Werk & Studie alle pijlers

opleiding

19-08-2013 23:37 28 berichten
Beste viva dame's

Ik ben 27 jaar, en heb twee kinderen.

Wegens omstandigheden, en een extreem moeilijke jeugd, heb ik een wajong uitkering.

Maar ik wil uiteindelijk natuurlijk geen uitkering meer.

Ook door die omstandigheden, en mijn verleden heb ik geen kansen gehad wat betreft opleidingen enz.

Nu wil ik toch weer gaan studeren.

Ik lees overal, dat dat nog steeds gewoon mag, naast de uitkering.

Ik wil dat zelf gaan betalen, want ik weet ook dat ik nog steeds recht heb op studie financiering.

Omdat ik dan 5 dagen studeer (2 dagen op school en drie dagen stage) krijg ik toch studie financiering.

En blijkbaar mag dat bij die uitkering die ik heb.

Dat moet ik wel doorgeven, enzo, ik houd niet van zwart en stiekem doen, dus zou dat ook doorgeven.

Heb toen ik 18 was dat ook doorgegeven, en toen kon dat ook.

Maar zoals ik alles bereken, krijg ik het dan ruimer, want ik kan die studie zelfs betalen van mijn studie financiering.

In termijnen.

Niet dat ik het daar perse voor doe, maar ik wil graag diploma's en fulltime aan het werk.

Want ik wil ook van die uitkering af.

Hebben jullie advies voor mij, of ervaringen?

Ik wil het erg graag, en weet dat ik dat zeker aan kan.

Uiteindelijk duurt alles 4 jaar.

De eerste twee opleidingen duren 2 jaar, omdat ik alles versneld ga doen.

Maar zijn er nog dingen waar ik misschien niet over na heb gedacht?

Waar ik om moet denken voordat ik iets aan vraag?

Ik wil natuurlijk ook niet in de problemen komen, dus zou ik ook geen lening nemen ofzo.

Ik ben in ieder geval blij als het zo ver is.

Omdat mijn vader nu ziek is wil ik in februari beginnen.

September had ik anders gedaan.

Maar omdat ik nu steeds heen en weer reis en er voor hem wil zijn, kan dat nog niet in september.

Ik zou blij zijn als ik die uitkering achter mij kan laten, en alsnog de kansen krijg, waarvan ik vind dat ik ze wel verdien.
Alle reacties Link kopieren
Hohohoho. Volgens mij denk jij er iets te makkelijk over.

Wat voor uitkering heb je?
wajong
van de wajong mag het wel dat heb ik al gevraagd.
quote:Dolores007 schreef op 19 augustus 2013 @ 23:47:

van de wajong mag het wel dat heb ik al gevraagd.

Je hebt toestemming van je eigen arbeidsdeskundige?

Je inkomen wordt dan: stufi aangevuld met een uitkering tot het totale bedrag, niet en en, realiseer je dat wel?

En kun je een studie wel aan? Als ik je andere topics lees is het nogal druk in jouw leven. Wat vinden je behandelaars ervan?

Edit: ik wil je er niet vanaf houden, maar jouw idee dat je alles even zoef zoef versneld en klaar gaat doen lijkt me gewoon niet reeël, zeker niet als je kijkt naar de onrust in je leven. Denk er nog maar eens heel heel erg goed over na, voor je met een dikke schuld zit, want alles is een prestatiebeurs tegenwoordig. Veel opleidingen beginnen trouwens niet in februari, heb je dat al gecheckt? En heb je uitgezocht of de nieuwe plannen voor de stufi ook voor jou gelden?
Wanneer wil je beginnen met studeren? 1 september beginnen de opleidingen weer, dus je bent vrij laat.
Some flies are too awesome for the wall
2versneld met twee kinderen? Serieus, na 10 jaar.. Maak er eerst maar een af en loop niet te hard van stapel. oh ja: ik weet waar ik over praat.
Mbo's beginnen ook in februari, in de welzijnssectoren tenminste.
Je hebt wajong omdat je, door ziekte / aandoening, niet kunt werken.

Waarom denk je dat je dan wel 5 dagen per week kunt studeren? En dan nog wel 2 versnelde opleidingen?

(ook voor mij geldt: ik wil je er niet vanaf praten, maar je verkijk je er vooral niet op!)
quote:ranny1989 schreef op 20 augustus 2013 @ 00:09:

Mbo's beginnen ook in februari, in de welzijnssectoren tenminste.dat wil ik ook doen:)
quote:bootje_op_de_golven schreef op 19 augustus 2013 @ 23:55:

[...]

Je hebt toestemming van je eigen arbeidsdeskundige?

Je inkomen wordt dan: stufi aangevuld met een uitkering tot het totale bedrag, niet en en, realiseer je dat wel?

En kun je een studie wel aan? Als ik je andere topics lees is het nogal druk in jouw leven. Wat vinden je behandelaars ervan?

Edit: ik wil je er niet vanaf houden, maar jouw idee dat je alles even zoef zoef versneld en klaar gaat doen lijkt me gewoon niet reeël, zeker niet als je kijkt naar de onrust in je leven. Denk er nog maar eens heel heel erg goed over na, voor je met een dikke schuld zit, want alles is een prestatiebeurs tegenwoordig. Veel opleidingen beginnen trouwens niet in februari, heb je dat al gecheckt? En heb je uitgezocht of de nieuwe plannen voor de stufi ook voor jou gelden?

Ik heb zeker een hoop onrust in mijn leven, maar dat is al 27 jaar zo.

Omdat mijn vader binnen enkele weken zal overlijden kies ik ook niet voor september.

Ik kan erg goed leren, vandaar dat ik het versneld ga doen.

Je zult het bijna niet denken als je mijn spelfouten ziet haha, maar ik kan snel veel opslaan, en enorm doorwerken.

Heb een opleiding die ik in 2 jaar had moeten halen in 2 maanden gedaan, meestal kan dat niet.. ik kan nu ook niet vertellen waarom dat bij mij wel kon anders word ik te herkenbaar.

En heb dat afgerond met een 9,8.

Ik ben erg slecht in nerderlands schrijven, maar lezen enzo en het opslaan gaat altijd perfect, altijd al, en nu nog steeds.

Ik vraag wel veel van mijzelf, maar ik moet ook denken aan de toekomst, ook aan de toekomst voor mijn kinderen.

En ik wil dit al heel lang.

Ik heb geen behandelaar, maar ik zal de wajong zeker op de hoogte brengen.

Ik overleef al mijn hele leven, er is mij nooit een kans gegeven.

Als ik het nu niet doe komt er ook nooit wat van.

Er zullen tegenslagen blijven komen, en ik mag er niet in blijven hangen.

Ik kan echt niet wachten tot ik kan beginnen.

Ik heb wel maatschappelijk werkster, en zij staat voledig achter mijn besluit.

Zij vond al een jaar geleden dat ik hier aan toe was.

De onrust in mijn leven is een levensstijl, bij mij gaat niet alles makkelijk.

Maar ik wil er niet zielig om zijn.

Ik kijk ook naar leeftijd, mijn kans komt laat, ik krijg hem niet maar moet hem zelf maken.

Ik ga alles nog uitzoeken uiteraard, want ik heb de pest aan schulden.

Maar ik ga het mogelijk maken, anders blijf ik voor altijd de wajonger met de uitkering omdat ik zo "zielig" ben.

Ik ben helemaal niet zielig, ik weet dat ik mijn vader ga verliezen, en daar zal ik een hoop verdriet van hebben.

Maar hij wil ook dat ik doorga, en vecht voor de toekomst.

Dat kan alleen met diploma's.

Daarbij is dat thuis zitten wel genoeg geweest.

Ik kan het wel, daar heb ik alle vertrouwen in.

Ik zal naar mijzelf mijn gezin en iedereen toe bewijzen dat ik wel wat kan worden, dat ik geen opgegeven zielig vogeltje ben, wat van jullie profiteerd.

Ik wil ook werken.

Tegenslagen of niet.

Want er gebeuren altijd erge dingen, al heel mijn leven.

Ik kan er niet op gaan wachten tot dat over gaat, maar moet er voor vechten dat wat ik makkelijker kan maken makkelijker gaat.

Moet ook sparen voor mijn kinderen, die willen later ook studeren.

Geld groeit niet aan de bomen.

Ik wil gewoon vechten voor een normaal leven, en vechten voor de toekomst van mijn kinderen.

Niet altijd kop boven water houden, maar gewoon zwemmen.

En ik wil echt niet melodramaties over komen, maar ik weet dat ik het kan, en zal er alles aan doen dat waar te maken.

Wel op legale manier zonder schulden uiteraard.
quote:Splinter_ schreef op 20 augustus 2013 @ 00:13:

Je hebt wajong omdat je, door ziekte / aandoening, niet kunt werken.

Waarom denk je dat je dan wel 5 dagen per week kunt studeren? En dan nog wel 2 versnelde opleidingen?

(ook voor mij geldt: ik wil je er niet vanaf praten, maar je verkijk je er vooral niet op!)

Omdat dat van de wajong wel mag.

Dat hebben zij gezegt, die mag ik ook houden voor het geval ik het niet aan zou kunnen.

Maar ik kan het wel aan.
Voor mij is het dit.

Of ik blijf voor altijd het zielige meisje met de uitkering twee kinderen en geen geld,

of ik vecht er keihard voor, niks geen medelijden, en geef hun een goede toekomst.
Ik blijf erbij: zoek het allemaal nog maar eens heel goed uit! Als je behandelaar vindt dat je het kunt en het UWV is akkoord dan kun je het proberen.

Maar realiseer je wel de negatieve kanten van de prestatiebeurs als jij het niet redt.
En welke studie zou je willen doen dan?
Je kan ook gewoon geduld hebben Bootje, ze heeft het topic pas een uur geleden geopend.

Edit: Ik zie dat je het al hebt aangepast.

Voor zover ik weet mag je je Wajong trouwens gewoon (volledig) houden naast je stufi. Als dat niet zo is, kan ik ook niet gaan studeren. Ik kan namelijk rondkomen van mijn Wajong, maar daarnaast geen studie betalen. En ik kan niet werken voor extra geld. Stufi zit Wajong niet in de weg, andersom wel. Stufi wordt door de Wajong namelijk niet als inkomen gezien. Wajong is uiteraard wel inkomen en stufi zou dan wel gekort worden, maar alleen als je meer dan zoveel inkomen hebt naast je stufi, en dat is met Wajong niet zo. Dus daar heb je ook geen last van.

Ik vind overigens ook dat je te hard van stapel loopt. Je zegt een studie te willen doen 'omdat het van de Wajong mag', maar je zit neem ik aan in de Wajong omdat je chronisch ziek bent. Waarom denk je twee versnelde studies wel aan te kunnen en een baan niet?
quote:Dolores007 schreef op 20 augustus 2013 @ 00:26:

[...]

Omdat dat van de wajong wel mag.

Dat hebben zij gezegt, die mag ik ook houden voor het geval ik het niet aan zou kunnen.

Maar ik kan het wel aan.Wat ik bedoel: waarom kun je niet werken en denk je wel dat je de opleiding aan kunt? Als je dat kan, zou je toch ook moeten kunnen werken?
Ik denk niet dat dat zo is SuperGoomba. Zeker niet bij de nieuwe wajong. Dan zou je ineens een lekker inkomen binnen kunnen harken op kosten van de staat.
Ik val onder de oude regeling en dan is het zoals ik zeg, bij de nieuwe regeling inderdaad niet. Zie:

http://www.uwv.nl/owajong ... rijgen%3f&categoryid=1124
Ik snap overigens wel dat je eerst een opleiding wil doen. Dat wil ik ook, want zeker met de crisis heb ik nu ongeveer 0 kans op werk. Ik heb een CV wat echt bestaat uit één groot gat, want vanaf mijn 17de heb ik alleen nog een paar korte vrijwilligersbaantjes gehad, ik heb geen diploma's, niks. Omdat ik ook nog te oud ben voor de supermarkt oid, zijn mijn kansen minimaal. Daarnaast kan ik niet werken en een opleiding tegelijk volgen (omdat dat nog teveel voor me is), wat betekend dat ik een opleiding zonder Wajong nooit kan bekostigen. Ik zie mijn opleiding dus als een re-integratietraject en wil daarna graag aan het werk. Zo kan ik ook zorgen dat ik in die tijd nog sterker in mijn schoenen kom te staan, want de verantwoordelijkheid van een baan is nu nog wel erg veel gevraagd.

Maar waarom twee (!) versnelde opleidingen tegelijk? Dat lijkt me wel heel heftig hoor meteen. Ben je niet bang dat je te hard van stapel loopt en het daardoor misgaat? Ik vind het erg veel. Ik ga komend schooljaar (nog twee weken!!!) beginnen met twee dagen per week en vind dat al heel spannend.
Dat vind ik dan een bizarre regeling, wat mij betreft mag dat snel afgeschaft worden. Het eerst investeren in een opleiding ben ik zeker voorstander van, wajongers hebben op de arbeidsmarkt vaak al 10 punten achterstand op niet-wajongers.
Ik vind het een goede regeling, want met de nieuwe regeling zou een opleiding voor mij geen optie zijn. En er is dus al een nieuwe regeling, maar goddank is die niet ook verplicht voor allen die nog onder de oude regeling vielen.

Trouwens, ze gaan alle Wajong'ers herkeuren, en er gaan heel veel Wajong'ers goedgekeurd worden, dus maak je maar geen zorgen hoor, er wordt al genoeg geschrapt en ik maak me heel veel zorgen om hoe dat moet.
Ik snap trouwens niet dat je de regeling bizar vindt maar wel een voorstander bent van eerst investeren in een opleiding. Hoe zie je dat voor je? Achteruit in inkomen (want 25% Wajong is minder dan je er aan stufi bij krijgt) en daarnaast extra kosten van de opleiding? Ik kan dat niet betalen hoor. Wajong is al geen vetpot en bijverdienen is geen optie. Ik vind de regeling dus goed, omdat je een opleiding volgen daarmee aanmoedigt, en we willen toch allemaal dat Wajong'ers (of arbeidsongeschikten in het algemeen) zo snel mogelijk weer aan het werk kunnen (als dat ooit al kan)? Uiteindelijk denk ik dus dat je daar geld mee bespaard.
Stufi plus lening plus 25% wajong is een bedrag waar je goed van zou moeten kunnen studeren, het is tussen de 1320 en 1350 euro per maand (snel berekend, zonder toeslagen). Dus tel alles bij elkaar op en je komt ruim boven minimumloon. En ja, dan moet je vast concessies doen, maar dat moet iedereen die (opnieuw) gaat studeren. Dus daarom vind ik de oude regeling te riant. De wajong hoeft niet zo te zijn dat je omvalt van de honger, maar je hoeft er ook niet rijker van te worden.
Maar goed, da's geheel offtopic

Welterusten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven