Werk & Studie alle pijlers

Pabo diploma en nu...

11-07-2013 13:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_181179 wijzigde dit bericht op 06-05-2014 19:35
Reden: Oud
% gewijzigd
Doen! Gaan vervangen!

Waarschijnlijk rol je er dan wel ergens in, daarna kun je altijd nog kiezen voor parttime. Volg NU (nou ja, na 1 aug ) je hart, straks als er een kindje is zul je de overstap niet makkelijk meer maken. Succes!
Volg je hart! Ik weet niet in welke regio je woont, maar de meeste regio's hebben altijd behoefte aan vervangers. Je zou eventueel kunnen wachten tot na de herfstvakantie: ik heb nog nooit na de herfstvakantie zonder werk gezeten.

Succes!
Zeker weten gaan doen. Nu heb je de kans, als er straks een kind is, niet meer.

Schrijf je anders zowel in voor de leerkracht-invalpoule als de BSO-invalpoule bij een uitzendbureau of grote organisatie. Dan heb je kans dat je meer uren kunt maken tot je een contract ergens scoort.
Ik val ook in al een aantal jaar helaas. Maar ik heb echt nog nooit zonder werk gezeten. En ja, zeker in het begin kreeg ik de 'rotklusjes', dagje hier, dagje daar en vervelende klassen. Maar al snel mocht ik langdurige vervangingen gaan doen.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben ook zeker bereid om bijv. in te vallen bij de BSO en kinderdagverblijven.. alleen laatst sprak ik een invalcoordinator van een stichting hier in de regio (ik woon trouwens in Twente) en zij gaf aan dat ze nu wel 188 invallers in het bestand heeft, voor 20 scholen. Daar schrok ik wel van!

Aan de andere kant gaf een medewerker van een andere stichting aan dat ze wel 80 aanvragen per week krijgen voor invallers.. maar ja die verhalen maken mij wel aan het piekeren.

Mijn jaar contract loopt half dec. af en ik zat ook te denken om dat eerst af te maken, omdat er na de herfstvakantie meer werk is dan in september!
Vervangers hebben ze altijd wel nodig. Maar bij de stichting waar ik werk geven ze geen vaste contracten meer. Ook worden invallers soms echt schofterig behandeld. Zoals verplicht 3 maanden eruit om maar geen vast contract te hoeven geven. En daarna mag je weer invallen.

Maar je kan je afvragen wat een vast contract tegenwoordig nog inhoudt.

Nu zonder kind kan je nog wisselen, dat zal dan veel moeilijker zijn

Schrijf je in bij meerdere stichtingen. En laat iedereen weten dat je wil werken. .
Een marketingfunctie hebben en maar minimumloon krijgen?

Het wordt steeds erger met die crisis!

Veel slechter kun je het dan in elk geval niet krijgen, ook al lijkt mij het onderwijs 'n hondenbaan. Je realiseert je dat je dan nooit meer vrij kan nemen buiten de drukke dure schoolvakanties? Dat je niet lekker lang op vakantie kunt in de wintertijd?
Kan je het financieel veroorloven om niet fulltime werk te hebben? Volg dan je hart! En eventueel kan je je misschien ook inschrijven als invaller bij zmok-scholen? Of bijles geven?
Alsof ze nu lang weg kan met minimum aantal vakantiedagen.

Als je een buffer hebt om eventjes mindere tijden aan te kunnen dan zou ik het doen. En anders daarvoor sparen. Maar onderwijs is niet zo mega-conjunctuurgevoelig dus je moet uiteindelijk heus wel iets vinden. Als daar je hart ligt, dan dus doen.

(En elninjoo waarom vind je het toch telkens zo nodig om jouw mening te geven, zelfs als je al weet dat die van TO anders is? Wat doet het ertoe om te zeggen dat het onderwijs jou een hondenbaan lijkt, het gaat toch niet om jouw baan? Denk eens in het kader van een ander ipv je eigen kader. Het lijkt met zo'n post of je totaal het besef mist dat andere mensen anders zijn dan jij en andere wensen hebben, dat blijft me verbazen.)
Financieel gezien is het natuurlijk niet handig om geen werk te hebben.. daar ben ik dan ook bang voor. We hebben wel wat spaargeld, maar dat willen we liever voor iets anders gebruiken. Mijn vriend heeft wel aangegeven dat hij wel wat meer kan betalen van onze vaste lasten als er maanden zijn dat ik niet genoeg kan werken.. maar dat wil ik natuurlijk liever niet.

Dat is ook het dilemma.. alleen voor de zekerheid van een inkomen blijf ik waar ik nu ben, maar ik wil iets anders.. en nu ben ik nog flexibel genoeg om dat kunnen doen.. maar ja, het risico bestaat dat het financieel dan erg krap wordt.. misschien maar even, maar misschien ook langer,

Pff :(
Even wat praktische zaken. Ik neem aan dat je ze al weet maar voor de zekerheid:

- Kan je je jaarcontract tussentijds opzeggen?

- Bij het zelf opzeggen van je baan heb je geen recht op WW. Redden jullie het als jij helemaal geen inkomen hebt?

Verder geen advies. Succes met beslissen!
Als ik jou was, zou ik je contract uitzitten en dan gaan vervangen. De eerste maanden is het lastig, maar als je eenmaal 'in het systeem' zit, word je vaker gebeld.

Dat je een verkorter bent, heeft vaak veel voordelen (werkervaring, leeftijd, etc) en je moet jezelf goed kunnen profileren. Ik zie vervangers die na een of twee maanden al een langdurige vervanging krijgen en ik zie vervangers die na 3 jaar eruit moeten.....
Ik zou ook lekker het onderwijs weer ingaan hoor! Als daar je hart ligt is dat toch echt het leukste.

Ik ben nu 2 jaar afgestudeerd aan de pabo en heb erg veel geluk gehad. Mijn eerste jaar als juf kon ik het hele jaar blijven op de school waar ik afgestudeerd was. Voor een zwangerschapsverlof + ouderschapsverlof was dat. Daarna ben ik verhuisd en heb ik mij ingeschreven bij een vervangerspool. Maar daar kreeg je ook vacatures toegemaild. Ik heb maar een paar weken losse vervangingen gedaan. Daarna gesolliciteerd op een vacature (voor 1 jaar) en ik was aangenomen. Dat heb ik dit jaar gedaan. Komend schooljaar is mijn contract weer met een jaar verlengd op dezelfde school. Het jaar daarna gaat mijn collega met pensioen, dus ik hóóp dat ik dan mag blijven.

Zo is vervangen helemaal niet vervelend hoor!

En dat hoor ik van meer die met mij zijn afgestudeerd. In het begin is het een beetje los werk, een dagje hier, een dagje daar. Maar op een gegeven moment krijg je echt wel langere vervangingen van zwangerschappen e.d. En zo rol je er echt wel in. Ook met de aankomende vergrijzing zou het er best eens positief uit kunnen gaan zien in de toekomst.
Ik snap dat je je spaargeld liever ergens anders voor gebruikt. Van de andere kant.....als je hele loopbaan ongelukkig blijft in je werk omdat je in 2013 je spaargeld wilde bewaren....tja.....

Ik heb ooit een gelijksoortige keuze gemaakt. Salaris is op dit moment veel minder, spaargeld zo goed als op. Maar de beste keuze die ik ooit gemaakt heb! :Imao: Volg je hart!
Bedankt voor jullie positieve reacties Leuk om de verhalen van anderen te lezen!

De mensen die ik ken die de pabo hebben gedaan zijn dus ook allemaal aan het werk.. en ik ben ook wel iemand die zich dan overal laat zien en op alle vacatures brieven schrijft, dus ik hoop daarmee wel er tussen te komen. Het is gewoon een eng idee dat het ook mis kan gaan.. en we moeten toch onze vaste lasten betalen! Maar goed.. ik heb al uitgerekend dat als ik in ieder geval 10 dagen in de maand werk, dan kan ik mijn volledige deel betalen.. dat moet hopelijk wel te doen zijn.

Mooiedromen - ik heb een jaarcontract met een opzegtermijn van 3 maanden (dit kan omdat de werkgever naar mij toe een opzegtermijn heeft van 6 maanden). Mijn contract loopt eind van het jaar af, dus ik zou voor 1 okt. mijn baan moeten opzeggen. En van de ww dat wist ik inderdaad, maar ik zou dan in nov./dec. alles qua inschrijven voor invalwerk regelen, zodat ik direct beschikbaar zou zijn, hopelijk is er rond de kerst inderdaad veel vraag.
Als jij je contract gewoon uitzit hoef je niets op te zeggen. Het contract loopt van rechtswege af.
Dat klopt, maar de verwachting is dat ik wel bij dit bedrijf kan blijven, dus ik zou nog een jaarcontract aangeboden krijgen. Daarom hou ik wel rekening met de opzegtermijn, omdat ik weet dat zij daar heel precies mee zijn. Als ik in december zou aankondigen dat ik niet blijf, dan moet nog 3 maanden doorwerken.
quote:vera85 schreef op 11 juli 2013 @ 15:35:

Dat klopt, maar de verwachting is dat ik wel bij dit bedrijf kan blijven, dus ik zou nog een jaarcontract aangeboden krijgen. Daarom hou ik wel rekening met de opzegtermijn, omdat ik weet dat zij daar heel precies mee zijn. Als ik in december zou aankondigen dat ik niet blijf, dan moet nog 3 maanden doorwerken.Zo lang jij geen nieuw contract tekent, hebben zij geen enkele grond om jou na 31 december a.s. nog vast te houden.
Ik zou eerst eens informeren of het überhaupt kan. Ik woon ook in Twente en de grootste invalpoule zat een tijd geleden helemaal dicht door een overschot aan invallers. Als dat nog steeds zo is (er is hier sowieso een overschot aan leerkrachten) is dat wel iets wat je moet meenemen in je overwegingen!
quote:beer29 schreef op 11 juli 2013 @ 16:01:

Ik zou eerst eens informeren of het überhaupt kan. Ik woon ook in Twente en de grootste invalpoule zat een tijd geleden helemaal dicht door een overschot aan invallers. Als dat nog steeds zo is (er is hier sowieso een overschot aan leerkrachten) is dat wel iets wat je moet meenemen in je overwegingen!

Inderdaad.. Mijn moeder werkt al zo'n 30 jaar in het onderwijs en de afgelopen twee jaar zijn er al meerdere fulltime banen verdwenen ivm bezuinigingen en de terugloop van kinderen. Schoonzusje ziet hetzelfde en is werkzaam binnen een andere stichting. De komende jaren zien er hier ( ook in Twente) totaal niet rooskleurig uit, tenminste, wat het bestuur heeft losgelaten tijdens de vergaderingen.. Behoorlijk wat stichtingen moeten bezuinigen en sommige scholen zullen ook verdwijnen door de terugloop van kinderen/aanmeldingen.

Mensen met een vaste aanstelling komen in de invalpool, de mensen die in de invalpool zitten komen daardoor weer op straat te staan. Het is echt een verschuiving..En wat ik hier ook al las, 3 jaarcontracten en dan weer 3 maand eruit. Vaste aanstellingen worden niet/nauwelijks gegeven ( is als bestuur van de stichting natuurlijk ook niet te verkopen, leerkrachten eruit doen ivm bezuinigingen en dan wel nieuwe mensen een vaste aanstelling geven).

Maar als het echt je droom is kun je het altijd proberen, zeker als je een buffer hebt:)
quote:neave schreef op 11 juli 2013 @ 14:47:

Als ik jou was, zou ik je contract uitzitten en dan gaan vervangen. De eerste maanden is het lastig, maar als je eenmaal 'in het systeem' zit, word je vaker gebeld.

Dat je een verkorter bent, heeft vaak veel voordelen (werkervaring, leeftijd, etc) en je moet jezelf goed kunnen profileren. Ik zie vervangers die na een of twee maanden al een langdurige vervanging krijgen en ik zie vervangers die na 3 jaar eruit moeten.....

Ik heb gemerkt dat dit toch vooral aan je eigen houding ligt. Wanneer je, zeker in het begin, heel veel werk aanneemt en dus ook de minder leuke klassen of de klassen met veel zorgleerlingen, krijg je al snel de langdurigere vervangingen.

De invallers die ik heb gesproken en aangaven alleen maar losse dagen te willen of er uit moesten die hadden ook echt op werkelijk alle klassen wat aan te merken. Of ze stelden echt heel veel eisen; alleen in een bepaalde groep willen werken, maar maximaal 2 zorgleerlingen, geen contacten met ouders willen doen etc. Tja, je moet er zelf ook wel wat voor doen om toch steeds weer gevraagd te worden.
Zolang jij geen verlenging tekent, hoef je niets op te zeggen als je gewoon wilt stoppen na het verloop van je contract. Ik zou dus zeker geen drie maanden van te voren iets zeggen. In drie maanden kan zoveel gebeuren!

Misschien kunnen jullie nu alvast gaan leven alsof jij maar 10 dagen werkt. Dan kan je je spaarpot nog even wat aanvullen en kijken of dat inderdaad goed betaalbaar is.
In ieder geval doen wat je gelukkig maakt, dat is het allerbelangrijkste!!

Ik ben in 2005 afgestudeerd aan de Pabo, maar hier (Limburg) was ontzettend slecht aan werk te komen. Heb 2 jaar af en aan gerommeld met vervangingen en daarnaast gelukkig administratief werk via het uitzendbureau.

In 2007 kochten we een huis, en toen wilde ik toch dat er iedere maand brood op de plank kwam. Ben op dat moment op alles wat ik tegen kwam gaan solliciteren, en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een bedrijf waar ik me om heb laten scholen tot een administratieve functie. (salarisadministrateur)

Het was voor een jaar en ik dacht "ach ja, dan ben ik in ieder geval voor een jaar onder de pannen en dan zien we dan wel verder"

Gelukkig vind ik het fantastisch werk en doe ik dit werk alweer 6 jaar.

Zeker mis ik het onderwijs nog wel eens en vind ik het ergens wel jammer dat ik ergens 4 jaar voor geleerd heb en uiteindelijk wat heel anders ben gaan doen.

Maar aan de andere kant zijn er zaken die ik nu nog goed kan gebruiken (vooral het geven van cursussen aan collega's en klanten)

Daarnaast zijn een aantal meiden van de Pabo waar ik nog contact mee heb die tegelijk met mij zijn afgestudeerd en die nog altijd geen vaste aanstelling hebben. Ze vervangen nog steeds, maar dan is het inderdaad lastig om aan een toekomst te bouwen (huis, hypotheek, kinderen)

Het kan raar lopen in het onderwijs, je zult hard moeten werken en wat mazzel moeten hebben.

Maar waar ik al mee begon: je moet je happy voelen in je werk, welk werk dat ook is.

Succes met je beslissing!
Life is what happens to you while you are busy making other plans...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven