Werk & Studie alle pijlers

Promotie zonder overleg

03-09-2018 12:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva's

Vorige week tijdens een niet gepland gesprek deelde mijn chef samen met de manager mij mede dat ze is overgeplaatst naar een andere locatie en dat ik nu alle taken in haar functie ga uitvoeren. Aangezien zij eerst nog 3 weken vakantie heeft, zou die betreffende dag meteen de laatste zijn en werd ik dus per direct gepromoveerd. Totaal overdonderd kon ik er verder niet op doorgaan, omdat ik even niet wist hoe ik hier op moest reageren. Er is ooit wel over deze mogelijkheid gesproken, maar niet dat dit zo snel zou zijn. Ik werk er immers pas 5 maanden.

Ik heb wel al redelijk wat verantwoordelijke taken geleerd, maar ik heb totaal geen idee van wat ze nog meer doet en wanneer en hoe. Kortom; ik sta er nogal alleen voor.

Die werkdag drong het steeds meer tot mij door en toen ze eenmaal afscheid had genomen en weg was, voelde ik volledige weerstand en dat totaal niet is wat ik wil. Ik heb dit thuis besproken en zij adviseerden en bevestigden wat ik aannam te gaan doen: het gesprek de dag erna aangaan met de manager. Ik heb mij vooraf ingelezen op Google, maar dit was de nogal juridische kant van het verhaal. En ik wilde niet laten overkomen dat dit leek op werkweigering. Ik heb aangegeven dat ik nog niet klaar ben hiervoor en dat ik ook niet helemaal ervan overtuigd ben dat ik hier heel gelukkig van zou worden.
Manager gaf aan dat dit vast een fase van mij is en dat hij mij ging opleiden. Als hij geen potentie in mij zou hebben gezien, had hij mij niet gekozen. Echter totdat blijkt dat ik écht geschikt ben, krijg ik nog niet de waardering in loon die bij de nieuwe functie hoort.
Tevens is het zo, dat ik ook buiten mijn werktijden om, dus ook als ik vrij ben, zaken aan het opvangen ben. Manager gaf aan dat ik dit niet moet doen, want werk = werk en privé = privé. Echter deed zich al na 2 dagen een situatie voor waarbij ik gebeld werd betreft een ziekmelding van een medewerker van mijn afdeling en hoe dit op te lossen. Manager is zelf niet bereikbaar op zijn vrije dag dus het kwam hoe dan ook bij mij terecht. Ik heb het opgelost en het kwam er op neer dat ik op mijn vrije dag voor een uurtje ben moeten gaan werken, omdat er geen capaciteit en dus mogelijkheid was. Ik vind dit allemaal eigenlijk niet kunnen.

Mijn contract loopt tot begin oktober. Indien manager aan blijft geven dat hij wil dat ik dit doe, voel ik mij genoodzaakt iets anders te zoeken en op te zeggen.

Advies gevraagd! Wat kan ik en wat zouden jullie doen?
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
03-09-2018 12:37

Tevens is het zo, dat ik ook buiten mijn werktijden om, dus ook als ik vrij ben, zaken aan het opvangen ben. Manager gaf aan dat ik dit niet moet doen, want werk = werk en privé = privé. Echter deed zich al na 2 dagen een situatie voor waarbij ik gebeld werd betreft een ziekmelding van een medewerker van mijn afdeling en hoe dit op te lossen. Manager is zelf niet bereikbaar op zijn vrije dag dus het kwam hoe dan ook bij mij terecht. Ik heb het opgelost en het kwam er op neer dat ik op mijn vrije dag voor een uurtje ben moeten gaan werken, omdat er geen capaciteit en dus mogelijkheid was. Ik vind dit allemaal eigenlijk niet kunnen.
Nou, dit soort dingen zijn dus je eigen 'probleem'. Je had de telefoon niet op moeten nemen en niet moeten gaan. Dit was de opdracht van je manager. En als het zonder jou echt zo uit de klauwen was gelopen je manager hier fijntjes op moeten wijzen. Zolang jij alles op blijft lossen is er toch geen probleem?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
03-09-2018 13:17
In dat geval moet je het denk ik niet als een promotie zien, maar als een herverdeling van het werk omdat anderen ook meer verantwoordelijkheden krijgen.
Het gaat echt om een promotie. Maar ik kan er niet 24/7 zijn dus ik krijg ondersteuning van de mensen onder mij wanneer ik er niet ben.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
03-09-2018 13:35
Nou, dit soort dingen zijn dus je eigen 'probleem'. Je had de telefoon niet op moeten nemen en niet moeten gaan. Dit was de opdracht van je manager. En als het zonder jou echt zo uit de klauwen was gelopen je manager hier fijntjes op moeten wijzen. Zolang jij alles op blijft lossen is er toch geen probleem?
Ik heb ook een tijd niet gereageerd. Toen in de groepsapp (welke ik wil gaan afschaffen om deze situaties te voorkomen) verder ging dat er echt iemand moest komen en manager niet reageert, zal er toch een knoop doorgehakt moeten worden. Winkel moet toch gesloten worden. Kan helaas niet de hele nacht open blijven.
Ik heb me dat moment voorgenomen me erover heen te zetten, gewoon te gaan en dan wederom naar baas te gaan en aan te geven dat dit niet is afgesproken en dit niet meer gaat gebeuren.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
03-09-2018 13:33
Dat zie je goed dat het om een winkel gaat.
Van assistent van de afdelingschef naar afdelingschef. Dus de leidinggevende van de afdeling.
He, vervelend geregeld dit! Ik zou een gesprek aanvragen en heel duidelijk opstellen wat je wilt, namelijk:
- het loon van een afdelingschef, aangezien je afdelingschef a.i. bent nu
- duidelijke afspraken over wat je wel en niet 'oplost' bij uitval van anderen. Daarbij zelf aangeven wat je grens is; bv 'ik kom max 1 keer per maand tegen betaling iemands ziekte/afwezigheid coveren'.
- afspraken over hoe je begeleid wordt vanaf nu, bij je onverwachten promotie tot afdelingschef.

Als 1 van die punten niet naar tevredenheid wordt ingepland zou ik de goede man of vrouw meedelen dat je iets anders gaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
03-09-2018 12:50
Ik vind dit altijd zo raar! Alsof je dat ook zou doen bij een externe sollicitant: eerst laten werken voor een loon wat hoort bij een lagere functie.

Dat doen ze wel vaker! 'Aanloopschaal'!
Not my circus, not my monkeys
TO je hebt een PB
Alle reacties Link kopieren
Je collega zal vast om een goede reden zijn overgeplaatst. Dat er nu taken vrij komen zal door het gehele team moeten worden opgepakt en niet door 1 persoon.
silent-witness schreef:
03-09-2018 13:59
Dat doen ze wel vaker! 'Aanloopschaal'!
Maar dat impliceert dat je in ieder geval meer krijgt dan de functie er onder. Dat is nu niet het geval. Sterker nog, ze draagt veel meer verantwoordelijkheden dan haar collega's, maar verdient geen cent meer.
Contract tot oktober?
Maken dat je daar weg bent, dus.
En geen verlenging tekenen.

Want zo'n in-communicatief bedrijf dat dan ook nog te weinig betaalt daar heb je écht geen zin in.

Die overplaatsing van je overste zal immers bijvoorbeeld echt wel niet 1 dag van tevoren geweten zijn.
Maar toch draaien ze je die jou zomaar totaal zonder voorbereiding in de nek.
Ben je als assistent in principe niet ook gewoon de vervanger bij afwezigheid? Ik meen me te herinneren uit de tijd dat ik weleens in een winkel werkte dat dat zo was!
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
03-09-2018 14:35
Maar dat impliceert dat je in ieder geval meer krijgt dan de functie er onder. Dat is nu niet het geval. Sterker nog, ze draagt veel meer verantwoordelijkheden dan haar collega's, maar verdient geen cent meer.
Nee hoor, bij het bedrijf waar ik werkte zat je in de aanloopschaal van de opvolgende functie gewoon in dezelfde schaal als de functie eronder. En als je dan in de definitieve schaal geplaatst werd schoof je een vakje op naar rechts.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Er zijn momenteel toch heel veel vacatures in de detailhandel? Solliciteren en wegwezen.
Ondertussen je goed voorbereiden en het gesprek aangaan. In de toekomst zal je vaker in situaties terechtkomen waarbij je voor jezelf moet opkomen en grenzen moeten stellen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
03-09-2018 15:58
Ben je als assistent in principe niet ook gewoon de vervanger bij afwezigheid? Ik meen me te herinneren uit de tijd dat ik weleens in een winkel werkte dat dat zo was!
Jawel. Maar de verantwoordelijkheid die ik nu heb gaat nog veel verder. Ik kan nu op niemand terugvallen.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
nimue_iparis schreef:
03-09-2018 16:32
Er zijn momenteel toch heel veel vacatures in de detailhandel? Solliciteren en wegwezen.
Ondertussen je goed voorbereiden en het gesprek aangaan. In de toekomst zal je vaker in situaties terechtkomen waarbij je voor jezelf moet opkomen en grenzen moeten stellen.
Ik ben afgestudeert in toerisme. Detailhandel blijkt na deze baan toch niet mijn ding te zijn. Ik heb altijd veel 'ge-job-hopt' en zou nu wel wat meer vastigheid willen hebben.
everything happens for a reason
puntjeeee schreef:
03-09-2018 12:48
Ja dat heb ik gezegd. Punt is dat als ik het niet doe, er geen chef is. Manager maakt van zijn probleem, mijn probleem.
Dat er geen chef is, is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
03-09-2018 13:53
He, vervelend geregeld dit! Ik zou een gesprek aanvragen en heel duidelijk opstellen wat je wilt, namelijk:
- het loon van een afdelingschef, aangezien je afdelingschef a.i. bent nu
- duidelijke afspraken over wat je wel en niet 'oplost' bij uitval van anderen. Daarbij zelf aangeven wat je grens is; bv 'ik kom max 1 keer per maand tegen betaling iemands ziekte/afwezigheid coveren'.
- afspraken over hoe je begeleid wordt vanaf nu, bij je onverwachten promotie tot afdelingschef.

Als 1 van die punten niet naar tevredenheid wordt ingepland zou ik de goede man of vrouw meedelen dat je iets anders gaat zoeken.
Kan nu al vertellen dat de manager niet akkoord gaat met het direct ophogen van mijn loon. Ik denk dat ik sowieso zorg dat ik nu al nieuwe schoenen ga zoeken en de oude ga wegdoen om het maar zo uit te drukken.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
03-09-2018 17:55
Dat er geen chef is, is niet jouw probleem.
True that!
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Jobhoppen is zeker niet leuk, maar deze kl#tebaan als voorlopige baan in het vooruitzicht lijkt me ook niet leuk!

En is er nu wel een nieuwe assistent? Want anders mag jij gewoon haar baan bij die van jou nemen! Dan heb je 2 banen voor 1 te laag salaris
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
03-09-2018 13:09
Het spookt al enige tijd door mijn hoofd om iets anders te zoeken. Dit was ik al aan het doen en nam me voor om het contract op te zeggen voordat ik in deze situatie terecht zou komen. Helaas is alles iets sneller gelopen dan ik gedacht had. Ik zou daarom ook niet willen doorgroeien. Heb manager aangegeven dat ik het nu al aangeef om te voorkomen dat ze in mij gaan investeren voor niets, stel dat ik over een tijd aangeef het niet aan te kunnen. Zelfs nu ik dus heb laten doorschemeren dat de kans bestaat dat ik er misschien wel wegga, blijft hij volhouden dat ik het wel kan.
*tot hier gelezen dus misschien moet je mosterd pakken*

Wat ik zou doen: Ik zou de taken gewoon oppakken. Ik krijg betaald per uur en wat ik in dat uur moet doen boeit me relatief weinig. Extra uitdaging vind ik wel leuk en dus ook prima. Maar ik zou een apart mobiel nummer voor mijn werk aanschaffen en buiten werktijden NIET aanspreekbaar zijn. De manager komt dat ene uurtje ook niet werken, dus mag jij dat doen. Maar de manager wordt ervoor betaald en jij niet.

In de pauze; niet bereikbaar. Voor acht uur ´s ochtends; niet bereikbaar. Na vijf uur ´s avonds; niet bereikbaar. Telefoon op stil zetten, je bent er niet. Mail op automatisch beantwoorden want je bent er niet. Hier heel star en punctueel aan vasthouden.

Opleiden? Prima. Zie het positief, een hogere functie staat prima op je cv, juist omdat je aan het solliciteren bent.

Let wel op; volgens mij moet je vier weken of een maand voordat je contract afloopt te horen krijgen of je contract wel of niet verlengd wordt. Voor zover ik weet geldt voor jou hetzelfde. Daarna heb je een opzegtermijn. Kijk even goed na hoe lang dat is, want sommige bedrijven vinden een jaarcontract een jaarcontract waar ze je aan kunnen houden. Dus mocht je geen andere baan hebben, controleer dan wel even je ´ontsnappingsclausule`.

En verder; je hebt al aangegeven dat je denkt dat je niet geschikt bent. Zet dat ook op een mail. Gewoon keurig; bij deze wil ik jullie bedanken voor het gestelde vertrouwen. Hoewel ik er zelf niet helemaal achtersta ga ik mijn best doen om één en ander goed te laten verlopen. Ik zou het echter wel op prijs stellen als mijn beloning wordt aangepast aan mijn nieuwe taken.

Iets in die richting in elk geval. Daarmee laat je zien dat het aan jou niet zal liggen, dat je het zelf niet gelooft/wil én je hebt het zwart op wit. Want als het straks niet werkt ben jij degene met een probleem.
Aan de andere kant; het zou best kunnen zijn dat je manager gewoon gelijk heeft en dat jij dit best kunt. Op een vergelijkbare manier is mijn man ook aan zijn baan gekomen en hij blijkt het niet alleen te kunnen, hij is er zelfs heel erg goed in. Sinds hij dat doorheeft gaat ie fluitend naar zijn werk.

Ik zou er gewoon inspringen en zien waar het schip strandt. Maar wel alleen in de betaalde uren. Want leidinggeven is ook delegeren. Ook dat moet je leren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Manager is zelf niet bereikbaar op zijn vrije dag dus het kwam hoe dan ook bij mij terecht. Ik heb het opgelost en het kwam er op neer dat ik op mijn vrije dag voor een uurtje ben moeten gaan werken, omdat er geen capaciteit en dus mogelijkheid was.
Zelf dus ook niet bereikbaar zijn op je vrije dag.

Verder eerst 'n contractaanpassing met dito loon regelen voor je deze hogere functie gaat uitoefenen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
03-09-2018 13:53
- het loon van een afdelingschef, aangezien je afdelingschef a.i. bent nu
TO zegt dat het gebruikelijk is om het loon pas aan te passen bij gebleken geschiktheid. Een compromis zou dan kunnen zijn door af te spreken wanneer dat is. Dus bijvoorbeeld na 3 maanden of een promotiestijging krijgen of terug naar de oude functie.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd. Je krijgt de functie maar moet je eerst bewijzen.in de maanden dat je cheftaken hebt, moet je ook zo betaald worden. En anders gewoon niet. Bij bepaalde taken en verantwoordelijkheid hoort ook een bepaald salaris.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
03-09-2018 18:02
Jobhoppen is zeker niet leuk, maar deze kl#tebaan als voorlopige baan in het vooruitzicht lijkt me ook niet leuk!

En is er nu wel een nieuwe assistent? Want anders mag jij gewoon haar baan bij die van jou nemen! Dan heb je 2 banen voor 1 te laag salaris
Jawel die is er wel. Sterker nog die werkt er veeeeeel langer. Maar met minder uren. Zij wil mijn functie ook niet overnemen.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Kan ik het maken om naar de manager te gaan en gewoon letterlijk te zeggen: ''ik doe het niet.'' ?
Natuurlijk wel met de argumenten.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ivalu schreef:
03-09-2018 19:35
Vreemd. Je krijgt de functie maar moet je eerst bewijzen.in de maanden dat je cheftaken hebt, moet je ook zo betaald worden. En anders gewoon niet. Bij bepaalde taken en verantwoordelijkheid hoort ook een bepaald salaris.
Ik vind dit ook altijd zo vreemd. Krijg altijd de neiging om het om te draaien: ‘ik wil eerst een paar maanden uitproberen of deze functie niet eigenlijk nog een schaal hoger is. Dus betaal me maar twee schalen meer, als het toch wel blijkt te kloppen, draaien we over een half jaar die ene schaal weer terug.’
Geen bedrijf dat daarmee akkoord gaat, dus waarom is het andersom dan ineens wel logisch? Aanloopschalen voor als je nog niet de hele functie doet, of nog niet gediplomeerd bent etc, ok, daar kan ik inkomen. Maar gewoon omdat je je eerst maar moet bewijzen, doei!

TO: als je toch al weg wilde, hoef je je ook niet in bochten te wringen om de relatie heel goed te houden. Dan zou ik inderdaad ofwel aangeven dat je deze functie simpelweg niet wilt doen, ofwel dat je er naar betaald wilt worden. Dat is echt geen werkweigering hoor.
In geval van nood, schouders eronder en gaan. Wij hebben nu een ernstige en totaal onvoorziene afwezigheid (medische redenen) van een leidinggevende. Diens taken zijn nu verdeeld, zodat alles door kan draaien. Dat betekent dat mijn baan tijdelijk even aardig wat drukker wordt. Maar dat is een acuut probleem, wat niemands schuld is. Dan ga je niet lopen miepen over salaris, dan doe je dat met zijn allen. Maar in jouw geval is dat niet zo. Dat leidingggevende gepromoveerd wordt is een keuze van de manager, die moet dan ook de consequenties dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven