Werk & Studie alle pijlers

Opties na HBO pabo?

14-08-2013 12:48 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames

Ik ga momenteel mijn laatste studiejaar van de pabo in, met grote tegenzin. Eigenlijk had ik het na het eerste jaar al gezien, maar mijn ouders wilden dat ik de studie zou afmaken. Op zich wel logisch, want ik had daarvoor al een studie gedaan en ik ben nogal een twijfelkont. Ik kan wat betreft werk en studie niet goed keuzes maken en als ik ze maak dan zijn ze verkeerd. Zo leek de pabo mij op mijn 19de wel 'chill' werk. Ik vind het echter helemaal niet leuk. Of nee, verschrikkelijk. Ik heb 0,0 geduld, zit snel op de kast en ik laat me er ook op jagen. Discussies met vooral oudere kinderen overvallen me nog wel eens en ik weet niet goed hoe ik dan moet reageren. Ik ben echter wel goed in het uitleggen van dingen.

Ik moet nog een jaartje en ik ga het zeker afmaken. Ik zit alleen te kijken naar mijn opties na het hbo. Het is mij erg duidelijk dat ik niet voor de klas wil. Ik zou willen vragen of er mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten en hoe je ermee omgaat? Ik wil best nog een universitaire opleiding hierna volgen, maar ik weet dat ook dat een garantie tot de hoek geeft. Mijn ouders vinden dat ik een keuzetraject moet gaan doen aankomend jaar (nog tijdens de pabo), zodat ik er niet alleen achter kom wat ik leuk vind, maar ook wat als mens bij me past. Wat denken jullie?

Ctje1
quote:Leraar schreef op 15 augustus 2013 @ 21:35:

Er zijn veel vacatures waarin HBO-niveau wordt gevraagd zonder dat er om een specifieke studierichting wordt gevraagd (soms wel 'op het gebied vsn' of 'affiniteit met', maar daar is dus speelruimte). Vaak gaat het dan om traineeships bij overheid en grote bedrijven. Ik ben zo zelf ook in een heel andere sector terechtgekomen, toen ik het onderwijs uit wilde.

Je kunt op die algemene vacatures solliciteren zonder precies te weten wat je wilt. Blijkt die baan je niet te liggen, dan zoek je weer verder. Je komt er vaak beter in de werkpraktijk achter wat bij je past en nog een studie doen is tegenwoordig een dure grap. Ik zou je dus aanraden werkend te zoeken naar wat bij je past. Veel succes!

Ben ik het mee eens.

Maar traineeships zijn toch ontzettend lastig? De traineeships die ik vond wilden echt de ideale student, met gemiddeld een 7,5, allemaal buitenschoolse activiteiten enz. Niet iedereen kan dat doen, toch?
quote:Leraar schreef op 15 augustus 2013 @ 21:35:

Er zijn veel vacatures waarin HBO-niveau wordt gevraagd zonder dat er om een specifieke studierichting wordt gevraagd (soms wel 'op het gebied vsn' of 'affiniteit met', maar daar is dus speelruimte). Vaak gaat het dan om traineeships bij overheid en grote bedrijven. Ik ben zo zelf ook in een heel andere sector terechtgekomen, toen ik het onderwijs uit wilde.

Je kunt op die algemene vacatures solliciteren zonder precies te weten wat je wilt. Blijkt die baan je niet te liggen, dan zoek je weer verder. Je komt er vaak beter in de werkpraktijk achter wat bij je past en nog een studie doen is tegenwoordig een dure grap. Ik zou je dus aanraden werkend te zoeken naar wat bij je past. Veel succes!

Ben ik het mee eens.

Maar traineeships zijn toch ontzettend lastig? De traineeships die ik vond wilden echt de ideale student, met gemiddeld een 7,5, allemaal buitenschoolse activiteiten enz. Niet iedereen kan dat doen, toch?
quote:parelvisser schreef op 16 augustus 2013 @ 19:38:

Mijn ervaring met pubers in het onderwijs is vooral veel brutale opmerkingen, onwil, geklier enzovoort. Van de 10 leerlingen is de helft strontvervelend. En dat moet je liggen. Als je het nu al erg vind (10-jarigen) dan zijn pubers al helemaal de hel. Volgens mij is de helft van alle docenten ooit overspannen geweest.

Ik heb een talenstudie gedaan en ik zoek me nu ook suf naar werk. Ik zou het je niet aanraden...Sorry Parelvisser, dit vind ik grote onzin. Ik heb tijdens mijn studie vaak een groep 8 gehad, en vorig jaar tijdens het invallen ook vaak voor bovenbouwgroepen gestaan. En die vervelende kinderen zijn op 1 hand te tellen. Het gros bestaat uit leuke kinderen die mij graag willen helpen. Het gaat er natuurlijk wel om hoe je met die kinderen omgaat.
Ik heb andere ervaringen, vooral met 15-jarigen is het echt de hel. Dan zitten ze volop in de puberteit.

Echt, het gros van de kinderen is één op één lief, dat geloof ik zeker. Ken er ook zat in persoon. Maar zodra ze in een klaslokaal zitten, en jij bent "de stagiair", dan gaan ze je testen.
Traineeships bij de overheid zijn erg gewild ja. In het bedrijfsleven maak je meer kans. Daar zijn ze dol op de combi "goedkoop + goed stel hersens". (Goedkoop ben je als ex-leraar al gauw, omdat je qua salaris weinig gewend bent en dus snel tevreden bent)

Kijk op de websites van grote verzekeraars (oud-collega kon, toen hij afknapte op het leraarschap, als fulltimer terugkomen bij de verzekeraar waar hij als student parttime had gewerkt), farmaceutische bedrijven (andere oud-collega werkt nu als artsenbezoeker), banken, ICT-detacheerders, telecombedrijven. Niet zelden staan daar vacatures op waar geen specifieke vooropleiding voor wordt gevraagd, wel HBO-niveau.

Zowel die twee oud-collega's als ik hebben een talenstudie gedaan en werken nu in het bedrijfsleven. Wij zijn wel op 1 na al een paar jaar geleden overgestapt. Het zal nu in deze crisistijd lastig zijn, maar niet onmogelijk (diegene die bij zijn oude bijbaantje in dienst kon, dat was een paar maanden geleden).

Succes!

Trouwens als je in het onderwijs wil blijven is het VO misschien een optie. In het basisonderwijs is de werkgelegenheid momenteel ongeveer nul, maar in het VO zijn voor bepaalde vakken enorme tekorten, vooral in de Randstad. Je mag met een pabodiploma meteen voor de klas in bijvoorbeeld het vmbo: http://www.wordleraarinhe ... anuit-het-basisonderwijs/
quote:parelvisser schreef op 16 augustus 2013 @ 20:01:

Ik heb andere ervaringen, vooral met 15-jarigen is het echt de hel. Dan zitten ze volop in de puberteit.

Echt, het gros van de kinderen is één op één lief, dat geloof ik zeker. Ken er ook zat in persoon. Maar zodra ze in een klaslokaal zitten, en jij bent "de stagiair", dan gaan ze je testen.

Hmm dan heb jij heel andere ervaringen dan ik. Ook in het VO is het aantal vervelende leerlingen op één hand te tellen. Het ligt natuurlijk ook aan je eigen instelling hoe je voor zo`n groep staat en hoe ze op je reageren.

Ik geloof dat 80% van het gedrag van je leerlingen komt door jouw houding als leerkracht. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik heb het idee dat je met Pabo niet heel veel andere kanten op kunt, het is geen hele brede opleiding. Ik zou dus zo`n keuzetraject gaan doen en dan kijken welke studie aansluit op wat bij je past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven