Referentiebrieven
dinsdag 16 april 2013 om 04:26
Voor een sollicitatie moet ik refentiebrieven verstrekken aan de werkgever. Maar ik vraag me af of ze aanbevelingsbrieven bedoelen of een brief waarin mijn refenties aangeven wat ze van mijn functioneren vonden. Misschien een beetje verwarrend, maar eigenlijk is mijn vraag: wat is nu precies een referentiebrief. De brieven zijn voor een werkgever in het buitenland.
dinsdag 16 april 2013 om 15:14
In Nederland willen ze nog wel eens je referenties nabellen en vragen hoe je functioneerde en dergelijke. Soms krijg je wel eens een getuigschrift mee (ik heb er een van een groot bedrijf). Ga met de vragenlijst naar je referentie en vraag of ze dit voor je in willen vullen en stuur het toe. Succes!
dinsdag 16 april 2013 om 18:32
Ik ken dit wel uit sommige buitenlanden. Dan willen ze een specifieke brief met inderdaad of je beviel toen je voor hen werkte, en of ze denken dat je geschikt bent voor de nieuwe functie. Heel irritant, alsof je oude werkgevers voor elke sollicitatie opnieuw lastig wilt vallen voor zo'n brief. Gelukkig doen we daar in Nederland niet aan.
dinsdag 16 april 2013 om 18:54
Ja, hier in de UK erg bekend, ook de inhoud die je beschrijft. Het lastige is dat je niet zomaar even iets in Google translate kan gooien, want het is eigenlijk een heel specifieke -cultureel bepaalde- vorm van schrijven, met allerlei onderliggende codes. Hoop dat het voor een werkgever is die bekend is met mensen die uit het buitenland komen, want het is voor een NLder erg moeilijk om een referentie te schrijven die voldoet aan de standaarden. Voor de UK moet het een aanbevelingsbrief zijn, die over jouw functioneren gaat, maar het is absoluut niet de bedoeling dat er -opbouwende- kritiek wordt gegeven, het moet echt allemaal (erg) positief zijn.
Ik vind het ook geen prettige vorm. Het maakt mensen vaak ook een beetje slijmerig/kritiekloos, want meestal moet je een referentie van je laatste werkgever/onderwijsinstelling geven en er wordt raar gekeken als je daar geen referentie van geeft.Dus probeer je iedereen te vriend te houden. Jaren geleden had ik een medestudent die erg hard zijn best had lopen doen bij een docent ivm referenties in de toekomst, en er ook erg van baalde toen de arme man plotseling overleed. Zijn eerste reactie was daar gaat mijn referentie.Tja.
Ik vind het ook geen prettige vorm. Het maakt mensen vaak ook een beetje slijmerig/kritiekloos, want meestal moet je een referentie van je laatste werkgever/onderwijsinstelling geven en er wordt raar gekeken als je daar geen referentie van geeft.Dus probeer je iedereen te vriend te houden. Jaren geleden had ik een medestudent die erg hard zijn best had lopen doen bij een docent ivm referenties in de toekomst, en er ook erg van baalde toen de arme man plotseling overleed. Zijn eerste reactie was daar gaat mijn referentie.Tja.
woensdag 17 april 2013 om 16:37
Bedankt voor jullie reactie, vind het ook niet prettig om referentiebrieven te moeten inleveren. Ook omdat het eenzijdig is, waarom kun je bijvoorbeeld geen refenties opvragen van een werkgever. Er zijn genoeg werkgevers die zich anders voordien of die niet zo netjes met hun werknemers zijn omgegaan.