opleiding
maandag 19 augustus 2013 om 23:37
Beste viva dame's
Ik ben 27 jaar, en heb twee kinderen.
Wegens omstandigheden, en een extreem moeilijke jeugd, heb ik een wajong uitkering.
Maar ik wil uiteindelijk natuurlijk geen uitkering meer.
Ook door die omstandigheden, en mijn verleden heb ik geen kansen gehad wat betreft opleidingen enz.
Nu wil ik toch weer gaan studeren.
Ik lees overal, dat dat nog steeds gewoon mag, naast de uitkering.
Ik wil dat zelf gaan betalen, want ik weet ook dat ik nog steeds recht heb op studie financiering.
Omdat ik dan 5 dagen studeer (2 dagen op school en drie dagen stage) krijg ik toch studie financiering.
En blijkbaar mag dat bij die uitkering die ik heb.
Dat moet ik wel doorgeven, enzo, ik houd niet van zwart en stiekem doen, dus zou dat ook doorgeven.
Heb toen ik 18 was dat ook doorgegeven, en toen kon dat ook.
Maar zoals ik alles bereken, krijg ik het dan ruimer, want ik kan die studie zelfs betalen van mijn studie financiering.
In termijnen.
Niet dat ik het daar perse voor doe, maar ik wil graag diploma's en fulltime aan het werk.
Want ik wil ook van die uitkering af.
Hebben jullie advies voor mij, of ervaringen?
Ik wil het erg graag, en weet dat ik dat zeker aan kan.
Uiteindelijk duurt alles 4 jaar.
De eerste twee opleidingen duren 2 jaar, omdat ik alles versneld ga doen.
Maar zijn er nog dingen waar ik misschien niet over na heb gedacht?
Waar ik om moet denken voordat ik iets aan vraag?
Ik wil natuurlijk ook niet in de problemen komen, dus zou ik ook geen lening nemen ofzo.
Ik ben in ieder geval blij als het zo ver is.
Omdat mijn vader nu ziek is wil ik in februari beginnen.
September had ik anders gedaan.
Maar omdat ik nu steeds heen en weer reis en er voor hem wil zijn, kan dat nog niet in september.
Ik zou blij zijn als ik die uitkering achter mij kan laten, en alsnog de kansen krijg, waarvan ik vind dat ik ze wel verdien.
Ik ben 27 jaar, en heb twee kinderen.
Wegens omstandigheden, en een extreem moeilijke jeugd, heb ik een wajong uitkering.
Maar ik wil uiteindelijk natuurlijk geen uitkering meer.
Ook door die omstandigheden, en mijn verleden heb ik geen kansen gehad wat betreft opleidingen enz.
Nu wil ik toch weer gaan studeren.
Ik lees overal, dat dat nog steeds gewoon mag, naast de uitkering.
Ik wil dat zelf gaan betalen, want ik weet ook dat ik nog steeds recht heb op studie financiering.
Omdat ik dan 5 dagen studeer (2 dagen op school en drie dagen stage) krijg ik toch studie financiering.
En blijkbaar mag dat bij die uitkering die ik heb.
Dat moet ik wel doorgeven, enzo, ik houd niet van zwart en stiekem doen, dus zou dat ook doorgeven.
Heb toen ik 18 was dat ook doorgegeven, en toen kon dat ook.
Maar zoals ik alles bereken, krijg ik het dan ruimer, want ik kan die studie zelfs betalen van mijn studie financiering.
In termijnen.
Niet dat ik het daar perse voor doe, maar ik wil graag diploma's en fulltime aan het werk.
Want ik wil ook van die uitkering af.
Hebben jullie advies voor mij, of ervaringen?
Ik wil het erg graag, en weet dat ik dat zeker aan kan.
Uiteindelijk duurt alles 4 jaar.
De eerste twee opleidingen duren 2 jaar, omdat ik alles versneld ga doen.
Maar zijn er nog dingen waar ik misschien niet over na heb gedacht?
Waar ik om moet denken voordat ik iets aan vraag?
Ik wil natuurlijk ook niet in de problemen komen, dus zou ik ook geen lening nemen ofzo.
Ik ben in ieder geval blij als het zo ver is.
Omdat mijn vader nu ziek is wil ik in februari beginnen.
September had ik anders gedaan.
Maar omdat ik nu steeds heen en weer reis en er voor hem wil zijn, kan dat nog niet in september.
Ik zou blij zijn als ik die uitkering achter mij kan laten, en alsnog de kansen krijg, waarvan ik vind dat ik ze wel verdien.
dinsdag 20 augustus 2013 om 01:35
Ah Bootje, eerlijk gezegd had ik lenen niet meegerekend. Dan snap ik je al wat beter. Het is ook wel riant, de oude regeling. Ik ga er in inkomen echt op vooruit als ik ga studeren. Zonder te lenen. Ik ben wel heel bang dat ik halverwege mijn opleiding uit de Wajong gegooid wordt, want dan gaat mijn inkomen wel erg fors omlaag. Zou niet handig zijn van ze trouwens, kans is aanwezig dat opleiding afmaken er dan niet meer inzit terwijl ik met een paar jaar een diploma zou kunnen hebben en dan gewoon aan het werk kan en een waardevolle arbeidskracht kan worden. Dan hebben ze dus minder kosten aan me.
Sowieso een dom plan om er zoveel Wajong'ers uit te gooien waarvoor de gemeente dan maar een baan moet zoeken. Het is crisis! Er IS geen werk. Waar willen ze die banen vandaan toveren? Belanden lekker met z'n allen in de bijstand. Heel slim. En er zullen er vast zijn die wel kunnen werken, maar als je er zoveel uit de Wajong wil gooien, kan het niet anders dan dat er ook heel veel mensen bij zitten die écht niet kunnen werken. Goed, hartstikke offtopic weer dit.
Curlygurly, je hebt daar tien jaar voor (om een diploma te halen, hoeft niet perse van de studie te zijn waarmee ze nu begint) vanaf de eerste maand dat je stufi ontvangt hè, dus ze hoeft niet direct terug te betalen als ze stopt met deze opleiding. Gelukkig.
Sowieso een dom plan om er zoveel Wajong'ers uit te gooien waarvoor de gemeente dan maar een baan moet zoeken. Het is crisis! Er IS geen werk. Waar willen ze die banen vandaan toveren? Belanden lekker met z'n allen in de bijstand. Heel slim. En er zullen er vast zijn die wel kunnen werken, maar als je er zoveel uit de Wajong wil gooien, kan het niet anders dan dat er ook heel veel mensen bij zitten die écht niet kunnen werken. Goed, hartstikke offtopic weer dit.
Curlygurly, je hebt daar tien jaar voor (om een diploma te halen, hoeft niet perse van de studie te zijn waarmee ze nu begint) vanaf de eerste maand dat je stufi ontvangt hè, dus ze hoeft niet direct terug te betalen als ze stopt met deze opleiding. Gelukkig.
dinsdag 20 augustus 2013 om 01:58