Werk & Studie alle pijlers

Opzeggen baan

02-10-2017 13:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag mijn baan opzeggen.
Er staat alleen in mijn contract niks over een opzegtermijn. Kan dat dan wel of moet ik wachten tot mijn contract af is gelopen?

Hoe zit het als ik per direct ontslag wil nemen? Welke stappen moet ik dan nemen en ben ik dan schadeplichtig?
wat staat er wel in je contract?
is het een jaarcontract?
lilalinda schreef:
02-10-2017 13:41
wat staat er wel in je contract?
is het een jaarcontract?
nee 8 maanden..
Wat voor contract heb je? normaal is het 1 maand. bij uitzendbureau is het verschillend ligt in welke fase je zit. misschien heb je nog genoeg vakantiedagen als je nieuwe baan een droombaan is.
tijdelijke baan dus
Je hoeft nooit te wachten dat 8 maanden over zijn. ik zou gewoon opzeggen voor komende maand. Dan kun je per november beginnen bij je nieuwe baan.
Als er niets instaat, zelfs geen verwijzing naar de wettelijke regeling, dan kun je waarschijnlijk niet zomaar tussentijds opzeggen. Je zult dan met je werkgever in overleg moeten of je eerder weg mag. Wil je werkgever je aan je contract houden en jij vertrekt toch, dan ben je inderdaad schadeplichtig en dat kan behoorlijk oplopen. Bovendien slecht voor je reputatie en je weet nooit of je iemand van je huidige werk nog eens nodig hebt in de toekomst.
Opzegtermijn is 1 maand, tenzij anders overeen gekomen. Dus, als er niks in je contract staat geldt die ene maand. Maar, je moet wel voor het eind van de maand opzeggen. Het is nu 2 oktober, als je nu opzegt doe je dat voor eind oktober en moet je tot eind november blijven. Wat ik zou doen in jouw geval: gesprek aangaan en vragen of je eerder weg kunt. Succes.
Zie verdere berichten...
anoniem_63c8faa80abd0 wijzigde dit bericht op 02-10-2017 14:00
Reden: foute info
4.23% gewijzigd
Je kunt volgens mij niet zomaar opzeggen bij een tijdelijk contract. Niet zoals bij een vast contract.
edda8 schreef:
02-10-2017 13:46
Je hoeft nooit te wachten dat 8 maanden over zijn. ik zou gewoon opzeggen voor komende maand. Dan kun je per november beginnen bij je nieuwe baan.
Waar heb je deze onzin vandaan?

TO; een tijdelijk contact is niet tussentijds opzegbaar, tenzij daar iets over in opgenomen is.
Je kunt natuurlijk wel in overleggen met je werkgever.
sandra1905 schreef:
02-10-2017 13:51
Opzegtermijn is 1 maand, tenzij anders overeen gekomen. Dus, als er niks in je contract staat geldt die ene maand. Maar, je moet wel voor het eind van de maand opzeggen. Het is nu 2 oktober, als je nu opzegt doe je dat voor eind oktober en moet je tot eind november blijven. Wat ik zou doen in jouw geval: gesprek aangaan en vragen of je eerder weg kunt. Succes.
Dit klopt niet. Als er niets staat kun je het niet tussentijds opzeggen.
honingbijtje schreef:
02-10-2017 13:55
Je kunt volgens mij niet zomaar opzeggen bij een tijdelijk contract. Niet zoals bij een vast contract.
Je hebt gelijk...

TO, ik heb dit gevonden:
Tussentijdse opzegging tijdelijk contract door werknemer
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (een tijdelijk contract) kan tussentijd worden beëindigd mits dit schriftelijk is vastgelegd. De werknemer dient zich dan aan de opzegtermijn te houden. Als de mogelijkheid van tussentijdse opzegging niet schriftelijk overeen is gekomen, kan de werknemer de tijdelijke arbeidsovereenkomst alleen tussentijds beëindigen “met wederzijds goedvinden”, dus als de werkgever akkoord gaat.

Bron: https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/72 ... eggen.html
Als er dus niet in je contract over tussentijds opzeggen staat, moet je in gesprek met je werkgever, om te zien of jullie er samen uitkomen qua opzeggen. Houdt hij vast aan de genoemde 8 maanden, dan kan je inderdaad schadeplichtig zijn als je voortijds opstapt.
edda8 schreef:
02-10-2017 13:46
absolute onzin
Dankjewel voor jullie reacties!
Ik weet niet hoe het in je contract staat, maar over het algemeen is het zo dat als je vandaag ontslag indient, je tot eind november werkt. Tenzij je nog vrije dagen hebt, die kun je dan nog opnemen.
Angsten overwinnen is simpelweg beginnen
Als je een tijdelijk contract heb moet je je contract termijn uitzitten. (Of je moet in goed overleg uit elkaar gaan).
Heb je een vast dienstverband voor onbepaalde tijd dan is het 1 maand opzegtermijn die meestal ingaat op de 1e van de maand.
Succes!
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
AnneSophie123 schreef:
02-10-2017 14:47
Ik weet niet hoe het in je contract staat, maar over het algemeen is het zo dat als je vandaag ontslag indient, je tot eind november werkt. Tenzij je nog vrije dagen hebt, die kun je dan nog opnemen.
lees even wat hierboven al is gezegd.....
.
Ik Google zelf graag met de term Rijksoverheid erbij omdat je dan tenminste zeker weet dat de bron betrouwbaar is. Rijksoverheid geeft bijvoorbeeld dit antwoord: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract
Mail je werkgever of er een mogelijkheid is om tussentijds op te zeggen. Soms staan werkgevers hier best welwillend tegenover.
En ik zeg mailen zodat je eventuele toezeggingen zwart op wit hebt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Erizon schreef:
02-10-2017 15:23
.
Ik Google zelf graag met de term Rijksoverheid erbij omdat je dan tenminste zeker weet dat de bron betrouwbaar is. Rijksoverheid geeft bijvoorbeeld dit antwoord: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract
Goeie tip, dank!
Ik heb het nagevraagd en er geldt een opzegtermijn van een maand.
Maar ik wil er eigenlijk absoluut niet blijven werken... houd het echt geen maand langer meer vol. Wat kun je het beste doen in dat geval?
Ik denk ook dat ik het een vervelende situatie wordt als ik dit aankondig...
marla862 schreef:
02-10-2017 16:39
Maar ik wil er eigenlijk absoluut niet blijven werken... houd het echt geen maand langer meer vol. Wat kun je het beste doen in dat geval?
Je zal wel moeten als werkgever je eraan houdt. Anders kan het je geld gaan kosten. Misschien kan je met overgebleven verlofdagen wat eerder weg.

Ga in gesprek, anders komt het niet tot een oplossing. Misschien is werkgever ook zo zat van jou, dat hij je graag zien gaan.
marla862 schreef:
Wat je het beste kunt doen? Meteen opzeggen, tanden op elkaar en doorgaan. Vragen of je de opgebouwde vrije dagen aan het einde kunt opnemen. Sterkte, het duurt nog maar kort.
marla862 schreef:
Maar ik wil er eigenlijk absoluut niet blijven werken... houd het echt geen maand langer meer vol.
.
Hoe erg kan het zijn? Word je gemarteld, uitgescholden, gepest door je collega? Bedenkt dat je een overeenkomst bent aangegaan en die moet je nakomen.
marla862 schreef:
Wat kun je het beste doen in dat geval?
.
Op je blote knietjes smeken of je eerder weg mag. En proberen vakantiedagen en overuren in tr zetten om sneller te kunnen stoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven