Werk & Studie alle pijlers

Opties carrièreswitch

02-12-2018 20:16 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Allereerst wil ik mezelf aan jullie voorstellen, mijn naam is Kim en ik ben 25 jaar. Ik lees nu ongeveer een half jaar verschillende topics mee en ik vind het een waardevol forum waar je goed geholpen wordt met je vragen, vandaar de keuze om mezelf aan te melden voor dit forum en mijn vragen is ter discussie te stellen.

Situatie:
- In 2013 mbo-niveau 4 behaald gericht op financiële dienstverlening.
- Vanaf 2013 tot heden werkzaam in de broodjeszaak c.q. espressobar van mijn ouders.
- Keuze gemaakt voor de weg met de minste weerstand o_o
- Werkweken van 60 tot 70 uur per week.
- Salaris €1.500,- netto.
- Geen hoger salaris mogelijk.

Issues:
1). Waar ik heel erg tegenaan loop is dat als de broodjeszaak minder gaat lopen, kom ik dan überhaupt nog wel aan het werk in deze tijd met alleen maar mbo-niveau 4? Ik ben vooral met de toekomst bezig en met beroepssectoren die in de toekomst nog relevant zijn, bijvoorbeeld de zorg/ict/techniek.

2). Mijn vriendinnen geven vaak aan dat als ik een carrièreswitch wil realiseren, dan is dit het juiste moment ervoor. Ze gaven daarbij aan dat tot je 30e ben je interessant voor een werkgever en daarna wordt het alleen maar minder. Herkent iemand zich hierin?

3). Ik wil mezelf onwijs graag ontwikkelen, maar gezien ik weinig doorgroeimogelijkheden heb en ik dit salaris ook nog over 10 jaar heb, wat is dan wijsheid om te doen.. die vraag houdt mij erg bezig. Ik ben gelukkig met weinig en kan goed sparen, maar als ik straks 40 ben en verdien nog steeds €1.500 dan lukt het waarschijnlijk niet om lekker te leven en een gezin te onderhouden.

4). De vele uren werken (minder is niet bespreekbaar bij mijn ouders) en het, in mijn ogen, magere salaris dat breekt best wel op. Ik zit niet lekker in mijn vel, het leven draait niet om alleen maar werken, maar als ik nu voor mezelf geen beslissing neem dan doe ik dit over 10 jaar nog steeds.

Wat het bovenal voor mij is, is de onzekerheid als ik aan iets nieuws zou beginnen. Ik heb altijd gekozen voor de weg van de minste weerstand en het lijkt mij, ondanks mijn onzekerheid, wel een gaaf avontuur om helemaal mijn eigen pad te beklimmen met veel kuilen in de weg, zodat ik mijn doorzettingsvermogen kan ontwikkelen.

De opties die ik in mijn hoofd heb:
- Een hbo bachelor in deeltijd gaan volgen i.c.m. een doelgerichte baan.
- Ik zou heel graag een traineeship willen volgen, maar in iedere vacature staat bijna wel dat de eis hbo of wo diploma afgerond moet zijn. Is dit echt een harde eis of weet er iemand of er ook traineeships bestaan voor iemand met alleen een mbo niveau 4 diploma?

Wat is nou wijsheid om te ondernemen? Ga ik zoveel meer verdienen als ik hbo heb behaald? Zijn er dan zoveel meer mogelijkheden bij een werkgever m.b.t. doorgroeien?

Ik kijk uit naar jullie reacties. Sorry van het lange verhaal, maar ik moest het even van mezelf afschrijven.

Tot slot, het is compleet wat anders.. maar mijn voorkeur ligt in de ict gericht op Software Engineering.

Groetjes,
Kim
Ik heb zelf een traineeship gevolgd in de door jou genoemde richting. Bij ons werden er vooral hbo of wo-ers aangenomen. En heel soms iemand van het mbo met een relevante opleiding of werkervaring.

Ik zou als ik jou was dus kijken naar een hbo deeltijd opleiding. Maak je gebruik van LinkedIn? Zo kwam ik bij een meet and greet terecht en ging het balletje rollen.

Het is wel een heel andere richting waaraan je nu denkt, wat lijkt je er zo leuk aan?
Ja, doorstuderen. In veel richtingen van ICT is werk zat, ik weetniet of dat bij Software Engineering ook zo is. Maar dat kun je makkelijk uitzoeken.
En dan een hele andere bijbaan nemen en op jezelf gaan wonen.
Jouw leven is nu heel erg verweven met dat van je ouders, het is goed om je daarvan los te maken en op eigen benen te gaan staan en je eigen beslissingen te nemen. Jouw eigen leven in te richten, zoals je dat zelf wil. En dat kan niet zolang je in deze situatie blijft zitten.
60 of 70 uur werken is niet normaal. En zeker niet voor 1500 euro netto per maand. En hoezo is minder werken volgens je ouders geen optie?

Je wilt de IT in. Als je een diploma behaalt dan ben je waarschijnlijk gewild en kun je veel meer verdienen voor veel minder uren.
De kans is groot dat als je nu een baan neemt, je niet veel meer gaat verdienen als nu. Maar wel minder uren maakt.

Het klinkt als een goed idee om door te leren, maar kijk ook uit naar een bijbaantje in je richting.

Daarnaast is het misschien goed om op jezelf te gaan wonen. Ook daar moet je voor doorzetten, leer je veel en wordt je zelfstandig.
Those who don’t believe in magic will never find it
60 a 70 uren werken voor 1500 euro is gekkenwerk. Volg je hart en doe die opleiding in deeltijd.
Als je de mogelijkheid hebt sowieso gaan voor een hbo opleiding.
Kennis is macht!
Om te weten te komen wat je leuk vind zou ik verschillende open dagen bezoeken van hoge scholen.
Veel bieden opleidingen aan in deeltijd.
Girls compete with each other, women empower one another
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties!
Momenteel woon ik 2 jaar op mezelf dus dat is al wel een voordeel.

@raafje114: bedankt voor je reactie. Ik had afgelopen jaar een big five scan bij een professioneel instituut laten doen en hierbij kwam heel erg naar voren dat ik conventioneel en intellectueel ben. Ik ben heel erg van het precisie werk en daarnaast vind ik alles op het gebied van software maar met name ook security heel erg interessant. Met het oog op de toekomst zijn daar erg veel banen in te vinden en dat is voor mij echt een stimulans.

@Head*: bedankt voor je reactie. Exact wat jij beschrijft, zo voel ik mij ook. Alsof mijn ouders de touwtjes in handen hebben.

@minnimouse: Er zitten wat haken en ogen aan. Ik kreeg van mijn ouders de kans om mezelf te profileren en net onder hun te functioneren. In 2013 toegezegd dat ik ze met alles zou helpen en dat we de onderneming met z'n allen zouden gaan leiden. Voor mij voelt het heel erg dat als ik nu de stekker eruit zou steken dat ik ze dan heel erg in de steek laat en juist dat gevoel knaagt aan mij..

@derest: Fijn dat jullie zo meedenken. Een bijbaantje in de richting is een mooie stap. Ik heb begin januari 2 meeloopdagen bij een hbo deeltijd opleiding om eens mee te snuffelen hoe het daaraan toegaat. Zoals ergens wel fijn dat jullie zeggen om toch voor de hbo deeltijd opleiding te gaan i.p.v. traineeships. Had zelf ook nog een tijdje gedacht aan de Open Universiteit informatica maar dat kost een bak geld per module en ligt waarschijnlijk een stap te hoog qua opleiding.

Groetjes,
Kim
Mij is vertelt dat ze meer waarde hechten aan certificaten dan aan een diploma. Je zou dit eens na kunnen gaan bij bijvoorbeeld een detacheringsbureau? Dan kun je in deeltijd studeren en zit je er niet meteen jaren aan vast.

Ik zou er voor gaan. Je situatie nu is duidelijk niet wat je wil voor later, het is nu inderdaad een mooie tijd om stappen te maken in de richting die je leuk lijkt!
Kobalt8216 schreef:
03-12-2018 10:42

Ik kreeg van mijn ouders de kans om mezelf te profileren en net onder hun te functioneren.
Mooi verpakt naar jou toe, maar ik lees het alsof ze flink van je profiteren en onderbetalen. Je hebt ook weinig in te brengen als je niet eens minder mag gaan werken.
Alle voordelen zijn voor je ouders, en niet voor jou.
Misschien weet je diep in je hart wel wat je eigenlijk moet kiezen: een baan in de ict is wat je echt zelf wil. Daarvoor zul je nog wel de schoolbanken in moeten als je werkervaring op een ander veld ligt. Ik zou deeltijd gaan werken (liefst al iets in de ict) en deeltijd naar school gaan. Blijven doen wat je nu doet gaat je in elk geval niet gelukkig maken. Later krijg je spijt en denk je 'had ik maar....'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven