Werk & Studie alle pijlers

Reacties werkeloosheid, zo frustrerend!

31-10-2012 13:05 262 berichten
Ik heb sinds een half jaar een hbo diploma in een vakgebied waar amper werk in te vinden is. Er zijn ook weinig vacatures, dus ik ben niet elke dag bezig met solliciteren jammer genoeg. Het komt er op dit moment op neer dat ik de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Ik wil mijzelf nog een half jaar de kans geven om iets in mijn beroepsveld te kunnen vinden voordat ik besluit om te gaan solliciteren bij de plaatselijke supermarkt.

Is dit nou heel erg raar en geef ik mijzelf te veel tijd? Ik krijg namelijk regelmatig commentaar van voornamelijk familie dat ik te weinig doe om werk te vinden en dat ik desnoods dus inderdaad maar bij de supermarkt moet gaan werken. Ze vinden het verwonderlijk dat ik al een half jaar aan het niksen ben.

Ik wil eigenlijk twee dingen weten, ten eerste wat jullie denken van mijn houding, is het terecht dat ik mezelf tijd geef om iets in de richting van mijn studie te vinden? En daarmee neem ik genoegen met alles trouwens, dat mag zeker onder mijn niveau zijn.

En ten tweede, herkennen jullie het commentaar van buitenstaanders die wel denken te weten dat er genoeg banen zijn en dat je vast niet goed genoeg zoekt? Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
StabiloBoss, hier werken veel Poolse mensen in de supermarkt.

Geloof me daar kom je niet in op je 28ste terwijl je vakgebied ergens anders ligt. Hier nemen ze ouder dan 18 alleen aan als ze vertrouwen hebben dat je lang blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:25:

[...]

Geluk met de regio dan? Ik heb heel erg veel oppaservaring, maar sinds anderhalf jaar is het echt niet te doen hier.Dan durf ik zomaar te stellen dat je nu jokt.
quote:Star schreef op 31 oktober 2012 @ 14:11:

[...]

Belachelijk. Ik ken heel veel ouders die maar wat blij (zouden) zijn met een (net afgestudeerde) student als oppas.Ik denk dat het aanbod hier gewoon erg groot is, ik heb het nu al een paar keer gehad.
quote:NYC schreef op 31 oktober 2012 @ 14:13:

Herkenbaar. Ik werk momenteel ook op uitzendbasis en de sollicitatiebrieven die de deur uitgaan, liggen allang niet meer allemaal binnen mijn vakgebied. Ik herken de frustratie, vanuit de omgeving inderdaad, die doet of het allemaal een peulenschil is om werk te vinden en die zelf nauwelijks moeite hebben gehad met het vinden van een baan: verstandigere keuzes gemaakt mbt de studie? Geluk? Andere tijden?

Daarnaast vind ik het ongelooflijk moeilijk om steeds deze zin te moeten lezen: "Helaas is de keuze daarbij niet op u gevallen." Hier word ik steeds opnieuw weer verdrietig van en het kost mij ook steeds meer moeite om vol enthousiasme in mijn nieuwe sollicitatiebrief te schrijven waarom ik juist geschikt ben voor die baan.Het is ook erg frustrerend elke keer weer die afwijzing. En dan ook nog het onbegrip uit de omgeving. Dan ga je zo erg twijfelen over jezelf.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:13:

[...]

Bij AL deze sites kun je je inschrijven: KLIK!Ik sta overal ingeschreven, behalve bij degene waar ik moest betalen om me in te schrijven. Maar dankjewel.
quote:Noerie schreef op 31 oktober 2012 @ 14:14:

[...]

Dat is ook zo. ik heb al die opmerkingen ook gehad. Je kunt altijd werken. Schoonmaken, thuiszorg...

Echt serieus meerdere geprobeerd. Nee dus.

Mensen die nu niet solliciteren weten niet half hoe slecht de arbeidsmarkt nu is.

Het zijn echt barre tijden. Daarom ook niet onzeker worden. Je hebt gewoon heel veel concurrentie.

Ik heb al 13 jaar gewerkt. En ik deed het ook goed. Ook mij lukt het nu niet. Ik ben nu dus helemaal lbij met mijn baan in een winkel.

Echt niet op jezelf betrekken.Ja gefeliciteerd met je baan!
quote:rebecca78 schreef op 31 oktober 2012 @ 14:15:

[...]

Absoluut. Wij hebben ook een student als oppas voor naschoolse opvang. Ze heeft geen ervaring/opleiding in de kinderopvang maar is gewoon een leuke meid die het goed doet met de kinderen.

www.oppasstudent.nl, is dat iets voor je?Dankjewel, als het goed is sta ik daar ook ingeschreven maar ik zal het nog even controleren.
quote:nessemeisje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:16:

[...]

Geen idee?

Ik heb als pas afgestudeerde tweeënhalf jaar gesolliciteerd in mijn vakgebied (WO) waar ook weinig vacatures waren. Dus ik weet wat afwijzingen zijn. En ja, daar word je onzeker van. Maar met een passieve houding heb je alleen jezelf. En ik weet inmiddels ook dat je soms geluk moet hebben, want ik ben dus wel aangenomen op een open sollicitatie. Zwaar onderaan de ladder, de schoonmakers verdienden nog meer.

Je komt op mij nu over als een typische midtwintiger die net klaar is met haar opleiding. Je verwacht min of meer dat de vacatures wel op je afkomen en dat dan dat schip met geld wel binnen komt varen. Nee dus. En echt, je situatie is niet speciaal, je bent niet zieliger dan andere mensen en jawel, mensen weten wel degelijk waar ze over praten.

Ik vind mezelf niet zielig, raak alleen gefrustreerd en ik denk al helemaal niet dat ik speciaal ben. En ik verwacht ook absoluut niet dat alles maar aan komt waaien, maar ik mag toch wel even klagen dat het flink tegenvalt?

En jij weet dus ook dat het niet makkelijk is, dan begrijp je toch wat ik bedoel?
Ga bellen.

Er zijn niet voor niets callcenters vol die bellen om iets te verkopen, het werkt. Wat werkt voor een energiecontract werkt ook voor een baan.

Pak het telefoonboek en ga de bedrijven bellen waar je zou willen werken. Vertel welke opleiding je hebt gedaan en wat voor baan je zoekt. Vraag niet of ze een baan voor je hebben, maar vraag of ze advies hebben. Of ze je willen helpen. Weten ze een bedrijf waar ze mensen zoeken, weten ze hoe je aan een baan zou kunnen komen.

De meeste mensen willen graag helpen en met je meedenken.

Doe tien telefoontjes per dag. Wat heb je te verliezen?

En uitzendbureaus, daar moet je langs gaan en je gezicht laten zien. Anders gebeurt er helemaal niets. Iets lekkers meenemen voor de intercedentes werkt ook als een tiet.
Nog een adviesje (ook al geloof ik je niet): prijs jezelf op die oppassites niet buiten de markt. Want inderdaad, als je hoge prijzen vraagt krijg je ook geen opdrachten nee. Het blijft bijzonder dat mijn buurvrouw zonder achtergrond met kinderen wel enkele klussen p/week binnen krijgt en jij niet.
Wat ik ook gek vind is dat je eerst zegt dat je maar een enkele vacature p/maand verstuurt omdat er meer niet is in je nieuwe vakgebied, en nu ineens sta je overal ingeschreven buiten je nieuwe vakgebied.
Als je echt heel graag in je eigen werkgebied aan het werk wil, kan ik je alleen maar de tip geven om zoveel mogelijk mensen te leren kennen door naar gerelateerde bijeenkomsten/beurzen etc te gaan, bel bedrijven en vraag naar medewerkers die een functie hebben die jouw leuk lijkt. Ga in gesprek met hun en vraag wat de functie precies inhoudt, wat de dagelijkse werkzaamheden zijn, wat je sterke punten moeten zijn. Mocht er dan wel een vacature zijn, dan kennen ze je in elk geval al van gezicht.

Je moet echt heel erg actief bezig gaan met netwerken, klinkt misschien heel erg afgezaagd, maar mij heeft het van het voorjaar toch echt aan mijn (droom) baan geholpen!
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:16:

Overigens wil ik écht niet zeggen dat de banen voor het oprapen liggen. Ik ben zelf 9 maanden werkloos geweest en dat terwijl ik een dijk van een CV heb. Uit mijn omgeving kreeg ik weinig opmerkingen, juist erg veel steun.

Maar door mijn eigen zoektochten weet ik dus dat kinderopvang via het uitzendbureau mogelijk is (1-5 diensten per week) en je via oppascentrales echt wel opdrachten binnen kan halen.

Helemaal geen fijne oplossing voor de lange termijn, maar voor nu wel prima, tot je een baan hebt binnen je eigen vakgebied.Dat zou ik ook een prima oplossing vinden hoor en zou ik helemaal tevreden mee zijn. Dat zijn ook juist de dingen waar ik veel op reageer. Toch is dat me niet gelukt, terwijl je juist de dingen opnoemt die ik nu graag zou willen.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:35:

[...]

Dat zou ik ook een prima oplossing vinden hoor en zou ik helemaal tevreden mee zijn. Dat zijn ook juist de dingen waar ik veel op reageer. Toch is dat me niet gelukt, terwijl je juist de dingen opnoemt die ik nu graag zou willen.Hoe zou dat dan komen denk je? Terwijl het mij en anderen wel lukt? Dáár zou ik me dan eens op focussen.
quote:florita schreef op 31 oktober 2012 @ 14:18:

Het is vervelend dat je geen werk kunt vinden. Toch kan ik me voorstellen (ook op basis van wat je hier schrijft) dat mensen reageren dat je je best niet doet. Ik heb na mijn studie ook een aantal maanden een soort bijbaantje gedaan en van daaruit verder gesolliciteerd. Vriend raakte vorig jaar zijn baan kwijt en had binnen 3 maanden iets nieuws. Kwestie van geluk, zeker, maar ook van heel hard reageren, bellen, mailen (stalken ). Je motivatie zakt zéker na veel afwijzingen, maar laat je niet kisten joh, het gaat je echt lukken. Go for it! Een klein/slecht betaald/andere sector baantje is altijd beter dan thuiszitten, vooral óók voor je motivatie.Daar heb je gelijk ik, ik wil ook wel iets onbetaalds doen om ervaring op te doen, daar ben ik echt niet te beroerd voor. Alleen is dat zelfs niet te vinden tot nu toe.
Ben je op gesprek geweest bij Tempo Team Zorg?
Heb nog niet helemaal bijgelezen, maar wil nog even reageren op deze reactie van jou op mij.quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:39:

[...]

Dit klinkt nogal veroordelend, die me niet aanstaan? Dat zeg ik nergens, ik reageer op ALLES wat te maken heeft met waar ik voor heb geleerd. Op welke vage manier het er dan ook mee te maken heeft. En dat is gewoon niet zo veel. En dan bedoel ik in vergelijking met bijvoorbeeld sales vacatures of ict. Daar staat het vol mee.

Jij vraagt in je OP of de reacties van je familie normaal zijn en of het commentaar van buitenstaanders die denken dat je 'vast niet goed genoeg zoekt' herkenbaar is.

Daarnaast schrijf je, dat je de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Dat kan ik niet rijmen met 'goed genoeg zoeken'.

Het maakt mij niet uit, als jij gelukkig wordt van het huishouden en teren op de zak van je vriend, moet je dat vooral doen. Het klinkt echter in mijn oren wel alsof je er heel veel vacatures zijn waar je maar niet eens op reageert (want niet in je vakgebied) en die je dus (mijn woorden) 'niet aanstaan'.

Dat je later in je reacties ineens zegt wél naar UZB's en dergelijke te gaan, en op horecabaantjes hebt gereageerd, tja, dat kan. Dan had je in je OP duidelijker moeten zijn.

Edit: nu ik verder lees, krijg ik van je overige posts een heel andere indruk (prettiger) dan van je OP.

Als jij echt het gevoel hebt dat je goed je best doet, en gewoon baalt dat het niet lukt, is het best vervelend dat je familie niet wat meer supportive is
quote:StabiloBoss schreef op 31 oktober 2012 @ 14:21:

[...]

Dit lees ik hier vaker over werk bij een supermarkt.

Maar hoe komt het dan dat ik hier in de buurt eigenlijk best veel 40+ cassieres zie. En ook geregeld dat er een 40+ of 50+ cassiere wordt ingewerkt. (centrum Rotterdam)

Niet dat ik zeg dat TO bij een supermarkt moet gaan werken, alleen dat ik niet zo geloof dat je snel te oud bent voor supermarkt werk.Volgens mij verschilt dat gewoon per vesiging, hier in het dorp werkt in geen enkele supermarkt iemand boven de 18 achter de kassa of bij de vulploeg. Zodra je ouder dan 17 bent en je contract loopt af lig je er direct uit.
quote:fiool schreef op 31 oktober 2012 @ 14:25:

De arbeidsmarkt is nu gewoon klote en afgewezen worden vreet aan je zelfvertrouwen. Mijn periode van werkeloosheid is me ook niet in de koude kleren gaan zitten. Uiteindelijk heb ik een jaar gewerkt in een sector die niets voor mij was en ben ik nu alweer een tijdje - gelukkig - aan de slag in mijn eigen vakgebied.

Ik denk dat je nu na een half jaar je blik moet gaan verruimen. Je zei dat in de ict en in de sales wel banen zijn. Is het misschien een idee om een tijdje daar in te gaan werken (als het ook maar enigszins mogelijk is met je achtergrond)? Ook al lijkt het je drie keer niets, het is beter dan thuis zitten. Werk is niet alleen je interesses, het is ook de voldoening van je eigen geld verdienen en een dagbesteding hebben. Als je denkt: ze zien me aankomen met mijn niet-relevante diploma en ervaring, bluf je er gewoon doorheen. Heb ik ook gedaan en dat is heel goed uitgepakt.

Verder: als mensen zeggen dat het allemaal heel gemakkelijk is om een nieuwe baan te vinden, kan je ze met een gerust hart negeren. Het ís niet makkelijk op het moment. Maar je vindt heus wel iets. En ik vind het lief dat je vriend je ondersteunt. Dat heeft de mijne ook gedaan toen het nodig was. Daar heb je een relatie voor, in goede tijden en in slechte.

Dankjewel voor je reactie. Ik ben erg blij met mijn vriend en zou het andersom ook direct doen.

Ik ga inderdaad een stuk breder kijken, dankjewel.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:26:

Als je regio Amsterdam woont dan weet ik zeker dat Tempo Team kinderopvang een optie voor je is. En de oppascentrales ook.Ok dankjewel, ik ga dan meteen informeren bij tempo team!
En dan nog even iets heel anders: waarom begin je niet een beetje voor jezelf?

Ik bedoel, kun je niet adverteren bij de supermarkt/ het huis aan huisblad, met opvoedadvies of huiswerkbegeleiding bijvoorbeeld? (of iets anders wat beter in je straatje past) Al zou je maar een paar uurtjes per week zo iets kunnen doen, dan heb je het wel mooi zélf opgezet en uitgevoerd. Het houdt je van de straat, het houdt je hersens aan het werk en je krijgt er wat geld voor.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:26:

[...]

Dan durf ik zomaar te stellen dat je nu jokt.Zeker niet.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:34:

[...]

Ik vind mezelf niet zielig, raak alleen gefrustreerd en ik denk al helemaal niet dat ik speciaal ben. En ik verwacht ook absoluut niet dat alles maar aan komt waaien, maar ik mag toch wel even klagen dat het flink tegenvalt?

En jij weet dus ook dat het niet makkelijk is, dan begrijp je toch wat ik bedoel?Van mij mag je best klagen, maar dat was je openingsvraag niet. Je was gefrustreerd over de reacties en die reacties kan ik best wel begrijpen.
Qua vrijwilligerswerk zijn er ook genoeg dingen met kinderen: coachings- en mentorprojecten voor huiswerk of voor brugklassers.
quote:StabiloBoss schreef op 31 oktober 2012 @ 14:34:

Ga bellen.

Er zijn niet voor niets callcenters vol die bellen om iets te verkopen, het werkt. Wat werkt voor een energiecontract werkt ook voor een baan.

Pak het telefoonboek en ga de bedrijven bellen waar je zou willen werken. Vertel welke opleiding je hebt gedaan en wat voor baan je zoekt. Vraag niet of ze een baan voor je hebben, maar vraag of ze advies hebben. Of ze je willen helpen. Weten ze een bedrijf waar ze mensen zoeken, weten ze hoe je aan een baan zou kunnen komen.

De meeste mensen willen graag helpen en met je meedenken.

Doe tien telefoontjes per dag. Wat heb je te verliezen?

En uitzendbureaus, daar moet je langs gaan en je gezicht laten zien. Anders gebeurt er helemaal niets. Iets lekkers meenemen voor de intercedentes werkt ook als een tiet.Dankjewel voor je tips, ik heb wel open sollicitaties gestuurd, maar daar krijg je de standaard reactie op. Bellen voor advies is een goeie en ga ik zeker doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven