Werk & Studie alle pijlers

Op latere leeftijd lid worden studentenvereniging

10-08-2009 21:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben 23 en zit erover te denken om, nu ik aan mijn master ga beginnen in een nieuwe stad, lid te worden bij één van de grotere verenigingen aldaar. Zal ik daarbij erg uit de toon vallen? Ik heb ontzettend spijt dat ik het niet eerder heb gedaan, en wil het daarom alsnog doen, maar heb al best veel gedaan in mn leven qua reizen/carriere dus heb ook geen zin om tussen allemaal mensen te zitten die niks hebben meegemaakt!

Thanks!!
Hee Watchamacallit, superleuk om lid te worden, maar als ik naar mijn eigen ervaring kijk; eerstejaars zijn echt heel jong hoor, als je zelf 23 bent. Allemaal voor t eerst op kamers, dat soort dingen. Ik denk dat het afhangt van de opzet, als je bij een dispuut gaat heb je kans op oudere dispuutgenoten waar je wellicht meer mee hebt (omdat je al gestudeerd hebt etc) dan bijvoorbeeld een jaarclub. Ik ben op mn 18e lid geworden (super bleu zoals de meeste) en op mn 23e had ik t wel gezien...

Succes met je keuze, ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
waarom wil je lid worden van een studentenvereninging? om mensen te leren kennen? leer je die niet sowieso kennen op de uni en miss met een bijbaan ofzo?

ik stel me voor dat je tussen allerlei 18-19 jarigen een kroegentocht op een bierfiets moet doen, en als sloofje voor de seniors mag fungeren.

ik zou bedanken voor de eer, maar als je daar van houdt, wat maakt het dan uit?
Het ligt er een beetje aan in welke stad je gaat studeren..

Rotterdam heeft naar mijn idee bijvoorbeeld niet echt een rijk verenigingsleven, Leiden daarentegen veel meer. De vraag is ook of je je door hogerejaars van 19 of 20 wilt laten vernederen (ontgroenen) om zo bij een clubje te horen...

Er zijn trouwens veel studentendie pas tegen hun 25e een keer klaar zijn, dus je zult er niet alleen jonkies ontmoeten.

Ben nooit echt fan geweest van verenigingen en dus ook nooit lid..

Als je ook in je stad op kamers gaat wonen, is lid zijn van een vereniging echt wel heel leuk, er wordt savonds veel georganiseerd. Maar als je elders woont mis je er niks aan (is mijn ervaring. Maar ik woonde dan ook in een andere grote stad dan diee waar ik studeerde. Kon in mijn 'eigen' stad veel leuker uitgaan en andere dingen doen..)

De meeste universiteiten hebben introductieweken, dan kun je langsgaan bij de verenigingen. Dan zie je zo of het wat voor jou is of niet.

Succes!
Bij veel grote traditionele verenigingen moet je een jaarclub vormen en dan ben je wel echt aangewezen op andere eerstejaars, die in de regel echt een stuk jonger zullen zijn dan jij. Veel ouderejaars zullen ook nog jonger zijn dan jij en dat zal ook vreemd zijn aangezien er toch een bepaalde hiërarchie is. Om het maar niet te hebben over de ontgroening. De kans is groot dat je wordt ontgroend door mensen die drie of vier jaar jonger zijn dan jij.

In veel steden zijn er ook wel alternatieve, kleinere verenigingen, ik denk dat het daar minder speelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat hangt ook erg van de vereniging af. Ik heb zelf bij een niet-corporale vereniging gezeten (die ik vanwege herkenbaarheid niet kan noemen), en daar werden ook elk jaar wel mensen lid van jouw leeftijd of ouder (het waren er procentueel gezien minder, maar ze waren er absoluut).
Ik was net 21 toen ik lid werd... en ben daar tijdens de groentijd erg veel op "gepakt"...

Verder was ik wel beetje buitenbeentje omdat de rest allemaal 17 of 18 is... En de mensen die wel ook ouder waren gedroegen zich als 18...

Uiteindelijk heb nooit spijt gehad om alsnog lid te worden en ben ik bij een ontzettend leuk dispuut terechtgekomen!! De eerste 2,5 week heb ik me echter wel heel hard afgevraagd wat ik daar eigenlijk aan het doen was...

Ik zou vooral tijdens de intro-week goed gaan buurten!! Als je het dan nog steeds heel graag wilt, dan zou ik er gewoon voor gaan!
Ik heb me tijdens mijn studie niet aangesloten bij een studentenvereniging, maar bij een studievereniging. Dat was niet met ontgroening enzo, maar het ging meer om de inhoud van de studie. Dus lezingen en boeken van elkaar overkopen en borrelen na de tentamentijd, maar geen jasje rippen of brallen. Ik vond het leuk en het was vrijblijvend. Is dat een alternatief?
Wil je lid worden van een traditionele vereniging? Ik kan me voorstellen dat je dan ervaringen als die van Ambilight krijgt. Ik kan me ook indenken dat dat bij een minder traditionele vereniging anders ligt, omdat je bijvoorbeeld al geen ontgroening hebt en je daar, voor zover ik er verstand van heb, ook makkelijker kunt kiezen met wie je omgaat, dan zou je dus kunnen kiezen om om te gaan met ouderejaars.
Ook ik ben lid geweest van een kleinere studentenvereniging. Daar soms ook wel oudere mensen lid (niet vaak, maar toch). Bovendien was daar minder "hierarchie" waardoor iedereen met iedereen om ging. En dan is het leeftijdsverschil bij lid worden een stuk minder erg.

In welke stad ga je studeren? Wellicht kunnen mensen die daar gestudeerd hebben dan aangeven of daar een vereniging is waar je niet uitsluitend tussen de 17- en 18-jarigen terecht komt (en ja, zo oud zijn ze na de Havo).
Je kunt ook lid worden van de studievereniging van je studie, dat is iets anders dan een studentenvereniging. Geen ontgroening en het is gerelateerd specifiek aan jouw eigen studie. Mijn ervaring is dat alle jaren en alle leeftijden door elkaar lopen. Je kunt in het bestuur gaan of in een van de commissies: studie reis, feestcommissie, symposium commissie dat soort dingen. Dingen organiseren, mensen leren kennen, leuke borrels (wij hadden wekelijkse borrels) en geen gedoe met jaargenoten, regeltjes en protocollen. Gewoon een groep studiegenoten bij elkaar die leuke en soms leerzame studie gerelateerde dingen organiseren.
Bij ons op de studentenvereniging kon het wel. Er was ook niet zozeer een jaarhierarchie, dus vaak zag je dat mensen die op latere leeftijd lid werden snel aansluiting vonden bij ouderejaars.

Ik ken een paar mensen die in het vierde jaar van hun studie lid werden en die hebben alsnog een leuke tijd gehad bij vereniging (deden vijfjarige studie, ik vermoed met enige vertraging)

Ik zou wel een beetje kritisch zijn qua keuze. Als je veel gereisd hebt enzo ben je niet zo 'kneedbaar' als een koormeisje van 18.

Heb je weleens aan AEGEE gedacht? Dat is misschien ook wel iets voor jou.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Bedankt voor de reacties! Ik ga in Amsterdam m'n master doen, en wil dus echt lid worden bij een grotere vereniging. Niet vanwege de jaarclub, vrienden heb ik al, maar vanwege het grote, de feesten, het karakter (ja, dus ook de ontgroening enzo). Probleem is alleen wel dat ik niet extreem veel tijd heb, en dat is bij dergelijke verenigingen vaak wel nodig. Iemand een idee? Ervaringen met de grotere verenigingen?
Ik zou erop rekenen dat je zeker in de eerste periode verwacht wordt om er zeker 4maal per week te zijn...

En verder hebben veel verenigingen ook veel verplichte avonden tijdens het hele jaar...

Ik zou toch nog eens goed kijken naar andere verenigingen die misschien een andere opzet hebben. Ik weet niet hoe het in A'dam is, maar er bestaan ook verenigingen waar je geen jaarclub vormt, maar direct een groep met mensen uit allerlei jaren...Misschien pas je daar beter in?
Ik ken alleen iemand bij SSR-A.

Hij was tijdens de eerste paar maanden van zijn lidmaatschap wel heel druk bezig met de vereniging. Hij wilde zelf niet zo vaak, maar door de groepsdruk 'moest' het toch.

Vaak zie je dat de eerste paar maanden bij een vereniging de studie op een laag pitje komt. Tot laat in de nacht 'vergaderen' bij de vereniging en dan lukt het niet altijd om s morgens fris en fruitig bij college te zitten.

Ik heb ervaring met een van de grote verenigingen in een andere stad. Soms leg je jezelf uit enthousiasme veel verplichtingen op. In het begin lijkt alles leuk, bar staan, DJ worden, cabaretcommissie, etc, etc, maar je bent er zo een paar avonden in de week mee bezig. Dit heb je natuurlijk zelf in de hand.

Misschien kun je eens informeren welke verplichtingen je hebt bij de verschillende verenigingen. Moet je verplicht in een jaarclub en dispuut, hebben de eestejaars veel taken? Dat soort dingen. (ze zullen er soms niet helemaal eerlijk over zijn)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Watchamacallit schreef op 11 augustus 2009 @ 03:16:

Bedankt voor de reacties! Ik ga in Amsterdam m'n master doen, en wil dus echt lid worden bij een grotere vereniging. Niet vanwege de jaarclub, vrienden heb ik al, maar vanwege het grote, de feesten, het karakter (ja, dus ook de ontgroening enzo). Probleem is alleen wel dat ik niet extreem veel tijd heb, en dat is bij dergelijke verenigingen vaak wel nodig. Iemand een idee? Ervaringen met de grotere verenigingen?

Lanx is redelijk traditioneel, betaalbaarder dan het ASC, kost ook minder tijd maar dat is weer afhankelijk bij welk dispuut je terecht gaat komen... en het probleem is dat je daar vantevoren moeilijk achterkomt omdat die disputen zichzelf allemaal even leuk en mooi en aardig voordoen als ze je willen hebben... (en dat mag ik eigenlijk niet zeggen, maar doe het toch... )

En als je de HoofdKMT (=groentijd) meeloopt mis je ook geen colleges, want die is afgelopen voordat de colleges beginnen!

Oja, de groentijd duurt zo'n 2 weken...
Ik heb ook aan LANX zitten denken inderdaad, alleen het probleem is dat ik in de tweede week van de hoofd de verplichte introductie van mijn opleiding heb!

Ambilight, weet jij hoeveel verplichte avonden je bij LANX hebt?

Wat me wel aanspreekt aan de verenigingen in Amsterdam is dat je vaak geen jaarclubs hebt maar verticalen/disputen, dan zit je inderdaad ook minder met het leefdtijdsverschil.
In de tweede week zijn volgens mij alle avonden verplicht... dit zijn namelijk de avonden dat je "kennis" gaat maken met alle disputen... en dit is een een essentieel onderdeel...

Moet ik wel bekennen dat er dit jaar wel een aantal veranderingen schijnen te zijn waarvan ik niet echt op de hoogte ben... (woon niet meer in Amsterdam, dus ben er erg weinig...)

Je kan verder overdag wel vrij krijgen voor verplichte dingen van je studie, je moet hier alleen wel iets voor over hebben, want je moet dat s'avonds laat aan gaan vragen en ze laten je dan heel lang wachten terwijl de rest lekker kan gaan slapen... (maar je bent met dat wachten nooit alleen, want er zijn natuurlijk veel meer mensen die verplichte colleges o.i.d. hebben!)

Ik zou het vantevoren even aan proberen te geven en vragen of dit problemen gaat geven.

Verder wil ik je meegeven om je vooral niks van die strenge/boze gezichten aan te trekken, ze zijn vaak jonger dan jij bent en in het dagelijks leven heel normaal!

En kijk uit voor de mexicaanse griep, want dat wordt echt nog een hot item... want normaal wordt iedereen al ziek tijdens zo'n KMT, dus ik ben erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren!
oh, super, bedankt voor de tips!

haha hopelijk ben ik al in aanraking geweest met de m-griep, ben er al een aantal tegengekomen namelijk!
Graag gedaan!

Als je nog iets wilt weten roep je maar... :-)
He!

Ik heb zelf gestudeerd in Amsterdam. Je kunt ook denken aan sport-studentenverenigingen. In Amsterdam zitten daar best veel van. Ik weet dat er bij de grote roeiverenigingen wel meer mensen op latere leeftijd lid worden, omdat ze hierbij ook kunnen sporten. Je kunt eens kijken naar bijvoorbeeld Skoll (niet corporaal) of Nereus (wel corporaal). Bij Skoll weet ik dat ze een introductie zonder verplichtingen hebben van een aantal weken, en dat je daarna pas hoeft te beslissen of je dit daadwerkelijk gaat doen. Misschien een aanrader dus als je nog twijfelt over een keuze voor een vereniging?
Misschien is een dispuut inderdaad een aanrader. In mijn dispuut heb je ook een masterstudente die lid is geworden toen ze hier kwam studeren. Allemaal geen probleem eigenlijk.

Je wil natuurlijk ook niet de pispaal van je jaarclub zijn als je aangeeft dat je liever voor een dispuut gaat. Een vereniging met voornamelijk disputen of een onafhankelijk dispuut(hebben ze dat in A'dam?) is dan meer geschikt.
Bij Lanx (heet dat geen VU-Corps meer?) zijn er idd disputen ipv jaarclubs. Daar lopen de leeftijden dus gewoon door elkaar.

Ik ben daar ook lid geweest en kan me herinneren dat het niet echt cool was als je na een andere studie nog es groentijd kwam lopen. Mensen die Nijnenrode haha, freudiaanse vertyping , ik bedoel dus Nijenrode hadden gedaan, kwamen dan een master doen. Wij noemden dat dan een "cursus", om te stangen.

Maargoed, er waren er wel die het deden en als je eenmaal de groentijd door bent, zit je erbij.

Als je niet vaak tijd hebt, wordt dat in principe niet erg gewaardeerd, maar daar kan je natuurlijk ook schijt aan hebben. Tegelijkertijd vraag ik me dan af waarom je het zou doen in the first place.

Nu, jaren later, heb ik nog steeds enorm veel contact met mijn jaargenoten (binnen het dispuut) en andere mensen van de vereniging. Het is echt een levendig netwerk, waar ik nog steeds veel aan heb.
Sorry maar ik kan 23 niet echt ''latere leeftijd'' noemen. Is toch echt een doodnormale leeftijd voor masterstudenten.
quote:Sagrera schreef op 14 augustus 2009 @ 22:53:

Sorry maar ik kan 23 niet echt ''latere leeftijd'' noemen. Is toch echt een doodnormale leeftijd voor masterstudenten.Volgens mij wordt hier ook nergens gezegd dat dat niet normaal is voor een masterstudente... Het gaat erom dat het wel een "latere leeftijd" is om nog es lid te worden bij een studentenvereniging...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven