overdreven reactie collega of?
zaterdag 6 september 2014 om 11:35
Ik loop nu net twee weken stage in een verpleeghuis als verzorgende IG, mijn laatste jaar van de opleiding maar nog niet de laatste stage.
Het is inderdaad best zwaar en ik heb niet zoiets van; later wil ik in een verpleeghuis werken. Ik vind de thuiszorg en PG leuker.
Maar omdat ik net nieuw ben mag ik nog niet alles helemaal zelf doen.
Gisteren met de avonddienst was er plotseling iemand overleden en we hadden nog maar 1,5 uur te gaan tot we vrij waren.
Hierdoor moest de rest van de collega's helpen bij de overledene en moest ik dus de rest van de mensen zelf naar bed brengen, best spannend.
Na een tijd kwam een andere collega ( BBL leerling daar ) mij helpen.
We hadden meneer net in de stoel gezet en zijn vrouw was even op bezoek en keek daar tv in de kamer.
Ik vroeg toen aan mijn collega of ze straks nog terug moet helpen met afleggen waarop mijn collega nee antwoordde. Ik wou alleen dat weten omdat ik dan wist of ik verder alleen weer moest werken.
Toen we na de tijd op de gang waren begon ze helemaal van; ja en dat kun je niet vragen in het bijzijn van andere mensen, en als je de opleiding verpleegkundige bijvoorbeeld deed dan had je nog wel een probleem gekregen. Ik heb haar toen rustig uitgelegd dat ik het niet over de overledene wou hebben maar alleen dat even wou weten. En waarschijnlijk heeft de vrouw van de man het niet eens gehoord.
Toen het klaar was begon ze na een tijd weer; ja en dat kan echt niet wat je deed, moet je echt mee oppassen.
Ik dacht echt van ja nu weet ik het wel, hoe ze reageerde was best overdreven vond ik. Mijn intentie was ook zeker niet om het over de overledene te hebben.
Nu ben ik bang dat ze het doorvertelt aan andere collega's en dat zij dan ook misschien een raar beeld hebben.
Ik ben inderdaad van andere stages gewend dat we daar over anderen aan het praten waren in het bijzijn van andere mensen, maar dat waren ook meer gemoedelijkere stages. Hier zijn ze totaal niet gemoedelijk.
Hoe ze reageerde was gewoon raar, alsof ik daar iemand heb zitten uitschelden of roddelen.
Ik maak me nu best druk.
Wat denken jullie?
Het is inderdaad best zwaar en ik heb niet zoiets van; later wil ik in een verpleeghuis werken. Ik vind de thuiszorg en PG leuker.
Maar omdat ik net nieuw ben mag ik nog niet alles helemaal zelf doen.
Gisteren met de avonddienst was er plotseling iemand overleden en we hadden nog maar 1,5 uur te gaan tot we vrij waren.
Hierdoor moest de rest van de collega's helpen bij de overledene en moest ik dus de rest van de mensen zelf naar bed brengen, best spannend.
Na een tijd kwam een andere collega ( BBL leerling daar ) mij helpen.
We hadden meneer net in de stoel gezet en zijn vrouw was even op bezoek en keek daar tv in de kamer.
Ik vroeg toen aan mijn collega of ze straks nog terug moet helpen met afleggen waarop mijn collega nee antwoordde. Ik wou alleen dat weten omdat ik dan wist of ik verder alleen weer moest werken.
Toen we na de tijd op de gang waren begon ze helemaal van; ja en dat kun je niet vragen in het bijzijn van andere mensen, en als je de opleiding verpleegkundige bijvoorbeeld deed dan had je nog wel een probleem gekregen. Ik heb haar toen rustig uitgelegd dat ik het niet over de overledene wou hebben maar alleen dat even wou weten. En waarschijnlijk heeft de vrouw van de man het niet eens gehoord.
Toen het klaar was begon ze na een tijd weer; ja en dat kan echt niet wat je deed, moet je echt mee oppassen.
Ik dacht echt van ja nu weet ik het wel, hoe ze reageerde was best overdreven vond ik. Mijn intentie was ook zeker niet om het over de overledene te hebben.
Nu ben ik bang dat ze het doorvertelt aan andere collega's en dat zij dan ook misschien een raar beeld hebben.
Ik ben inderdaad van andere stages gewend dat we daar over anderen aan het praten waren in het bijzijn van andere mensen, maar dat waren ook meer gemoedelijkere stages. Hier zijn ze totaal niet gemoedelijk.
Hoe ze reageerde was gewoon raar, alsof ik daar iemand heb zitten uitschelden of roddelen.
Ik maak me nu best druk.
Wat denken jullie?
zaterdag 6 september 2014 om 12:59
Bedankt voor de reacties
Ik zal het inderdaad er met mijn begeleider over praten. Zij is er woensdag pas maar dan bespreek ik dat met haar.
Ik hoef dat niet met andere collega's te bespreken toch?
Ik maak mij echter het hele weekend al druk, straks moet ik bijvoorbeeld weg van stage of zo iets..
Misschien vertelt mijn collega dit ook wel niet door.
Ik zal het inderdaad er met mijn begeleider over praten. Zij is er woensdag pas maar dan bespreek ik dat met haar.
Ik hoef dat niet met andere collega's te bespreken toch?
Ik maak mij echter het hele weekend al druk, straks moet ik bijvoorbeeld weg van stage of zo iets..
Misschien vertelt mijn collega dit ook wel niet door.
zaterdag 6 september 2014 om 13:01
zaterdag 6 september 2014 om 13:04
Ik denk dat het wel goed is om met je begeleider te praten. Ze kan het beter van jou horen dan uit het roddelcircuit. En om dit inderdaad te verwerken in je verslag als verbeterpunt vind ik een heel goede tip! Daarmee laat je zien dat je een leermoment hebt gehad en hoe je dat de volgende keer anders zult aanpakken.
Je hebt het zeker goed en behulpzaam bedoeld, daar twijfel ik niet aan. Ik sta alleen echt oprecht paf dat dit bij je vorige stages gewoon gebeurde, over andere patiënten praten.
Ik kan mij ook voorstellen dat wachten tot woensdag heel lang is. Kun je haar eventueel eerder bereiken? Per telefoon? Of dat je een email stuurt met de vraag of je haar even kan bellen?
Je hebt het zeker goed en behulpzaam bedoeld, daar twijfel ik niet aan. Ik sta alleen echt oprecht paf dat dit bij je vorige stages gewoon gebeurde, over andere patiënten praten.
Ik kan mij ook voorstellen dat wachten tot woensdag heel lang is. Kun je haar eventueel eerder bereiken? Per telefoon? Of dat je een email stuurt met de vraag of je haar even kan bellen?
I can explain it to you, but I can't understand it for you
zaterdag 6 september 2014 om 13:41
De beroepscode wordt met name door artsen met voeten getreden. In ziekenhuizen worden visites gelopen waarbij patienten worden bezocht en alle medische info voor iedereen op zaal hoorbaar is. Als je ze hierop aanspreekt kijken ze je schaapachtig aan, ze begrijpen niet waar je het over hebt...
Love is the meaning of life
zaterdag 6 september 2014 om 14:41
sja officieel mag het allemaal niet, praten over andere patiënten enzo, maar in de praktijk gebeurt het alleen maar. Dat weet ik dan van verzorgenden die in geuren en kleuren vertellen over mensen, en als ooit zorg behoevende zelf. ik vind het geen prettig wereldje, spijt me zeer.
Anyways over afleggen praten is het zelfde als over de dood praten, want afleggen gebeurt niet in een andere context en die mensen zitten in de laatste fase van hun leven. Je collega heeft gelijk en er is geen excuus voor.
Anyways over afleggen praten is het zelfde als over de dood praten, want afleggen gebeurt niet in een andere context en die mensen zitten in de laatste fase van hun leven. Je collega heeft gelijk en er is geen excuus voor.
zaterdag 6 september 2014 om 14:47
Ik vind de reactie van je collega terecht. Jouw werk is hun huis, hun thuis. Jij komt daar over de vloer, dat is al enorm inleveren op de privacy, maar dat ka nu eenmaal niet anders. Hou de dood dan ook ver van deze mensen hun huiskamer als ze al in hun laatste levensfase zitten. Als ze erover willen praten hoor je dat wel van hen zelf.
zaterdag 6 september 2014 om 14:56
Weer een echt Bloem55 topic. Ik moet altijd wel om je lachen. Ben je nog op vakantie geweest? Ik zou als ik jou was alles open en bloot bij je stagebegeleider leggen. Maar als je collega er weer over begint zou ik ook antwoorden dat het inderdaad helemaal niet handig was en dat je je in situatie heb vergist. Naarmate je ouder wordt en meer verantwoordelijkheid krijgt moet je misschien wel leren om een besluit te nemen over de manier waarop je het aanpakt en het niet heel je weekend te laten beïnvloeden. succes!
zaterdag 6 september 2014 om 15:00
Wow... dat je dat echt hebt gevraagd...
En je zit in je laatste jaar? Nogmaals: wow...
Hoe verzin je het. Ik vind het volkomen terecht dat je hier stevig o aangesproken bent. Dat je het niet zelf kan verzinnen doet me twijfelen of je geschikt bent voor dat vak.
Net zoiets als de OK assistente die bij de operatie van mijn dochter (toen 4 jaar en een gecompliceerde breuk) vroeg: "doen we dit met de schaar of met de zaag"? Terwijl dochter nog wakker was. Dus die begint volkomen in paniek te gillen. Ze ging in totale paniek de narcose in en kwam er zo ook weer uit. TE zielig gewoon.
En je zit in je laatste jaar? Nogmaals: wow...
Hoe verzin je het. Ik vind het volkomen terecht dat je hier stevig o aangesproken bent. Dat je het niet zelf kan verzinnen doet me twijfelen of je geschikt bent voor dat vak.
Net zoiets als de OK assistente die bij de operatie van mijn dochter (toen 4 jaar en een gecompliceerde breuk) vroeg: "doen we dit met de schaar of met de zaag"? Terwijl dochter nog wakker was. Dus die begint volkomen in paniek te gillen. Ze ging in totale paniek de narcose in en kwam er zo ook weer uit. TE zielig gewoon.
Ab imo pectore
zondag 7 september 2014 om 09:34
Maak er een reflectieverslag van om te zoenen, erken dat je fout geweest bent, en ga weer verder. Je zal nog wel meer blunders maken in je leven, en behalve dat je hier vreselijk indiscreet geweest bent en je niet hebt gehouden aan de beroepscode met betrekking tot geheimhouding en privacywaarborging is er verder niemand door geschaad. Megablunder, groot leermoment, maar zie het wel in perspectief. En laat zien dat je hier van geleerd hebt, dat is het allerbelangrijkste.
zondag 7 september 2014 om 23:06
Ben ik nou de enige die de reactie van de collega eigenlijk heel gewoon vindt? Ze spreekt je er op aan als jullie alleen zijn, dus niet in het bijzijn van cliënten en hun familie.
Jij laat duidelijk zien het niet begrepen te hebben, aangezien je zegt dat je alleen de vraag wilde stellen (die je niet had moeten stellen in dat verband). Vervolgens verduidelijkt ze het nog een keer extra. Jij hebt het inmiddels begrepen. Beetje laat, maar het kwartje is gevallen. En inderdaad, van iemand die in het laatste jaar van haar opleiding zit verwachten de meesten wel iets meer.
Jij laat duidelijk zien het niet begrepen te hebben, aangezien je zegt dat je alleen de vraag wilde stellen (die je niet had moeten stellen in dat verband). Vervolgens verduidelijkt ze het nog een keer extra. Jij hebt het inmiddels begrepen. Beetje laat, maar het kwartje is gevallen. En inderdaad, van iemand die in het laatste jaar van haar opleiding zit verwachten de meesten wel iets meer.
Opinions are like assholes. Everybody has one.