Werk & Studie alle pijlers

Roddelende collega's

19-12-2017 16:47 29 berichten
Om herkenning te voorkomen ga ik niet het hele verhaal hier neerzetten, maar in vage lijntjes.

Vandaag een aanvaring gehad met directe collega (collega A), over een situatie met een andere collega (Collega B) afgelopen week.

Het komt erop neer dat ik collega B vorige week iets vroeg, waarmee ze instemde. Ik heb nog vier keer aangegeven dat als het niet ging, dit ook oke was. Maar het was echt oke.

Vandaag een enorme sneer gekregen van collega A. Blijkbaar heeft collega B het er met A via app over gehad en was mijn voorstel/vraag vorige week dus toch niet oke en ben ik vanochtend op een vervelende manier benaderd hierover. Dat ik oncollegiaal zou zijn. Collega B was hier niet bij.

Ik voel me rot. Collega B had, mijns inziens, een eerlijk antwoord kunnen geven in plaats van Collega A hierover te berichten. Het voelt als roddelen en ik voel me echt onterecht behandeld. Helaas valt met collega A niet te praten (geprobeerd, ook aangegeven dat ik het onterecht vind, maar geen constructief gesprek mogelijk, alleen agressieve verwijten).

Lastig want: Klein team, twee dames die het goed kunnen vinden. We rennen over het algemeen ook niet direct naar onze leidinggevende toe, deze houdt zich ook afzijdig in zulke zaken. Klein bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
aankaarten in jullie volgende werkoverleg
lilalinda schreef:
19-12-2017 16:49
aankaarten in jullie volgende werkoverleg
Die hebben we eigenlijk nooit. we zijn niet vaak op het zelfde moment op kantoor.
Dan plan je dat zelf even in
Ik zou eerst het gesprek met collega B aangaan om na te gaan hoe zij er nu instaat. Het komt op mij over alsof collega A zich mengt in iets waar zij niks mee te maken heeft, dus misschien is komt de mening van collega B ook niet eens overeen met collega A? Wanneer het wel overeenkomt zou ik bij collega B aankaarten dat het jammer is dat je dit pas achteraf hoort en dat je het in het vervolg prettig zou vinden om dit meteen te horen, nu kan je er namelijk niets meer mee..
Klein team met alleen vrouwen geeft altijd gezeik. Ik heb dat diverse malen meegemaakt en begin er niet meer aan.
Zo op het eerste gezicht heb je niets geks gedaan, maar we weten natuurlijk niet wat je gevraagd hebt.
gewijzigd
anoniem_196602 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 17:15
98.88% gewijzigd
Het lijkt nu alsof ze jou heeft laten gaan en later over haar eigen keuze is gaan klagen.
Dan zou ik toch collega B eens even vragen waar die ommekeer ineens vandaan komt. Zou idd best kunnen dat ze het via WA heeft verteld en dat dat door A anders is opgevat.

Maar goed, vervelend want het komt de sfeer ook niet ten goede.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 19-12-2017 17:04
1.36% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
A moet zich er niet mee bemoeien en ik zou bij B even checken wat ze precies gezegd heeft tegen A.
Volgende keer niet meer doen dus, ongeacht wat de collega in kwestie vond had je moeten blijven. Ik had daar als andere collega ook wat van gezegd.
Tijd voor een lesje volwassen communicatie voor je collega’s.
B en A zijn helaas (klinkt lullig) dikke vriendinnen buiten werk. Onvermijdelijk dat ze soms iets bespreken. B is een conflictvermijder, ik ga haar inderdaad aangeven dat ik niet helemaal begrijp waar het nou mis is gegaan, omdat ik me herinner dat ik meermaals heb aangegeven te willen blijven, en geschrokken ben van dat ik van Collega A dan zo'n reactie krijg.

Maar echt praten met die twee samen, dat durf ik gewoon niet. Met A valt niet te praten, is te agressief en heel direct. Niet echt begripvol. B laat zich daardoor een beetje meetrekken. Wat als C (ikzelf) niet echt te doen is om daarmee te praten.

Ik zit er echt mee, zat bijna te huilen vandaag omdat het echt een aanval was.
Je moet dit met collega B bespreken, niet met A. B is degene die zegt dat iets kan en daar later met anderen over klaagt/moppert.

A hoeft het niet ongevraagd voor B op te nemen, jullie zijn allemaal volwassenen.

Verder gewoon laten gaan. Dit is gewoon kantoorgedoe. Waait wel weer over. Dan vinden ze je maar even niet collegiaal. Jij weet zelf hoe je het hebt bedoeld.

Bij mij op kantoor is er ook continu gedoe, kan mij geen bal schelen, ik trek lekker mijn eigen plan.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 17:11
24.71% gewijzigd
LizBakker schreef:
19-12-2017 17:07
Je moet dit met collega B bespreken, niet met A. B is degene die zegt dat iets kan en daar later met anderen over klaagt/moppert.

Verder gewoon laten gaan. Dit is gewoon kantoorgedoe. Waait wel weer over. Dan vinden ze je maar even niet collegiaal. Jij weet zelf hoe je het hebt bedoeld.
Ik wilde dit inderdaad ook helemaal niet met A bespreken, helaas had ik geen keus.

Hoop dat het over waait, voel me echt een beetje.. kaa uu tee
spaatje25 schreef:
19-12-2017 17:09
Ik wilde dit inderdaad ook helemaal niet met A bespreken, helaas had ik geen keus.

Hoop dat het over waait, voel me echt een beetje.. kaa uu tee
Ja, A moet zich er natuurlijk buiten houden, maar je hebt altijd wel van die moraalridders. Naast je neerleggen hoor. Het is echt niet erg als iemand een keertje boos op je is, terecht of onterecht. Dat is hoort bij de snelkookpan die kantoor is.
Kan me wel voorstellen dat het kut voelt, de sfeer is meteen verziekt. Is soms niet makkelijk om daar dan maar boven te gaan staan.
Is er geen leidinggevende waar je dit evt. kan aankaarten, al is het maar om er voor te zorgen dat er aan het einde van de dag standaard nog 2 mensen zijn (ik begrijp dat het op de locatie waar je werkt niet persé heel fijn is om in je uppie te zijn).
Dat zit inderdaad wel in de planning Grobbekuiken, dat hebben we aangevraagd. Alleen werken veel mensen thuis, voor mijn functie is dat helaas niet mogelijk.

Voor de dag van het gebeuren hadden we dus dit voor een keertje afgesproken. Dat doe ik voortaan nooit meer!
LizBakker schreef:
19-12-2017 17:13
Ja, A moet zich er natuurlijk buiten houden, maar je hebt altijd wel van die moraalridders. Naast je neerleggen hoor. Het is echt niet erg als iemand een keertje boos op je is, terecht of onterecht. Dat is hoort bij de snelkookpan die kantoor is.
Dank je. Ik merk de laatste tijd dat het wat minder klikt met collega A, ik vermoed dat dit een stok was voor haar om mee te slaan. Recentelijk heb ik meer verantwoordelijkheden gekregen, terwijl ik het kortst zit van ons allemaal. Ik vermoed stiekem dat dit een rol speelt.
spaatje25 schreef:
19-12-2017 17:18
Dank je. Ik merk de laatste tijd dat het wat minder klikt met collega A, ik vermoed dat dit een stok was voor haar om mee te slaan. Recentelijk heb ik meer verantwoordelijkheden gekregen, terwijl ik het kortst zit van ons allemaal. Ik vermoed stiekem dat dit een rol speelt.
Ja, dat zou heel goed kunnen. En twee handen op één buik is nooit leuk. Maar blijf gewoon opgewekt en voortaan weet je dat B niet altijd zegt wat ze echt vindt, dus dan kun je daar rekening mee houden als er zich weer iets voordoet.
Tegen A kun je rustig zeggen dat het tussen jou en B is, en dat B welkom is om haar ongerief aan jou te laten horen. En dat A niet aanwezig was en er dus niets mee te maken heeft. En dat je daarom met A deze discussie niet aangaat. En dat blijven herhalen 'het is tussen mij en B, ik zal het er met B over hebben en niet met jou'.
spaatje25 schreef:
19-12-2017 17:16
Dat zit inderdaad wel in de planning Grobbekuiken, dat hebben we aangevraagd. Alleen werken veel mensen thuis, voor mijn functie is dat helaas niet mogelijk.

Voor de dag van het gebeuren hadden we dus dit voor een keertje afgesproken. Dat doe ik voortaan nooit meer!
Dat eerste is iets wat de manager maar moet zien op te lossen. Feit is dat het voor geen van jullie prettig is om alleen af te sluiten, en daar moet iets aan gedaan worden.

Sterkte met die 2 (ik snap echt dat het je nu goed dwars zit, is gewoon niet fijn) en hopelijk veranderd er iets. Anders zou ik toch eens omkijken naar een wat veiligere omgeving denk ik.
spaatje25 schreef:
19-12-2017 17:18

Nu ben je aan het invullen voor A, en dit lijkt ook op roddelen. Niet doen. Als A daar moeite mee heeft dan moet A daarmee naar de leidinggevende gaan. Als A het passeren van haar (en B) ten gunste van jou niet aankaart, bestaat het niet en moet je je daar dus ook niet door laten beïnvloeden.
Grobbekuiken_ schreef:
19-12-2017 17:30
Dat eerste is iets wat de manager maar moet zien op te lossen. Feit is dat het voor geen van jullie prettig is om alleen af te sluiten, en daar moet iets aan gedaan worden.

Sterkte met die 2 (ik snap echt dat het je nu goed dwars zit, is gewoon niet fijn) en hopelijk veranderd er iets. Anders zou ik toch eens omkijken naar een wat veiligere omgeving denk ik.
Thanks. Ik ben aan het rondkijken al een tijdje maar valt niet mee.

En inderdaad, fijn is het niet. Ik weet dat A zich ongevraagd met van alles bemoeid, en normaal let ik daar niet op. Alleen roddelen over mij vind ik echt kut.

Nou ja, wie weet verklaart B een hoop
Als het over iets ging dat betrekking had op A & B dan in het vervolg beide betrekken. Geen idee waar het over ging maar achter iemand zijn rug om iets regelen wat ook impact heeft op collega A of B is niet netjes.
Verzoeken waarbij mensen vrouwen zich eventueel (al is het maar een klein beetje) overdonderd door zouden kunnen voelen en mogelijk ja op zouden kunnen zeggen, terwijl ze eigenlijk nee bedoelen, zet ik tegenwoordig op de mail of sms. Dan kan de ander rustig nadenken over een antwoord en een 'nee' zeggen via een schermpje in vaak makkelijker dan in iemands gezicht.

Collega B maakt de keuze om het via de app te bespreken met collega A, ook niet eens face to face met haar, dus dat zegt me dat het ook zo'n type moet zijn.

Eigenlijk is het gewoon een gebrek aan sociale communicatie natuurlijk dat het niet meer gewoon face to face kan. Maar het scheelt mij een hoop gedoe, een mailtje sturen kost me ook minder energie dan 4x vragen of het écht wel oké is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven