Werk & Studie alle pijlers

Overledenenzorg

27-06-2018 19:56 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk na over een carrière switch en dan wel in de richting van overledenenverzorger.
Ik zoek me suf aan informatie en alles spreekt me ontzettend aan. Er is slechts één ding. Ik zou graag meer willen horen van de mensen die dit werk doen! Heb al wel het een en ander gelezen, maar wil graag meer horen.

Enige wat me tegenhoud me direct in te schrijven voor de opleiding is de werktijden; ik zit namelijk met een kindje van 1.5 jaar oud en kan niet zomaar 's nachts weggaan. Maar nu kreeg ik vorige week een reactie van iemand die aangaf dat de werktijden gewoon overdag zijn, en overledenen eventueel in de koeling gelegd worden om op een later tijdstip verzorgt te worden.
Ergens kan ik me dit niet zo goed voorstellen, ik dacht dat een overledene zo snel mogelijk verzorgt moest worden? Of zit ik hiernaast..
Graag hoor ik hier meer over! :)
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
Ja, dat was ik. Het verschilt ook per onderneming. Mijn man heeft bij 2 ondernemingen gewerkt, bij de ene haalden ze op en verzorgden ze gelijk, dus ook s nachts, bij de ander werden ze s avonds en s nachts in de koeling gelegd en pas de volgende dag verzorgd.
Maar ja, je werkt altijd via een rooster, dagdienst, avonddienst en nachtddienst.
Bij avond- en nachtdienst ben je thuis en word je gebeld als er iemand opgehaald moet worden. Dan rij je naar de zaak, haalt t busje op, en gaat dan ter plekke.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 27-06-2018 20:09
19.01% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Het is wel zwaar werk he? Het is niet alleen het verzorgen, je haalt de overledene ook op met een vervoersbusje. En dan vaak met de brancard vanaf de 1e verdieping over een smalle trap. En ook mensen van 150 kg. Je bent altijd samen.
Ja snap ik, mensen ophalen had ik niet voorbij zien komen tussen het uitgebreide lijstje met werkzaamheden. Het is wel iets wat ik zou kunnen.
Ik kan me goed inbeelden dat het absoluut geen relaxte baan is als in; je ziet dingen die je liever niet wilt zien. Wat me enorm zwaar lijkt is baby's en kinderen. Helemaal nu ik zelf moeder ben, ik moet er niet aan denken. Misschien valt het allemaal wel mee, maar voor nu zou het me niet verbazen dat ik de eerste keer (keren) toch wel met tranen over de wangen zo'n kleintje moet verzorgen. Oudere mensen, zieke mensen, zelfdoding of verongelukten, ook allemaal heftig maar daar zou ik best tegen kunnen :)
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
Erg moeilijk business om tussen te komen. Banen liggen absoluut niet voor het oprapen. Klein wereldje. Ook iets om mee te nemen.
Baby's en kinderen worden altijd door de ouders zelf verzorgd.
Kan je er ook tegen als iemand al weken dood in huis heeft gelegen? Iemand die al aan alle kanten lekt? Ik zeg het hard, maar dat is wel de realiteit.
Mijn zusje werkt in de uitvaartzorg bij een kleine uitvaartondernemer. (In onze woonplaats zijn er 2) Er werken 3 gediplomeerde collega’s en 1 nog in opleiding. Zij heeft 2 kleine kinderen ( 4 & 2 jaar). Ik weet dat het veel geregel met zwager, opvang, opa, oma’s en tante( ik😀) vergt. Ze heeft 1 dienstweek die begint op maandag 8 uur ‘s ochtends en eindigd de week erop op maandag om 8 uur ‘s ochtends. Iedereen die in die week overlijdt is voor haar en moet zij alles voor regelen. Van gesprekken met familie, afleggen, uitvaart regelen ect. Wie aan het eind van haar dienstweek nog overlijd daar regelt zij nog alles voor in de week erop, haar zogenoemde uitwerkweek. De 3e week heeft ze vrij en de 4e week werkt ze op maandag en dinsdag. Zij is hier ook pas 2 jaar geleden mee begonnen. Maar wel nadat ze hier heel goed over heeft nagedacht, overlegd met mijn zwager( haar man) en opvang en opa en oma’s en tante. Je achterban moet er wel vierkant achterstaan. Ook heeft ze eerst met haar huidige bazin een afspraak gemaakt voor een netwerkgesprek. Zij heeft echt de goede keuze gemaakt en is hier heel erg geschikt voor. Ik wens je heel veel succes met welke keuze je ook gaat maken.
Cinderella76 schreef:
27-06-2018 22:27
Mijn zusje werkt in de uitvaartzorg bij een kleine uitvaartondernemer. (In onze woonplaats zijn er 2) Er werken 3 gediplomeerde collega’s en 1 nog in opleiding. Zij heeft 2 kleine kinderen ( 4 & 2 jaar). Ik weet dat het veel geregel met zwager, opvang, opa, oma’s en tante( ik😀) vergt. Ze heeft 1 dienstweek die begint op maandag 8 uur ‘s ochtends en eindigd de week erop op maandag om 8 uur ‘s ochtends. Iedereen die in die week overlijdt is voor haar en moet zij alles voor regelen. Van gesprekken met familie, afleggen, uitvaart regelen ect. Wie aan het eind van haar dienstweek nog overlijd daar regelt zij nog alles voor in de week erop, haar zogenoemde uitwerkweek. De 3e week heeft ze vrij en de 4e week werkt ze op maandag en dinsdag. Zij is hier ook pas 2 jaar geleden mee begonnen. Maar wel nadat ze hier heel goed over heeft nagedacht, overlegd met mijn zwager( haar man) en opvang en opa en oma’s en tante. Je achterban moet er wel vierkant achterstaan. Ook heeft ze eerst met haar huidige bazin een afspraak gemaakt voor een netwerkgesprek. Zij heeft echt de goede keuze gemaakt en is hier heel erg geschikt voor. Ik wens je heel veel succes met welke keuze je ook gaat maken.
Zij heeft trouwens haar opleiding in Geldermalsen gevolgd.
Je moet je wel realiseren dat je in je dienstweek, wanneer er gebeld wordt, je ten allertijde weg moet, zowel overdag als ‘s nachts. Lig je net na een overlijden weer lekker in je bed, gaat de telefoon weer en moet je er weer uit! Soms niet altijd prettig, vooral in de winter.
Ben toch wel heel benieuwd wat het is dat je aanspreekt in zo'n beroep.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Geen ervaring met dit werk, maar toen mijn schoonmoeder overleed kwamen ze haar wel nog verzorgen. Rond 17u overleed ze. Daarna kwam de schouwarts en 's avonds zijn ze haar nog komen verzorgen.
merano schreef:
27-06-2018 23:17
Ja TO's gebruikersnaam valt wel op bij haar vraag.
Ik heb ooit in een grijs verleden eens op zo'n functie gesolliciteerd. Ik zat toen een beetje te dubben wat ik wilde na mijn studie, en dat leek me wel interessant voor een tijdje. Het klikte goed tijdens het sollicitatiegesprek, maar ben uiteindelijk toch afgewezen vanwege mijn bouw. Ik ben vrij tenger en ze dachten dat ik het fysiek niet aan zou kunnen. En dat ging dan vooral om het tillen en verplaatsen van lichamen. Achteraf maar goed, want eigenlijk was het maar een vreemde interesse die ik toen had.
Madeliefjees schreef:
27-06-2018 21:50
Baby's en kinderen worden altijd door de ouders zelf verzorgd.
Kan je er ook tegen als iemand al weken dood in huis heeft gelegen? Iemand die al aan alle kanten lekt? Ik zeg het hard, maar dat is wel de realiteit.

Ik snap wat je bedoeld, en ik zou daar zeker even bij moeten slikken. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik dat aan zou kunnen
merano schreef:
27-06-2018 23:17

Goede maar moeilijke vraag. Klink het heel luguber als ik zeg dat ik de dood heel boeiend vind? Altijd al een interesse voor gehad.. Weet zelf ook niet waarom maar het is nu eenmaal zo :) daarnaast lijkt het me enorm dankbaar werk, werk waar je voldoening uithaalt. Iets wat bij mijn huidige baan niet altijd het geval is
LadyMadonna schreef:
28-06-2018 01:08

Haha no worries, Geen moordenaar in de dop hier. Jaren terug deze naam gekozen omdat de naam die ik normaal gebruik al bezet was en wist zo snel niks beters :p
LadyMadonna schreef:
28-06-2018 01:08
:proud:
Vriendelijk.
Cinderella76 schreef:
27-06-2018 22:27

Bedankt voor je reactie! Dit zijn nou de dingen die ik oa graag wil weten :)
redrum schreef:
29-06-2018 10:36
Goede maar moeilijke vraag. Klink het heel luguber als ik zeg dat ik de dood heel boeiend vind? Altijd al een interesse voor gehad.. Weet zelf ook niet waarom maar het is nu eenmaal zo :) daarnaast lijkt het me enorm dankbaar werk, werk waar je voldoening uithaalt. Iets wat bij mijn huidige baan niet altijd het geval is
Ik snap je punt. Ik denk ook dat je hier veel voldoening uit kunt halen, vooral als je niet naar het commerciële aspect kijkt maar naar de mens. Als nabestaande is het heel fijn een goede uitvaartondernemer te hebben. Bij mijn schoonvader, die ons achterliet zonder uitvaartverzekering +schulden, hebben we echt gekeken naar de goedkoopste oplossing. In plaats van dat ze met ons meedacht, probeerde ze ons duurdere zaken aan te smeren. Op de duurste tijd cremeren bijvoorbeeld ipv met de suggestie dit op niet zulke populaire tijden te doen zodat het ons weer geld scheelt (waar we zelf achter moesten komen). Een dure kist. Ik ging googlen en kwam uit op een kist die 300 tot 400 euro goedkoper was. Dat is veel geld wat je je kunt besparen. Enniewee, wat ik probeer te zeggen is dat je een heel fijn gevoel kunt achterlaten als je écht luistert naar de wensen van de nabestaanden. Ik vind het een mooi beroep. Zou het best willen doen, maar zou niet tegen het 'lekken', opmaken, ophalen kunnen. Laat mij maar regelen en spreken.

Ik vind trouwens zoals iemand het hierboven schetst van haar zus die hetzelfde werk doet, het best een inbreuk op je leven. In de zin van altijd aanwezig/bereikbaar moeten zijn in je werkweken. Altijd achtervang hebben voor je kind. Ik geloof dat ik hier op zou afhaken, maarrr, zou iedere organisatie werkelijk zo werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven