Werk & Studie alle pijlers

Peildatum langstudeerboete

14-07-2012 18:52 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de langstudeerboete, of vooral de peildatum.

Je mag een jaar uitloop hebben in je bachelor & een jaar uitloop in je master. Dat begrijp ik. Ik heb ook vernomen dat als ik 1 maand gestudeerd heb in september en daarna ben gestopt, dit als een heel jaar telt (ondanks dat ik niet voor een heel jaar collegegeld heb betaald). Dit komt omdat de peildatum wordt gehouden op 30 september. Sta je dan ingeschreven, ben je dus meteen voor een jaar ingeschreven, ook al klopt dat feitelijk niet.

Mijn vraag is nu: wat nou als je in februari gestart bent? Mag je dan eigenlijk 4,5 jaar over je studie doen, omdat je pas na een half jaar bij de eerste peildatum (30 september) gecheckt wordt? Stel dat je dan in februari begint en je stopt in juli weer met die studie, telt deze dan helemaal niet mee in die jaren? In dat geval zou het toch veel voordeliger zijn voor alle studenten om voortaan pas in februari te beginnen met een studie?
Niet waar. Je betaalt de boete per jaar maar studeer je alleen in bijv. sept, okt en dec dan krijg je de overige maanden terug.
Het Viva forum is papaja.
Je hebt het over ietsanders dan Kokmeeuw. De peildatum is 30 september. Als je dan een inschrijving hebt telt dat als heel jaar mee. Als je vijf keer een inschrijving in september hebt gehad tel dat voor vijf jaar. Dan gaat het zesde jaar in, dus langstudeerdersboete. Als je daarna een uitschrijving doet wordt je eind van die maand uitgeschreven en stopt je collegeld en de langstudeersboete.

Een inschrijving in februari telt niet mee dus het klopt Kokmeeuw. Als je per februari begint met een opleiding en voor september weer uitgeschreven bent tellen die maanden niet me.
quote:NymphadoraTonks schreef op 14 juli 2012 @ 18:57:

Niet waar. Je betaalt de boete per jaar maar studeer je alleen in bijv. sept, okt en dec dan krijg je de overige maanden terug.

Maar dat bedoel ik niet. Als er maar een peildatum (30 september) is per jaar & je studeert van februari tot juli, dan sta je in dat jaar op 30 september dus niet ingeschreven. Dat houdt dan ook in dat die 5 maanden studie niet meetellen in het aantal jaren dat je studeert. Volgens mij is het zo:

Eerst heb je 1 jaar gestudeerd. Met die studie ben je gestopt. Toen ben je in februari begonnen met een nieuwe studie, maar in juli ook gestopt. Nu heb je anderhalf jaar gestudeerd, maar stond je maar 1x ingeschreven bij de peildatum van 30 september. Je hebt dus nog 3 studiejaren voor de langstudeerboete ingaat.

Of is dat niet zo? Want in dat geval loont het gewoon om pas in februari te beginnen met studeren, toch?
Ooooh sorry!

Niet goed gelezen.

Maar kan me niet voorstellen dat het zo werkt.
Anders schrijf ik me ook pas in in februari
klopt peildatum is 30 september.

inschrijven per februari gaat niet lukken, want dan mag je in de periode t/m februari geen onderwijs volgen. Bij de instelling waar ik werk, moet je je trouwens vanaf komend collegejaar voor 1 september inschrijven, daarna kan het niet meer.
quote:Mugske schreef op 14 juli 2012 @ 19:10:

klopt peildatum is 30 september.

inschrijven per februari gaat niet lukken, want dan mag je in de periode t/m februari geen onderwijs volgen. Bij de instelling waar ik werk, moet je je trouwens vanaf komend collegejaar voor 1 september inschrijven, daarna kan het niet meer.Inschrijven per 1 februari gaat niet als je al gestart bent met een studie, maar wel als je een nieuwe studie start in februari (met februari-stroom).
Of het een goed idee is, is maar de vraag. Vaak zitten er blokkades in studieprogramma's. Als je het ene vak niet gehaald hebt (of niet gedaan omdat je toen nog niet studeerde) mag je een opvolgend vak niet volgen. Je gooit je hele studieschema door de war.
quote:nellaaa schreef op 14 juli 2012 @ 19:17:

Of het een goed idee is, is maar de vraag. Vaak zitten er blokkades in studieprogramma's. Als je het ene vak niet gehaald hebt (of niet gedaan omdat je toen nog niet studeerde) mag je een opvolgend vak niet volgen. Je gooit je hele studieschema door de war.Er zijn ook studies die zowel in september, als in februari starten. Je gooit dus niks door de war, omdat je gewoon tegelijk start met de rest. Dat is waar TO het over heeft.
De overgrote meerderheid van de studies hebben alleen een septemberinstroom.
Daar gaat het toch niet over? Er is een februari-instroom, er zijn studies die in februari starten, en het is dus voor studenten (die één van die studies gaan doen, uiteraard) veel slimmer om in februari te beginnen.
Je kunt opzoeken of je wel/geen boete hebt bij DUO.

Even inloggen met digi-d en dan is er een kopje langstudeerders/collegegeld ofzo iets. Daar staat precies hoeveel je voor volgend schooljaar moet betalen.

Succes
quote:xxxxgirl2 schreef op 14 juli 2012 @ 19:50:

Je kunt opzoeken of je wel/geen boete hebt bij DUO.

Even inloggen met digi-d en dan is er een kopje langstudeerders/collegegeld ofzo iets. Daar staat precies hoeveel je voor volgend schooljaar moet betalen.

SuccesDat wist ik helemaal niet. Vet handig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven