Werk & Studie alle pijlers

Promotie zonder overleg

03-09-2018 12:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva's

Vorige week tijdens een niet gepland gesprek deelde mijn chef samen met de manager mij mede dat ze is overgeplaatst naar een andere locatie en dat ik nu alle taken in haar functie ga uitvoeren. Aangezien zij eerst nog 3 weken vakantie heeft, zou die betreffende dag meteen de laatste zijn en werd ik dus per direct gepromoveerd. Totaal overdonderd kon ik er verder niet op doorgaan, omdat ik even niet wist hoe ik hier op moest reageren. Er is ooit wel over deze mogelijkheid gesproken, maar niet dat dit zo snel zou zijn. Ik werk er immers pas 5 maanden.

Ik heb wel al redelijk wat verantwoordelijke taken geleerd, maar ik heb totaal geen idee van wat ze nog meer doet en wanneer en hoe. Kortom; ik sta er nogal alleen voor.

Die werkdag drong het steeds meer tot mij door en toen ze eenmaal afscheid had genomen en weg was, voelde ik volledige weerstand en dat totaal niet is wat ik wil. Ik heb dit thuis besproken en zij adviseerden en bevestigden wat ik aannam te gaan doen: het gesprek de dag erna aangaan met de manager. Ik heb mij vooraf ingelezen op Google, maar dit was de nogal juridische kant van het verhaal. En ik wilde niet laten overkomen dat dit leek op werkweigering. Ik heb aangegeven dat ik nog niet klaar ben hiervoor en dat ik ook niet helemaal ervan overtuigd ben dat ik hier heel gelukkig van zou worden.
Manager gaf aan dat dit vast een fase van mij is en dat hij mij ging opleiden. Als hij geen potentie in mij zou hebben gezien, had hij mij niet gekozen. Echter totdat blijkt dat ik écht geschikt ben, krijg ik nog niet de waardering in loon die bij de nieuwe functie hoort.
Tevens is het zo, dat ik ook buiten mijn werktijden om, dus ook als ik vrij ben, zaken aan het opvangen ben. Manager gaf aan dat ik dit niet moet doen, want werk = werk en privé = privé. Echter deed zich al na 2 dagen een situatie voor waarbij ik gebeld werd betreft een ziekmelding van een medewerker van mijn afdeling en hoe dit op te lossen. Manager is zelf niet bereikbaar op zijn vrije dag dus het kwam hoe dan ook bij mij terecht. Ik heb het opgelost en het kwam er op neer dat ik op mijn vrije dag voor een uurtje ben moeten gaan werken, omdat er geen capaciteit en dus mogelijkheid was. Ik vind dit allemaal eigenlijk niet kunnen.

Mijn contract loopt tot begin oktober. Indien manager aan blijft geven dat hij wil dat ik dit doe, voel ik mij genoodzaakt iets anders te zoeken en op te zeggen.

Advies gevraagd! Wat kan ik en wat zouden jullie doen?
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Je zou een loopbaanpad moeten hebben dat vastgelegd is en waar een krabbel van werkgever en van jou onder staat.
Overigens vind ik het van jou fout dat jij je grenzen niet goed aangeeft. Je lost het probleem van het bedrijf op door een uurtje te komen werken. Flexibel zijn is prima, maar ook daar zijn grenzen aan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vandaag aan manager medegedeeld. Manager was not amused en vond dat ik ze voor het blok had gezet nu door het niet eerder te melden.

Dus. :bonk:
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
04-09-2018 19:09
Ik heb het vandaag aan manager medegedeeld. Manager was not amused en vond dat ik ze voor het blok had gezet nu door het niet eerder te melden.

Dus. :bonk:
Eh, want ze hadden jou niet voor het blok gezet? ‘Puntje, je krijgt een nieuwe functie. Vanaf, nou ja, nú dus’.

Niet jouw probleem hoor, daar zou ik maling aan hebben. Ik ben normaal echt heel erg voor flexibiliteit, inspringen in geval van nood etc. Maar dit is gewoon misbruik van je maken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-09-2018 19:20
Eh, want ze hadden jou niet voor het blok gezet? ‘Puntje, je krijgt een nieuwe functie. Vanaf, nou ja, nú dus’.

Niet jouw probleem hoor, daar zou ik maling aan hebben. Ik ben normaal echt heel erg voor flexibiliteit, inspringen in geval van nood etc. Maar dit is gewoon misbruik van je maken.
Dat balletje heb ik ook teruggerold, maar dat zag manager toch anders.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
04-09-2018 19:38
Dat balletje heb ik ook teruggerold, maar dat zag manager toch anders.
Jammer voor de manager dan. Wel goed dat je er iets van gezegd hebt hoor! Als je zoiets te lang laat door sudderen, wordt het steeds moeilijker. Heb je al een idee wat ze nu gaan doen (vanaf hun blok ;-))?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-09-2018 20:01
Jammer voor de manager dan. Wel goed dat je er iets van gezegd hebt hoor! Als je zoiets te lang laat door sudderen, wordt het steeds moeilijker. Heb je al een idee wat ze nu gaan doen (vanaf hun blok ;-))?
Ik ben vooral enorm opgelucht. Geen idee wat zij gaan doen. Ik ga in ieder geval veel vacatures doorspitten! :popcorn:
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Wat dapper van je, de koe bij de horens vatten is gewoon soms zo moeilijk.

Ik ben benieuwd hoe ze het nu verder gaat regelen.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
06-09-2018 21:22
Wat dapper van je, de koe bij de horens vatten is gewoon soms zo moeilijk.

Ik ben benieuwd hoe ze het nu verder gaat regelen.
Dankjewel Djoels. Achteraf ben ik best trots op mezelf dat ik het heb gezegd. Manager zei dat er 'iets in de pijplijn zit' inmiddels (over jeuktermen gesproken). Let's face it.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Grappig hé, zolang je het allemaal slikt is dit écht de enige oplossing. Op het moment dat je flink voor jezelf opkomt blijkt er ineens wél iets mogelijk en zit er iets in de 'pijpleiding'!

Goed dat je voor jezelf opgekomen bent!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog een stap verder gegaan inmiddels. Ik heb mijn contractverlenging geweigerd. Omdat ik door alle stress klachten kreeg, zoals niet kunnen slapen en hartkloppingen en ik was in privé situaties opgefokt. Uiteraard heb ik wel al ander werk op het oog.
everything happens for a reason
puntjeeee schreef:
29-09-2018 20:28
Ik ben nog een stap verder gegaan inmiddels. Ik heb mijn contractverlenging geweigerd. Omdat ik door alle stress klachten kreeg, zoals niet kunnen slapen en hartkloppingen en ik was in privé situaties opgefokt. Uiteraard heb ik wel al ander werk op het oog.
Tot wanneer loopt je contract?
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
29-09-2018 20:36
Tot wanneer loopt je contract?
Tot begin oktober schreef ze
mamavanvier schreef:
29-09-2018 20:42
Tot begin oktober schreef ze
Dank je.
Note to the self: OP goed lezen.
Alle reacties Link kopieren
mamavanvier schreef:
29-09-2018 20:42
Tot begin oktober schreef ze
Ja, dus ben gelukkig al bijna klaar. Die tijd kom ik nog wel door. Maar echt niet nog langer :purple:
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk gooit TO haar eigen ruiten in.
Dat ze ergens 5 maanden werkt en ineens fors meer taken erbij krijgt als zijnde promotie zonder bijbehorend salaris. Eigenlijk betekent dat dat de werkgever én zeer te spreken is over TO én dat er in TO potentie gezien wordt. Uitermate jammer dat TO dit niet wil inzien. Dat er een paar maanden niet het salaris betaald wordt dat bij de functie hoort, wie zegt dat werkgever niet met terugwerkende kracht dit repareert? In plaats van hakken in het zand te zetten had TO ook kunnen redeneren dat het nieuwe kansen biedt.

TO geeft aan dat ze onzeker is........... maar in een volgende baan komt dit ook om de hoek kijken........... Ook dan zal er een mate van flexibiliteit gevraagd worden want dat is vandaag de dag een belangrijke vereiste. Net zoals snel kunnen schakelen tussen werkzaamheden.
TO zal met zichzelf aan de slag moeten om haar onzekerheid de baas te worden.
Persoonlijk zou ik niet blij zijn met een medewerker die zijn hakken in het zand zet omdat hij / zij de werkzaamheden (en verantwoordelijkheden) niet wil. Er zijn domweg situaties waarin een werkgever op de werkvloer snel en ad hoc moet handelen. Om dan eerst met iedereen te moeten overleggen kan veel nadeliger uitvallen dan meteen met personeel te schuiven zodat het werk doorgang kan blijven vinden.

Wat TO wel kan doen is haar privé bewaken. Dus pauzes en buiten werktijd niet bereikbaar tenzij er sprake is van pieper-dienst waarbij je telefonisch bereikbaar moet zijn in gevallen van nood.

TO, succes met je sollicitaties en hopelijk vindt je snel een baan die naar jouw mening bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
29-09-2018 21:13
Eigenlijk gooit TO haar eigen ruiten in.
Dat ze ergens 5 maanden werkt en ineens fors meer taken erbij krijgt als zijnde promotie zonder bijbehorend salaris. Eigenlijk betekent dat dat de werkgever én zeer te spreken is over TO én dat er in TO potentie gezien wordt. Uitermate jammer dat TO dit niet wil inzien. Dat er een paar maanden niet het salaris betaald wordt dat bij de functie hoort, wie zegt dat werkgever niet met terugwerkende kracht dit repareert? In plaats van hakken in het zand te zetten had TO ook kunnen redeneren dat het nieuwe kansen biedt.

TO geeft aan dat ze onzeker is........... maar in een volgende baan komt dit ook om de hoek kijken........... Ook dan zal er een mate van flexibiliteit gevraagd worden want dat is vandaag de dag een belangrijke vereiste. Net zoals snel kunnen schakelen tussen werkzaamheden.
TO zal met zichzelf aan de slag moeten om haar onzekerheid de baas te worden.
Persoonlijk zou ik niet blij zijn met een medewerker die zijn hakken in het zand zet omdat hij / zij de werkzaamheden (en verantwoordelijkheden) niet wil. Er zijn domweg situaties waarin een werkgever op de werkvloer snel en ad hoc moet handelen. Om dan eerst met iedereen te moeten overleggen kan veel nadeliger uitvallen dan meteen met personeel te schuiven zodat het werk doorgang kan blijven vinden.

Wat TO wel kan doen is haar privé bewaken. Dus pauzes en buiten werktijd niet bereikbaar tenzij er sprake is van pieper-dienst waarbij je telefonisch bereikbaar moet zijn in gevallen van nood.

TO, succes met je sollicitaties en hopelijk vindt je snel een baan die naar jouw mening bij je past.
Bedankt voor deze reactie met toch zeker wel goede tips.
Wat onzekerheid betreft is zeker wel werk aan de winkel. Daar valt altijd wel wat aan te doen. Wellicht krijg ik daar wel een keer een kans voor.

Toch moet ik een aantal dingen ontkrachten.
Deze winkel staat erom bekend dat dit de manier is waarop ze met hun personeel omgaan. Het is niet de eerste keer dat er iemand, al dan niet overspannen, vertrekt. Er zijn meerdere mensen die al aan hebben gegeven dat het beter is om de taken ook te delen. Maar nee, daar is dan geen budget voor. Het moet allemaal door die ene persoon gedaan worden. Tevens is er een chronisch te kort aan personeel, waar geen actie in wordt ondernomen. Want ook daar is dan geen budget voor. Wel voor alle minderjarigen uiteraard. Maar die komen uiteindelijk niet meer opdagen. En dat wordt allemaal door manager getolereerd. Ook hierbij stond ik met handen gebonden toe te kijken. Ik liep constant tegen een onbeweegelijke muur van een, in mijn visie, verkeerde bedrijfscultuur op. Alles wat niet normaal was, is er als wel normaal ingegroeid. Wanneer daar iets over werd gezegd, werd je raar aangekeken. Nee, ik heb daar echt geen energie meer voor.

Dus ja, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof ik mijn hakken in het zand zet, maar er gaat een voorgeschiedenis aan vooraf in zelfs maar die korte 5 maanden.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
29-09-2018 21:31
Bedankt voor deze reactie met toch zeker wel goede tips.
Wat onzekerheid betreft is zeker wel werk aan de winkel. Daar valt altijd wel wat aan te doen. Wellicht krijg ik daar wel een keer een kans voor.

Toch moet ik een aantal dingen ontkrachten.
Deze winkel staat erom bekend dat dit de manier is waarop ze met hun personeel omgaan. Het is niet de eerste keer dat er iemand, al dan niet overspannen, vertrekt. Er zijn meerdere mensen die al aan hebben gegeven dat het beter is om de taken ook te delen. Maar nee, daar is dan geen budget voor. Het moet allemaal door die ene persoon gedaan worden. Tevens is er een chronisch te kort aan personeel, waar geen actie in wordt ondernomen. Want ook daar is dan geen budget voor. Wel voor alle minderjarigen uiteraard. Maar die komen uiteindelijk niet meer opdagen. En dat wordt allemaal door manager getolereerd. Ook hierbij stond ik met handen gebonden toe te kijken. Ik liep constant tegen een onbeweegelijke muur van een, in mijn visie, verkeerde bedrijfscultuur op. Alles wat niet normaal was, is er als wel normaal ingegroeid. Wanneer daar iets over werd gezegd, werd je raar aangekeken. Nee, ik heb daar echt geen energie meer voor.

Dus ja, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof ik mijn hakken in het zand zet, maar er gaat een voorgeschiedenis aan vooraf in zelfs maar die korte 5 maanden.
Met deze toelichting op je werksituatie kan ik goed indenken dat je overvraagd wordt en het geen prettige sfeer is om te werken, waardoor je omziet naar een andere baan. Sorry dat ik het niet goed begrepen had. Ik wens je veel succes met je sollicitaties en hopelijk vindt je een baan die past bij jouw wensen en jouw capaciteiten.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
29-09-2018 23:34
Met deze toelichting op je werksituatie kan ik goed indenken dat je overvraagd wordt en het geen prettige sfeer is om te werken, waardoor je omziet naar een andere baan. Sorry dat ik het niet goed begrepen had. Ik wens je veel succes met je sollicitaties en hopelijk vindt je een baan die past bij jouw wensen en jouw capaciteiten.
Neem ik je niet kwalijk!

En bedankt :high5:
everything happens for a reason
Head* schreef:
03-09-2018 12:42
Dit is geen promotie, dit is iemand opzadelen met veel meer taken en verantwoordelijkheden zonder dat er een loonsverhoging of officieel andere functietitel tegenover staat.
Klinkt als misbruik maken van.
+1 en dat zonder overleg.

Je werkt er pas 5 maanden. Ik zou snel op zoek gaan naar een andere baan.
puntjeeee schreef:
29-09-2018 20:28
Ik ben nog een stap verder gegaan inmiddels. Ik heb mijn contractverlenging geweigerd.
Heel goed. Succes met solliciteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven