Werk & Studie alle pijlers

Praten over sex op werk

12-07-2019 09:46 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had van de week een personeelsuitje. Op een gegeven moment beland ik met 5 collega's op een picknickbank.
Een vrouwelijke collega (20 jaar jonger dan ik ) zwengelde het gesprek aan met gesprekken over seks . Daarbij stelde ze aan ons ook intieme vragen. Ik voelde me er ongemakkelijk bij.

Thuis aan mijn man voorgelegd. Hij had dit ook wel op zijn werk meegemaakt en vond het geen probleem. Ben ik nu een 'oude muts' dat ik me hier aan ergerde ? Ik vind het niet erg als er even over sex wordt gepraat, maar dit ging maar door.
Alle reacties Link kopieren
Plein18 schreef:
12-07-2019 09:46
Ik had van de week een personeelsuitje. Op een gegeven moment beland ik met 5 collega's op een picknickbank.
Een vrouwelijke collega (20 jaar jonger dan ik ) zwengelde het gesprek aan met gesprekken over seks . Daarbij stelde ze aan ons ook intieme vragen. Ik voelde me er ongemakkelijk bij.

Thuis aan mijn man voorgelegd. Hij had dit ook wel op zijn werk meegemaakt en vond het geen probleem. Ben ik nu een 'oude muts' dat ik me hier aan ergerde ? Ik vind het niet erg als er even over sex wordt gepraat, maar dit ging maar door.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt, dat zou ik ook zo ervaren. Gewoon een grapje oid, zeker op een feestje, vind ik prima, daar kan ik wel om lachen, maar gericht vragen stellen aan mensen vind ik totaal ongepast. Dan druk je mensen in een positie waarvan je vooraf niet weet of iemand zich daar prettig bij voelt. Grote kans dat iemand zich daar ongemakkelijk bij voelt, en daarom doe je zoiets gewoon niet. Als je op dat moment moet aangeven dat jij je er niet prettig bij voelt, is het kwaad al geschied.

Ik zou haar met terugwerkende kracht er alsnog op persoonlijk op aanspreken.
Aan het typen...
gsleutel schreef:
12-07-2019 11:08
Maar dan gaat het dus niet om expliciete 'luister wat ik nou weer geneukt heb' gesprekken, maar meer over eigen opvoeding, ervaringen en daardoor je eigen beeld op seksualiteit.
In dat geval vind ik het functioneel. In alle andere gevallen zou ik het ongepast vinden. Ik werk in een omgeving met veel mannen, misschien scheelt dat.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
12-07-2019 11:14
In dat geval vind ik het functioneel. In alle andere gevallen zou ik het ongepast vinden. Ik werk in een omgeving met veel mannen, misschien scheelt dat.
Bij ons geen mannen (helaas). Ik denk dat dat zeker scheelt qua 'niveau' van de gesprekken... Al kunnen sommige van mijn vrouwelijke collega's er af en toe ook wat van. Maar dat is dan in een dolle bui (na een heftige dienst bijvoorbeeld, als iedereen even moet ontladen).
Ik ben niet preuts maar heb het hier niet over met collega’s, gaat ze niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik praat met niemand over seks. Onwillekeurig ga je je er toch iets bij voorstellen en verreweg de meeste collega's, vrienden, familie wil je toch niet naakt voor je zien, en al helemáál niet wat ze doen met anderen die ik misschien ken. Genant.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de 20 maar bespreek dar ook niet op mijn werk. Eigenlijk sowieso amper met anderen dan mijn man.
Libra86 schreef:
12-07-2019 11:39
Ik ben niet preuts maar heb het hier niet over met collega’s, gaat ze niks aan.

Naar mijn idee heeft het niets met preutsheid te maken, maar met gevoel voor verhoudingen en professionaliteit.

Maar ja, ik heb ooit op het forum geleerd dat sommige mensen elkaar op de werkvloer aanspreken met bokkelul en oude ruklaaf. Dus eigenlijk moet ik nergens meer van opkijken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Plein18 schreef:
12-07-2019 10:47
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort.
Ik vind het echt niet erg om een tijdje over seks te praten, maar dit bleef maar door gaan .
Dat geldt voor gesprekken over seks, maar ook over stacaravans of rashonden: als je het gespreksonderwerp stom vindt, kun je toch opstaan en ergens anders gaan zitten? Niet op een botte manier hoor, maar gewoon zeggen: ik zie daar Anton van de boekhouding, die wil ik ook nog even spreken en dan hup, verplaatsen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik praat sowieso niet graag over seks met andere mensen. Met collega's al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
12-07-2019 12:07
Maar ja, ik heb ooit op het forum geleerd dat sommige mensen elkaar op de werkvloer aanspreken met bokkelul en oude ruklaaf. Dus eigenlijk moet ik nergens meer van opkijken ;-D
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
ligt erg aan het type gesprek en het soort vragen.
Gore opmerkingen, sexuele geintjes, jazeker. Soms met een vertrouwde collega een gesprek met wat meer diepgang, ja hor. Toespelingen, dat het gelukkig bijna weekend is, want, van dattum. Kan ook nog

Maar een collega die me vraagt of ik graag anaal genomen, wordt. krijgt geen antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Worden trouwens wel geregeld geintjes gemaakt over 'seks op het werk', wie het met wie doet en waar enzo
Alle reacties Link kopieren
Als het inhoudelijk over seksualiteit in het algemeen gaat, bv. Als er een tv programma is geweest en dat wordt even aangehaald; geen probleem. Daar heb ik dan meestal wel een mening over. Als men persoonlijk wordt hoef ik dat niet te horen. Dan geef ik aan dat ik mensen zelf moeten weten wat ze doen maar ik me nu weer op het werk ga concentreren. Persoonlijke vragen beantwoord ik niet.
Er zijn een aantal onderwerpen waar ik op mijn werk sowieso niet te diep op in ga; seksualiteit, religie, politiek, mijn inkomsten, andere collega's, etc.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik doe demonstratief mijn oordopjes in als collega's over seks beginnen te leuteren.
Voor mij een teken dat men zich wel erg comfortabel begint te voelen en de volgende stap is dan steevast met elkaar flikflooien op kantoor..
Dankje de koekoek.
Bij ons wordt er sowieso een hoop geouwehoert wat ik als storend ervaar. Gaat ten koste van de productiviteit,
Vraag mij ook vaak af waar mijn collega's de tijd vandaan halen om oeverloos te ouwehoeren.
Binnenkort eens met de manager erover hebben hoe het zit met de verdeling van het werk. Volgens mij hebben ze geen reet te doen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Steevast flikflooien?
In welke branche werk jij, Tintelfris?
Klinkt allemaal hartstikke gezellig, ook je gesprekje met de manager binnenkort.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
12-07-2019 09:57
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een totaal andere band heb met mijn collega’s dan mensen met een kantoorbaan meestal hebben. Wij werken lange diensten samen en wonen min of meer parttime samen op onze werklocatie (residentiële Jeugdzorg). Dan leer je elkaar op een veel persoonlijkere manier kennen. Met mijn leidinggevende of gedragswetenschapper zou ik veel minder snel of zelfs nooit over seks praten. Want ik zie hen alleen bij de vergaderingen/teamdagen/etc.
Nergens wordt er zoveel over persoonlijke issues geleuterd als in dit werkveld ja.
Het schaamrood stond me af en toe op de wangen.
Plein18 schreef:
12-07-2019 09:46
Ben ik nu een 'oude muts' dat ik me hier aan ergerde ?
Ik vind je wel een muts. Niet omdat je je ergerde aan dit gesprek, maar wel omdat je je vragen laat stellen waar je je ongemakkelijk bij voelt, in een gesprek blijft waaraan je je ergert zonder daar iets van te zeggen en een smoes nodig hebt om uit dat gesprek te stappen.
En dan ook nog een topic nodig hebben om je daar beter over te voelen.

Of het gesprek gepast was of niet, kan ik niet inschatten, want ik was er niet bij en dat hangt van meerdere factoren af . Tijdens een uitstapje kan ik me voorstellen dat het niet altijd ongepast hoeft te zijn.
No f*cking way.

Echt niet dat ik zo'n onderwerp effe bij / tussen mijn boterhammen ga bespreken.



1 keer een halve middag bevallings-verhalen mogen aanhoren.
Dat volstond voor mij om een week aan mijn bureau te eten.
Bij ons wordt ook vaak, hetzij vanuit een grapje, over seks gepraat. Ik zeg dan gewoon dat ik geen zin heb om dat aan te horen en dat ze verder kunnen kleppen als ik weg ben.

Ik werk in de zorg met een vrij heftige doelgroep, maar juist daardoor zorg ik dat ik meer afstand bewaar tot collega's. Ik hoef hun ins en outs niet te weten. Ik moet ze kunnen aanspreken (en dat is váák nodig) en als er dan sprake is van een hechtere band is dat veel lastiger. Genoeg gezeik gezien van collegas die vrienden zijn en niks meer tegen elkaar durven te zeggen. Of dat prive gedoe doorklinkt in het werk. Hou het professioneel.
Marnamai schreef:
12-07-2019 17:36
No f*cking way.

Echt niet dat ik zo'n onderwerp effe bij / tussen mijn boterhammen ga bespreken.



1 keer een halve middag bevallings-verhalen mogen aanhoren.
Dat volstond voor mij om een week aan mijn bureau te eten.
Zwangerschaps, bevallings en borstvoedingsverhalen vind ik nog veel irritanter dan seksverhalen.
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
12-07-2019 16:19
Ik vind je wel een muts. Niet omdat je je ergerde aan dit gesprek, maar wel omdat je je vragen laat stellen waar je je ongemakkelijk bij voelt, in een gesprek blijft waaraan je je ergert zonder daar iets van te zeggen en een smoes nodig hebt om uit dat gesprek te stappen.
En dan ook nog een topic nodig hebben om je daar beter over te voelen.


Of het gesprek gepast was of niet, kan ik niet inschatten, want ik was er niet bij en dat hangt van meerdere factoren af . Tijdens een uitstapje kan ik me voorstellen dat het niet altijd ongepast hoeft te zijn.
Dit ben ik helemaal niet met je eens. Soms kan een gesprek met bepaalde vragen je 'overvallen' en voel je je zomaar ineens ongemakkelijk. Dat maakt je niet per definitie een 'oude muts' om het zomaar te zeggen. Als TO had gezegd: "ik voel me er ongemakkelijk bij" en vervolgens uit het gesprek was gestapt, dan júist voel je je ongemakkelijk.
Ik kan me geen enkel uitstapje voorstellen waarbij het gepast is wanneer mij in groepsverband seksuele vragen worden gesteld. No way dat dat op welke manier dan ook gepast is onder collega's.
Het irriteert me des te meer dat je zegt: "ik kan me voorstellen dat het niet altijd ongepast hoeft te zijn".

Welk werk ik ook doe, welke collega's ik ook heb; dit is volstrekt privé en als iemand denkt dat het gepast is om daar in groepsverband bepaalde vragen over te stellen, dan zegt dat meer over die persoon dan over TO.

En over het openen van een topic hierover: júist dit zijn nou vragen die zich voor een topic prima lenen. Ik vind dat een hele mooie vraag op een terechte plaats. Gewoon eens even anoniem polsen of je gevoel de juiste is. En de strekking van de antwoorden lijkt me ook nogal duidelijk: het overgrote deel van de reageerders vindt het idd ongepast en niet de juiste plaats om die vragen te stellen.

Een enkeling die vindt dat het allemaal maar moet kunnen en dat het 'van bepaalde factoren afhangt'. Die mensen moeten zich maar eens afvragen hoe vervelend het voor sommige mensen is of kan zijn om ze - ongewild - in zo'n positie te drukken. Al zit er maar één aan tafel die zich ongemakkelijk voelt, dan is dat er één teveel en ben je ongepast bezig.

Als je werkelijk niet in kunt schatten dat sommige mensen zich niet prettig voelen in een gesprek met dergelijke privé vragen, dan zegt dat meer over degene die de vragen stelt dan over TO.
Aan het typen...
Aanhettypen schreef:
12-07-2019 18:00
Dit ben ik helemaal niet met je eens.
Dat hoeft ook niet, ieder z'n mening...

Soms kan een gesprek met bepaalde vragen je 'overvallen' en voel je je zomaar ineens ongemakkelijk. Dat maakt je niet per definitie een 'oude muts' om het zomaar te zeggen. Als TO had gezegd: "ik voel me er ongemakkelijk bij" en vervolgens uit het gesprek was gestapt, dan júist voel je je ongemakkelijk.
Als ik in een gesprek terecht kom waar ik me niet prettig bij voel, dan stap ik uit dat gesprek, daar heb ik echt geen smoes voor nodig. Je kan toch gewoon aangeven dat je dat liever privé houdt. Als anderen er wel over willen doorpraten, dan gaan ze maar lekker hun gang.

Ik kan me geen enkel uitstapje voorstellen waarbij het gepast is wanneer mij in groepsverband seksuele vragen worden gesteld. No way dat dat op welke manier dan ook gepast is onder collega's.
Het irriteert me des te meer dat je zegt: "ik kan me voorstellen dat het niet altijd ongepast hoeft te zijn".
De sfeer kan zodanig zijn dat dit ter sprake komt. Als er dan meerdere mensen zijn die dit een leuk gespreksonderwerp lijken te vinden en geen moeite hebben met de vragen, dan kunnen ze dat toch bespreken? Wil niet zeggen dat iedereen dan aan dat gesprek mee moet doen. Tijdens een gewone werkdag lijkt me niet dat er een sfeer kan ontstaan waarbinnen mensen dit gesprek zouden moeten willen voeren. Maar op zo'n dagje uit.. Er zijn dan meestal wel meer groepjes die gesprekken voeren. Je mag zelf uitkiezen met wie je meepraat. Je bent niets verplicht

Welk werk ik ook doe, welke collega's ik ook heb; dit is volstrekt privé en als iemand denkt dat het gepast is om daar in groepsverband bepaalde vragen over te stellen, dan zegt dat meer over die persoon dan over TO.
Nee hoor, antwoord geven op vragen waar je geen antwoord op wil geven, zegt zeker wel iets over een persoon

En over het openen van een topic hierover: júist dit zijn nou vragen die zich voor een topic prima lenen. Ik vind dat een hele mooie vraag op een terechte plaats. Gewoon eens even anoniem polsen of je gevoel de juiste is. En de strekking van de antwoorden lijkt me ook nogal duidelijk: het overgrote deel van de reageerders vindt het idd ongepast en niet de juiste plaats om die vragen te stellen.

Een enkeling die vindt dat het allemaal maar moet kunnen en dat het 'van bepaalde factoren afhangt'. Die mensen moeten zich maar eens afvragen hoe vervelend het voor sommige mensen is of kan zijn om ze - ongewild - in zo'n positie te drukken. Al zit er maar één aan tafel die zich ongemakkelijk voelt, dan is dat er één teveel en ben je ongepast bezig.
Als je werkelijk niet in kunt schatten dat sommige mensen zich niet prettig voelen in een gesprek met dergelijke privé vragen, dan zegt dat meer over degene die de vragen stelt dan over TO.
Oh, wat jij vindt is juist en wat die anderen vinden niet... En iedereen die iets anders vindt die deugt niet, want er zijn meer mensen die hetzelfde vinden als jij.
Tsja.. da's ook een redenatie natuurlijk, maar zeg dat dan meteen, scheelt me een hoop moeite om er nog serieus op te regeren ook..
Alle reacties Link kopieren
"Oh, wat jij vindt is juist en wat die anderen vinden niet... En iedereen die iets anders vindt die deugt niet, want er zijn meer mensen die hetzelfde vinden als jij.
Tsja.. da's ook een redenatie natuurlijk, maar zeg dat dan meteen, scheelt me een hoop moeite om er nog serieus op te regeren ook.."


Nee, dat wil ik er zeker niet mee zeggen; ieder z'n mening. Dat betekent niet per definitie dat een ander dan 'niet deugt', integendeel. Maar juist jij bent degene die zegt: "En dan ook nog een topic nodig hebben om je daar beter over te voelen."

Hoezo wil TO zich beter voelen? Dat is volgens mij ook niet helemaal de reden van het topic. Het komt - denk ik - meer voort uit een vraag: 'ligt het aan mij of voelen andere mensen dat ook zo?'
Als iedereen zou zeggen dat het volstrekt normaal is om over te praten, had ze wellicht anders tegen haar eigen gevoel aangekeken, dan nu.

Maar nogmaals: je mag je mening hebben hoor, ik vind dat geen enkel probleem, alleen ik begrijp TO en haar reactie hierop wel.
Aan het typen...
milena1 schreef:
12-07-2019 10:44
Ik zit daar ook niet op te wachten. Ik geloof niet dat ik erg preuts ben ofzo, maar het seksleven van mijn collega's boeit me niet en het mijne gaat hen niets aan.
Met gewoon helemaal niemand!
Ik vind dat gewoon prive.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen probleem als er over seks gesproken wordt. Wij stellen verder geen vragen aan elkaar, als het erover gaat is het een gesprek, geen interview. Zo zegt niemand iets wat hij of zij eigenlijk niet wíl zeggen. Ik heb het bijvoorbeeld nooit over mijn eigen seksleven, sommige andere wel.

Ik denk dat het ook afhangt van de ‘band’ die je met je collega’s hebt. Ik zou zulke gesprekken niet met elke willekeurige collega voeren, helemaal niet zelfs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven