Werk & Studie alle pijlers

Opties na HBO pabo?

14-08-2013 12:48 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames

Ik ga momenteel mijn laatste studiejaar van de pabo in, met grote tegenzin. Eigenlijk had ik het na het eerste jaar al gezien, maar mijn ouders wilden dat ik de studie zou afmaken. Op zich wel logisch, want ik had daarvoor al een studie gedaan en ik ben nogal een twijfelkont. Ik kan wat betreft werk en studie niet goed keuzes maken en als ik ze maak dan zijn ze verkeerd. Zo leek de pabo mij op mijn 19de wel 'chill' werk. Ik vind het echter helemaal niet leuk. Of nee, verschrikkelijk. Ik heb 0,0 geduld, zit snel op de kast en ik laat me er ook op jagen. Discussies met vooral oudere kinderen overvallen me nog wel eens en ik weet niet goed hoe ik dan moet reageren. Ik ben echter wel goed in het uitleggen van dingen.

Ik moet nog een jaartje en ik ga het zeker afmaken. Ik zit alleen te kijken naar mijn opties na het hbo. Het is mij erg duidelijk dat ik niet voor de klas wil. Ik zou willen vragen of er mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten en hoe je ermee omgaat? Ik wil best nog een universitaire opleiding hierna volgen, maar ik weet dat ook dat een garantie tot de hoek geeft. Mijn ouders vinden dat ik een keuzetraject moet gaan doen aankomend jaar (nog tijdens de pabo), zodat ik er niet alleen achter kom wat ik leuk vind, maar ook wat als mens bij me past. Wat denken jullie?

Ctje1
jij hebt wijze ouders
Als dit al je tweede opleiding is, lijkt het dat je ouders gelijk hebben.

En nu dus geen opleiding gaan doen die je 'wel chill' lijkt, maar iets wat bij je past, waar je gemotiveerd van raakt, iets dat je uitdaagt en waarvoor je je best wil doen!

Het kan geen kwaad om daarvoor een traject in te gaan.
Keuzetraject lijkt me slim!

Als je qua hersens enigszins uitsteekt boven de rest: zou je misschien pabodocent kunnen/willen worden? Of je kunt misschien ergens als trainer aan de slag. Ook voor volwassenen zijn soms didactische kwaliteiten nodig!

Universitair ligt pedagogiek of onderwijskunde voor de hand, dat kan in 2 jaar na je pabo. Maar je moet het wel willen, het is heel ander werk en ook echt heel anders studeren dan hbo! En best pittig, je moet bijv snel veel statistiek en onderzoeksvaardigheden bijleren omdat je maar 1 premasterjaar hebt. Reguliere studenten hebben daarvoor meer tijd. Alleen universiteit doen als je dat ook echt wilt, niet als je niet weet wat je wilt.
Tsja, mijn ouders zijn zeker wijs. Niet dat ik dom ben, anders zat ik niet in 4 HBO, maar wijsheid ontbreekt soms ;) ik zou wel een keuzetraject willen doen, maar ik ben ook een soort van 'bang' om teleurgesteld te worden door de uitslag.

Ik haal nu op de pabo alles in een keer, maar dat is meer omdat ik andersom gemotiveerd ben: hoe harder ik mijn best doe, hoe eerder ik mijn diploma heb en nooit meer dit hoef te doen. Het is geen goede manier van gemotiveerd zijn, maar het werkt vaak wel. Ik haal het tenminste en ik haak niet af. Alleen als iets me niet lukt, raak ik wel enorm gefrustreerd.

Weet iemand of ik nog andere mogelijkheden heb met dit diploma op de werkvloer (behalve voor de klas), of moet ik me daar echt voor laten omscholen?
Trouwens, ik heb ook al gekeken naar pedagogische wetenschappen en onderwijskunde. Via het premaster traject (waarop je moet toegelaten worden dmv een assessment) kun je dan je master in 2 jaar halen. Onderwijs gaat hem alleen niet meer worden voor mij. Ik heb gewoon geen interesse in gezinnen met problemen of kinderen met problemen, het is gewoon niets voor mij. Ik kan in feite toegelaten worden op het premaster traject van iedere universitaire studie (ok, ok. geen wiskunde enzo), mits ik me op tijd inschrijf en dat verrekte assessment haal. Daar zie ik wel tegenop, want voor statistiek zou ik toch echt bijles moeten volgen. Ik denk dat de theoretische benadering op de universiteit in principe wel bij me past. Ik zit liever achter mijn bureau te leren of een onderzoek te doen, dan dat ik voor de klas sta.

Tja het is wel lastig hoor, als je niet duidelijk voor ogen hebt wat je ambities/kwaliteiten zijn en wat goed bij je past.
Solliciteren op alles waar HBO niveau gevraagd word. Ik zou zeker geen onderwijskunde op de universiteit gaan doen. Dat is veel zwaarder dan de pabo en pubers zijn hondsbrutaal. De pabo lijkt me makkelijker omdat kleine kinderen makkelijker onder de duim te houden zijn. Op een middelbare school ben je constant politieagent aan het spelen.
Werken bij educatieve uitgever? Er komen bij ons op school vaak mensen om nieuwe methodes uit te leggen. (En om ons er van te overtuigen de methode aan te schaffen natuurlijk ) Geen idee wat voor opleiding je daarvoor nodig hebt, maar je hebt natuurlijk wel ervaring uit de praktijk.

En zonde hoor, ik heb echt het leukste beroep van de wereld
quote:parelvisser schreef op 14 augustus 2013 @ 14:52:

Solliciteren op alles waar HBO niveau gevraagd word. Ik zou zeker geen onderwijskunde op de universiteit gaan doen. Dat is veel zwaarder dan de pabo en pubers zijn hondsbrutaal. De pabo lijkt me makkelijker omdat kleine kinderen makkelijker onder de duim te houden zijn. Op een middelbare school ben je constant politieagent aan het spelen.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ook op de basisschool zitten hondsbrutale kinderen en daarmee voer je lastiger een gesprek dan met een puber haha.

Maar goed ontopic:

Docent volwassenonderwijs? Dus voor mensen die later hun havo willen halen?
Ja, maar een brutaal kind kan je op de gang zetten, ik heb het idee dat een basisschool een stuk minder vrij is dan de middelbare school waar je te maken hebt met gespijbel enz.
quote:juf-s schreef op 14 augustus 2013 @ 14:58:

Werken bij educatieve uitgever? Er komen bij ons op school vaak mensen om nieuwe methodes uit te leggen. (En om ons er van te overtuigen de methode aan te schaffen natuurlijk ) Geen idee wat voor opleiding je daarvoor nodig hebt, maar je hebt natuurlijk wel ervaring uit de praktijk.

Dat klinkt als een geknipte baan voor TO, maar hoeveel werk is er in die branche?

ctje1, ik raad je aan om na het afronden van de pabo eerst eens te kijken wat er zoal te 'krijgen' is op de banenmarkt. Waar zou je zo al aan de slag kunnen met (ieder) HBO diploma, en is dat iets wat je wat lijkt? Op die manier kun je (als het dus niet direct lukt) er ook achter komen wat er nog aan schort: welke cursus of deeltijdopleiding gaat iets toevoegen aan het bereiken van je doel? Zo kom je er eenbeetje achter welker richting je qua werk op wil.

Nog een (universitaire) studie doen klinkt als ik het zo lees een beetje als nog meer uitstel om uit te zoeken wat je nu eigenlijk wil gaan doen.

Een keuzetraject is nooit weg. Misschien kun je ook met een ervaren loopbaancoach praten. Wat zijn je kwaliteiten, wat kun en wil je echt? En waar kun je dat toepassen?
pabo gehaald, daarna jaartje ingevallen

en toen.....

verzorging in!

Was trouwens omdat er geen werk was en ik een hekel heb aan stil staan. En dat kreeg ik een beetje, zo een gevoel.

Je hebt helemaal gelijk. Pubers zijn hondsbrutaal, maar kinderen op de basisschool ook ben ik achter! In groep 6 vorig jaar wist ik echt niet wat ik meemaakte. Schreeuwen in mijn gezicht, enz... kinderen van 10. Ik heb gewoon een tunnelvisie, want ik kom uit een netjes gezin en ik heb logischerwijs alleen maar vriendinnen die ook gewoon netjes zijn. De kinderen die uit de gezinnen komen die zo tegen leerkrachten doen, zijn natuurlijk niet goed opgevoed. Nog een punt waar ik me niet op heb voorbereid bij mijn studiekeuze... mijn moeder zei zaterdag nog: 'Wat ben je toch een provinciaal kind!' waarmee ze bedoelt dat ik geen clue heb wat zich buiten mijn veilige wereldje afspeelt :P

Anyway, onderwijkunde en pedagogiek lijken me daarom ook helemaal niks!
Ik heb ook een paar jaartjes pabo gedaan en het was niks voor mij uiteindelijk. Wel heb ik m'n P gehaald. Heb later in de avonduren commercieel medewerker marketing en communicatie afgerond op MBO4. Ik ben gaan werken en heb de ervaring kunnen gebruiken om trainingen te maken en te geven en te coachen bij onder andere een energiebedrijf. Vond ik echt superleuk! Er zijn heel veel mogelijkheden wat dat betreft en de capaciteiten die je ontwikkelt op de pabo zijn op meerdere fronten inzetbaar.

Organisatietalent, samenwerken, zelfstandigheid, goed kunnen uitleggen/trainen, goede omgang met mensen en zo vast nog meer. (moest je ook portfolio bijhouden met kwaliteiten?)

Ik heb er nooit spijt van gehad in ieder geval. Ik heb het dan niet afgemaakt. Vind het goed dat jij dat wel doet.
Luister naar je hart, want dat klopt
Parelvisser, wat een goede tip. Dat zou ik inderdaad kunnen doen. Ik vind dat ergens wel heel moeilijk, want ik vind zelf dat ik een beperkte kennis heb. Ik weet natuurlijk in theorie alles af van opvoeden en onderwijzen, maar voor de rest weet ik niet zo veel. Ik snap ook wel dat je op een werkvloer compleet ingewerkt moet worden en dat het eerder gaat om het tempo waarop je iets leert (waarvan gedacht wordt dat dat met HBO redelijk vlot gaat). Het liefst zou ik iets willen doen met bureauredactie ofzo. Ik controleer van veel medestudenten hun stukken op spelling en inhoud (gewoon als vriendendienst) en dan krijgen ze altijd een goed cijfer. Ik denk dat ik wel geschikt zou zijn voor dat werk, maar ja is er überhaupt werk in?

juf-s, ik ben het ermee eens dat het een mooi beroep is. Ik bedoel, 'wij' stomen de jeugd klaar voor de maatschappij. Het is een hele verantwoording en petje af voor degenen die het kunnen en hun hart en ziel erin steken. Alleen, het moet niet ten koste gaan van mezelf en dat gevoel heb ik. Het gaat me te onnatuurlijk af. Dat heb ik ook al zo vaak gehoord dit jaar. Ik kon natuurlijk niet vertellen dat ik de studie niet leuk vind...

Het punt is wel dat ik dit jaar de keuze moet maken. Als ik naar de uni wil, moet dat gelijk aansluitend ivm instellingsgeld vermijden. Ik kan dus gewoon voor het normale tarief van duo verder studeren op de uni, mits ik dat aansluitend met het hbo doe. Daar stuitte ik bij toeval op.
quote:Joss28 schreef op 14 augustus 2013 @ 17:13:

Ik heb ook een paar jaartjes pabo gedaan en het was niks voor mij uiteindelijk. Wel heb ik m'n P gehaald. Heb later in de avonduren commercieel medewerker marketing en communicatie afgerond op MBO4. Ik ben gaan werken en heb de ervaring kunnen gebruiken om trainingen te maken en te geven en te coachen bij onder andere een energiebedrijf. Vond ik echt superleuk! Er zijn heel veel mogelijkheden wat dat betreft en de capaciteiten die je ontwikkelt op de pabo zijn op meerdere fronten inzetbaar.

Organisatietalent, samenwerken, zelfstandigheid, goed kunnen uitleggen/trainen, goede omgang met mensen en zo vast nog meer. (moest je ook portfolio bijhouden met kwaliteiten?)

Ik heb er nooit spijt van gehad in ieder geval. Ik heb het dan niet afgemaakt. Vind het goed dat jij dat wel doet.

Heey, wat een positief verhaal! Het is absoluut waar dat je op de pabo veel leert wat elders ook inzetbaar is. Alleen, geven ze dat gezien de crisis wel een kans? Iedereen lijkt tegenwoordig minimaal hbo afgestudeerd, dus voor jou 1000000 anderen die wel een papiertje hebben in het vakgebied en dus minder tijd kosten om in te werken enzo. Ik moet idd portfolio's maken met mijn 'competenties'. Het is bij mij veel duimzuigwerk, maar gaandeweg leer ik wel dat ik ook veel waarheid schrijf. Je komt op de pabo vooral jezelf tegen en dat is denk ik wel waardevol. Al zou ik nog steeds niet kunnen antwoorden wie juf Ctje is en waar ze voor gaat. Ik heb een hekel aan die vraag.....

Mijn beste vriendin zegt ook altijd dat velen een voorbeeld kunnen nemen aan mij omdat ik gewoon blindelings doorga zonder het leuk te vinden. Ik zie het echter niet zo. Ik vind het een groot fiasco en als ik niet zoveel trots had, dan had ik het bijltje er allang bij neergegooid. Achja, laatste jaar knallen nu. Da's een leuk vooruitzicht!
Onderwijskunde studeren is niet dat je later les gaat geven aan pubers, maar wordt je opgeleid om het onderwijs te ontwikkelen en je op een wetenschappelijke manier daarmee bezig te houden. Verbeteren van het onderwijssysteem.

Als kinderen en problemen en gezinnen daaromheen je niet interesseren is pedagogische wetenschappen idd geen goed idee.

Je kunt je oriënteren op wat je als baan zou willen doen en daar een geschikte studie in vinden. Daarnaast is het soms ook gewoon een keuze, alle banen hebben leukere en minder leuke aspecten. Ga invallen op scholen na de Pabo (wellicht als je ook verder studeert), wellicht gaat het je wel liggen op het moment dat je er beter en zekerder in wordt. Niemand is gelijk goed in zijn baan, anders heb je ook geen uitdaging meer om te groeien. Die kinderen leer je wel mee omgaan en het basis aspect (didactisch bezig zijn) lijkt je wel te liggen. Je spreekt alleen over de omgang met de kinderen, dat leer je wel!

Soms is het ook gewoon over een drempel heen stappen en stoppen met twijfelen en accepteren dat dit is wat je doet en dat je daar beter in wilt worden.

Maar als het je echt tegen staat (na proberen) zoek dan iets dat je beter ligt. Beroepskeuze test zou kunnen helpen.

Solliciteren op alles waar HBO niveau gevraagd word. Ik zou zeker geen onderwijskunde op de universiteit gaan doen. Dat is veel zwaarder dan de pabo en pubers zijn hondsbrutaal. De pabo lijkt me makkelijker omdat kleine kinderen makkelijker onder de duim te houden zijn. Op een middelbare school ben je constant politieagent aan het spelen.Misverstandje: als onderwijskundige werk je niet als leerkracht voor het voortgezet onderwijs.

Misverstandje 2: als onderwijskundige werk je niet perse met ouders/kinderen met problemen. Dat is in principe het werkveld van de orthopedagoog, hoewel deze werkvelden soms wat overlappen kan je prima onderwijskundige zijn zonder met individuele problemen, behandeling en diagnostiek in aanraking te komen.

Aanvulling: mocht je wel in de hoek van de probleemkinderen terecht komen (wat ik niet denk, dat vind je namelijk niet interessant), werk je vaak niet direct met de kinderen. Je hebt meestal een adviserende rol naar de begeleiders, docenten, ouders of behandelaars die wél direct met het kind in contact staan. Als onderwijskundige zou je dus eerder een docententeam scholing geven over "een kind met dyslectie in de klas", of een dyslectieprotocol herschrijven/opstellen.

Voordat je conclusies trekt over de geschiktheid van een studie.. lees een studiegids door!

Tip van de sluier: onderwijskunde gaat vooral over de ontwikkeling van normale kinderen zonder problemen, binnen de setting van een onderwijsorganisatie. Je komt met deze studie vooral in de adviserende periferie van het onderwijs terecht, denk aan miniseries, gemeenten, uitgeverijen, grote scholengemeenschappen, adviesbureaus. Dit kan zowel binnen de overheid als in een commercieel bedrijf. Je kan ook les geven aan hbo of mbo instellingen (dus niet aan het vmbo,havo,vwo!). Ook binnen (grotere) scholen lopen onderwijskundigen rond, maar dan meer in beleid en bestuurfuncties, of bijvoorbeeld als studieadviseur.
Hi ctje1,

Als je het wilt en kunt zou ik zéker doorgaan naar de universiteit als ik jou was.

Wat ik je zou willen aanraden: meeloopdagen. Je mag altijd en gratis colleges volgen bij welke studie dan ook om te kijken welke en wat je leuk vindt. Ik heb 2 universitaire studies gedaan en er zaten vaak genoeg vreemde (zenuwachtige) gezichten tussen die een dagje kwamen meelopen. Werkt heel verhelderend! Vooral als je een twijfelkont bent.

Maar voor jezelf een lijstje van de studies die jou interessant lijken en meld je aan voor de meeloopdagen. Deze zijn vaak op bepaalde data, maar je kunt (vooral bij kleinere studies) altijd binnenlopen.

Succes met twijfelen en keuzes maken!
Ik had gister een heel verhaal getypt. Toen viel de internetverbinding weg en was alles wat ik geschreven had weg..... we proberen het gewoon nog een keer.

Ik weet ook niet of onderwijskunde iets voor mij zou zijn. Ik ben de schijnheilige onderwijscultuur een beetje zat. Er wordt echt veel geroddeld en ik weet niet... ik ben het gewoon zat denk ik.

Ik heb gister nog een gesprek gevoerd met mijn moeder en we hebben afgesproken dat als zij eind september terug is van haar vakantie, dat we ons dan eens gaan oriënteren. Waarschijnlijk gaan er zeker meeloopdagen (hoe eng ook) aan te pas komen en wellicht ook zo'n oriëntatietraject. Ik kan niet op deze manier blijven doormodderen namelijk. Nu ik bijna klaar ben met school moet ik serieuze keuzes gaan maken en knopen doorhakken. Soms zou ik willen dat ik meer interesses had, dat zou het zeker makkelijker maken.
Wat vervelend dat je niet weet wat je wilt. Je schreef dat je de spelling controleert van mede studenten. Is een studie Nederlands niet wat voor je? Volgend mij os dat een hele brede studie waar je veel mee kunt..
quote:ctje1 schreef op 15 augustus 2013 @ 11:56:

Ik weet ook niet of onderwijskunde iets voor mij zou zijn. Ik ben de schijnheilige onderwijscultuur een beetje zat. Er wordt echt veel geroddeld en ik weet niet... ik ben het gewoon zat denk ik.

Heb je mijn hele verhaal wel gelezen? Bij onderwijskunde is de kans heel groot dat je niet op een school terecht komt, maar gewoon als ambtenaar werkt krijgt op een gemeentekantoor, om maar iets te noemen.

En het geroddel staat op zich los van het onderwijs. Een basisschool heeft natuurlijk wel kenmerken die geroddel in de hand werken (een klein team met relatief veel vrouwen), maar das echt niet overal in het onderwijs zo, en buiten het onderwijs wordt er ook veel geroddeld!

Heel veel succes met je keuze, laat je goed voorlichten en laat je niet al te veel leiden door je bestaande ideeën over "wat een studie wel zou inhouden".
Er zijn veel vacatures waarin HBO-niveau wordt gevraagd zonder dat er om een specifieke studierichting wordt gevraagd (soms wel 'op het gebied vsn' of 'affiniteit met', maar daar is dus speelruimte). Vaak gaat het dan om traineeships bij overheid en grote bedrijven. Ik ben zo zelf ook in een heel andere sector terechtgekomen, toen ik het onderwijs uit wilde.

Je kunt op die algemene vacatures solliciteren zonder precies te weten wat je wilt. Blijkt die baan je niet te liggen, dan zoek je weer verder. Je komt er vaak beter in de werkpraktijk achter wat bij je past en nog een studie doen is tegenwoordig een dure grap. Ik zou je dus aanraden werkend te zoeken naar wat bij je past. Veel succes!
Erg eens met sonane, ga je er eerst eens echt in verdiepen, want onderwijskunde is echt iets totaal anders dan je zo te lezen denkt. Je trekt in elk geval hele vreemde conclusies.
Mijn ervaring met pubers in het onderwijs is vooral veel brutale opmerkingen, onwil, geklier enzovoort. Van de 10 leerlingen is de helft strontvervelend. En dat moet je liggen. Als je het nu al erg vind (10-jarigen) dan zijn pubers al helemaal de hel. Volgens mij is de helft van alle docenten ooit overspannen geweest.

Ik heb een talenstudie gedaan en ik zoek me nu ook suf naar werk. Ik zou het je niet aanraden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven