Werk & Studie alle pijlers

Portretrecht?

28-02-2018 16:11 35 berichten
Door een collega zijn ooit foto's van mij (en andere collega's) genomen tijdens een soort van teamuitje. Nu wil het bedrijf waar ik werk een foto hiervan gebruiken voor een campagne. Ik schrok me werkelijk de tandjes want de foto's zijn nogal onflatteus. En dan druk ik mij nog netjes uit. Ik heb het bedrijf dan ook uitdrukkelijk geen toestemming gegeven om deze foto te gebruiken. Maar ik heb het idee dat ze maling gaan hebben aan mijn mening.

Mag dit? Kan een bedrijf waar je werkt dit zomaar doen? En zo nee, wat kan ik nog doen om dit te voorkomen?
Op wikipedia staat ook nog letterlijk dat je je kan beroepen op je portretrecht in bepaalde gevallen, waaronder een privacy-belang. Een van de categorieën is daarbij:

De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.

Als jij zegt dat je een gekke bek trekt kan ik me zeker voorstellen dat dat niet zomaar gebruikt mag worden.

Ik hoop overigens dat men zich niet realiseerde dat je het meende en n.a.v. jouw mail dit idee uit zichzelf in de prullenbak gooit. Wel heel rot dat je kennelijk zulke lomperikken als collega's hebt...
lexi123 schreef:
28-02-2018 17:05
Ben er toevallig laatst achtergekomen dat dit inderdaad wel mag (helaas). Er hangen op mijn werkplaats ook allemaal foto's van random mensen op straat en nadat één iemand zich erop herkende en daar ook niet zo gelukkig mee was, heeft mijn werkgever ons uitgelegd dat dit gewoon mag. Dit gaat dan om mensen in de openbare ruimte (op straat/supermarkt/concerten/etc) die gefotografeerd zijn en dat schijnt wettelijk allemaal gewoon te mogen.

Vroeger ook wel eens een krant opengeslagen en bij een artikel over strand/zomer een foto van mezelf (!!) in bikini op het strand gevonden en was daar nogal van in shock, wist niet eens dat die foto was gemaakt. Mocht kennelijk ook gewoon.
Jee! Dit vind ik echt heftig... en in je badpak nog wel...
Himalia schreef:
28-02-2018 17:16
Jee! Dit vind ik echt heftig... en in je badpak nog wel...
Ja begrijpelijk schrikken, maar daarbij gaat het om "anonieme" mensen en persvrijheid van kranten om foto's bij het nieuws te plaatsen.

Dat is wel echt een hele andere situatie dan bij jou. En zegt ook niks over of jouw foto gebruikt mag worden hoor. Alles wat ik nu lees neigt heel sterk naar dat het waarschijnlijk niet zal mogen.
Himalia schreef:
28-02-2018 16:43
Heel herkenbaar. Je ziet gelijk dat ik het ben.
Haha verder ben ik geheel gekleed enzo ;-)

Ik ben niet 1 vd smalste, de foto's zijn van onderaf genomen terwijl ik een rare bek trek. Veel onderkinnen en ik zie er uit alsof ik geestelijk gestoord ben.

:rofl: O dat zou ik ook niet leuk vinden, al omschrijf je het grappig.
Mail is gestuurd. Heb aangegeven dat ik via de officiele weg bezwaar wil maken tegen het gebruik en dat ik graag een bevestiging wil wat ze gaan doen, zodat ik me kan beraden op eventuele juridische stappen. Heb ook het linkje meegestuurd over portrecht wel/niet in opdracht en heb gebluft dat ik geheel in mijn recht sta.

Ben benieuwd naar de reactie.

Allemaal heel erg bedankt voor de adviezen! Zo te horen mag helaas heel erg veel. Ben er wel verbijsterd over. Ik zal in ieder geval niet snel meer op de foto ergens gaan. Zoals iemand al eerder zei, ook ik ben benieuwd of mijn werkgever werkelijk ##### aan mijn mening zal hebben. Voor vandaag had ik me dat niet voor kunnen stellen.
Als ik jou was, zou ik contact opnemen met www.juridischloket.nl en hem om een reactie per mail vragen.

Daarnaast: als een bedrijf zichzelf serieus neemt, zorgen ze voor een professionele fotoshoot. Niets zo erg als foto's die zo slecht zijn dat je er als bedrijf een slechte naam door krijgt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 28-02-2018 21:57
65.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of het wettelijk nou mag of niet vind ik het sowieso niet collegiaal om niet vooraf toestemming te vragen aan de mensen op de foto.

Laat je ons weten hoe het afloopt TO?
chocolol schreef:
28-02-2018 20:20
Of het wettelijk nou mag of niet vind ik het sowieso niet collegiaal om niet vooraf toestemming te vragen aan de mensen op de foto.

Dit inderdaad, ik zou daar ook niet blij mee zijn.
Update: mijn werk heef de boodschap begrepen. Mijn baas reageert ontzettend kinderachtig, het is net een klein kind waarvan het feestje niet gaat zoals hij wil. Op dit moment ben ik er van overtuigd dat ik verder ga solliciteren maar misschien zie ik het na het weekend meer in een perspectief. Allemaal bedankt voor het advies, het heeft me goed geholpen!
chocolol schreef:
28-02-2018 20:20

Nog erger: weten dat er geen toestemming is en dan toch de foto gebruiken. Wat een hork van een baas zeg.

TO, ik zou nog wel een oplossing voorstellen, zoals een andere foto laten maken. Dan toon je je ook bereidwillig en heeft de baas alleen zichzelf te verwijten als hij dat afwimpelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven