Werk & Studie alle pijlers

Reacties werkeloosheid, zo frustrerend!

31-10-2012 13:05 262 berichten
Ik heb sinds een half jaar een hbo diploma in een vakgebied waar amper werk in te vinden is. Er zijn ook weinig vacatures, dus ik ben niet elke dag bezig met solliciteren jammer genoeg. Het komt er op dit moment op neer dat ik de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Ik wil mijzelf nog een half jaar de kans geven om iets in mijn beroepsveld te kunnen vinden voordat ik besluit om te gaan solliciteren bij de plaatselijke supermarkt.

Is dit nou heel erg raar en geef ik mijzelf te veel tijd? Ik krijg namelijk regelmatig commentaar van voornamelijk familie dat ik te weinig doe om werk te vinden en dat ik desnoods dus inderdaad maar bij de supermarkt moet gaan werken. Ze vinden het verwonderlijk dat ik al een half jaar aan het niksen ben.

Ik wil eigenlijk twee dingen weten, ten eerste wat jullie denken van mijn houding, is het terecht dat ik mezelf tijd geef om iets in de richting van mijn studie te vinden? En daarmee neem ik genoegen met alles trouwens, dat mag zeker onder mijn niveau zijn.

En ten tweede, herkennen jullie het commentaar van buitenstaanders die wel denken te weten dat er genoeg banen zijn en dat je vast niet goed genoeg zoekt? Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
quote:Star schreef op 31 oktober 2012 @ 13:37:

[...]

Maar genoeg mensen die wel een oppas zoeken.Dat valt tegen, ik ben al meer dan een jaar op zoek naar oppaswerk. Daar gaan tegenwoordig ook hele sollicitatieprocedures aan vooraf. Ja serieus.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta bij 14 uzb's ingeschreven en geen werk. Leggen jullie dat dan is uit?

Ik ben te hoog opgeleid voor de "makkelijke" baantjes en voor wat ik wil en kan (secretaresse) is nauwelijks werk te vinden part time. En dan nog is er altijd wel een beter geschikte voor mij!

Ook de baantjes waar jullie het over hebben "om maar werk te hebben" is er niet.

Vrijwilligerswerk kan je niet vrijblijvend doen om je dagen te vullen tot je werk hebt. Die mensen rekenen toch op je en kan je niet van de ene op de andere dag opzeggen.

Het is allemaal zo makkelijk zeggen als je een baan hebt
Oppassen dus geen optie?

Crosspost.

Sollicitatieprocedure? Door wie?
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:49:

[...]

Voor de duidelijkheid, ik krijg dus geen uitkering en krijg ook geen toeslagen door het salaris van mijn vriend. Alleen een klein beetje zorgtoeslag.Je ontvangt geen uitkering dus. Dan moet je het gewoon zelf weten. Alleen snap ik de opmerkingen van je omgeving wel. Die zijn namelijk wel terecht. Je bnet gewoon een beetje lui:-). Niks mis mee hoor, maar veel mensen houden daar niet zo van. En dan krijg je opmerkingen.
quote:sugarmiss schreef op 31 oktober 2012 @ 13:37:

[...]

Ik kan alleen maar afgaan op wat je schrijft en je schrijft toch echt zelf dat uitzendbureaus de volgende stap zijn en niet dat je al gereageerd hebt. Je schrijft ook echt zelf dat je tot nu toe alleen nog maar gereageerd hebt op vacatures binnen jouw vakgebied.

Je bent trouwens werkloos wat geeft het dan dat het maar om 2 dagen gaat. Als je goed bevalt dan bied het uitzendbureau je daarna sneller banen aan die voor langere duur zijn.

Dat was toevallig de enige waar ik terecht kon en dat was dan voor de volgende dag en de dag erna, wat op dat moment echt niet haalbaar was. Verder heb. Die mogelijkheid nooit gekregen.

En ik had de online sollicitaties niet echt gekoppeld aan uitzendbureaus, maar dat zijn het natuurlijk wel.
Maar je zei in de andere post dat je wel van de salaris van je vriend "leeft". Sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in.
quote:Baudolino schreef op 31 oktober 2012 @ 13:37:

Wat bedoel je precies met dat je fel tegen tijdelijke contracten bent? Er is toch geen werkgever meer die iemand direct bij aanstelling een vast contract geeft? Dat realiseer je je toch wel?

Of bedoel je dat niet?

Ik heb een Universitaire studie gevolgd met maar weinig banen in mijn vakgebied. (behalve lesgeven wat ik liever niet wil) Ik heb nu een prima baan in de HR (via via ingerold) wat mij uitstekend bevalt. Maar 5 jaar geleden heb ik een switch gemaakt waardoor ik tijdelijk zonder werk ben komen te zitten. Ik ben toen gaan schoonmaken en heb in de horeca gewerkt. Je moet je ook niet te snel te goed voelen voor iets.

Geld is geld.Dat was iemand anders die dat zei, niet ik. Weet niet of je het tegen mij had? Ik heb in ieder geval helemaal niks tegen tijdelijke contracten!
quote:Baudolino schreef op 31 oktober 2012 @ 13:51:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Niet iedereen kan goed verkopen.Inderdaad! Ik zou de mensen alleen maar groot gelijk geven niet op 'n verkooppraatje in te gaan en zou mezelf zooooo hypocriet vinden als ik 'n lulverhaal moet ophangen, dat ik het wel zooooo ongeinteresseerd breng dat ik geen ene klant scoor. Terwijl ik best wel 'n mentaliteit kan hebben die over lijken gaat, maar het laat me puur onverschillig.
quote:wouss87 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:38:

[...]

Nou dan mag je jouw vriend erg dankbaar voor zijn! Persoonlijk vind ik dit echt niet kunnen als ik je vriend was. Dan had ik zoals in mijn vorige post gezegd, ga werk zoeken. Op alles! Of onbetaald stage lopen! EN dat is echt niet raar...Ik ben hem ook zeker dankbaar.
Dat was ik dat ik dat zei, goed mijn post lezen wat ik daarmee bedoelde
quote:CM_89 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:39:

Knagertje, heb in zo een situatie gezeten, winkels wilde mij niet, uitzendbureau nam mij niet eens in bestand door te veel aanmeldingen, baantjes waren er amper en die er waren werd ik voor afgewezen i.v.m. ervaring of het sloot niet aan bij mijn opleiding. Wel deed ik vrijwilligerswerk en bleef ik in de tussentijd door solliciteren. Ik had uiteindelijk een baan, na circa 9 maanden in mijn werkveld! Kan me de reacties nog goed herinneren inderdaad maar de aanhouder wint.Dankje voor je reactie
quote:Star schreef op 31 oktober 2012 @ 13:40:

[...]

Dat komt toch echt door je eigen OP en verdere reacties.Ik wil niet onterecht het idee geven dat ik elke dag 10 sollicitatiebrieven verstuur oid. Maar ik doe absoluut mijn best. En jullie hebben misschien ook wel gelijk hoor, ik heb veel aan de reacties.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:54:

[...]

Dat was iemand anders die dat zei, niet ik. Weet niet of je het tegen mij had? Ik heb in ieder geval helemaal niks tegen tijdelijke contracten!Ja klopt, ik dacht dat jij dat zei maar weet inmiddels dat dit iemand anders was. Excuses.
quote:Star schreef op 31 oktober 2012 @ 13:41:

[...]

Vergeet het maar. Dat gaat bijna nergens meer zo tegenwoordig. Ja, de eerste week misschien, maar daarna moet je gewoon zelfs wekelijks de vacatures in de gaten houden.Dat doe ik ook wel echt nu, zonder dat ik ingeschreven sta, maar dat maakt dan dus niet erg veel uit begrijp ik?
Probeer het eens in de (glas)tuinbouw.
quote:Baudolino schreef op 31 oktober 2012 @ 13:51:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Niet iedereen kan goed verkopen.Sales, het oude verkoop binnendienst, is vrijwel geen verkopen. Telefonische bestellingen verwerken, schriftelijke bestellingen verwerken, klachten, factureren en weet ik het wat nog meer. Het stukje echte sales is maar zo klein. Da's meer voor de account managers.
quote:nina69 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:45:

In de thuiszorg hebben ze altijd mensen nodig. Dus als je niet te beroerd bent om je handen uit de mouwen te steken....Ik heb een aantal maanden in de thuiszorg gewerkt, afgelopen zomer weer gesolliciteerd, maar door een grote reorganisatie werd en niemand meer aangenomen voorlopig. Zelfs niet in de zomervakantie dus.
Welk vakgebied zoek je trouwens? www.maandag.nl al geprobeerd?
quote:annelaure schreef op 31 oktober 2012 @ 13:46:

[...]

Mijn ervaring is dat dagelijks op de stoep staan bij een uitzendbureau het beste werkt. Gewoon iedere ochtend binnen komen lopen en vragen naar werk. En dan alle uitzendbureau's af gaan in de stad. Online reageren werkt naar mijn mening niet, het zijn er honderden die tegelijk op 1 vacature reageren. Jezelf presenteren aan het uitzendbureau heeft mijns inziens veel meer zin. Dan zien ze een vacature en denken dan aan jou.Dat ga ik dan zeker doen dankje.
TO, ik heb even al je posts gelezen en ik heb een beetje het gevoel dat je je verschuilt achter kan niet/wil niet/ lukt niet. Pak aan, solliciteer je scheel, kijk of bedrijven in jouw vakgebied andere functies open hebben. Ren je rot, zou ik zeggen. Een jaar thuis zitten op het salaris van je vriend is raar, lief van 'm, maar wel raar. Hou je eigen broek op, ga aan het werk, zorg dat dat gat op je cv niet groter word. Solliciteer eens op iets waar je je twijfels bij hebt, je kunt in je eerste maand zó stoppen.

Ter info, ik heb geen diploma's en in de afgelopen 3 jaar al twee keer een baan gescoord. Ik weet dus dat het niet gemakkelijk is, maar écht te doen.
quote:Noerie schreef op 31 oktober 2012 @ 13:49:

Ik kan ook geen werk vinden. Heb ook een behoorlijke tijd een uitkering gehad. Maar ik was zwanger en kreeg een kind. Ik bleef solliciteren maar een baan vinden met mijn zwangere buik is niet gelukt. Ik heb ene studie gedaan en al 13 jaar werkervaring. Helaas in mijn vakgebied is parttime werken niet haalbaar. Ik moet dus switchen.

En dat lukt maar niet. Zeker de laatste paar maanden is het aanbod echt bedroevend slecht. Maar er moet wel geld op de plank komen. Thank god niet zo heel veel want man is meer gaan verdienen.

Dat maakt dat ik overal op kan solliciteren. Heb ik ook gedaan. Schoot ook niet op. Maar nu ben ik dan aangenomen bij een winkel in het dorp. Ik ben harstikke blij. Niet een baan waar ik over 3 jaar nog wil werken, maar ik heb tenminste werk! Ik blijf zeker vacatures checken en solliciteren. Maar ik heb nu werk.

Ik denk dat jij dat ook moet doen. Een baan(tje) nemen en van daaruit gewoon verder solliciteren.Jullie hebben gelijk ik zal breder gaan kijken.
Het is ook hartstikke leuk om werk te hebben joh. Heb zelf ooit ook een maandje of drie thuis gezeten en dan roest je echt vast aan de bank.
quote:nessemeisje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:49:

Nou TO, ik krijg niet echt de indruk dat je het echt probeert. Je komt met allerlei excuses aanzetten. Ik mag toch aannemen dat je op je 25ste wel snapt dat je je zsm bij een (echt) uitzendbureau moet inschrijven en dat dat niet iets is om op de lange termijn te doen. Je doet verder niets, behalve het huishouden. Je denkt dat niemand behoefte heeft aan een stagiair, maar je probeert het niet eens! Schrijf open sollicitaties, verdiep je in bedrijven, maak een lange termijnplan voor je droombaan zodat je een goed verhaal hebt, laat zien dat je iets wil en dat je bereid bent om je daarvoor in te zetten. Maar dan moet je echt wel een actievere houding gaan aannemen, want ik zou je jou nu ook niet aannemen.

Ik heb stages juist wel geprobeerd, ze hadden geen behoefte, dat denk ik niet dat is zo.

Volgens mij kom ik helemaal verkeerd over zo, ik heb heel erg veel bedrijven een open sollicitatie gestuurd, maar je gaat de map in en dat was het. Het is zeker niet zo dat ik 1 brief per maand verstuur oid.
quote:wouss87 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:44:

[...]

Tijdelijke contracten zorgt ervoor dat je weinig zekerheid opbouwd. En ik heb een lichte vorm van asperger( wel hoog opgeleid), waarbij het voor mij belangrijk is dat er veel zekerheid is. Tja het is er gewoon bij iedereen tegenwoordig bij ingesleten dat een tijdelijk contract hebben tegenwoordig als normaal wordt beschouwd. Dat je gelijk geen vast contract krijgt is nog wel te begrijpen. Maar tegenwoordig zie je teveel en vaak te korte tijdelijke contractjes. Geeft geen ene zekerheidHet leven biedt geen zekerheden. Behalve dat we allemaal op een dag doodgaan dan.
Knagertje, je motivatie is gewoon weg gezakt. Hartstikke begrijpelijk, maar het helpt niet echt mee. Zet je tanden erin, ga voor die vacatures.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven