Werk & Studie alle pijlers

Ruzie met collega

09-11-2019 21:36 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend ruzie gehad met een collega. En wat baal ik er van!

We hebben een gesprek er over gehad en ik heb mijn excuus aangeboden voor mijn deel. Hierop keek de collega weg en ze heeft mij de rest van de dag niet meer aangekeken.
Ik kan dat hebben, als iemand boos is gun ik diegene tijd om tot rust te komen. Wat mij betreft zand er over en klaar. Rest van de dag geen contact meer gehad. Wel netjes gegroet als ze dezelfde ruimte in kwam.

Nu kwam een andere collega naar me toe dat de betreffende collega had lopen kletsen over mij: ik ben de nieuweling en sinds mijn komst ben ik alleen maar onrust aan het stoken.
Tegelijk draait ze het hele verhaal om, wilde zij rustig praten maar zou ik hebben staan schreeuwen. Het enige wat ik wilde ten tijde van het conflict was uit de gangen en weg uit hoor en zichtveld van bewoners.
Er zijn hier collega's bij geweest die mijn verhaal ook bevestigen.
Dit is na het gesprek gebeurd en voelt als een enorme trap na, zwartmakerij.

Ik zit er (nog steeds) heel erg mee, met wat voorgevallen is en zie enorm op tegen morgen. Dan moeten we weer samen werken. Ruimte om elkaar te ontlopen is er niet echt, we hebben elkaars hulp en afstemming met elkaar nodig om goed ons werk te kunnen doen.
Wie weet raad?
Je blijft er maar omheen draaien: wat was de boodschap aan haar? Waarom raakte zij overstuur?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Meteen glimlach binnenkomen en de koe bij de horens vatten.
Gewoon gelijk aangeven dat je vandaag met een schone lei wilt beginnen en vragen of zij gisteren ook achter zich kan laten.
Zeker niet beginnen over wat jij van collega’s hebt gehoord, dan komt het de eerste tijd niet meer goed.
Meteen vriendelijk doen en vandaag even uitpraten!
Hoe moeilijk ook.
Anders gaat het van kwaad tot erger. Ze zoekt haar gelijk bij anderen.
En dan wordt het steeds groter.
Succes, je kan het!
viva-amber schreef:
10-11-2019 07:03
Je blijft er maar omheen draaien: wat was de boodschap aan haar? Waarom raakte zij overstuur?
Ja dit. En waarom had jij een ‘boodschap’ aan haar? Ben jij haar leidinggevende?
Je bent de nieuweling, schrijf je.

Dan weet de rest allang hoe die ander in elkaar steekt. Het klinkt namelijk niet als een eenmalig incidentje bij haar.

En als het wel een eenmalig incidentje is bij haar, dan zul je er verder ook weinig last van hebben.
viva-amber schreef:
10-11-2019 07:03
Ik snap best dat ze dat niet tot in detail gaat uitleggen hier.
Mogelijke herkenbaarheid etc.
Ze heeft het alleen over wat de ander heeft gedaan en niet over wat zij zelf heeft gedaan. Een collega gaat niet zomaar schreeuwen dat zij respectloos wordt behandeld. Daar is iets aan vooraf gegaan wat hier vakkundig wordt verzwegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als jij bijvoorbeeld iets hebt gezegd als: ‘teringwijf je doet het erom of niet? Nu heb je alweer de po’s niet leeggegooid!

Dan zou ik jou dus ook niet meer hebben aangekeken en al helemaal niet als je idd net nieuw en net binnen bent. Dus eens met anderen: wat was de boodschap ? Waarom was jij degene die ‘de boodschap’ moest geven? En vooral hóe heb jij ‘de boodschap’ dan wel gegeven?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
In een ruzie verteld iedereen zijn of haar kant van het verhaal, zodat jij er het beste uitkomt. Dat is niet heel realistisch, want waar twee kijven, hebben twee schuld.

Als jij net nieuw bent en je hebt een flink botte of respectloze opmerking gemaakt tegen je collega, snap ik wel dat ze even stoom afblaast bij haar collega’s.

Als je vandaag echt wil laten zien dat je het graag anders ziet, dan zeg je tegen haar dat je graag opnieuw begint en of jullie het incident van gisteren achter je kunt laten, en dan gewoon zo normaal mogelijk doen.
viva-amber schreef:
10-11-2019 10:26
Ze heeft het alleen over wat de ander heeft gedaan en niet over wat zij zelf heeft gedaan. Een collega gaat niet zomaar schreeuwen dat zij respectloos wordt behandeld. Daar is iets aan vooraf gegaan wat hier vakkundig wordt verzwegen.
Jawel hoor.
viva-amber schreef:
Nee, mensen zijn nooit zomaar beledigd of voelen zich onterecht aangevallen als iemand iets zegt.
Lijkt me heerlijk leven in zo'n lalaland.
esther55 schreef:
10-11-2019 07:54
Ja dit. En waarom had jij een ‘boodschap’ aan haar? Ben jij haar leidinggevende?
De een na laatste zin suggereert dat ze een boodschap voor elkaar kunnen hebben.
viva-amber schreef:
Een collega gaat niet zomaar schreeuwen dat zij respectloos wordt behandeld.
Als gedragingen van collega's geordend kunnen worden, ik heb erger gezien. En ik ben vast niet de enige.
Lucifer2018 schreef:
10-11-2019 13:44
Nee, mensen zijn nooit zomaar beledigd of voelen zich onterecht aangevallen als iemand iets zegt.
Lijkt me heerlijk leven in zo'n lalaland.
Nee gebeurt echt nooit. :sun:
viva-amber schreef:
Schattig.

Maar nee.
viva-amber schreef:

nogal suggestieve aannames (zoals gewoonlijk)
lolly-pop schreef:
10-11-2019 10:45
In een ruzie verteld iedereen zijn of haar kant van het verhaal, zodat jij er het beste uitkomt. Dat is niet heel realistisch, want waar twee kijven, hebben twee schuld.

Als jij net nieuw bent en je hebt een flink botte of respectloze opmerking gemaakt tegen je collega, snap ik wel dat ze even stoom afblaast bij haar collega’s.

Als je vandaag echt wil laten zien dat je het graag anders ziet, dan zeg je tegen haar dat je graag opnieuw begint en of jullie het incident van gisteren achter je kunt laten, en dan gewoon zo normaal mogelijk doen.

Als daar net excuses voor gemaakt zijn?

dan ben je echt niveauloos en een roddeltante (lees: sfeerverzieker)
We hebben vandaag overleefd. Dank voor de adviezen.
Ik heb mijn rug recht gehouden, glimlach en het contact beperkt tot het noodzakelijke om goed zorg te kunnen verlenen.

Ik ga niet in op wat er gezegd is ivm privacy. Ik ben niet grof geweest en heb ook niet lopen schelden, zeuren of mopperen. Ik had het wellicht taktischer kunnen brengen, minder direct.

Wat mij het meest stoort, is dat het voorval uitgesproken is maar dat er daarna nog eens over gesproken wordt om mij dan extra zwart te maken, waarbij het verhaal echt compleet omgedraaid is.
Waarom bied je je excuses aan voor respectloos zijn als je dat niet geweest bent?
Sudrì schreef:
10-11-2019 17:32
Waarom bied je je excuses aan voor respectloos zijn als je dat niet geweest bent?
Meer uit beleefdheid. Als iemand het gevoel heeft dat ik hem of haar onjuist benaderd heb dan bied ik met alle liefde mijn excuus aan. Ik wil iemand niet een onprettig gevoel geven.
Je collega heeft daar andersom iets minder moeite mee. Geen excuses meer maken tenzij het echt terecht is. Ik zou haar geblaas verder negeren.
little_angel89 schreef:
10-11-2019 17:34
Meer uit beleefdheid. Als iemand het gevoel heeft dat ik hem of haar onjuist benaderd heb dan bied ik met alle liefde mijn excuus aan. Ik wil iemand niet een onprettig gevoel geven.
Zo laat je over je heen lopen en weet zij dat ze jou kan krijgen waar zij het wil. Je kan zeggen dat je het vervelend vindt dat zij het zo ervaart, maar je gaat toch geen excuses aanbieden voor iets dat je niet gedaan hebt, alleen maar omdat die ander hysterisch doet? Nu heb jij haar bevestigd in haar gelijk.
Sudrì schreef:
10-11-2019 17:32

Dat zal ze gedaan hebben om verdere escalatie te voorkomen.
Nieuwkomers moeten zich wel vaker opstellen als de minste.. al is dat lang niet altijd terecht.
Pindakaasjes schreef:
11-11-2019 07:17
Dat zal ze gedaan hebben om verdere escalatie te voorkomen.
Nieuwkomers moeten zich wel vaker opstellen als de minste.. al is dat lang niet altijd terecht.
Onzin. Je mag gewoon je eigenwaarde behouden hoor. En zo niet, dan zit je op een verkeerde werkplek.
Sudrì schreef:
11-11-2019 07:49
Onzin. Je mag gewoon je eigenwaarde behouden hoor. En zo niet, dan zit je op een verkeerde werkplek.

Waar werk jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven