Dat is de WAZO/ZEZ. Minimumloon gedurende je zwangerschapsverlof, mits je aan de voorwaarde voldoet. Je kan je ook "verzekeren" en dan krijg je een hogere zwangerschapsuitkering.

U werkt als zelfstandige, met of zonder personeel. Bijvoorbeeld als u:
een eigen onderneming heeft;
meewerkend echtgenote of partner, directeur-grootaandeelhouder, huisarts, artiest of gastouder bent. Of als u werkt voor iemand met een persoonsgebonden budget (pgb);
medeaandeelhouder bent van het bedrijf waar u werkt;
U werkt als beroepsbeoefenaar met een arbeidsovereenkomst als alfahulp of particuliere huishoudelijke hulp.


Voor zover ik begrijp, is TO géén meewerkend echtegenote/partner.
Maar uit haar omschrijving haal ik dat dat exact is wat ze wordt als ze niet loondienst is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Als uw partner gaat meewerken in uw onderneming, zijn er onder meer de volgende mogelijkheden:

U betaalt uw partner minder dan € 5.000 en u maakt gebruik van de meewerkaftrek.

U spreekt met uw partner af dat u deze een arbeidsbeloning betaalt voor het meewerken.

U sluit een arbeidsovereenkomst met uw partner, zodat uw partner bij u in dienstbetrekking is.

U en uw partner worden samen ondernemer.

Raadpleeg een deskundige om uit te zoeken wat voor u en uw partner het gunstigst is. Alleen als uw partner bij u in dienstbetrekking is, moet u loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet inhouden en afdragen. Voor de werknemersverzekeringen kan er ook sprake zijn van een dienstbetrekking voor een partner. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden en de gezagsrelatie tussen werkgever en werknemer.

Jij hebt het over optie 2 of 3. dus of een arbeidsbeloning zonder dienstbetrekking of in dienst obv een arbeidsovereenkomst. In beide gevallen zal er inkomstenbelasting afgedragen moeten worden. Bruto 2750 kan nooit netto 2400 zijn. Ook niet als je geen pensioenpremie betaalt.
Dit topic is al eens onder een andere nick geweest volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
26-01-2021 12:52
Maar uit haar omschrijving haal ik dat dat exact is wat ze wordt als ze niet loondienst is.

Dan begrijp ik het wellicht verkeerd. Maar goed, die 4 maanden zwangerschapsverlof zijn wel de minste van TO's zorgen, lijkt me.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:44
Ik ben wel meer dat een administratief medewerker, ik heb veel meer taken dan dat, vandaar dat ik Personal assistent erbij noemde, en zoals net iemand zei is Office manager misschien wel de juiste functie.

Gezamenlijk inkomen spekken?
Ik werk voor mijn eigen geld en er is niets gezamenlijks hier. Vandaar dat ik het goed geregeld wil hebben voor mezelf, zodat ik ook pensioen opbouw en recht heb op uitkering als mijn relatie over 10 jaar misschien klaar is.
Meid, als je je nu al zo moet indekken, dan doe het niet. Het is het geld gewoon niet waard, geloof me.
Heb zelf ook een historie in het werken bij een familiebedrijf. Ja, het biedt comfort en het is heel gemakkelijk, ik heb er ook gretig gebruik van gemaakt. Maar inhoudelijk was het werk niks voor mij. Het heeft me totaal opgebrand. Je gaat voor familie veel verder dan voor een reguliere baas.
Mijn advies: staar je niet blind op het geld en gemak, het gaat je tegenstaan. Ontwikkel jezelf buiten je partner om. Daar wordt je veel gelukkiger van!
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:33
Aardig antwoord.. ik ben op dit moment dus dingen aan het uitzoeken voordat ik de belastingdienst/uwv benader en nog een keer mijn boekhouder.



Geen boekhouder, een accountant. Iedereen raadt een accountant aan en jij zegt dat je die al gesproken hebt, maar je hebt dus met de boekhouder gesproken. Een accountant kan jou de juiste antwoorden geven.


Het probleem is dat de Belastingdienst al snel denkt dat de partner van niet echt voor het bedrijf werkt maar fictief op de loonlijst staat. Om zo de huishoudportemonnee te spekken. Als je zo'n hoog loon rekent (2250 voor 24 uur, niet op fulltimebasis en dus 3/5e daarvan toch?) wat niet in verhouding staat tot de werkzaamheden dan gaat de Belastingdienst daar dus van denken dat je in loondienst bent om de winst (en dus de belastingdruk) te verlagen. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn.
Mocht de werknemer die jullie gaan aannemen hetzelfde loon krijgen voor hetzelfde werk, dan wordt die schijn waarschijnlijk wel weggenomen.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.


En dus is het logisch dat de Belastingdienst dan vindt dat jouw man de winst van zijn bedrijf kunstmatig verlaagd.
Oemayra schreef:
26-01-2021 12:30
Gebruikelijk loon ook voor meewerkende partner
Wat gaat u uw partner nu als vergoeding voor gedane arbeid betalen? De Belastingdienst zal dit nauwlettend in de gaten houden. Het salaris moet namelijk wel zakelijk zijn. De fiscus zal bij de beoordeling hiervan kijken of de vergoeding redelijk is voor het soort werk dat uw partner heeft verricht en welke werktijden er zijn.


Ah dit dus, dit bedoelde ik te zeggen
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
26-01-2021 12:21
Bruto 2700 voor 24 uur, of fulltime?
Ik vind het een belachelijk hoog salaris.
Het is een belachelijk salaris als je in gewone loondienst zou zijn. Als TO nog zelf pensioen, ziekte- en werkloosheidsuitkering ervan moet afdragen, is het helemaal niet zo veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
26-01-2021 13:14
Het is een belachelijk salaris als je in gewone loondienst zou zijn. Als TO nog zelf pensioen, ziekte- en werkloosheidsuitkering ervan moet afdragen, is het helemaal niet zo veel meer.

Maar ze zegt 2250,- netto over te houden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ooit voor en bedrijf gewerkt waarbij de vrouw formeel gezien niet in dienst van het bedrijf van haar man was en dus ook formeel geen enkele zeggenschap over niks had. Formeel kon zij nergens voor verantwoordelijk voor worden gehouden dus ook niet voor fouten. Feitelijk dus een buitenstaander. Ondertussen ging zij wel als een 'lose canon' door de zaak, bemoeide zij zich overal mee en tot de allerkleinste details aan toe. Personeel luisterde ook naar haar want ja toch de vrouw van de baas. Idiote situatie.

Vooral als er personeel komt, zou ik zeker je arbeid formaliseren in de zin van loondienst of mede eigenaar of anderszins zodat er duidelijkheid is in het bedrijf. Ook voor jezelf omdat je dan een eigen inkomen etc. hebt.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-01-2021 13:17
Maar ze zegt 2250,- netto over te houden.

Voor 24 uur per week!
Marana schreef:
26-01-2021 12:57
Geen boekhouder, een accountant. Iedereen raadt een accountant aan en jij zegt dat je die al gesproken hebt, maar je hebt dus met de boekhouder gesproken. Een accountant kan jou de juiste antwoorden geven.


Het probleem is dat de Belastingdienst al snel denkt dat de partner van niet echt voor het bedrijf werkt maar fictief op de loonlijst staat. Om zo de huishoudportemonnee te spekken. Als je zo'n hoog loon rekent (2250 voor 24 uur, niet op fulltimebasis en dus 3/5e daarvan toch?) wat niet in verhouding staat tot de werkzaamheden dan gaat de Belastingdienst daar dus van denken dat je in loondienst bent om de winst (en dus de belastingdruk) te verlagen. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn.
Mocht de werknemer die jullie gaan aannemen hetzelfde loon krijgen voor hetzelfde werk, dan wordt die schijn waarschijnlijk wel weggenomen.
Als TO met dat salaris in loondienst komt wordt die nieuwe medewerker ook te ruimschoots betaald voor zijn werkzaamheden. Zou de BD daar dan ook niet op letten?
Het zijn beste grote bedragen voor die functie.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, als je een beroep doet op een uitkering, slaan automatisch de alarmbellen aan als je in dienst bent bij het bedrijf van je partner.

Naast het gebruikelijke zoals arbeidscontract, loon enz, wil UWV ook weten of je functioneringsgesprekken en/of beoordelingsgesprekken hebt, nemen ze evt contact op met andere collega's en vragen ze naar hun werkzaamheden om te vergelijken met die van jou, of er personeelsuitjes zijn, ze beoordelen je salaris tov andere salarissen conform cao, of je pensioen hebt opgebouwd, of je vakantieaanvragen hebt, wat precies je werkzaamheden waren, wat je werktijden waren, welke verantwoordelijkheden je hebt
of er winstuitkering is geweest, je ergens je handtekening onder mocht zetten enz enz.

Dus neem een accountant of jurist in handen om het goed te regelen. Je zal niet de eerste zijn die er bekaaid af komt.
louti wijzigde dit bericht op 26-01-2021 13:30
Reden: Wijziging
4.19% gewijzigd
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Ik zou overigens niet naar een accountant gaan voor advies, maar naar een arbeidsrecht advocaat. Die komt in de praktijk tegen wat er mis kan gaan.

Maar bovenal: doe het niet.
LaFleurNoire schreef:
26-01-2021 11:55
Ik snap werkelijk waar niet waarom je dat hier vraagt, inplaats van bij iemand die er zijn werk van heeft gemaakt om informatie over dit soort zaken te verstrekken.
Je weet toch helemaal niet met wie je op een forum te maken hebt en het gaat nu niet bepaald om de aankoop van een nieuwe bank of zoiets.
Je reactie op Maduixa is ook raar, ze stelt legitieme vragen maar die zijn je blijkbaar niet zo welgevallig.
Ik weet niet wat er raar was aan mijn reactie, maar ik bedank haar gewoon omdat ik wat heb aan haar bericht.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:33
Aardig antwoord.. ik ben op dit moment dus dingen aan het uitzoeken voordat ik de belastingdienst/uwv benader en nog een keer mijn boekhouder.
Misschien niet zo aardig verwoord, omdat het er naar riekt dat jullie de boel willen besodemieteren.

Office manager kan een hele zware functie zijn. Maar als je zo’n functie gaat bekleden dan zou je ook weten hoe je ongeveer in de markt ligt, wat een realistisch salaris is, hoe een contract ongeveer werkt en zou je waarschijnlijk in een kort tekstje niet en een typfout maken en een komma verkeerd plaatsen.
Dus jij hebt kennelijk geen arbeidsgeschiedenis in een vergelijkbare baan met een vergelijkbaar salaris. Waarom krijg je die dan nu ineens van je man wel aangeboden? Omdat er iets niet klopt.

Maar als jij je dat niet beseft en alleen maar denkt dat het een fijn, goed aanbod is, dan moet je helemaal oppassen. Jullie zijn getrouwd dus als hij het leven of sparen voor jou makkelijker en financieel ruimer wil maken, dan kan hij dat heel makkelijk doen. Deze salaris constructie is dus om het geld op een beetje rare manier uit zijn bedrijf te halen. En als jullie dit niet besproken hebben dan weet je nu direct hoe gelijkwaardig jullie zijn..
Waarom is er bij jullie niets gezamenlijks? Heb je tot nu toe je eigen geld verdiend?

Over het salaris alleen: je kan prima als office manager ongeveer 2900 bruto verdienen - als je fulltime werkt. Kosten voor het bedrijf (met alle afdrachten, pensioen enz) zijn dan rond de 4500 en netto hou je zo’n 2250 over.
Hoe kom je aan de bedragen die jij noemt? En heb jij dit salaris bedacht of is het je aangeboden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven