reistijden van en naar werk
donderdag 15 oktober 2009 om 20:00
Hallo,
Wie heeft er ervaringen met lange reistijden (meer dan een half uur/ drie kwartier) van huis naar t werk.. Hoe ervaar je het en kost het veel extra energie?
Woon in Brabant en zoals sommigen misschien weten wil ik verhuizen naar Rotterdam. Ik twijfel om eerst een baan te zoeken en dan ff heen en weer te reizen tot ik een woning heb en Rotterdam wat beter ken Vind het gewoon fijn om op t forum meningen en miss advies te lezen vandaar.
Liefs Lilly
Wie heeft er ervaringen met lange reistijden (meer dan een half uur/ drie kwartier) van huis naar t werk.. Hoe ervaar je het en kost het veel extra energie?
Woon in Brabant en zoals sommigen misschien weten wil ik verhuizen naar Rotterdam. Ik twijfel om eerst een baan te zoeken en dan ff heen en weer te reizen tot ik een woning heb en Rotterdam wat beter ken Vind het gewoon fijn om op t forum meningen en miss advies te lezen vandaar.
Liefs Lilly
donderdag 15 oktober 2009 om 20:09
Heb n tijd op en neer gereisd. Ongeveer een uur van deur tot deur. Woon nu op 15 min fietsen van werk en vind t geweldig.
Maarrr, toen ik nog op en neer reisde vond ik het ook prima. t Is waar je je op in stelt denk ik. Vond het toen in ieder geval geen probleem.
Ik weet niet hoe jij naar je werk gaat (OV of auto). Wat ook uitmaakt is hoe vaak je van vervoersmiddel moet wisselen.
Eerst fietsen, dan trein, dan overstappen, dan bus, dan lopen is veel vermoeiender dan alleen fietsen + 1 trein ook al doe je er even lang over.
Maarrr, toen ik nog op en neer reisde vond ik het ook prima. t Is waar je je op in stelt denk ik. Vond het toen in ieder geval geen probleem.
Ik weet niet hoe jij naar je werk gaat (OV of auto). Wat ook uitmaakt is hoe vaak je van vervoersmiddel moet wisselen.
Eerst fietsen, dan trein, dan overstappen, dan bus, dan lopen is veel vermoeiender dan alleen fietsen + 1 trein ook al doe je er even lang over.

donderdag 15 oktober 2009 om 20:12
Ik ben momenteel een uur bezig van deur tot deur: kwartier fietsen, half uur treinen, kwartier fietsen. Tot nu toe is het wel te doen, maar stiekem fantaseer ik er wel eens over hoe het zou zijn om maar een kwartiertje van m'n werk te wonen. Aan de ene kant is dat natuurlijk lekker, maar aan de andere kant maakt het ook wel even lekker m'n hoofd leeg en ben ik echt weg van m'n werk als ik thuis ben.
donderdag 15 oktober 2009 om 20:18
donderdag 15 oktober 2009 om 20:18
Ik reis 1:15 uur heen en 1:15 uur terug. Dat had ik er ruimschoots voor over om niet meer in Brabant te hoeven wonen. Ik doe het nu drie jaar, en het gaat nog steeds prima. Ik lees fijn de krant in de trein of doe alvast wat werk, zodat ik aan het eind van de dag een of twee treinen eerder terug kan nemen.

donderdag 15 oktober 2009 om 20:21
Ik deed er 's ochtends ongeveer een uur over en 's middags anderhalf uur (files). Heb dit 3 jaar gedaan. In het begin ok maar begon me steeds meer tegen te staan, zeker onhandig toen ik een kindje kreeg (ik zag haar bijna niet wakker op werkdagen), Nu woon ik op fietsafstand (zelfde baan andere vestiging); heerlijk!! Hou zoveel tijd over...Ben blij dat ik de overstap heb gemaakt.
donderdag 15 oktober 2009 om 20:21
Voor even lijkt het me prima te doen. Maar voor een langere tijd zou het mijn keuze niet (meer) zijn.
Doordat mijn werkgever verhuisde van fietsafstand naar 45 km verderop, forens ik al meer dan 10 jaar en ik ben het werkelijk spuugbeu. Ik ga met de auto (openbaar vervoer is niet mogelijk, verbindingen zijn zo slecht dat de reistijd 5 uur per dag zou bedragen en ik niet eens op tijd op mijn werk zou kunnen verschijnen) en in de loop van de jaren zijn de wegen significant drukker geworden. Na elke winter ben ik in staat mijn leuke, goedverdienende baan op te zeggen omdat ik de reistijd niet meer trek. Dan wordt het lente, het weer wordt beter, er komen veel collectieve vrije dagen aan. En dan valt het wel weer mee.
Doordat mijn werkgever verhuisde van fietsafstand naar 45 km verderop, forens ik al meer dan 10 jaar en ik ben het werkelijk spuugbeu. Ik ga met de auto (openbaar vervoer is niet mogelijk, verbindingen zijn zo slecht dat de reistijd 5 uur per dag zou bedragen en ik niet eens op tijd op mijn werk zou kunnen verschijnen) en in de loop van de jaren zijn de wegen significant drukker geworden. Na elke winter ben ik in staat mijn leuke, goedverdienende baan op te zeggen omdat ik de reistijd niet meer trek. Dan wordt het lente, het weer wordt beter, er komen veel collectieve vrije dagen aan. En dan valt het wel weer mee.
donderdag 15 oktober 2009 om 20:22
Ik ben ooit anderhalf uur onderweg geweest enkel. Alhoewel de afstand niet eens zo heel groot was, was het een erg omslachtige bedoening met het OV om op het werk te komen. Ik vond het echt TE lang, 3 uur per dag reizen. (Het argument dat je op de trein rustig reist en kan lezen en dergelijke ging niet op, ik kon zelden of nooit zitten in de trein.)
Ik vond het vreselijk, echt veel te lang. Ik heb de baan nooit echt leuk gevonden en denk dat het gedeeltelijk daardoor kwam. Ik ben nu ongeveer een half uur onderweg naar kantoor, met veel file is het weleens 45 minuten. Dat vind ik acceptabel, meer kost te veel energie.
Volgens wat ik begrijp uit jouw tekst is het de bedoeling dat het tijdelijk is? Eerst verhuizen en dan een baan in de buurt zoeken? Het is wel een goede stok achter de deur als je zo lang moet reizen. De vraag is alleen hoeveel energie om te solliciteren je overhoudt als je elke dag zo idioot vroeg op moet staan.....
Ik vond het vreselijk, echt veel te lang. Ik heb de baan nooit echt leuk gevonden en denk dat het gedeeltelijk daardoor kwam. Ik ben nu ongeveer een half uur onderweg naar kantoor, met veel file is het weleens 45 minuten. Dat vind ik acceptabel, meer kost te veel energie.
Volgens wat ik begrijp uit jouw tekst is het de bedoeling dat het tijdelijk is? Eerst verhuizen en dan een baan in de buurt zoeken? Het is wel een goede stok achter de deur als je zo lang moet reizen. De vraag is alleen hoeveel energie om te solliciteren je overhoudt als je elke dag zo idioot vroeg op moet staan.....
donderdag 15 oktober 2009 om 20:24
Ik reis ruim een uur heen en dus ook ruim een uur terug. Ik vind het niet erg, maar toch lijkt het me lekker om enkel maar een kwartiertje ofzo op de fiets te zitten, zoals hier boven ook al door anderen opgemerkt. Nu lees ik in de trein krant oid en soms ook nog slapen, heerlijk en dan kom ik 'leeg' thuis!
Ligt volgens mij gewoon hoe je er in staat!
Ligt volgens mij gewoon hoe je er in staat!
donderdag 15 oktober 2009 om 21:18
Ik ben een uur kwijt (reis met de bus) dus 2 uur per dag. Ik werk 4 dagen in de week dus ben 8 uur kwijt aan reizen.
Dat vind ik eigenlijk veel te veel en ik zou het heerlijk vinden als ik mijn werk wat dichter bij huis had.
Maar ik kan daar niet wonen (dure gemeente) en ik wil mijn baan niet opzeggen, want ik heb het er erg naar mijn zin.
Dus ik moet het er maar voor over hebben, maar het kost wel veel energie.
Dat vind ik eigenlijk veel te veel en ik zou het heerlijk vinden als ik mijn werk wat dichter bij huis had.
Maar ik kan daar niet wonen (dure gemeente) en ik wil mijn baan niet opzeggen, want ik heb het er erg naar mijn zin.
Dus ik moet het er maar voor over hebben, maar het kost wel veel energie.
donderdag 15 oktober 2009 om 21:53
nou ik vind een uur wel lang hoor.
8-9 uur op werk per dak
8 uur slapen per dag
1 uur koken, boodschappen en eten
1 uur opstaan en klaarmaken voor werk
hou je 5 uur over
Als je van die 5 uur ook nog een 2-3 uur reist, vind ik dat heeeel erg veel. Zelf hoop ik op een baan in dezelfde stad als dat ik woon...(studeer nu nog) zodat ik hooguit 20 minuten moet fietsen....
8-9 uur op werk per dak
8 uur slapen per dag
1 uur koken, boodschappen en eten
1 uur opstaan en klaarmaken voor werk
hou je 5 uur over
Als je van die 5 uur ook nog een 2-3 uur reist, vind ik dat heeeel erg veel. Zelf hoop ik op een baan in dezelfde stad als dat ik woon...(studeer nu nog) zodat ik hooguit 20 minuten moet fietsen....
donderdag 15 oktober 2009 om 22:25
Ik ben ook twee uur reistijd (heen en terug) kwijt op een dag en zou niet korter willen. Ik vind het heerlijk om de tijd 's ochtends te gebruiken om lekker wakker te worden, te ontbijten en een krantje te lezen. En op de terugreis gebruik ik de tijd om m'n werkdag in m'n hoofd een beetje af te sluiten. Als ik dan de trein uitstap, ben ik het kwijt en kan ik beginnen aan de avond. Ik heb ooit de kans gehad om op amper vijf minuten van m'n huis aan de slag te gaan maar heb dat niet gedaan omdat ik het werk letterlijk te dichtbij vond komen.
vrijdag 16 oktober 2009 om 00:07
Omdat het bedrijf waar ik werk een jaar geleden verhuisde, reis ik nu ruim een uur heen en ruim een uur terug. Ik zag erg tegen de reistijd op, maar het went snel hoor. En ik merk nu dat het me soms helpt, na een drukke dag, om mijn hoofd lekker leeg te maken. En het helpt ook dat ik mijn werk ontzettend leuk vind. Dan is het prima te doen. Alhoewel ik er niet te veel over na moet denken dat ik ruim tien uur per week in de auto zit, 't Blijft toch ook ergens wel zonde van je tijd...
vrijdag 16 oktober 2009 om 11:41
Voor mijn baan - die nu net is afgelopen - was ik anderhalf uur van deur tot deur onderweg, enkele reis. In het begin deed ik dat fluitend en zag ik vooral de voordelen ervan, later toen ik de baan zelf niet meer zo leuk vond, werd het een bezoeking.
Is misschien al gezegd, maar voor mij is dát de kern: is de baan leuk genoeg om het reizen ervoor over te hebben?
Maar los van alles, ik vind 3 uur per dag reizen wél echt heel jammer van de tijd hoor. Ik streef ernaar dat nooit meer te doen.
Is misschien al gezegd, maar voor mij is dát de kern: is de baan leuk genoeg om het reizen ervoor over te hebben?
Maar los van alles, ik vind 3 uur per dag reizen wél echt heel jammer van de tijd hoor. Ik streef ernaar dat nooit meer te doen.
vrijdag 16 oktober 2009 om 11:50
Ik reis zelf 30 minuten heen en 35 minuten terug (dan is het net iets drukker). Moet zeggen dat ik vrijwel nooit file heb en autorijden niet erg vind. Dus voor mij geen probleem!
Het zou een ander verhaal zijn als ik met het OV zou moeten en moest overstappen en me elke dag moest afvragen of ik wel zou kunnen zitten.
Verder vind ik mijn baan ook gewoon leuk, dat is denk ik ook wel erg belangrijk!
Het zou een ander verhaal zijn als ik met het OV zou moeten en moest overstappen en me elke dag moest afvragen of ik wel zou kunnen zitten.
Verder vind ik mijn baan ook gewoon leuk, dat is denk ik ook wel erg belangrijk!
dinsdag 20 oktober 2009 om 14:14
@liondevil Jouw reis is een trein die (min of meer) van deur tot deur gaat, of moet je overstappen?
Heb je altijd een zitplek?
In dat geval zou ik de tijd ook wel nuttig kunnen gebruiken...voor het lezen van een boek, het voorbereiden van een vergadering etc. maar een baan afwijzen omdat het te dicht bij huis is....zou niet in me opkomen
Heb je altijd een zitplek?
In dat geval zou ik de tijd ook wel nuttig kunnen gebruiken...voor het lezen van een boek, het voorbereiden van een vergadering etc. maar een baan afwijzen omdat het te dicht bij huis is....zou niet in me opkomen

dinsdag 20 oktober 2009 om 15:26
Ik heb een baanaanbod gekregen op 110 kilometer van mijn huis. Ik ben in het gunstigste geval straks dus drie uur aan het reizen per dag.
De baan lijkt me ontzettend geweldig - met het werk dat ik ga doen gaat mijn droom wel een beetje in vervulling. Toch twijfel ik heeel erg, zeker omdat ze me nu graag 40u willen hebben ipv 32.
Volgende week maar eens onderhandelen
In principe heb ik nu een reistijd van >50 minuten van deur tot deur en daar heb ik me nog geen seconde aan gestoord. Bovendien is de route die ik ga rijden een genot voor het oog (A50). En die baan is een droom!
Ik word gek
De baan lijkt me ontzettend geweldig - met het werk dat ik ga doen gaat mijn droom wel een beetje in vervulling. Toch twijfel ik heeel erg, zeker omdat ze me nu graag 40u willen hebben ipv 32.
Volgende week maar eens onderhandelen

In principe heb ik nu een reistijd van >50 minuten van deur tot deur en daar heb ik me nog geen seconde aan gestoord. Bovendien is de route die ik ga rijden een genot voor het oog (A50). En die baan is een droom!
Ik word gek

woensdag 21 oktober 2009 om 08:42
Ik moet dagelijks van Den Haag naar Amsterdam of Aalsmeer, 20/25 min rijden. Begin rond 7 uur, dus ik maak niet zoveel mee van de spits gelukkig. Precies genoeg tijd om een beetje wakker te worden, broodje te eten etc.
Bij mijn vorige werkgever zat ik dagelijks bij klanten 100 tot 200 km verderop. Daar werd ik dus echt knettergek van, ben zelfs een keer in slaap gevallen in de auto :S. Dagelijks vroeg eruit en weer laat thuis, reken maar dat ik daar moe van werd.
Bij mijn vorige werkgever zat ik dagelijks bij klanten 100 tot 200 km verderop. Daar werd ik dus echt knettergek van, ben zelfs een keer in slaap gevallen in de auto :S. Dagelijks vroeg eruit en weer laat thuis, reken maar dat ik daar moe van werd.