Werk & Studie alle pijlers

refs checken en terugkoppelen

12-11-2014 20:14 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Naar aanleiding van een discussie met een collega, wat vinden jullie: kun je als je met toestemming van de kandidaat zijn referenties hebt gecheckt anoniem terugkoppeling geven over wat de referenten over de kandidaat zeiden en de kandidaat daarop vragen te reageren? We doen dit regelmatig, maar ik had nu een referent aan de lijn die vond dat hetgeen zij gezegd had niet (ook niet anoniem, als er meerdere geraadpleegd zijn) teruggekoppeld mag worden. Wat vinden jullie?
Inderdaad niet netjes.

En ik vind het ook amateuristisch.
Die manier heeft een hoog viva-forum gehalte iig.
Huh? Wat raar? En zo'n referent is neem ik aan ook open naar de (ex)medewerker over wat diegene gaat zeggen tegen een mogelijke werknemer? In het kader van ethiek enzo?
Nog nooit meegemaakt. Ik vind het erg onprofessioneel overkomen. Overigens waar ik woon (Engeland) is het de gewoonte referenties in de meeste gevallen past te checken na het sollicitatie gesprek. Voor die tijd kan en gebeurd ook wel maar als kandidaat voor de baan krijg je daar niks van mee. Er vind geen enkele terugkoppeling plaats. Ik zit zelf in een positie dat ik vaak referenties moet geven en ik doe dat altijd op basis van anonimiteit. Ik zou het ook erg onprofessioneel vinden als wat ik te zeggen heb over de kandidaat doorgegeven zou worden.
Dan gaat het om een negatieve of kritische referentie neem ik aan? Want waarom zou je willen dat een kandidaat op een positieve referentie reageert? Hij/zij zal dat alleen beamen toch?
Niet netjes, datgene wat je terugkoppelt naar de kandidaat is voor de kandidaat waarschijnlijk te herleiden naar de betreffende referent, want hoeveel referenties geef je nou eenmaal op? Je kan hiermee ook de referent in diskrediet brengen bij de kandidaat.
quote:Boarn schreef op 12 november 2014 @ 21:46:

Dan gaat het om een negatieve of kritische referentie neem ik aan?Is het geven van een negatieve referentie toegestaan? Ik heb wel eens gehoord dat het niet zou mogen om je echt negatief uit te laten over een ex-werknemer. Dat een werkgever in dat geval zich neutraal dient uit te laten. In termen als 'Jantje verscheen altijd op tijd op het werk' (wat dus eigenlijk weinig zeggend is) i.p.v. Jantje haalde de gegevens van allerlei rekeningen door elkaar.
Inderdaad, volgens mij is het hartstikke verboden om iets negatiefs te vertellen over een ex-werknemer. Zelfs zo erg verboden, dat als jullie iets negatiefs terugkoppelen aan een kandidaat, en die krijgt de baan vervolgens niet, de kandidaat schadevergoeding kan eisen aan de referent.

Referenties zeggen overigens volgens mij ook niet zo veel hoor. Iedereen kan op de ene plek wel functioneren en vervolgens ergens anders helemaal niet. En omgekeerd.
Aan de andere kant, als een geinteresseerde werkgever een referentie opvraagt en dan alleen maar vage algemeenheden te horen krijgt over de betreffende persoon, dan weet hij/zij ook wel dat er iets aan stinkt...
Dat is de reden dat ik mijn laatste ex-werkgever niet als referent heb opgegeven. Het boterde niet meer tussen ons maar ergens anders kan ik prima functioneren. Ik ben daar weggegaan met een vaststellingsovereenkomst waarin o.a. staat dat er van beide kanten geen negatieve uitingen gedaan morgen worden. Het is echter een heel groot bedrijf en leidinggevende is "niet zo heel slim" en ik vrees dus voor een negatieve klank als iemand bij haar komt polsen.

Officieel mag het sowieso niet, het geven van een negatieve referentie maar een werkgever kan het natuurlijk wel zo draaien dat een antwoord toch alles zeggend is.
Nog los van de vraag of je het normaal gesproken zou doen of niet... in dit geval heeft de referent aangegeven dat niet te willen. Dus dan doe je het sowieso niet.
I've learned so much from my mistakes... I'm thinking of making a few more

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven