Werk & Studie alle pijlers

Reistijd en lange werkdagen

16-06-2021 11:01 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een burn-out afgelopen zomer ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet gelukkig ben in mijn huidige baan. Ik ben daarom voorzichtig aan het rondkijken en heb nu een hele passende vacaturen gevonden. Volgende week mag ik op gesprek komen.

De voordelen van mijn huidige baan zijn de reistijd (15 minuten) en het salaris (vrij hoog ingeschaald). Maar ik word er echt ongelukkig van. Moet mezelf er naartoe slepen, ik verveel me en word continu getriggerd in mijn valkuilen.
Het grote nadeel aan de mogelijk nieuwe baan is de afstand en bijbehorende reistijd: 50 kilometer, ik reken op een uur reistijd enkele reis. Dat betekent 1,5 uur per dag erbij.
Ook zal ik werkdagen van 9 uur gaan maken ipv 8 uur. Daardoor werk ik 4 uur per week meer, maar mijn netto salaris zal gelijk blijven (lager ingeschaald).

Als mijn werkplezier vergroot wordt, denk ik dat ik dit er voor over heb, al zal mijn vrije tijd wel behoorlijk afnemen. Daar wordt 4 x 1,5 uur reistijd en 4 uur extra werktijd vanaf gehaald. Ik woon alleen, geen partner en kinderen, dus dat is in principe geen probleem.
Ik twijfel alleen over de lange dagen. Ik zal 4 dagen per week rond de 12 uur van huis zijn. In de zomer is dat prima, maar ik ben bang dat de donkere winterdagen me minder goed gaan bevallen.
Zijn er hier mensen die ook lange werkdagen hebben met veel reistijd? Hoe bevalt dit jullie? Ik hoop dat jullie ervaringen me kunnen helpen om een goede keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar echt niet aan beginnen. Zeker als je met het OV reist, kan er zomaar een uur bij komen. Ik heb gewerkt op een locatie met zogenaamd een ideaal OV-traject, half uurtje zonder overstappen, twee keer per uur een trein. De keren dat, juist op de terugweg, net mijn trein uitviel zijn niet op twee handen te tellen. Idem voor de auto natuurlijk. Mijn huidige werk is zonder file 25 minuten rijden, maar ruim een uur komt ook voor.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik alleen was vond ik het prima. Erna eventueel meteen door om te sporten, je komt thuis en dan hoef je niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen 1,5 uur reistijd willen hebben. Kun je misschien 1 of 2 dagen thuiswerken?

En je verveelt je op je huidige werk. Kun je daar geen andere functie vinden, of taken er bij krijgen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Op basis van je burn-out; niet doen. Reizen is echt slopend, zeker zo lang. Plus een uur langer werken, én minder salaris....
Alle reacties Link kopieren
Is er kans dat je salaris gaat groeien, en je dan tzt weer 4 uur minder kunt gaan werken?
Kun je 1 of 2 dagen thuiswerken (daar kom je vast wel achter)?
Kun je met het OV en denk je dat je dan kunt werken, zodat je niet 9 uur aanwezig hoeft te zijn?
Heb je iets met de plaats waar je naartoe rijdt (vrienden, familie, leuke activiteit die je toevallig daar kunt doen, of is het echt alleen maar forenzen?
Als je financieel de ruimte hebt / kan maken, zou ik proberen je aantal uren gelijk te houden. En/of deels thuis werken inderdaad.
anoniem_189987 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 13:27
Reden: herkenbaarheid
43.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is prima te doen.
Is het zeker dat je 4 dagen per week op locatie moet werken of is er ook een mogelijkheid dat je deels thuis kunt werken?

Ik heb 2,5 uur reistijd per dag en maak soms ook lange dagen (9 of 10 uur), maar daar staat tegenover dat er ook dagen zijn waarop ik thuis kan werken en met 6 tot 8 uur klaar ben. Dat maakt het voor mij doable.

En wat iemand hier ook al zei: reizen met OV (ik kan meestal gewoon zitten en hoef niet over te stappen) helpt ook. Ik doe er mijn mail en gebruik de tijd verder om lekker te lezen of audioboeken te luisteren.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
16-06-2021 11:17
Dat is prima te doen.

Correctie: dat vind JIJ prima te doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik werk 10 uur per dag maar heb een korte reistijd. Maar ik ben vaker erg moe na die tien uur en een lange reistijd zou me wel zwaar vallen
Ik zou er niet voor gaan als er niet een mogelijkheid is om een paar dagen per week thuis te werken.

Persoonlijk vind ik een half uur reistijd max.
Ik werk op ongeveer een uur reistijd met de auto. (buiten de spits om iets sneller)
En daar zag ik eerst ernorm tegenop.

In de praktijk vind ik het heerlijk. Even de werkdag van me af laten glijden op de terugweg.
Soms heb ik ook een luisterboek aan. Dan kom ik helemaal zen weer thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er rustig 2 uur reistijd per dag van kan maken aangezien je je liever van te voren op het station bent dan exact het moment dat de trein vertrekt. En je hebt je vertragingen die toch wel regelmatig kunnen voorkomen.

Persoonlijk zou ik het niet doen (been there, done that, did not like it).
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
16-06-2021 11:22
Correctie: dat vind JIJ prima te doen.
Ze vraagt toch ook naar ervaringen van anderen. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet meer van deze tijd. Je merk wereldwijd de trend naar het hybride werken, tijd en plaats onafhankelijk. Flexibele werkgevers, zelf je tijd kunnen indelen, thuis werken. Zulke lange dagen maken, die reistijd hebben, dat is zo pre-corona. Waarom zou je dat willen als het ook anders kan?
RoamingZombie schreef:
16-06-2021 11:27
Ik denk dat je er rustig 2 uur reistijd per dag van kan maken aangezien je je liever van te voren op het station bent dan exact het moment dat de trein vertrekt. En je hebt je vertragingen die toch wel regelmatig kunnen voorkomen.

Persoonlijk zou ik het niet doen (been there, done that, did not like it).

Waar lees jij dat ze er met de trein naartoe moet dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in dezelfde situatie gezeten (ook burn out gehad en ik werk nu ook dagen van 9 uur met ruim 1,5 uur reistijd enkele reis) en ik ben zo blij dat ik de overstap gemaakt heb! Ik krijg gewoon heel veel energie van mijn werk (inmiddels, na een jaar en 3 maanden thuiswerken wel iets minder), dus was minder moe dan voorheen. In de trein op de heenweg luisterde ik vaak podcasts, meditatieoefeningen of las een boek. Terug lekker uit het raam staren met een fijn muziekje in mijn oren: helemaal prima.
Ik kon wel 1 dag van de 4 thuiswerken, dat zou ik bespreken. Helemaal nu zullen de meeste werkgevers best begrijpen dat je met die vraag komt.

En verder zorgen dat je op 1 dag twee porties kookt en af en toe een maaltijdsalade zodat je niet nog hoeft te koken na een lange dag.

Al met al vind ik het prima te doen. Beter dan 5 dagen werken in ieder geval.
ladida1981 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 11:42
5.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zat denk ik voor corona op 2.5 uur reistijd per dag en werkte 4 dagen.
Vond dat nooit vervelend.

Ik ben een tijdje met het ov gegaan en was dan wel stuk sneller. Echter iedere keer dat gezeur van treinen die niet rijden of bomvol zaten begon mij flink tegen te staan. Ging mij daar aan ergeren en vond het daardoor ook vermoeiender.

Met de auto vind ik het heerlijk. Ik heb die tijd ook nodig om even af te schalen. Fijne muziek aan of een luisterboek en voor dat ik het wist was ik weer thuis.

Ben wel benieuwd hoe ik het na mijn verlof ga ervaren. Nou scheelt het wel dat ik minder ga werken en mijn uren anders in deel. Daarbij denk ik dat ik ook nog wel een dag thuis kan blijven werken.

Is 1 a 2 dagen thuis werken voor jou een optie?

Ik heb trouwens altijd al lange reistijden gehad. Wat bij mij wel belangrijk is om dat vol te houden is dat het werk maar ook de werkplek leuk/fijn moeten zijn. Anders ging het wel opbreken.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Als je al denkt dat het allemaal te zwaar is, dan zal je het waarschijnlijk wel als zwaar gaan ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je vaste uren of maakt het niet uit hoe laat je begint? En heb je een vorm van reiskosten vergoeding? Ik zou berekenen of het loont om een ns abonnement te nemen als je op fietsafstand van het station woont.

In mijn geval kan ten opzichte van de vergoeding een dalvrij abonnement met eersteklas prima uit wanneer ik voor de ochtendspits (6:30) incheck. Heerlijk rustig met als bonus dat ik ook in het weekend vaak eersteklas met de trein kan. Zelfs als ik de helft van de tijd thuiswerk loont het.
Alle reacties Link kopieren
Het zal er echt aan liggen, hoe die baan gaat bevallen. Is het helemaal leuk, dan maakt het minder uit, dan wanneer hij wel oké is.

En hoe goed jij tegen een lange reistijd kunt.

Ik zou zelf niet ergens willen werken waarvoor ik langer dan een half uur in de auto moet zitten, maar ik heb een hekel aan autorijden. Dat half uur kost mij al teveel energie, dus een uur met de auto zou voor mij gewoon te belastend zijn.
Terwijl ik ook ergens heb gewerkt waar ik met het OV zeker één uur onderweg was (enkele reis), maar dat was juist fijn. Want maar één keer overstappen en in het OV zat ik altijd lekker te lezen, iets voor mijn studie te doen enz.

De enige reden voor mij om wel lang met de auto te gaan, geld. Als ik niets anders kan vinden, dan liever een baan ver weg, dan geen werk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier normaal 1,5 uur reistijd (nu al even niet meer wegens pandemie). Ik vind het prima te doen, maar als je net hersteld bent van een burn-out zou ik wat voorzichtig zijn. Voor mij zou het er ook van afhangen of je echt geacht wordt 9 uur (of 9,5 met pauze) per dag op kantoor te zijn of dat je je reistijd ook (deels) als werktijd mag gebruiken, een paar dagen per week thuis kan werken etc.

En moet je echt naar 4x9 (ik ga er even vanuit dat je 4 dagen werkt, omdat je nu 4 uur meer 'moet') of kan het ook 4 om 5 zijn bijvoorbeeld? Dan werk je eens in de twee weken een dag meer maar je hebt wel structureel meer aan je avonden.
Alle reacties Link kopieren
Het valt met op dat veel van de reacties gaan over het OV. Dat is leuk als je in de randstad woont of in een grotere stad buiten de randstad met een goede verbinding. Voor een groot deel van Nederland is het helemaal niet sneller om met de trein te gaan. Sterker nog. Ik reis 35 km enkele reis. Dat kan binnen een half uur met de auto. Met de trein doe ik er meer dan anderhalf uur over. En ik ben vast niet de enige in Nederland. Niet overal is goed vervoer. Niet overal is elke dag file. Het kan ook zijn dat je 50 km binnendoor moet. Reken dan maar op ruim een uur reistijd met de auto en al helemaal geen openbaar vervoer.

TO ik zou niet alleen naar de reistijd kijken. Je hebt het nu niet naar je zin. Heeft dit met je burn-out te maken? Krijg je vergelijkbaar werk of wordt het heel anders. Hoe kan het dat je minder verdient en het werk uitdagender wordt? Dit moet je allemaal afwegen met elkaar. Kun je straks één of twee dagen thuiswerken? Persoonlijk zou ik 1 uur reistijd te lang vinden, maar voor een ander is dat een eitje.
Lange werkdagen vind ik geen probleem, zolang ik ervoor betaald word. Ik ben het ook gewend en ben erop ingesteld. Een lange reistijd daarentegen is (vind ik dan) echt zonde van de tijd. Zeker waar ik woon, waar je ofwel file aan het rijden bent ofwel in bomvol ov zit/staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven