Werk & Studie alle pijlers

overdreven reactie collega of?

06-09-2014 11:35 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu net twee weken stage in een verpleeghuis als verzorgende IG, mijn laatste jaar van de opleiding maar nog niet de laatste stage.

Het is inderdaad best zwaar en ik heb niet zoiets van; later wil ik in een verpleeghuis werken. Ik vind de thuiszorg en PG leuker.

Maar omdat ik net nieuw ben mag ik nog niet alles helemaal zelf doen.

Gisteren met de avonddienst was er plotseling iemand overleden en we hadden nog maar 1,5 uur te gaan tot we vrij waren.

Hierdoor moest de rest van de collega's helpen bij de overledene en moest ik dus de rest van de mensen zelf naar bed brengen, best spannend.

Na een tijd kwam een andere collega ( BBL leerling daar ) mij helpen.

We hadden meneer net in de stoel gezet en zijn vrouw was even op bezoek en keek daar tv in de kamer.

Ik vroeg toen aan mijn collega of ze straks nog terug moet helpen met afleggen waarop mijn collega nee antwoordde. Ik wou alleen dat weten omdat ik dan wist of ik verder alleen weer moest werken.

Toen we na de tijd op de gang waren begon ze helemaal van; ja en dat kun je niet vragen in het bijzijn van andere mensen, en als je de opleiding verpleegkundige bijvoorbeeld deed dan had je nog wel een probleem gekregen. Ik heb haar toen rustig uitgelegd dat ik het niet over de overledene wou hebben maar alleen dat even wou weten. En waarschijnlijk heeft de vrouw van de man het niet eens gehoord.

Toen het klaar was begon ze na een tijd weer; ja en dat kan echt niet wat je deed, moet je echt mee oppassen.

Ik dacht echt van ja nu weet ik het wel, hoe ze reageerde was best overdreven vond ik. Mijn intentie was ook zeker niet om het over de overledene te hebben.

Nu ben ik bang dat ze het doorvertelt aan andere collega's en dat zij dan ook misschien een raar beeld hebben.

Ik ben inderdaad van andere stages gewend dat we daar over anderen aan het praten waren in het bijzijn van andere mensen, maar dat waren ook meer gemoedelijkere stages. Hier zijn ze totaal niet gemoedelijk.

Hoe ze reageerde was gewoon raar, alsof ik daar iemand heb zitten uitschelden of roddelen.

Ik maak me nu best druk.

Wat denken jullie?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 september 2014 @ 12:03:

[...]

Plak jij die dan even .Het is ook nogal een bestand
Ik denk ook dat iemand die op die afdeling woont en hun familie die op bezoek komt, liever persoonlijk te horen krijgen dat meneer Zus of mevrouw Zo is overleden, dan dat ze het opvangen omdat twee personeelsleden er over praten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wauw harde reacties... Misschien niet goed dat je doe vraag op dat moment stelde. Maar je bent niet voor niks nog niet afgestudeerd en fouten mag je maken laat je daardoor niet uit het veld slaan.

Misschien handig en prettig als jij blijft zitten met een rot gevoel om je stagebegeleider even bij te praten en dit gewoon open te leggen.

Daardoor voorkom je roddels en laat je zien dat je wil leren. Geef gewoon toe. En maak het bespreekbaar binnen de juiste muren.
quote:NummerZoveel schreef op 06 september 2014 @ 11:41:

Natuurlijk kun je in het bijzijn van een client of familie van een client niet over afleggen praten! En als jij daar tegenover mij zo laconiek over had gedaan, dan had ik het een keer of 10 herhaald en alle andere collega's gevraagd om dat ook minstens nog een week te doen, net zolang totdat jij wel snapt waarom dat een probleem is!Heb niet verder gelezen; dit is ook mijn reactie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Fouten mogen gemaakt worden, maar leer je niet al in het begin van je stage dat zulke dingen dus niet bespreekbaar zijn in "het openbaar"? 1 van de 1e dingen die ik leerde in mijn opleiding verpleegkunde...
Nu ben ik bang dat ze het doorvertelt aan andere collega's en dat zij dan ook misschien een raar beeld hebben.

Het zal best bij je stagebegeleider terechtkomen.
quote:milouda schreef op 06 september 2014 @ 12:06:

Je loopt stage, dus dit soort foutjes horen erbij, je leert er van.In het laatste jaar kan dit echt niet. Deze fouten kunnen misschien in de eerste maanden van je opleiding maar daarna niet meer.
Ik ben inderdaad van andere stages gewend dat we daar over anderen aan het praten waren in het bijzijn van andere mensen, maar dat waren ook meer gemoedelijkere stages

Je krijgt toch een opleiding waar geleerd wordt hoe het HOORT?

Dat niet iedereen zich er aan houdt is een tweede, maar juist als leerling en stagiare moet je het doen zoals het je op de opleiding wordt geleerd. Daar word je ook op beoordeeld. Niet of je net zo'n foute werkhouding aanneemt als overwerkte Truus, of burnout Hannie.
Het is sowieso niet leuk als mensen over je hoofd heen met elkaar aan het praten zijn in plaats van met jou. Als jij dus met een collega een client aan het verzorgen bent dan geef je aandacht aan die client. Vaak is er toch al weinig tijd voor wat persoonlijke aandacht dus des te belangrijker om dat op de verzorg momenten met je volle aandacht te doen.

Kletspraatjes met je collega's bewaar je voor momenten zonder cliënten in de buurt. En al helemaal opmerkingen over afleggen.

Jij hebt het over gemoedelijke afdelingen waar je eerst stage liep en waar je wel over cliënten mocht praten waar anderen bij waren. Je hebt dus helaas een zeer slechte start gehad en er verkeerde voorbeeld gekregen. Ik ben blij voor jou dat je nu op deze plek stage loopt, ik hoop dat je er veel van opsteekt en dat het kwartje gaat vallen. Succes!
Als je het er niet mee eens was, waarom heb je het dan niet aan je leidinggevende voorgelegd? Het is opbouwende kritiek, dat zou ik altijd meenemen, en als je je afvraagt of het terecht is kan je dat het beste polsen bij collega's of leidinggevende.

Ik vind het persoonlijk best slecht dat je in het laatste jaar zit en nog zo slecht op de hoogte bent van dit soort dingen. Privacy is volgens mij een van de dingen die als eerste voorbijkomt bij zorgopleidingen.
Ow. Volgens mij (uit mijn hoofd) heb ik al vaker wat vreemde topics van deze TO gezien...
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:annestoel schreef op 06 september 2014 @ 12:09:

Wauw harde reacties... Misschien niet goed dat je doe vraag op dat moment stelde. Maar je bent niet voor niks nog niet afgestudeerd en fouten mag je maken laat je daardoor niet uit het veld slaan.

.

Als ze nu nog niet door heeft waarom die vraag zo fout was is de kans groot dat ze haar diploma niet gaat halen.

Dit soort dingen komen aan de orde voor je de werkvloer op gaat.

En ook met een beetje logisch nadenken en empathie kom je een eind; " zou ik het leuk vinden als personeel over mijn moeders poepluier praat waar X en Y bij zitten? " en zo.
quote:SillySill schreef op 06 september 2014 @ 12:14:

Het is sowieso niet leuk als mensen over je hoofd heen met elkaar aan het praten zijn in plaats van met jou. Als jij dus met een collega een client aan het verzorgen bent dan geef je aandacht aan die client. Vaak is er toch al weinig tijd voor wat persoonlijke aandacht dus des te belangrijker om dat op de verzorg momenten met je volle aandacht te doen.

Kletspraatjes met je collega's bewaar je voor momenten zonder cliënten in de buurt. En al helemaal opmerkingen over afleggen.

!Ook dat!!!
Ik weet wel dat het echt niet kan hoor.

Ik heb daar ook zeker wel van geleerd en ik zal het niet meer doen.

Dit is zeker een goede leerzame stage.

Ik ben nu wel bang om volgende week weer terug te gaan, dat iedereen toch al een raar beeld nu van mij heeft.
Maar Bloem, wist je nu wel of niet dat dat niet kan?
In de zorg praat je met de cliënten, niet over ze. Als je dat niet op school heb geleerd zou ik en andere opleiding zoeken.

Het krijgen van feed-back en kritiek hoort bij leerling zijn, je neemt dit aan en doet er wat mee. Tegenspreken zal niet in je voordeel werken.
Geen overdreven reactie van je collega, dat doe je gewoon niet ook niet in een gemoedelijke sfeer. Beroepshouding is iets wat je in je opleiding mag ontwikkelen dat klopt maar ook feedback ontvangen. Als je tegen je collega zegt bedankt voor je feedback ik ben dit anders gewend kan je uitleggen waarom je dat vindt heb je al een hele andere situatie dan dat je er tegen in gaat.
quote:bloem55 schreef op 06 september 2014 @ 12:20:

Ik weet wel dat het echt niet kan hoor.

Ik heb daar ook zeker wel van geleerd en ik zal het niet meer doen.

Dit is zeker een goede leerzame stage.

Ik ben nu wel bang om volgende week weer terug te gaan, dat iedereen toch al een raar beeld nu van mij heeft.Als jij volgende week openlijk een keer zegt dat je het nu snapt en dat je ervan geleerd hebt zullen ze echt geen raar beeld van je krijgen hoor. Juist eerder een positief beeld omdat je dan laat zien dat je bereid bent om te leren.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
@bloem zorg dat je het direct bespreekt maandag met je werkbegeleider en dat je verteld dat het je dwars zit. Misschien een mooie situatie om eens uit te schrijven via een bepaalde methodiek om te laten zien wat je er gebeurd is maar vooral wat je ervan geleerd hebt? Dan keer je het mooi om en heb je er zelfs nog een voordeel van ; leerbewijs
Je collega heeft gelijk, het is erg onprofessioneel. Echter ben je nog een stagiair en als stagiair zit je in een leercurve. Je zou eens met die collega kunnen gaan zitten en aangeven dat je bij vorige stages andere ervaringen op hebt gedaan en dat je inderdaad eerst even had moeten overleggen over wat wel en niet aanvaardbaar is. Wellicht is zij juist diegene die je kan helpen tijdens je stage, de manier waarop ze het zei was misschien niet subtiel, maar ze heeft je er wel op geattendeerd. Wellicht kan je bij haar aangeven dat je de boodschap zeer waardeert, maar dat het nogal hard bij je binnenkwam. 1 tip, het maakt niet uit in welk vakgebied je zit, patiënten,klanten, je praat nooit over de ander waar de ander bij is. Veel succes met je stage, durf open te staan voor kritiek en leer hoe er mee om te gaan.
In geen enkele werksituatie praat je over klanten/cliënten waar andere klanten/cliënten bij zijn. Niet in een winkel, niet op een kantoor en niet in de zorg.
..
quote:rom12 schreef op 06 september 2014 @ 12:26:

@bloem zorg dat je het direct bespreekt maandag met je werkbegeleider en dat je verteld dat het je dwars zit. Misschien een mooie situatie om eens uit te schrijven via een bepaalde methodiek om te laten zien wat je er gebeurd is maar vooral wat je ervan geleerd hebt? Dan keer je het mooi om en heb je er zelfs nog een voordeel van ; leerbewijs Goede tip!
Nee dat kan inderdaad niet, heb je dat niet als een van de eerste dingen geleerd voordat je met stages begon? Je beroepshouding en ook beroepsgeheim?
quote:greenmoustache schreef op 06 september 2014 @ 11:40:

Je collega had het misschien wat subtieler kunnen brengen. Ik ben zelf verpleegkundige ( niet in het zkh) en ik sta perplex dat jij gewend bent om bij je vorige stages te praten over (andere) cliënten in het bijzijn van cliënten.

Dat zou ik echt als eerste af gaan leren.Ik werk niet in de zorg, maar heb er natuurlijk wel eens mee te maken, maar ik zou verbijsterd zijn als er over een andere patiënt in mijn bijzijn werd gesproken. Ik vind het heel raar dat je dit op andere stages gewend bent. Ik dacht echt dat dit een beginnersfout was van een piepjonge stagiaire...
I can explain it to you, but I can't understand it for you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven