Werk & Studie alle pijlers

Reacties werkeloosheid, zo frustrerend!

31-10-2012 13:05 262 berichten
Ik heb sinds een half jaar een hbo diploma in een vakgebied waar amper werk in te vinden is. Er zijn ook weinig vacatures, dus ik ben niet elke dag bezig met solliciteren jammer genoeg. Het komt er op dit moment op neer dat ik de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Ik wil mijzelf nog een half jaar de kans geven om iets in mijn beroepsveld te kunnen vinden voordat ik besluit om te gaan solliciteren bij de plaatselijke supermarkt.

Is dit nou heel erg raar en geef ik mijzelf te veel tijd? Ik krijg namelijk regelmatig commentaar van voornamelijk familie dat ik te weinig doe om werk te vinden en dat ik desnoods dus inderdaad maar bij de supermarkt moet gaan werken. Ze vinden het verwonderlijk dat ik al een half jaar aan het niksen ben.

Ik wil eigenlijk twee dingen weten, ten eerste wat jullie denken van mijn houding, is het terecht dat ik mezelf tijd geef om iets in de richting van mijn studie te vinden? En daarmee neem ik genoegen met alles trouwens, dat mag zeker onder mijn niveau zijn.

En ten tweede, herkennen jullie het commentaar van buitenstaanders die wel denken te weten dat er genoeg banen zijn en dat je vast niet goed genoeg zoekt? Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
En ondertussen via een uitzendbureau aan de bak? Da's tijdelijk en je hebt iig wat te doen.

Succes met solliciteren. Volgens mij zijn er bar weinig mensen die in hun eigen werkveld werken...
Overigens baal ik er zelf natuurlijk het meeste van dat ik geen werk kan vinden.
quote:Nevyn81 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:06:

En ondertussen via een uitzendbureau aan de bak? Da's tijdelijk en je hebt iig wat te doen.

Succes met solliciteren. Volgens mij zijn er bar weinig mensen die in hun eigen werkveld werken...Dat is inderdaad de volgende stap die ik wil nemen. In andere sectoren heb ik trouwens al helemaal geen ervaring dus dat is ook lastig.
Je komt bij een supermarkt ook niet aan de bak hoor. Je zou wel buiten je vakgebied kunnen gaan zoeken op mbo-functies, maar ook daar is de spoeling dun. Sterkte.
Mag ik ook even meeklagen ik heb Schoevers management assistent opleiding en kan ook niks op kantoor vinden.

Dus had maar als verkoper e.d. Gesolliciteerd net weer een mail vd intratuin mag niet eens op gesprek komen. Ben te hoog opgeleid dus bespaar je de moeite als je geen ervaring achter de kassa hebt nemen ze gewoon iemand die dat wel heeft.
Ik vind het nogal verschil maken waar je nu van leeft.

Als je een spaarrekening hebt en daarvan leeft vind ik dat volledig je eigen keus en heeft je omgeving dat maar te accepteren. Jouw leven, jouw geld, jouw keus.

Als je een bijstandsuitkering hebt vind ik dat je gewoon alles moet aannemen en niet een half jaar gaan zitten niksen op kosten van de staat. Daar is zo'n uitkering niet voor bedoeld.
Ik vind een jaar 'gratis geld' wel erg veel. Je mankeert niks, dus waarom niet NU vast gaan solliciteren op ander werk?

Begin met vrijwilligerswerk of iets dergelijks. Ik vind een half jaar thuis zitten al niks eigenlijk, maar dat je de intentie hebt om nog een half jaar thuis te gaan zitten vind ik eigenlijk te zot voor woorden.

edit, ik ga er van uit dat je een uitkering oid krijgt. Mocht het je eigen (spaar)geld zijn dan zou het nog niet mijn aanpak zijn.
Buitenstaanders lijken het vaak allemaal beter te weten ja. Ik kan wel zeggen dat je je daar niks van aan moet trekken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wel denk ik dat je beter nu al een 'simpel' baantje kan aannemen. Je zit al een half thuis. Een half jaar te lang eigenlijk. Het kan best nog even duren voordat je iets passends vind, tot die tijd zou ik gewoon iets anders gaan doen. Dat doe ik ook en met mij velen.
Wat voor bijbaantje had je tijdens je studie en kun je daar niet gewoon mee verder gaan tot je 'n normale baan vindt?

Zo had ik 't na mijn studie ook gedaan en werkte dat half jaar 2 banen (serveren en manege) naast elkaar tot ik wit aan de slag kon.
quote:Natonco schreef op 31 oktober 2012 @ 13:09:

Je komt bij een supermarkt ook niet aan de bak hoor. Je zou wel buiten je vakgebied kunnen gaan zoeken op mbo-functies, maar ook daar is de spoeling dun. Sterkte.Dat zeg ik inderdaad ook steeds, daar ben ik te oud voor waarschijnlijk. Maargoed, dat ik daar nieteens terecht kan, dat wil ik bijna niet weten
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alleen een mbo diploma in een administratieve richting. Ik heb na het halen van mijn diploma bijna 2 jaar ergens anders gewerkt. Als ik jou was zou ik je ook inschrijven bij een uitzendbureau en op vacaturesites. Misschien kan je eerst wat anders doen of naast je solliciteren. Succes weet hoe moeilijk het is
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:09:

[...]

Dat is inderdaad de volgende stap die ik wil nemen. In andere sectoren heb ik trouwens al helemaal geen ervaring dus dat is ook lastig.Horeca, de bioscoop, een winkel, schoonmaken in de thuiszorg. Zoiets moet je echt wel kunnen vinden.
quote:Canoura schreef op 31 oktober 2012 @ 13:09:

Mag ik ook even meeklagen ik heb Schoevers management assistent opleiding en kan ook niks op kantoor vinden.

Dus had maar als verkoper e.d. Gesolliciteerd net weer een mail vd intratuin mag niet eens op gesprek komen. Ben te hoog opgeleid dus bespaar je de moeite als je geen ervaring achter de kassa hebt nemen ze gewoon iemand die dat wel heeft.Wat vervelend zeg, hoop dat je snel iets vindt!
Heel herkenbaar hoor. Vervelend dat je niet in je eigen vakgebied aan de slag kan. En als je een baan hebt, moet je zorgen dat je die houdt.

Probeer nu even alles aan te pakken. Ga post bezorgen, of naar het uitzendbureau en dergelijke. Of vraag een bijstand uitkering aan. Probeer op alles te solliciteren wat je leuk lijkt. Het gaat dat je in ieder geval bezig bent. Dat zal je familie waarschijnlijk ook zo bedoelen.

En hou de moed erin! Een half jaar zoeken is nog niet zo heel lang
quote:ika35 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:09:

Ik vind het nogal verschil maken waar je nu van leeft.

Als je een spaarrekening hebt en daarvan leeft vind ik dat volledig je eigen keus en heeft je omgeving dat maar te accepteren. Jouw leven, jouw geld, jouw keus.

Als je een bijstandsuitkering hebt vind ik dat je gewoon alles moet aannemen en niet een half jaar gaan zitten niksen op kosten van de staat. Daar is zo'n uitkering niet voor bedoeld.Ik leef nu van het salaris van mijn vriend, en geef verder geen geld uit aan persoonlijke dingen.
Nou hele dagen thuis zitten terwijl je weinig sollicitatie activiteiten hebt vind ik inderdaad ook vrij raar. Je kansen worden nou niet bepaald beter van een gat in je cv.

Waarom ga je niet een paar dagen in de supermarkt werken? Dat kan je toch makkelijk genoeg weer opzeggen?

Zijn er geen (onbetaalde) starterships in je sector? Kan je geen stage gaan lopen? Voor je gesprekken met mensen die in je beroepsveld werkzaam zijn? Probeer je een netwerk op te bouwen?

volgens mij kan je echt wel de hele week bezig zijn met solliciteren, ook al zijn er geen vacatures. Is maar net hoeveel initiatief je neemt.
Ik vind het niet echt slim om thuis te zitten en het grootste deel van de tijd niks te doen. Waarom ga je geen vrijwilligerswerk doen? Of zoek een baan bij een uitzendbureau voor drie dagen, dan houd je tijd genoeg over om te solliciteren.

Als je deze periode tot een jaar wil laten duren, denk ik dat je jezelf in de vingers snijdt met een jaar 'niks' op je cv. Je kan zo veel doen volgens mij.

En tussen 'achter de kassa' en 'precies dat wat ik zoek' zit ook nog wel een wereld hoor. Heb je al eens gekeken naar andersoortige vacatures waar je misschien aantrekkelijk voor kunt zijn?
quote:sinaasappellikeur schreef op 31 oktober 2012 @ 13:10:

Ik vind een jaar 'gratis geld' wel erg veel. Je mankeert niks, dus waarom niet NU vast gaan solliciteren op ander werk?

Begin met vrijwilligerswerk of iets dergelijks. Ik vind een half jaar thuis zitten al niks eigenlijk, maar dat je de intentie hebt om nog een half jaar thuis te gaan zitten vind ik eigenlijk te zot voor woorden.

edit, ik ga er van uit dat je een uitkering oid krijgt. Mocht het je eigen (spaar)geld zijn dan zou het nog niet mijn aanpak zijn.Ik heb niet de intentie om thuis te zitten een half jaar, ik hoop binnen een half jaar iets te vinden. En met vrijwilligerswerk ben ik bezig, alleen heb ik van de eerste organisaties al gehoord dat ze een vrijwilligersstop hebben!
quote:Natonco schreef op 31 oktober 2012 @ 13:09:

Je komt bij een supermarkt ook niet aan de bak hoor. Je zou wel buiten je vakgebied kunnen gaan zoeken op mbo-functies, maar ook daar is de spoeling dun. Sterkte.

Inderdaad. Opleiding te hoog, te oud, te duur.

Buiten je vakgebied inderdaad ook niks? Jaar naar het buitenland anders?
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:14:

[...]

Ik leef nu van het salaris van mijn vriend, en geef verder geen geld uit aan persoonlijke dingen.

Als ik jouw vriend was zou ik not-amused zijn. Als je niet elke dag een brief hoeft te schijven ivm het geringe aantal vacatures in jouw werkveld heb je ook tijd om iets anders te doen dan uit je neus vreten. Dat je zo afhankelijk wil zijn, daar snap ik echt niets van.

Staat ook slecht op je CV overigens, zo'n gat.
quote:_lupine_ schreef op 31 oktober 2012 @ 13:11:

Buitenstaanders lijken het vaak allemaal beter te weten ja. Ik kan wel zeggen dat je je daar niks van aan moet trekken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wel denk ik dat je beter nu al een 'simpel' baantje kan aannemen. Je zit al een half thuis. Een half jaar te lang eigenlijk. Het kan best nog even duren voordat je iets passends vind, tot die tijd zou ik gewoon iets anders gaan doen. Dat doe ik ook en met mij velen.Dankje voor je reactie. Gewoon op alles solliciteren dus..
quote:elninjoo schreef op 31 oktober 2012 @ 13:11:

Wat voor bijbaantje had je tijdens je studie en kun je daar niet gewoon mee verder gaan tot je 'n normale baan vindt?

Zo had ik 't na mijn studie ook gedaan en werkte dat half jaar 2 banen (serveren en manege) naast elkaar tot ik wit aan de slag kon.Nee, ik werkte in de kinderopvang en daar zijn ook echt geen banen.
quote:meeske schreef op 31 oktober 2012 @ 13:12:

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alleen een mbo diploma in een administratieve richting. Ik heb na het halen van mijn diploma bijna 2 jaar ergens anders gewerkt. Als ik jou was zou ik je ook inschrijven bij een uitzendbureau en op vacaturesites. Misschien kan je eerst wat anders doen of naast je solliciteren. Succes weet hoe moeilijk het is Ik ga inderdaad meteen kijken naar uitzendbureaus, dankje.
Het is gewoon heel erg moeilijk momenteel om werk te vinden.

Dus dat je nog steeds werkloos bent dat kan.

Maar ik vind wel dat jij het ook niet genoeg probeert.

Je toont erg weinig iniatief en motivatie.

Je zit al een half jaar thuis en dan zeg je ja uitzendbueaus is de volgende stap die ik wil proberen. Daar had je gewoon maand 1 al op de stoep moeten staan.

Ik weet wel wie een werkgever eerder aanneemt. Die gaat voor jouw klasgenoot die wel via het uitzendbueau heeft gewerkt en zo heeft laten zien over de juiste mentaliteit te bezitten. Die werkgever neemt echt niemand die een half jaar thuis is omdat ze alleen een baan binnen haar eigen vakgebied wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven