Werk & Studie alle pijlers

Radeloos i.v.m. werk

04-01-2018 16:45 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment weet ik niet meer wat ik met mijn werk + bijbehorende studie aanmoet en om die reden heb ik dit topic geopend, zodat wat meningen van anderen dan mijn vriend krijg.

Inmiddels werk ik ruim 4 jaar bij dezelfde werkgever. De eerste twee jaar was er eigenlijk niets aan de hand, maar sindsdien gaat het eigenlijk steeds minder (en in mijn hoofd maak ik het ook nog eens steeds erger).
Vier jaar geleden heb ik mijn HBO-opleiding afgerond, en ben ik begonnen aan de vervolgopleiding welke je geacht wordt te volgen als je in deze tak werkzaam bent. Nu lukte dat totaal niet en ben ik overgestapt naar een andere universiteit.
In eerste instantie ging het hier prima, echter is er één vak welke ik nu voor de tweede keer niet gehaald heb. De eerste keer baalde ik (had er zelf een goed gevoel over, maar goed.. kan gebeuren), uitwerking opgevraagd en naast de voorbeelduitwerking gelegd, zodat ik wist waar ik de mist in ben gegaan. De tweede keer was ik dan ook in volle overtuiging dat ik het tentamen gehaald had.
Toen ik vandaag het cijfer kreeg en bleek dat ik weer een onvoldoende had, voelde ik me erg k* en wilde ik eigenlijk per direct met baan en opleiding stoppen.

Daarnaast komt ook nog dat ik er een tijdje uit ben geweest vanwege een zwangerschap, en eenmaal weer aan het werk had ik last van concentratieproblemen wat heeft geleid tot een negatieve beoordeling. Dit heeft me erg onzeker gemaakt.

Ik heb dit destijds al aangekaart en die onzekerheid is echt al een stuk minder, maar ik blijf het spannend vinden om mijn mail te openen en lezen dat er weer iets niet helemaal goed is/wat de volgende keer iets anders moet. Dit ligt helemaal bij mij, want collega's geven aan dat dit ook wel echt beter gaat en dat ze groei zien.

Nu ik dus voor de tweede keer die onvoldoende heb, zie ik het allemaal niet meer zo zitten met het werk en bijbehorende opleiding (zonder opleiding zal ik uiteindelijk niet kunnen blijven).

Ik heb nu heel erg het gevoel dat het te hoog gegrepen is voor mij/ik het niet kan en ik ga niet meer met plezier naar mijn werk en opleiding. Het allerliefst zou ik een andere baan zoeken (maar geen idee wat) die wat lager ligt qua niveau. Helaas heb ik wel een studieschuld bij deze werkgever. Ik weet wel dat ik het niet ga volhouden tot mijn pensioen als ik me zo voel zoals nu.

Komende week heb ik mijn beoordelingsgesprek over 2017, ik wil het daar zeker bespreken (al weet ik nog niet hoe), maar ik zou ook graag jullie tips/adviezen horen!

Overigens staat mijn vriend volledig achter mijn keuze, wat ik ook doe/wil uiteindelijk.
Vind je het werk wat je doet an sich wel leuk? En hoe lang zou je de opleiding nog moeten volgen?
Hoelang duurt de studie en hoelang moet je nog? En hoe verloopt dat verder? Stoppen omdat je 1 vak lastig vindt, is ook zonde.
Hoe zijn je carrièrekansen zonder deze studie? En hoe met?
Als je door te stoppen je baan kwijt raakt, hoe zijn je kansen dan op een andere goede baan?

Je vriend kan wel no matter what achter je keuze staan, maar dit gaat in eerste instantie om jouw arbeidspositie en jouw toekomst.
Welk vak is zo lastig voor je?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het is moeilijk je tips en adviezen te geven als we niet weten om welke tak/opleiding het gaat.
Het werk op zich vond ik altijd wel leuk, maar op dit moment vind ik helemaal niet meet leuk, vooral ook omdat er altijd wel iets aangepast moet worden... dit komt de onzekerheid niet ten goede en ik zie alleen nog maar de negatieve dingen.
Nu hoort dit er ook bij omdat het een constant leerproces is en er steeds meer van mij verwacht wordt, maar op de één of andere manier maakt dit mij erg onzeker.

De opleiding ben ik nu een jaar mee bezig en duurt nog zeker 4 jaar, niet even tanden op elkaar en doorbijten helaas. Ik mag het tentamen ook nog maar 1 keer maken, anders moet ik sowieso stoppen (vanuit de universiteit).
Ook is er nog een vak dat ik moet herkansen en halen de volgende keer, maar hier had ik tijdens het maken al geen goed gevoel over.

Carrièrekansen zijn er wel, ik heb een afgeronde HBO-opleiding in de financiële sector.
Accountancy? Wat zijn je probleemvakken?
(Dead Kennedys)
JollyRider, het gaat inderdaad om accountancy.

Ik loop nu met name aan tegen BIV- informatiesystemen.
Ook Auditing Theory moet ik herkansen, maar daarvan wist ik dat ik die niet goed gemaakt heb.
En dan komt de master nog.....
ikweethetnietmeer18 schreef:
04-01-2018 17:49
JollyRider, het gaat inderdaad om accountancy.

Ik loop nu met name aan tegen BIV- informatiesystemen.
Ook Auditing Theory moet ik herkansen, maar daarvan wist ik dat ik die niet goed gemaakt heb.
En dan komt de master nog.....
Heb je een idee wat het zo lastig maakt voor jou?
(Dead Kennedys)
Voor mijn gevoel ben ik niet zo ver, ben vorig jaar gestart met de pre-master. Ik moest 4 vakken, voor de rest had ik vrijstelling. Hiervan heb ik er twee gehaald en de andere twee loop ik dus op vast (met name dus BIV).
Auditing Theory ging mis omdat ik me op de verkeerde artikelen heb gefocussed tijdens het leren, dus ik weet waar het fout ging.

Maar bij BIV heb ik dus geen idee, ik was echt in de veronderstelling deze met een ruime voldoende gehaald te hebben. Ik ga morgen ook meteen mijn uitwerking opvragen met de punten die ik per onderdeel heb gekregen, zodat ik kan vergelijken en kijken waar het fout gaat.

Maar daarna moet dus ook nog de master en post-master, dus nog niet zo ver helaas. En als ik de pre-mastervakken al niet haal, waarom dan wel de master en post-master?

Er bestaan wel repetitiecursussen, maar die zijn pas vlak voor het tentamen, ik start met de voorbereidingen natuurlijk al veel eerder, het is te veel om in 1 week te leren.
Nadeel is ook dat er maar 1 tentamenkans per half jaar is.
Is BIV het deel waar je geacht wordt op basis van een korte omschrijving 10 pagina`s vol te schrijven over de administratieve organisatie? Het grote struikelvak dus?
(Dead Kennedys)
patchouli_ schreef:
04-01-2018 16:59
Hoelang duurt de studie en hoelang moet je nog? En hoe verloopt dat verder? Stoppen omdat je 1 vak lastig vindt, is ook zonde.
Toch is dat in deze studie vrij gangbaar
(Dead Kennedys)
Is er bij het kantoor waar je werkt niet iemand die dit vak als docent geeft? Bij Nyenrode wordt met veel docenten gewerkt die ook bij een kantoor werken. Of iemand die al verder is in de studie die je kan helpen? Of bijles dragen aan een docent, weet dat ze dat ook wel eens geven tegen betaling. En al met de studie adviseur gepraat hoe je dit het beste kunt aanpakken?
JollyRider schreef:
04-01-2018 19:19
Is BIV het deel waar je geacht wordt op basis van een korte omschrijving 10 pagina`s vol te schrijven over de administratieve organisatie? Het grote struikelvak dus?
Yep, dat klopt helemaal!
ikweethetnietmeer18 schreef:
04-01-2018 19:27
Yep, dat klopt helemaal!
Dan begin met je geen zorgen maken. Dat vak IS gewoon lastig voor 90% van de studenten. Ik moet even iets doen, reageer zo verder
(Dead Kennedys)
mariposa2 schreef:
04-01-2018 19:26
Is er bij het kantoor waar je werkt niet iemand die dit vak als docent geeft? Bij Nyenrode wordt met veel docenten gewerkt die ook bij een kantoor werken. Of iemand die al verder is in de studie die je kan helpen? Of bijles dragen aan een docent, weet dat ze dat ook wel eens geven tegen betaling. En al met de studie adviseur gepraat hoe je dit het beste kunt aanpakken?
Helaas niemand die dit vak als docent geeft bij het kantoor waar ik werk (ik werk niet bij een big4-kantoor, studeer wel aan Nyenrode)
Bijles is misschien een optie idd. Ik zal iig contact opnemen met de studie adviseur.

Ik sta er ook al wat minder negatief in, toen ik het topic opende was ik er net achter gekomen dat ik het vak weer niet gehaald had terwijl ik verwacht had dat ik hem wel gehaald had.
Heel goed idee om met de studieadviseur van je universiteit te gaan praten.
Kan je hem/haar morgen (vrijdag) bellen om een afspraak te maken?
Weet dat er op Nyenrode een hoop docenten zijn die dit vak kunnen geven en wellicht niet ingeroosterd zijn, althans dat was toen ik er rondliep, maar die je dus wel voor bijles kan vragen. Vraag via de studie adviseur even na of zij contactgegevens kan doorgeven van een docent die daartoe bereid is.
Ik ben zelf jaren docent BIV in de post master geweest, ik kan me iets voorstellen bij wat het lastig maakt :)

Voor de reguliere opgaven is de basisregel: oefenen, oefenen en oefenen.

Ken je de boeken van Brenda Westra? Die beginnen wat outdated te raken, maar juist voor het aanleren van het uitwerking-sjabloon nog erg bruikbaar
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
04-01-2018 19:28
Dan begin met je geen zorgen maken. Dat vak IS gewoon lastig voor 90% van de studenten. Ik moet even iets doen, reageer zo verder
Zorgzaam Jolly! Toffe actie.
Ik heb geen idee waar t over gaat dus mij lukt t geruststellen nu ff niet zo goed.
JollyRider schreef:
04-01-2018 19:42
Ik ben zelf jaren docent BIV in de post master geweest, ik kan me iets voorstellen bij wat het lastig maakt :)

Ken je de boeken van Brenda Westra? Die beginnen wat outdated te raken, maar juist voor het aanleren van het uitwerking-sjabloon nog erg bruikbaar
Nu bestellen en morgenavond beginnen met lezen:
https://www.bol.com/nl/p/succesvol-stud ... _role%3Din
TO, werk je in de controle? Of vooral samenstel? Weet dat BIV voor samenstellers vaak nog eens extra lastig is omdat ze het in de praktijk veel minder tegen komen.

Maar dan nog hoor, M&O, statistiek en BIV zijn beruchte vakken. De audit-vakken zijn vaak vooral een kwestie van hard studeren, en de accounting vakken willen voor de meeste studenten wel. Bij BIV is het een stuk begrip, maar ook een stuk “het kwartje valt”, ook over waar nu echt naar gevraagd wordt. Het sjabloon leren en daarna leren daar creatief mee om te gaan.

Geloof me, als je slim genoeg bent voor deze opleiding valt ook BIV te leren!
(Dead Kennedys)
Oh en bedenk nog iets: deze studie vergt niet het uiterste op intellectueel gebied, maar wel op doorzettingsvermogen. Als je het afmaakt weet iedere werkgever dat je weet wat doorbeuken is, dat je door beton gaat en dat je niet opgeeft ook al lijkt de finisch een klere-eind weg. Hobbels zoals dit vak horen er bij, en er komen er nog meer. Maar blik op oneindig en beuken maar, en je komt er wel.

Als je geen docent kan vinden, of je wil eens een second opinion, dan mag je me wel eens een uitwerking sturen. Ik geef geen bijles, maar als ik zo kan helpen for ik het graag
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
04-01-2018 19:42

Bedankt JollyRider! De boeken van Brenda heb ik wel in huis, die heb ik gebruikt voor mijn HBO-Accountancy opleiding.
Echter ben ik misschien iets te snel geweest, het gaat niet specifiek om de AO in het tentamen. Je moet een organisatieanalyse maken, waarbij de risicoanalyse + oplossingsrichtingen de belangrijkste onderdelen zijn. Dit alles heel erg gericht op de IT.
Ook hier moet je tien a4-tjes over volschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven