Werk & Studie alle pijlers

Personal branding (profileren)

14-08-2009 20:34 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,

Wie heeft er weleens van personal branding gehoord en heeft er een mening over? Voor de onwetenden: personal branding is in feite het beste uit jezelf halen en jouw unieke talenten de wereld in profileren (net zoals een merk als coca cola dat ook doet alleen ben jij nu zelf het merk). Zo kan een schoollerares met passie voor yoga haar schoollessen beginnen met een yoga oefening en dit met passie uitdragen, met een doel voor ogen (dus bevlogenheid) kan zij zo een personal brand opbouwen en veel plezier in haar werk hebben (en dit ook uitdragen). Dit is een klein voorbeeldje. Er zijn vele andere voorbeelden mogelijk. Gebruik van social networks (bv linked in) hoort daar ook bij. Het komt er op neer dat iedereen een merk is. Met personal branding maak je hier, ten positieve, gebruik van met oa een marketing plan over jezelf (ook een stukje bewustwording).

Zelf denk ik dat dat de toekomst is, we worden steeds individueler (zzp) en willen steeds meer waarde aan ons leven toekennen (is dit het nou?). Ik ben heel benieuwd hoe jullie erover denken,..

personal branding

Totaal aantal stemmen: 14

ver van mijn bed show, niks voor mij (43%)
interessant maar eerder in de toekomst Geen stemmen
ja daar zou ik wel meer van willen weten (21%)
profileren doe ik al lang, wil hier ook wel personal brandin (14%)
been there, done that (21%)
Op het forum slingert iedereen zijn/haar unieke talenten al de ether in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ken het niet, en vanuit mijn overtuiging zou ik zoiets neit op die manier belichten.
Ik zie dat er veel mensen zijn die sociale netwerken op internet gebruiken om een image van zichzelf neer te zetten. Het juiste aantal vrienden, de juiste 'hotspots', de mooiste foto's, het perfecte gezinsleven met de mooiste kinders en de mooiste opgeruimde huizen en iedereen gaat op 'wereldreis' etc. etc. Ik vind het niets, het is allemaal buitenkant en mensen willen graag het beeld wat ze van zichzelf hebben bevestigd zien. Daarvoor heb je anderen nodig en internet legt het 'vast'. Jezelf afvragen wie je bent, wie je wilt zijn en wat je doelen zijn, dat vertrouw je toe aan een soort dagboek, Schrijf het voor jezelf op, werk het uit. Een image bedenken is een lege huls waar je niets mee kunt, als anderen niet kijken dan is het waardeloos en bestaat het niet.

Kortom, ik geloof er niet in.
De vorige die hier een topic over opende werd hier dermate onderuitgeschoffeld dat ze als merk opnieuw in de markt gezet moest worden.

En die had het nog niet eens over 'stukje bewustwording'.

Sterkte!
Heel eerlijk? Ik vind het niks. Ik ben mezelf, en géén merk. Zo wil ik mezelf ook niet neerzetten. Ik doe de dingen waar ik me prettig bij voel. Als mensen dat waarderen: hartstikke leuk, vinden ze mij een domme koe: vind ik het ook prima. Mijn bedrijfje promoot ik wel, en als ik aan het werk ben, of namens het bedrijf moet spreken, dan doe ik dat uiteraard meer met een 'promoot idee'. Maar echt puur voor mijn eigen persoonlijkheid; nee.

Overigens snap ik (in het algemeen) het gebruik van al die Engelse termen niet zo.
quote:korenwolf schreef op 14 augustus 2009 @ 20:45:

De vorige die hier een topic over opende werd hier dermate onderuitgeschoffeld dat ze als merk opnieuw in de markt gezet moest worden.

En die had het nog niet eens over 'stukje bewustwording'.

Sterkte!
Ik vind juist dat we door het gebruik van avatars een soort merk zijn geworden, hoor.

En aangezien de meesten hier hun mening constant herhalen ,soms in precies dezelfde bewoordingen, vind ik dat je best van een soort concept kunt spreken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
thnks voor jullie snelle reacties. Misschien moet ik er aan toe voegen dat het niet gaat om "een leeg omhulsel"(zoals bij yuppies nog wel eens het geval is). Het gaat uit van jouw eigen kracht welke je met plezier de wereld inzendt. Dit doe je dan op een bewuste manier. Veel mensen weten niet wat hun unieke sterktes zijn dus bij hen begint het met onderzoeken wat die zijn. Anderen die hun sterktes en passies wel kennen kunnen die maatschappelijk gebruiken. En omdat het al passies en sterktes zijn krijg je er plezier van het uit te dragen.

We kennen allemaal de onderuitgezakte buschauffeur die zijn laatste jaren uitzit en de bevlogen enthousiaste buschauffeur. Dat is precies het verschil. Feit is dat iedereen al een merk is (jij denkt op op een bepaalde manier over de buurvrouw, en zij over jou=ook merk) men is zich er alleen vaak niet bewust van,...
Een merk is een naam, al dan niet in combinatie met een beeld, voor een product of producent.

Een persoon is geen product en slechts in een beperkt aantal gevallen, met name in de kunst, gelijk te stellen aan een producent. Het gebruiken van economisch jargon voor mensen is een modieus doch kwalijk bijverschijnsel van het kapitalisme, omdat de mens bekeken wordt als product. Zorgt dat je subject en object door elkaar haalt. Dat is slecht voor de ziel.

Zo. Nou jij weer.
Vivamies, ben jij een personal brand'er? Die voor ons een personal brand kan verzorgen?
ik ben me er op dit moment in aan het verdiepen en vind het reuze interessant. Voor mij vallen veel zaken aangaande mijn carriere op hun plek. Alleen jammer dar er in NL niet veel over bekend dit itt usa
Michael Jackson was het ultieme geval van personal branding.

Eigenlijk heb ik niks te zeggen over dit onderwerp....merk ik nu
quote:korenwolf schreef op 14 augustus 2009 @ 21:16:

Een merk is een naam, al dan niet in combinatie met een beeld, voor een product of producent.

Een persoon is geen product en slechts in een beperkt aantal gevallen, met name in de kunst, gelijk te stellen aan een producent. Het gebruiken van economisch jargon voor mensen is een modieus doch kwalijk bijverschijnsel van het kapitalisme, omdat de mens bekeken wordt als product. Zorgt dat je subject en object door elkaar haalt. Dat is slecht voor de ziel.

Zo. Nou jij weer. Korenwolf...damn! Ik moest het 5x lezen voor ik 't snapte. Maar...eh..Michael Jackson was een product en dat was een persoon dus een persoon kan een product zijn. En niet alleen MJ maar alle beroemdheden die publiek bezit zijn, zijn een product.
Personal Branding revisited

Hier, heb je nog wat te lezen
quote:Vivamies schreef op 14 augustus 2009 @ 21:22:

ik ben me er op dit moment in aan het verdiepen en vind het reuze interessant. Voor mij vallen veel zaken aangaande mijn carriere op hun plek. Alleen jammer dar er in NL niet veel over bekend dit itt usa

Ik vind het eigenlijk vooral eng. Je bent een mens, onderhevig aan gevoel en emotie en vaak zo veranderlijk als het weer. Je bent geen chips (nu: met verbeterde smaak), geen stoel (nog meer zitcomfort) of een vervoermiddel (relaxed van a naar b). Je bent een mens, dat leeft en ademt enzo. Nee, bah, ik vind het helemaal niks. Echt iets wat bij de consumptiemaatschappij hoort. En als we dan flauw zijn van product Pelikaan, dan mieteren we het maar weg. Jakkes!

Ik ben wel heel benieuwd hoe bij jou de puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Want alhoewel ik nu scherp oordeel, sta ik best open voor nieuwe dingen hoor ;)
Hai Sarah, thks voor het opzoeken van het andere topic!

@ pelikaan: zelf heb ik bij elk bedrijf waar ik werkte snel carriere gemaakt. Men was altijd al heel snel te spreken over me en iedereen wist dat dan ook waardoor ik snel kansen kreeg. Natuurlijk zit daar een stuk kwaliteit in, maar er zijn er meer met kwaliteit dus waarom ik?

Nu ik weet wat ik weet over PB heb ik het eraan te danken dat ik van nature me makkelijk profileer en wel op mijn eigen manier met mijn eigen stijl. Mijn passies en normen/waarden voeren daarin de boventoon waardoor ik alles met groot enthousiasme doe. Hierdoor krijg ik makkelijker dingen voor elkaar (mensen gaan mee in iemands enthousiasme). Dat is in het kort het verhaal.

Natuurlijk is het erg amerikaans om een marketingplan op jezelf te schrijven. Maar veel mensen zal het helpen om richting te bepalen.
pelikaan: een mens is idd veranderlijk maar bepaalde dingen veranderen niet normen/waarden/passies en al zouden passies verander, geen punt een amerikaanse schrijfster zegt dan: richt je op een ander publiek (doelgroep) dat geldt ook voor mensen die niet lekker in hun baan zitten
@korenwolf

@TO

Ik sluit me aan bij korenwolf en heb er ook niets mee. Mijn personal branding onstaat vanzelf doordat ik mezelf ben en doordat ik in alle omstandigheden bij mezelf blijf. Daar hoef ik geen marketing plan voor op te stellen, geen strategie voor uit te denken, helemaal niets. Ik hoef er zelf niet over na te denken. (En die instelling heeft me gelukkig ook geen windeieren gelegd!).

Het zou me niets verbazen als jij nu denkt "ja maar, juist door er over na te denken kun je jezelf nog beter uit de verf laten komen". Ik denk van niet. Ik denk dat het dan gemaakt wordt en te doelgericht, waarbij je jezelf op een gegeven moment uit het oog verliest.
quote:Sensy12 schreef op 14 augustus 2009 @ 21:27:

[...]En niet alleen MJ maar alle beroemdheden die publiek bezit zijn, zijn een product.Daarom maakte ik een uitzondering voor de kunst. Maar wil jij leven alsof je publiek bezit bent?
quote:korenwolf schreef op 14 augustus 2009 @ 22:19:

[...]

Daarom maakte ik een uitzondering voor de kunst. Maar wil jij leven alsof je publiek bezit bent?Hell no! Maar personal branding klinkt me de oren als iets wat al heel lang bestaat en natuurlijk is maar waar we nu per se een etiket aan moeten hangen en uitmelken. Volgens mij heet zoiets authenciteit.
inderdaad, sensy12. Volledig mee eens. Oude wijn in nieuwe zakken.
Heb verder geen zin in de discussie over mensen beplakken met marketingtermen, maar misschien is dit wat voor je: Het merk ik.
ik zie het meer als bewust het beste uit jezelf halen en daardoor een gelukkig (en succesvoller) leven leiden. Het is iets dat kan, het HOEFT niet,.......
Ik wilde overigens geen waardeoordeel vellen over personal branding. Persoonlijk houd ik er niet van om je persoonlijke kwaliteiten te benaderen en aan de man te brengen met marketingterminologie of andersoortige metaforen. Anderen wel. En dat is prima. Klaar. Het is gewoon een link naar een boek over personal branding, leesvoer ter inspiratie voor de mensen die het wél aanspreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven