Werk & Studie alle pijlers

Praktische opleiding voor slimmerik

23-07-2019 08:57 97 berichten
Onze dochter doet het vwo. Het is bewezen een behoorlijke slimmerik. Alleen wel een kind dat graag praktisch bezig is.
Koken, recepten uitzoeken, tekenen en schilderen etc
Ze is heel slim maar leert met name van alles om haar heen. Concentreren op school is lastig. Ze heeft wel duidelijk mensen om zich heen die zeg maar grof gezegd bij haar passen. Waar ze mee op niveau over haar interesses kan praten.
Nu maakt kind zich best druk over haar toekomst. Ze heeft wel eens naar opleidingen gekeken maar op dit niveau is gewoon bijna alles theoretisch. Het spreekt haar niet aan.
Kunstacademie is een optie maar is eigenlijk niet wat ze wil.
Geen verpleging of dierengeneeskunde, ze heeft wat moeite met bloed etc
Zijn er ook opleidingen op hoger dus zeg hbo/universitair niveau waar je toch veel praktisch bezig bent?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens:Als ze zo'n enorme slimmerik is, waarom is ze dan eigenlijk blijven zitten?
.
Is het Grafisch Lyceum misschien een optie?
impala schreef:
23-07-2019 10:28
Trouwens:Als ze zo'n enorme slimmerik is, waarom is ze dan eigenlijk blijven zitten?
Ze is afgelopen jaar ziek geweest. Dus maar zeer beperkt naar school geweest dn daarom is afgelopen jaar al vrij vlot besloten haar te laten doubleren.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 10:30
Ze is afgelopen jaar ziek geweest. Dus maar zeer beperkt naar school geweest dn daarom is afgelopen jaar al vrij vlot besloten haar te laten doubleren.
Ah ok. Wat naar.
.
Alle reacties Link kopieren
Ha, heb je al eens naar een University College gekeken? Zowel Utrecht als Middelburg heb een hele hoop aan creatieve vakken naast de academische theorie. En met extra studiebegeleiding, toen ik er op zat een hele grote schare aan creatieve nerds, en een hoop mensen die er zitten zonder een specifiek doel misschien in ieder geval bezoek en oriëntatie waard.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-07-2019 10:28
Trouwens:Als ze zo'n enorme slimmerik is, waarom is ze dan eigenlijk blijven zitten?
Je kunt nog zo slim zijn, als je niets (of te weinig) doet, ga je gewoon niet over.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-07-2019 10:38
Je kunt nog zo slim zijn, als je niets (of te weinig) doet, ga je gewoon niet over.
Als je echt slim bent, doe je net genoeg.
Maar dochter is dus ziek geweest.
.
Operatie assistent?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de academische pabo iets voor haar? Dat is de opleiding voor leerkracht basisonderwijs (heel praktisch!) maar dan op universitair niveau.
Alle reacties Link kopieren
Liebchen schreef:
23-07-2019 10:29
Is het Grafisch Lyceum misschien een optie?
Mijn dochter met VMBO T doet het Grafisch met 2 vingers in haar neus. Lijkt me voor een VWO-er echt niet uitdagend genoeg.
Alle reacties Link kopieren
*Niet alles gelezen*

Wij zaten met precies hetzelfde. Elke beroepskeuzetest gaf iets kunstzinnigs en de mentor onderstreepte dat ook nog eens; ze moeten het wel leuk vinden...

Dus nouja, wij naar diverse kunstopleidingen. Maar geen enkele opleiding sprak haar aan. We stonden overal binnen een half uur weer buiten.

Wat ze vergaten op school, is dat er nog heel veel beroepen zijn waar de gemiddelde tiener niet aan denkt. Ik bedoel; we kennen allemaal de bakker, de kapper en de advocaat. Maar er is nog zoveel meer.

Afijn. Wij hebben ons uiteindelijk gericht op de toekomst. Welke opleidingen deden de jongeren om je heen, wat kunnen ze daarmee, hoe beviel dat en vooral; is er werk in te vinden. Zo ging een nichtje voor creatieve therapie. Ze was laaiend enthousiast, totdat ze er tijdens het eerste jaar achter kwam dat ze dan voornamelijk met mensen aan de slag moest die flink met zichzelf in de knoop zitten. Dat hadden ze op de open dag vakkundig verzwegen.
Haar zus ging voor social work. Dat vindt ze nog steeds leuk. Alleen zo jammer dat ze vijf jaar na haar slagen nog steeds geen vaste baan heeft.


Laat je dochter dus zoveel mogelijk open dagen bezoeken. Ook die van het MBO. Mijn dochter doet nu een MBO opleiding die gevestigd is in een gebouw met in totaal 20 MBO opleidingen en dan nog een fiks aantal HBO opleidingen. Daar zie je dus veel meer verschillende dingen dan bij een kunstacademie. Niet om daar dan naartoe te gaan, wel om een indruk te krijgen van de enorme keuze die er is.
En over het algemeen genomen zijn MBO en HBO wel praktischer dan universitaire opleidingen.

Lon is uiteindelijk uitgekomen bij procestechniek. Dat had geen enkele beroepskeuzetest kunnen voorspellen, maar ze is één van de besten van haar klas. Zij doet MBO, ze heeft niet de discipline om veel zelf thuis te doen, dus HBO was echt niet geschikt voor haar. Maar dat kan later altijd nog, als ze dat wil.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 10:19
Ze heeft het c&m profiel. Het is een heel slim kind. Verbaal extreem sterk. Erg grote algemene kennis. Dit is allemaal getest. Maar ook vrij slecht qua concentratie. Erg prikkelgevoelig. Ze heeft wat leerproblemen.
Ze krijgt ook hulp om hiermee om te gaan.

Ze vind het geweldig om bijvoorbeeld voor de hele week een menu samen te stellen. Kasten na te gaan wat erin huis gehaald moet worden. Ze kookt dan ook alles. Dat is echt het summum van vakantie voor haar nu.
Ze tekent heel veel. Zoekt voorbeelden zit op sites. Heeft tig pennen potloden stiften etc.
Heeft altijd tekenspullen mee en zegt ook wel eens dat ze op straat personen ziet en dan denkt die moet ik tekenen
Is de hbo opleiding diëtiste dan niks voor haar? Ze moet dan wel met mensen praten natuurlijk maar ze hoeft ze niet aan te raken, wat je bij bijv. Verpleegkunde wel doet.

Ik heb trouwens ook VWO gedaan en daarna naar het HBO omdat ik WO opleidingen te theoretisch vond.
Er zijn wel praktischere WO-opleidingen maar je blijft wel een theoretische component houden natuurlijk. Ik zou goed kijken/doorvragen op de opdrachten, op te leveren producten en eventuele stages. Daar kun je het vaak aan zien. Ik heb zelf Onderwijswetenschappen gedaan en dat vond ik redelijk praktisch, maar ja... het is geen koksopleiding.

Kan ze niet iets op het HBO versneld doen?
Ik vind nog steeds dat mijn dochter iets met fotografie moet gaan doen. Zelfde type als jouw dochter, zelfde profiel gekozen. Ze heeft bijna haar bachelor in een cultuurstudie en gaat een master doen die daarbij aansluit maar net iets ‘praktischer’ is. Daarnaast heeft ze een fotoblog en schrijft ze voor een ‘vakblad’. Dochter kan zich alleen concentreren op dingen die ze leuk vindt, dus dan is de studiekeuze wel heel belangrijk. Zou best kunnen dat ze zich daarna gaat verdiepen in fotografie/vormgeving. Je kunt je gelukkig je hele leven ontwikkelen.
In tegenstelling tot alle zeer specifieke beroepsopleidingen die hier worden genoemd, zoals diëtiste, zou ik dat juist niet aanraden. Dan zit je al jong op een pad in een richting en als later blijkt dat je dat helemaal niet leuk vindt, dan zit je vast. Het is heel moeilijk om op die leeftijd in te schatten wat je later leuk vindt als carrière. Je hoeft niet je werk te maken van interesses en hobby’s. Koken als beroep is wel even wat anders dan professioneel koken, dus iemand moet goed bedenken of een leven in de horeca wel passend is.

Overigens kun je ook na veel WO studies heel goed praktisch aan de slag. Ik heb zelf enorme spijt dat ik na het vwo hbo ben gaan doen. Ja, het is wat praktischer, maar de basis is bij veel opleidingen echt minimaal, het niveau was voor mij echt te laag. Ik was achteraf liever wo gaan doen eventueel aangevuld met praktische cursussen.
Alle reacties Link kopieren
Even een paar opties die mij te binnen schieten:
- decorbouw/theatertechniek (of iets in die richting)
- diëtiek voor mensen met een of meerdere voedselallergieën
- protheses ontwerpen en bouwen
Alle reacties Link kopieren
Dropmaan schreef:
23-07-2019 10:35
Ha, heb je al eens naar een University College gekeken? Zowel Utrecht als Middelburg heb een hele hoop aan creatieve vakken naast de academische theorie. En met extra studiebegeleiding, toen ik er op zat een hele grote schare aan creatieve nerds, en een hoop mensen die er zitten zonder een specifiek doel misschien in ieder geval bezoek en oriëntatie waard.
Ook ik dacht aan een UC
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-07-2019 10:39
Als je echt slim bent, doe je net genoeg.
Maar dochter is dus ziek geweest.
Ach zo.
Ja, maar op die leeftijd denk je ook nog wel eens, ik weet het wel, en dan is het toch net niet genoeg. (Mijn ervaring. :$ :facepalm:)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pergamon schreef:
23-07-2019 10:22
Laat haar dat vooral doen! Veeeeeeeeel beter (en leuker om te doen!!) dan voorbeelden opzoeken online! (Wordt bij toelatingen academies niet goed ontvangen, die voorbeelden, omdat het de beheersing van een trucje laat zien, maar geen eigenheid).

Verder: Kok lijkt me voor haar ook leuk. Is ook onwijs veel vraag naar :) En een kok op een beetje niveau heeft echt een flinke bak kennis nodig.

Kok klinkt leuk, is inderdaad veel vraag naar, maar het lijkt me voor haar niet geschikt. In keukens is altijd stress, heel veel stress. Zoals TO haar omschrijft zou ik haar dit nooit aan gaan doen.

Denk meer richting het creatieve, illustrator, schrijver.
Heeft ze trouwens al een tekentablet? Kan ze erg veel plezier van hebben. :-)
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
23-07-2019 11:45
Kok klinkt leuk, is inderdaad veel vraag naar, maar het lijkt me voor haar niet geschikt. In keukens is altijd stress, heel veel stress. Zoals TO haar omschrijft zou ik haar dit nooit aan gaan doen.

Denk meer richting het creatieve, illustrator, schrijver.
Heeft ze trouwens al een tekentablet? Kan ze erg veel plezier van hebben. :-)

ZZPerschap en zeer onzekere inkomsten lijken me net zo min geschikt, want ook erg stressvol. Plus je moet er flink ondernemend voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het al benauwd als ik het lees, dit helikoptergedrag. Laat haar eens los zeg, ze vogelt het zelf wel uit en dat hoeft totaal niet te zijn wat jij passend vindt.

En als ze het tegen die tijd nog niet weet, neemt ze een tussenjaar. Her en der werken, de wereld ontdekken, de praktijk in. Vaak komt het daarna vanzelf.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
23-07-2019 12:16
Ik krijg het al benauwd als ik het lees, dit helikoptergedrag. Laat haar eens los zeg, ze vogelt het zelf wel uit en dat hoeft totaal niet te zijn wat jij passend vindt.

En als ze het tegen die tijd nog niet weet, neemt ze een tussenjaar. Her en der werken, de wereld ontdekken, de praktijk in. Vaak komt het daarna vanzelf.
Helemaal mee eens. Kind zit in de vierde! Laat haar zelf lekker rondkijken. Ik krijg het hier ook serieus plaatsvervangend benauwd van.
Ook van dat woord slimmerik in de OP. Uit ervaring kan ik je zeggen dat slim zijn een heel breed begrip is. Of juist beperkt, maar net wat je daaronder verstaat.
En dat mensen die als kind als slimmerik worden betiteld, dat vaak slechts op een beperkt terrein zijn. En dat je daar in het echt leven ook maar op beperkte schaal wat aan hebt. Zoveel slimmerikken die uiteindelijk links en rechts worden ingehaald door mavo-klantjes en drop-outs, die andere vaardigheden hebben waar je uiteindelijk misschien nog wel verder mee komt in het leven, ook als het gaat om werk en carrière. En als het gaat om gelukkig zijn of worden.
.
Ik vind het ook wat overdreven, al die zorgen en stress. Ze is pas op de helft van het vwo. Mijn dochter gaat ook naar 4 vwo, heeft nog totaal geen idee, maar maakt zich totaal nog geen zorgen. En waarom maakt ze zich zorgen over de open dagen? Toch juist handig om uit te vinden wat je wel of juist niet wilt?
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook meteen denken aan diëtetiek of hotelschool. Ik lees hierboven ergens dat je vast zou zitten met bijvoorbeeld diëtetiek, als dat toch niet is wat je wilt, maar dat hoeft helemaal niet. In de tijd dat ik mijn opleiding afrondde, waren er geen banen in de diëtetiek en heel veel van mijn jaargenoten zijn heel wat anders gaan doen, die zitten niet vast hoor, met toch best een all-round opleiding met - in elk geval de oude stijl, tegenwoordig schijnt het minder praktisch te zijn - heel veel kookpraktijk. Ik heb zelf de voeding (jaren kleine eigen praktijk) altijd gecombineerd met andere banen en de laatste tien jaar werk ik als freelancer in deels een heel andere richting (maar ik ben wel een duizendpoot), ik ga nu weer terug in het voedingsvak maar op een heel andere manier. Ook als kok kun je alle kanten op, het hoeft niet alleen de horeca te zijn.
De tip die ik ook las hier, om eens heel goed te oriënteren op beroepen waar andere mensen uiteindelijk in zijn beland en wat die uiteindelijk inhouden qua dagelijkse bezigheden, is ook een heel goede. Ik kon me ook nooit goed voorstellen wat mensen nu eigenlijk concreet op een dag zoal doen, in veel beroepen. Iemand werkt bijvoorbeeld 'bij een bank', maar ja, wat zegt dat?

Verder had je vroeger en misschien nu ook nog wel, soms verkorte mbo-opleidingen voor havo- en vwo-leerlingen. Toen ik aanvankelijk dacht dat ik snel wilde gaan werken na de middelbare, heb ik drie jaar mbo in één gedaan en toch mooi een diploma op zak. Met twee vingers in de neus. En klasgenoten die ook allemaal van havo of vwo kwamen, dus wat dat betreft redelijk gelijk niveau. Later voeding en diëtetiek dus, ook met twee vingers in de neus. Als je slim bent en je doet ook nog iets wat je leuk vindt, komt het daar volgens mij nogal snel op neer (dat het niet heel moeilijk is, bedoel ik dan). Maar die verkorte opleidingen zou je dus ook eens navraag kunnen doen (geen idee voor welke richtingen die er eventueel zijn, ik geloof wel dat er ook vrijstellingen zijn voor de reguliere mbo-opleidingen als je een bepaald schoolniveau hebt).

Tot slot, mijn oudste zoon is ook een slimmerik, maar heeft veel concentratieproblemen en gaat nu 4 havo overdoen. Hoewel hij puur op IQ met gemak vwo zou moeten aankunnen, moet ik nog zien dat hij uiteindelijk voor de havo gaat slagen. Dat stond me van de week ook weer zo tegen aan wat er in het nieuws was, een vader die naar de rechter stapt om een IQ-test af te dwingen voor zijn kind, alsof IQ alleen alles bepaalt. Het plan van mijn zoon is vooralsnog om na havo autotechniek te gaan doen op het mbo. Omdat hij een overgangsbewijs heeft van 3 havo, zou hij nu al naar het mbo niveau 4 kunnen. Daar hebben we over getwijfeld, maar hij gaat naar het speciaal onderwijs en nu al overstappen naar regulier (wat mbo altijd is), durven we niet aan. En hij wil zelf ook graag nog twee jaar op zijn huidige school blijven.

Succes en wijsheid! Als je dochter gemotiveerd is en graag iets wil leren, komt het vast goed. Mocht je in het zuidoosten van het land wonen, is ze van harte welkom om bij mij in de zaak-in-de-opstartfase te komen koken!
yella78 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:21
7.65% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon riep in groep 1 al dat hij archeoloog wilde worden. Hij gaat aankomend jaar naar gym-6 en heeft alle verplichte zaken rondom keuzes afgerond, heeft wat verder rondgekeken(landschapsarchitectuur leek hem ook wel wat, hij heeft wat rondgekeken in de kunstzinnige hoek), maar het is en blijft archeologie. De oudere zus van zijn vriendin heeft net het eerste jaar achter de rug en idd, zoals hij hoopte zit er van begin af aan een flink stuk praktijk in de studie.
Zoon heeft ASS en voor hem was het wel heel belangrijk dat hij "op tijd" wist wat hij wilde gaan doen zodat hij heel gericht kon zoeken naar een studie. Iets laten waaien, en het komt vanzelf wel, dat komt in zijn woordenboek niet voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven