Werk & Studie alle pijlers

Salaris Onderwijsassistent..

26-04-2009 11:36 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten of er Onderwijsassistenten op het forum zijn en zoja, wat verdienen jullie?

Ik beschik zelf over de diploma´s OA niveau 3 en 4 en heb onlangs gesolliciteerd voor een functie van Onderwijsassistent.

Ik ben benieuwd naar de reacties

Groetjes Melissa
Weet je trouwens voldoende zo, Melissa?
Hoi, hier ben ik weer,

Vind het wel erg weinig hoor 800 euro voor zo´n 23 uur, had eerlijk gezegd wel meer verwacht, maargoed daarom goed om eens de ervaring van anderen te horen! Ben benieuwd of ik weer wordt uitgenodigd voor ee gesprek en dan ga ik natuurlijk even subtiel vragen naar het salaris, als ze daar zelf al niet over beginnen.. Mocht ik wat meer weten, laat ik het wel weten!

groetjes Melissa!
800 voor 23 uur is 1390 voor 40 uur (stel dat je gewoon een fulltime baan kunt krijgen). Netto (toch? anders is het inderdaad weinig). Dat is zo gek denk ik niet hoor voor een startsalaris op MBO-niveau.

Maar het is wel ideaal als je inderdaad wel wat meer uren kunt draaien want 800 euro is weinig om van rond te komen. Staat in dat geval wél heel veel vrije tijd tegenover, als je maar 23 uur werkt, da's ook wel weer lekker (als je het financieel red met die 800 euro).
het salaris is meer dan je in de retail verdiend trouwens, maar dat is volgens mij ook echt t minimum.

Vroeger heb ik ooit vernomen dat je met een HBO diploma al voor de klas mocht staan, is dat nog steeds zo?
Je kunt inderdaad met elk willekeurig HBO-diploma zij-instromer worden, maar het is dan wel de bedoeling dat je uiteindelijk een specifiek HBO-papiertje haalt (PABO bijvoorbeeld).
quote:melissa29 schreef op 26 april 2009 @ 17:53:

Hoi, hier ben ik weer,

Vind het wel erg weinig hoor 800 euro voor zo´n 23 uur, had eerlijk gezegd wel meer verwacht, maargoed daarom goed om eens de ervaring van anderen te horen! Ben benieuwd of ik weer wordt uitgenodigd voor ee gesprek en dan ga ik natuurlijk even subtiel vragen naar het salaris, als ze daar zelf al niet over beginnen.. Mocht ik wat meer weten, laat ik het wel weten!

groetjes Melissa!leren ze je niet spellen op het MBO, zeker als je klassenassistent wordt???? Ik word met "dt", maargoed is plotseling één woord??

Daarbij is het salaris niet bijzonder hoog omdat je ook niet de verantwoordelijkheid draagt en je op MBO niveau werkzaam bent én niet fulltime werkt.
quote:Leraar schreef op 27 april 2009 @ 00:14:

Je kunt inderdaad met elk willekeurig HBO-diploma zij-instromer worden, maar het is dan wel de bedoeling dat je uiteindelijk een specifiek HBO-papiertje haalt (PABO bijvoorbeeld).

ok, dat is wel logisch dan.

maar gebeurd dit in de practijk ook vaak?
In de zorg minder loon dan in het onderwijs als klassenassistent? Wat een kul. Schrikbarend laag het salaris wat hier genoemd wordt ! Zitten de vakanties daar misschien in verwerkt? Dat het daarom zo laag is?
Misschien een tip: als je de opleiding onderwijsassistent hebt, dan mag je ook in de naschoolse opvang werken. Mogelijk is daar een leuke combi te maken als je meer uren wilt werken. Er is namelijk altijd een tekort aan leidsters NSO.
...
Goede tip ankalida, maar een NSO start meestal om 1500uur met kinderen van verschillende scholen ophalen. Een klassenassisten moet na 1500uur nog doorwerken neem ik aan om op te ruimen etc?
Een OA-er heeft als het goed is een baan van 8-5. Ook op de woensdag. Tenminste degene die bij ons op school werkte wel.
...
Wij hadden vorig jaar een onderwijsassistent die banen combineerde: 's ochtends de voorschoolse opvang, dan in de groep, tussen de middag overblijf, 's middags weer in de groep en na schooltijd bij de BSO. Haar contract als OA was niet zo groot, maar mocht ze op deze manier spreiden. Zij ruimde alvast de klas op als de kinderen buitenspeelden en kon zorgde dat ze dan om 15.00 uur bij de BSO was. De opvang zit wel in hetzelfde gebouw.
Hoe wordt er door de leerkrachten eigenlijk gekeken naar de klassenassistenten? Ik (als ouder) zie en zag altijd een soort hierarchie tussen de leerkracht en de klassenassistent. Een duidelijke rolverdeling, klassenassistenten altijd heel nederig en volgzaam in de klas, onopvallend het lijkt mij een erg minderwaardige functie. Tot ik eens in gesprek kwam met een klassenassistent en ik hoorde wat zij allemaal deed op een dag. dat was aardig aanpoten en ook stond zij weleens voor de klas.

Met behoud van salaris betreffende klassenassistenten.

Ook viel mij altijd op dat het altijd hele jonge meisjes waren die deze functie hadden.
Bij mij op school worden de onderwijsassisten op handen gedragen, hoor! Ze nemen de leerkracht zoveel werk uit handen, zodat die echt beter toekomt aan onderwijs geven!
Klinkt goed Digijuf!
Ik heb geen idee hoeveel een klassenassistent verdient. Maar ik kan je wel vertellen dat we bij mij school met allemaal hartstikke blij zijn! Ik zou niet weten wat ik zonder de mijne moet doen. Echt heel belangrijk werk!!!

Soms staan ze wel eens voor de klas, in nood zeg maar! Maar ook dat kunnen ze heus wel. Zeker als het de klas is waar ze assistent zijn.

Het verschil tussen leerkracht en assistent is natuurlijk wel aanwezig. In de term onderwijsassistent zit natuurlijk al het woord assistent. Als leerkracht heb je de verantwoordelijkheid over de kinderen, maak je de planning, geef je les. De assistent ondersteunt de leerkracht en neemt klussen uit handen zodat de leerkracht zijn tijd goed kan gebruiken voor de zaken waar het om gaat. En een assistent is ook erg fijn voor het werken met individuele kinderen. Je hebt een paar extra handen in de klas en daar ben ik erg blij om!!!! Bij ons zijn de al rond achten op school en gaan na schooltijd weg vaak toch wel tegen vijven.

Vakanties zitten al doorberekend in het salaris. Daarom krijg je ook niet extra betaald als er een verplichte studiedag is of als je 's avonds moet werken (zoals oudergesprekken, zitten onze assistentes ook bij). Al je overuren zijn je vakanties!

En nogmaals we zijn er erg blij mee bij ons op school!!! (en nu allemaal weer beetje lief en positief doen. Moeilijk doen over spellen etc, beetje raar.)
quote:Stoeptegel schreef op 16 september 2009 @ 21:45:

Ook viel mij altijd op dat het altijd hele jonge meisjes waren die deze functie hadden.

Niet altijd hoor. Bij de school waar mijn moeder werkt (ook KA), is een redelijk deel van de klassenassistentes juist wat 'ouder' (denk halfweg de 40-begin 50). Lullig daar is wel dat mijn moeder eigenlijk het werk van een OA doet, maar betaalt krijgt als KA.....

Maar goed, qua salaris, het is geen vetpot nee, wees je daar van bewust. Zeker als je single bent is het denk ik best pittig goed rond te komen, maar als dit is wat je leuk vindt, moet je zeker doen! Hieronder trouwens een site waarop je je salaris kunt vergelijken met wat het gemiddeld schijnt te zijn (als ik hoor wat hier voorbij komt is het denk ik wel realistisch)

http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven