Werk & Studie alle pijlers

Portretrecht?

28-02-2018 16:11 35 berichten
Door een collega zijn ooit foto's van mij (en andere collega's) genomen tijdens een soort van teamuitje. Nu wil het bedrijf waar ik werk een foto hiervan gebruiken voor een campagne. Ik schrok me werkelijk de tandjes want de foto's zijn nogal onflatteus. En dan druk ik mij nog netjes uit. Ik heb het bedrijf dan ook uitdrukkelijk geen toestemming gegeven om deze foto te gebruiken. Maar ik heb het idee dat ze maling gaan hebben aan mijn mening.

Mag dit? Kan een bedrijf waar je werkt dit zomaar doen? En zo nee, wat kan ik nog doen om dit te voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Neen, je kan niets doen.

Ze hebben je toestemming niet nodig om een foto van jou te gebruiken voor een campagne. Iig in België is dat zo.
Veritas vos liberabit
Als jij op die foto staat en ze willen die gebruiken voor commerciële doeleinden hebben ze inderdaad jouw expliciete toestemming nodig (in Nederland wel in elk geval).
lise1985 schreef:
28-02-2018 16:25
Als jij op die foto staat en ze willen die gebruiken voor commerciële doeleinden hebben ze inderdaad jouw expliciete toestemming nodig (in Nederland wel in elk geval).
Het is geen commerciele campagne maar meer een 'bewustwordingscampagne'. Maar ik wil gewoon niet met het onderwerp geassocieerd worden en zeker niet met deze foto.
lise1985 schreef:
28-02-2018 16:25
nee hoor
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Portretrecht
Hier staat het vrij duidelijk
TO alleen als jij een 'redelijk belang' hebt (en dat is lastig aan te tonen. Jij vindt alleen maar dat de foto's onflatterend zijn) sta je in je recht

Je kunt het eigenlijk alleen via de vriendelijke weg spelen, kijken of er iemand naar je wil luisteren.
Himalia schreef:
28-02-2018 16:28
Het is geen commerciele campagne maar meer een 'bewustwordingscampagne'. Maar ik wil gewoon niet met het onderwerp geassocieerd worden en zeker niet met deze foto.
beschrijf eens iets meer?
als jij geportretteerd wordt als de 'Before' foto van een dieetcampagne, dan heb je wel degelijk een 'redelijk' belang om dit niet te willen.
lilalinda schreef:
nee hoor
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Portretrecht
Hier staat het vrij duidelijk
TO alleen als jij een 'redelijk belang' hebt (en dat is lastig aan te tonen. Jij vindt alleen maar dat de foto's onflatterend zijn) sta je in je recht

Je kunt het eigenlijk alleen via de vriendelijke weg spelen, kijken of er iemand naar je wil luisteren.
Thanks voor de link, dat nuanceert het wel ja.
Himalia schreef:
Als het een onflatteuze foto is, hoe herkenbaar sta je er dan op?
En ik kan het niet helpen, mijn fantasie slaat op hol.
lilalinda schreef:
28-02-2018 16:29
beschrijf eens iets meer?
als jij geportretteerd wordt als de 'Before' foto van een dieetcampagne, dan heb je wel degelijk een 'redelijk' belang om dit niet te willen.
De foto heeft niets met het onderwerp te maken. Ze hebben een foto van een vrouw nodig, vandaar dat ze deze gekozen hebben. Je kan bv denken aan een campagne om vrouwen voor het vak te werven en er voor mij gekozen is omdat ik de enige vrouw ben.
Waarom maken ze niet gewoon een foto speciaal voor deze campagne?
Himalia schreef:
28-02-2018 16:40
De foto heeft niets met het onderwerp te maken. Ze hebben een foto van een vrouw nodig, vandaar dat ze deze gekozen hebben. Je kan bv denken aan een campagne om vrouwen voor het vak te werven en er voor mij gekozen is omdat ik de enige vrouw ben.
geef ze de tip om een stockfoto te gebruiken.
Stuur ze eventueel vast wat foto's
Het-groepje schreef:
28-02-2018 16:36
Als het een onflatteuze foto is, hoe herkenbaar sta je er dan op?
En ik kan het niet helpen, mijn fantasie slaat op hol.
Heel herkenbaar. Je ziet gelijk dat ik het ben.
Haha verder ben ik geheel gekleed enzo ;-)

Ik ben niet 1 vd smalste, de foto's zijn van onderaf genomen terwijl ik een rare bek trek. Veel onderkinnen en ik zie er uit alsof ik geestelijk gestoord ben.
lise1985 schreef:
28-02-2018 16:41
Waarom maken ze niet gewoon een foto speciaal voor deze campagne?
Heb ik ook aangeboden als tussen oplossing, een nieuwe foto te laten nemen door een professionele fotograaf. Maar dat willen ze expliciet niet want deze foto is zooo grappig.
Himalia schreef:
28-02-2018 16:45
Heb ik ook aangeboden als tussen oplossing, een nieuwe foto te laten nemen door een professionele fotograaf. Maar dat willen ze expliciet niet want deze foto is zooo grappig.
Stel een mail op poten op.
Benoem daarin, dat je juridisch advies hebt ingewonnen (joh, je zegt niet, dat het op dit forum was...)
En dat je er van uit gaat, dat zij deze foto niet zullen gebruiken

(en dan is het afwachten)
Vind het heel bizar dat iemand zomaar een foto van je kan nemen en dat je zo tegen je zin in door heel Nederland beland. Misschien kan ik dit topic beter verplaatsen naar psyche want als dit door gaat, durf ik de deur niet meer uit :'(
Himalia schreef:
28-02-2018 16:45
Oh he bah.
Om je te troosten, op mijn werk hangen allemaal foto's van mij actief op een soort sportdag.
Het leek me s ochtends een leuk idee om een shirt in een pasteltint aan te trekken, en ik nam de opdracht tot 'actief begeleiden' erg serieus.
Hangen nu allemaal foto's van een topzwaar minivrouwtje (cup f blijkt niet fotogeniek in pastel) die woest staat te brullen tegen diverse tieners.
Heel. Leuk.
Of het mag weet ik niet, maar ik zou het toch wel extreem onbeschoft vinden om een foto van een werknemer te gebruiken zonder diens expliciete toestemming.

Dat zou ik dan ook in een zeer serieuze mail zetten, cc naar HRM.
Ze mogen m.i. je foto niet zomaar gebruiken. Wat dat 'redelijk belang' is, hangt even van de situatie af; dat kunnen wij van hier niet beoordelen. Maar een foto van een teamuitje zal echt niet veel te maken hebben met je dagelijkse werk.

Ik zou wel een mail sturen dat je, terwijl je juridisch advies aan het inwinnen bent, expliciet GEEN toestemming geeft om deze foto te gebruiken.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Het-groepje schreef:
28-02-2018 16:55
Oh he bah.
Om je te troosten, op mijn werk hangen allemaal foto's van mij actief op een soort sportdag.
Het leek me s ochtends een leuk idee om een shirt in een pasteltint aan te trekken, en ik nam de opdracht tot 'actief begeleiden' erg serieus.
Hangen nu allemaal foto's van een topzwaar minivrouwtje (cup f blijkt niet fotogeniek in pastel) die woest staat te brullen tegen diverse tieners.
Heel. Leuk.
Zo te horen zitten we ongeveer in dezelfde tak van sport, zelfs de bh maat komt overeen ;-)

Ik vind het vooral erg dat zoveel mensen deze foto te zien krijgen. Ik ben helemaal niet iemand die op voorgrond treed en voorop loopt in de polonaise...
Hightower schreef:
28-02-2018 17:02

Ik zou wel een mail sturen dat je, terwijl je juridisch advies aan het inwinnen bent, expliciet GEEN toestemming geeft om deze foto te gebruiken.
Dit ga ik gelijk nu doen!
Ben er toevallig laatst achtergekomen dat dit inderdaad wel mag (helaas). Er hangen op mijn werkplaats ook allemaal foto's van random mensen op straat en nadat één iemand zich erop herkende en daar ook niet zo gelukkig mee was, heeft mijn werkgever ons uitgelegd dat dit gewoon mag. Dit gaat dan om mensen in de openbare ruimte (op straat/supermarkt/concerten/etc) die gefotografeerd zijn en dat schijnt wettelijk allemaal gewoon te mogen.

Vroeger ook wel eens een krant opengeslagen en bij een artikel over strand/zomer een foto van mezelf (!!) in bikini op het strand gevonden en was daar nogal van in shock, wist niet eens dat die foto was gemaakt. Mocht kennelijk ook gewoon.
Je hebt twee soorten portretrecht.

-in opdracht
-niet in opdracht

Voor random op straat is het een foto niet in opdracht en moet je redelijk belang hebben.

Dit lijkt mij eerder een foto in opdracht en dan hebben ze je uitdrukkelijke toestemming nodig.
lilalinda schreef:
28-02-2018 16:47
Stel een mail op poten op.
Benoem daarin, dat je juridisch advies hebt ingewonnen (joh, je zegt niet, dat het op dit forum was...)
En dat je er van uit gaat, dat zij deze foto niet zullen gebruiken

(en dan is het afwachten)
Tnx! Eerste stap is nu idd een mail. Ik had al mondeling expliciet geen toestemming gegeven maar het is misschien beter als ik dit zwart op wit heb staan.
Himalia schreef:
28-02-2018 17:04
Dit ga ik gelijk nu doen!
Succes!

Doel is niet om je gelijk te halen (want het schijnt dus blijkbaar wel te mogen) maar om heeeeeeeel erg duidelijk aan te geven dat je er niet van gediend bent. En dat je het niet wil. Mooie test om te zien hoeveel schijt een werkgever heeft aan de mening en het gevoel van een werknemer.
En als het antwoord van ze is dat ze het toch gaan doen: even de onderhandeling over je vergoeding aangaan. Fotomodellen werken niet voor niets.

Overigens: of het wel of niet mag: ik vind het nogal een verschil of het heel lokaal gebruikt wordt of dat het echt landelijk verspreid wordt. Iets met juridische mogelijkheid versus billijkheid
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
sneeuwwitje80 schreef:
28-02-2018 17:09
Je hebt twee soorten portretrecht.

-in opdracht
-niet in opdracht

Voor random op straat is het een foto niet in opdracht en moet je redelijk belang hebben.

Dit lijkt mij eerder een foto in opdracht en dan hebben ze je uitdrukkelijke toestemming nodig.
Dank je! De foto's zijn genomen tijdens een activiteit om aan andere collega's te laten zien hoe de activiteit in zijn werk gaat (om dit eventueel later in hun eigen werk te kunnen gebruiken). De collega is van een andere afdeling en is gevraagd de foto's te komen nemen. Is hier dan sprake van een opdracht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven