Werk & Studie alle pijlers

Ouders pushen

11-03-2018 16:26 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik zit op de middelbare school, m'n cijfers staan prima en als het zo doorgaat ga ik gewoon over.

Alleen er is 1 probleem, bij ELKE toets dreigen m'n ouders. Ik game nog al graag en dan een week voor de toets zeggen ze: ''Als je deze toets verpest game je de komende maand niet'' en dat dan bij ELKE toets terwijl ik amper onvoldoendes haal. Ik begrijp echt dat ze het beste voor me willen en dat ze willen dat ik hoge cijfers haal maar door dit soort dingen stress ik helemaal, begin ik te zweten, word ik onrustig en voel ik me naar...

Hoe zorg ik ervoor dat m'n ouders stoppen met dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Brejules schreef:
11-03-2018 17:05
Ik heb geen advies.

Ik herken het echter wél.
Alles waarbij ik met mijn ouders aankom is het antwoord 'je moet geen drugs doen!'.
Ik heb nooit drugs gedaan...

Maar het werkt averechts als ouder.. die het goedbedoeld.. ik vertel nu maar niks meer en sluit me af...

En als zij zo doorgaan ga jij uit frustratie op een bepaald moment JUIST meer gamen, geef je het op, ga je falen.. en komt uit waar ze zelf bang voor waren... enkel hebben ze het zelf gecreëerd.

Ik zou iemand in je omgeving zoeken waar je aan verteld wat je hebt gepost hier en die bereid is om als mediator bij een gesprek te zitten met je ouders over wat je hier post. Iemand die niet gekleurd is. Vertrouwenspersoon op school, praktijkbegeleider huisarts, een oom of tante, vriend, etc.

JIJ wilt geen toetsen falen. En op deze manier gáát dat gebeuren. Omdat zij niet begrijpen dat ze bezig zijn met een neerwaartse spiraal creëren, hoe goed ze het ook bedoelen. Gamen -> mag niet gamen want dan ga je falen -> angst en frustratie waarbij gamen je uitlaatklep is -> meer gamen -> meer zeuren dat je niet mag gamen-> meer angst en frustratie en meer gamen...etc.

Als je dat met een mediator kan uitpraten, zou je afspraken kunnen maken. Van 'zoveel uur' gamen zoveel uur studeren' tot 'ik beslis zelf hoeveel ik game en het is mijn verantwoordelijkheid en levensles, als ik daardoor faal'.
Dankje, ik ken denk ik nog wel iemand waarmee ik kan praten en dat ga ik ook zeker doen..
SnelVraagje schreef:
11-03-2018 17:05
- Mijn ouders willen dat ik HAVO/HBO ga doen, terwijl ik TL/MBO net aankan.
- Mijn cijfers zijn de laaste tijd alleen maar omhoog gegaan, daarom vind ik het ook zo vreemd.

Oftewel, jij legt de lat lager dan hen maar je ouders hebben dus wel gelijk? Willen ze je dwarszitten en pesten of het beste uit jou halen?

- Ik game zo'n 2/3 uur p/d.
- Ik ga gewoon nog naar buiten met vrienden, ik werk en ga af en toe is op bezoek bij familieleden, dus echt invloed heeft het niet.
- Taken vind ik ook niet raar, ik moet standaard 2x per week de tafel en de vaatwasser doen... maar met slechte cijfers moet ik het heel de week doen bijvoorbeeld.

Oeeeh, tafel en vaatwasser iedere dag.
Het klinkt alsof je ouders hebt die je stimuleren, opvoeden, liefhebben.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
11-03-2018 16:31
Ga je zweten, wordt je onrustig en naar bij het idee dat je niet meer mag gamen?
Dan heb je een serieus probleem.
Nou idd! o_o
Mediator? Serieus?

Echt... het leven wordt wel wat zwaarder dan dit, maar hey, als puber hoort dit erbij. Afzetten, klagen etc. Maar dat er volwassenen zijn die problemen aanpraten verbaast me.

De tijd van gezever is echt wel een beetje voorbij. Die luxe bestond ergens vanaf de jaren 90 tot 2008. Niet in de rest van de geschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
rechthoek schreef:
11-03-2018 17:14
Het klinkt alsof je ouders hebt die je stimuleren, opvoeden, liefhebben.
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik begrijp dat ze het beste voor me willen.

Maar als ik er een beetje doorheen zit wordt krijg ik ''Je kan wel gedag tegen je computer zeggen als je dit verpest.'' te horen ipv ''Kom op, 't lukt wel.''
SnelVraagje schreef:
11-03-2018 17:18
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik begrijp dat ze het beste voor me willen.

Maar als ik er een beetje doorheen zit wordt krijg ik ''Je kan wel gedag tegen je computer zeggen als je dit verpest.'' te horen ipv ''Kom op, 't lukt wel.''
Dat soort taal zoals jij het schrijft, gaat dat letterlijk zo? Of ongeveer? En denk goed na bij jezelf dat als het niet helemaal klopt, je ze recht aan doet met die vertaling.
Het lijkt me tijd voor je Ank: "Als je wilt dat je kind omhoog klimt, moet je er niet bovenop gaan zitten.”

Van mij mochten mijn kinderen het helemaal zelf verprutsen, maar als ze hulp nodig hadden stond ik voor ze klaar. Overigens moesten ze die hulp wel tijdig aanvragen, help roepen omdat er morgen iets af moet en er is te laat begonnen, was het hun eigen probleem.
Ze zijn nu zeer zelfstandige studenten.
Alle reacties Link kopieren
SnelVraagje schreef:
11-03-2018 17:05
- Mijn ouders willen dat ik HAVO/HBO ga doen, terwijl ik TL/MBO net aankan.
- Mijn cijfers zijn de laaste tijd alleen maar omhoog gegaan, daarom vind ik het ook zo vreemd.
- Ik game zo'n 2/3 uur p/d.
- Ik ga gewoon nog naar buiten met vrienden, ik werk en ga af en toe is op bezoek bij familieleden, dus echt invloed heeft het niet.
- Taken vind ik ook niet raar, ik moet standaard 2x per week de tafel en de vaatwasser doen... maar met slechte cijfers moet ik het heel de week doen bijvoorbeeld.
Hoe kan je én tijd hebben voor je huiswerk, én tijd hebben om met vrienden "naar buiten" te gaan, én tijd hebben om bij familie op bezoek te gaan, terwijl je 3 uur (wat veel is) per dag zit te gamen...

Een dag heeft maar 24 uur toch? Dus stel dat je om 3 uur uit school bent, dan game je dus tot 6 uur, moet daarnaast nog eten en helpen opruimen, dus zeg dat het dan half 8 is, dan heb je nog geen minuut huiswerk gedaan, maar jij stelt dan dat je niet alleen nog genoeg tijd hebt voor je huiswerk, maar ook nog om je vrienden te zien, bij familie op bezoek te gaan, enz.?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
11-03-2018 17:15
Nou idd! o_o
Nee hoor.
Niemand zegt dat nou ooit eens over hardlopen...


Sport, gamen, drugs, alcohol, roken, binge-watchen, seks, zaken verzamelen, dieren... zoveel zaken die een mens ontspanning geeft.. té veel is uiteraard niet goed. Maar angstig worden als onze 'uitlaatklep' ons ontzegt wordt is niet direct een verslaving!
Ik speel elke dag 1 uur WoW. Een spel waarbij mening mens tegen me zegt 'ik heb dat ooit gedaan maar het nam mijn leven over waarom speel je dat, supergevaarlijk, je bent game-verslaafd'. Ik vind dat dat ene uurtje, al jarenlang, totáál geen probleem is in mijn leven. Een ander kijkt TV... maar als mijn ouders zouden zeggen dat dat niet meer mocht... dan zou ik zeer zeker in paniek raken..
A. Mijn ontspanning word afgepakt en ik moet een nieuwe zoeken (maar waar?).
B. Waarom? Je denkt serieus dat dat ene uurtje de reden is waarom ik slechtere cijfers haal? Je vraagt niet verder hoe het met me gaat maar gaat er gemakshalve maar vanuit dat dat ene uurtje de schuld is wat ik ook al jaren deed toen ik nog wél goede cijfers haalde?
C. Je denkt dat ik nu spontaan door deze interactie een top student ga worden? =/
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-03-2018 17:31
Hoe kan je én tijd hebben voor je huiswerk, én tijd hebben om met vrienden "naar buiten" te gaan, én tijd hebben om bij familie op bezoek te gaan, terwijl je 3 uur (wat veel is) per dag zit te gamen...

Een dag heeft maar 24 uur toch? Dus stel dat je om 3 uur uit school bent, dan game je dus tot 6 uur, moet daarnaast nog eten en helpen opruimen, dus zeg dat het dan half 8 is, dan heb je nog geen minuut huiswerk gedaan, maar jij stelt dan dat je niet alleen nog genoeg tijd hebt voor je huiswerk, maar ook nog om je vrienden te zien, bij familie op bezoek te gaan, enz.?
Ik ga toch niet ELKE dag naar familie of ELKE dag met vrienden naar buiten, sorry.. dacht dat dat wel logisch was
Alle reacties Link kopieren
SnelVraagje schreef:
11-03-2018 17:44
Ik ga toch niet ELKE dag naar familie of ELKE dag met vrienden naar buiten, sorry.. dacht dat dat wel logisch was
Waarom moet je dan wel ELKE DAG 3 uur gamen? Gebruik die tijd wat vaker voor je school, of om wél iets met vrienden te doen, enz. Niks mis met af en toe gamen, maar elke dag 3 uur klinkt ernstig naar een verslaving, want blijkbaar kun je het niet laten.
pejeka wijzigde dit bericht op 11-03-2018 17:49
32.94% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je hoeft ook niet ELKE dag te gamen. Maar het mag wel van je ouders, als je cijfers het toelaten.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge hoe praat je je kind faalangst aan... Wat brejules zegt ga kijken of je er met iemand over kan praten.
Volgens mij zit pejeka minstens een uur per dag op het forum hier.
Eigenlijk wat je zegt, is dat je onredelijk behandeld wordt door je ouders die je vooral grof te woord staan. Klopt dat?
Lavendel2 schreef:
11-03-2018 17:49
Tjonge hoe praat je je kind faalangst aan... Wat brejules zegt ga kijken of je er met iemand over kan praten.
Faalangst komt door een maatschappij die alles instant heeft wat ie wil, zonder teveel effort. Niet door pluimpjes te geven bij goede cijfers en strenger te zijn bij slechtere cijfers en dan ‘straf’ (hoe verzin je het) te geven door iedere dag een vaatwasser te moeten doen.

Hoe moet dat in het echte leven dan?
Alle reacties Link kopieren
Brejules schreef:
11-03-2018 17:35
Nee hoor.
Niemand zegt dat nou ooit eens over hardlopen...



Sport, gamen, drugs, alcohol, roken, binge-watchen, seks, zaken verzamelen, dieren... zoveel zaken die een mens ontspanning geeft.. té veel is uiteraard niet goed. Maar angstig worden als onze 'uitlaatklep' ons ontzegt wordt is niet direct een verslaving!
Ik speel elke dag 1 uur WoW. Een spel waarbij mening mens tegen me zegt 'ik heb dat ooit gedaan maar het nam mijn leven over waarom speel je dat, supergevaarlijk, je bent game-verslaafd'. Ik vind dat dat ene uurtje, al jarenlang, totáál geen probleem is in mijn leven. Een ander kijkt TV... maar als mijn ouders zouden zeggen dat dat niet meer mocht... dan zou ik zeer zeker in paniek raken..
A. Mijn ontspanning word afgepakt en ik moet een nieuwe zoeken (maar waar?).
B. Waarom? Je denkt serieus dat dat ene uurtje de reden is waarom ik slechtere cijfers haal? Je vraagt niet verder hoe het met me gaat maar gaat er gemakshalve maar vanuit dat dat ene uurtje de schuld is wat ik ook al jaren deed toen ik nog wél goede cijfers haalde?
C. Je denkt dat ik nu spontaan door deze interactie een top student ga worden? =/
+1000
Het zijn juist de mensen die niet gamen en er geen interesse in hebben het gamen veel te snel als een probleem bestempelen. Terwijl als je het objectief bekijkt het ook gewoon een hobby of uitlaatklep is. De een kijkt een avond tv, gaat haken of hardlopen, de ander gaat een avond gamen. Dat je moet kunnen ontspannen na een dag school of werken is gewoon logisch. Dat het niet jouw hobby is maakt het nog niet iets slechts.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
11-03-2018 17:50
Volgens mij zit pejeka minstens een uur per dag op het forum hier.
Soms, soms niet. Overigens, als je dat wilt weten, kun je mij direct aanspreken in plaats van een opmerking via de zijlijn te plaatsen, niet erg chic.

Als het wilt weten, is dat meestal tussen 1900 en 2000 uur, loop ik ondertussen regelmatig naar de keuken om te zien of de aardappels al koken, of de groente gaar wordt. En dan log ik uit en is het weer over voor die dag.

Dit in tegenstelling tot al die vrouwen die allemaal oh zulke belangrijke en interessante banen hebben, maar blijkbaar daarnaast de tijd hebben om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hier op het forum te zitten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
11-03-2018 17:54

Dit in tegenstelling tot al die vrouwen die allemaal oh zulke belangrijke en interessante banen hebben, maar blijkbaar daarnaast de tijd hebben om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hier op het forum te zitten.
Spreek die vrouwen daar dan rechtstreeks op aan zeg. Zo niet chic. En offtopic ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
11-03-2018 17:57
Spreek die vrouwen daar dan rechtstreeks op aan zeg. Zo niet chic. En offtopic ook nog.
Ik noem gaan namen, ik constateer iets algemeens. Dit in tegenstelling tot degene waarop ik antwoordde en die het nodig vond mijn naam te gebruiken in een postje dat niet aan mij gericht was.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou èlke dag 2/3 uur gamen ook niet accepteren als ouder. Dat is, naast school, echt een heel groot deel van je dag hoor. Hoe red je je huiswerk dan nog, naast eten, af en toe sociale zaken, tijd met je ouders en/of verdere familie?
Ach, ik zat op die leeftijd iedere dag 2/3 uur te bellen en muziek te luisteren na school, en ik redde het ook. En ik geloof alzeleven dat ik ook gegamed zou hebben als dat toen al had bestaan. Dat gezeur altijd.
Alle reacties Link kopieren
rechthoek schreef:
11-03-2018 17:52
Faalangst komt door een maatschappij die alles instant heeft wat ie wil, zonder teveel effort. Niet door pluimpjes te geven bij goede cijfers en strenger te zijn bij slechtere cijfers en dan ‘straf’ (hoe verzin je het) te geven door iedere dag een vaatwasser te moeten doen.

Hoe moet dat in het echte leven dan?
Wordt jij in het echte leven ook steeds opgejaagd dat he sneller, meer en beter moet?

To haalt goede cijfers. Door steeds maar te blijven pushen en het dus eigenlijk nooit gied genoeg is. Er verwachtingen worden gesteld waar to onmogelijk aan kan voldoen daar ontwikkel je wel degelijk faalangst door.
sugarmiss schreef:
11-03-2018 18:23
Wordt jij in het echte leven ook steeds opgejaagd dat he sneller, meer en beter moet?

To haalt goede cijfers. Door steeds maar te blijven pushen en het dus eigenlijk nooit gied genoeg is. Er verwachtingen worden gesteld waar to onmogelijk aan kan voldoen daar ontwikkel je wel degelijk faalangst door.
Wat ik lees zijn puberklachten.

Blijkbaar haalt hij steeds betere cijfers, dus dat zit erin. Hoeft ie niet veel in het huishouden en mag niet gamen zodra het slechter gaat. Poeh poeh.
In het echte leven uit huis worden er wel meer eisen gesteld. Natuurlijk kan TO nog genieten van het feit dat de lat niet zo hoog ligt nog, maar zal er toch mee om moeten leren gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven