Werk & Studie alle pijlers

Salaris tandartsassistente

29-08-2025 23:10 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er over na aan het denken om mij om te laten scholen tot tandartsassistente.

Nu zoek ik ervaringen hoe de opleiding bevalt en wat voor salaris ik kan verwachten met 24 of 32 uur per week.
Tandartsen betalen hun assistenten slecht. Dat was ook al zo toen ik 25 jaar geleden bij een vakbond werkte. Arbeidsvoorwaarden zijn vaak ook om te huilen. Ik zou niemand adviseren om tandartsassistente te worden.
Is het echt zo slecht ja? Ik had gehoopt iets wijzer te worden met welk salaris ik rekening moet houden voor 24/32 uur. De werkzaamheden lijken me namelijk hartstikke leuk, maar ik moet er natuurlijk ook van rondkomen.
Zelfde geldt voor dierenartsassistentes/paraveterinairs. Ook mbo 4 opleiding maar meestal niet ver boven minimum loon betaald.
xiongmao schreef:
30-08-2025 10:17
Ja daar ben ik wel benieuwd naar. Hoe gaat het in de praktijk? Belonen tandartsen goede assistenten extra door boven cao loon te gaan zitten?
Tandartsassistente hier, drie jarige opleiding gedaan, 26 jaar werkervaring. Ben senior tandartsassistente in de hoogste schaal, bruto uurloon, 19 euro nog wat. Mijn ervaring is dat het woord ‘ belonen ‘ niet in het woordenschat van de tandartsen voorkomt.

Het is een prachtig vak maar ik ben na al die jaren echt in dubio of ik nog wel wil. Het is echt heel hard werken en weinig beloond worden….
Plus voor je lijf is het ook echt funest, veel werknemers in de tandheelkunde vallen ook uit door lichamelijke klachten.
Herfstbladje schreef:
31-08-2025 10:20
Is het echt zo slecht ja? Ik had gehoopt iets wijzer te worden met welk salaris ik rekening moet houden voor 24/32 uur. De werkzaamheden lijken me namelijk hartstikke leuk, maar ik moet er natuurlijk ook van rondkomen.
Welk gedeelte van de werkzaamheden? Boze patiënten aan de telefoon die jaren niet geweest zijn en nu geholpen willen worden?
Doorwerken in de pauze? Onredelijke tandartsen die gewoon spullen expres op de grond gooien? Op 1e kerstdag onbetaald moeten werken?
Uren in de meest oncomfortabele posities moeten zitten zodat de tandarts en de patiënt wèl comfortabel kunnen zitten?
Oneindig vaak schoonmaken? Hoge werkdruk? Geen waardering ontvangen? (Als patiënten iets meenemen als bedankje is het 9 van de 10 keer alleen voor de tandarts, en als assistente mag je blij zijn als de patiënt je überhaupt opmerkt).
De onaardige collega's? (Je werkt vooral met vrouwen en dat kan er echt venijnig aan toe gaan, of het nou gaat om met welke tandarts je werkt of over het aantal uren of..., vooral als er weer eens een tandarts vertrekt en er banen op het spel staan)

Ja, er zijn ook leuke tandartsen, leuke patiënten en collega s.
Natuurlijk is het leuk om mensen te helpen, en als je met een fijne tandarts werkt kan het echt heel leuk zijn. Maar als je dan door het winkelcentrum loopt en ziet dat je als 21 jarige meer salaris krijgt in een kledingwinkel - zonder opleiding, dan vraag ik me toch af waar ik mee bezig ben.
Want even serieus, ik denk dat weinig tandartsen een dag kunnen draaien zonder assistente. Ze weten überhaupt niet hoe het instrumentarium schoongemaakt moet worden of waar alles ligt.
marjon1980 schreef:
31-08-2025 10:31
Tandartsassistente hier, drie jarige opleiding gedaan, 26 jaar werkervaring. Ben senior tandartsassistente in de hoogste schaal, bruto uurloon, 19 euro nog wat. Mijn ervaring is dat het woord ‘ belonen ‘ niet in het woordenschat van de tandartsen voorkomt.

Het is een prachtig vak maar ik ben na al die jaren echt in dubio of ik nog wel wil. Het is echt heel hard werken en weinig beloond worden….
Dat is ook een van de redenen dat ik niet met tandartsen samenwerk die verwachten dat je als assistente 90 procent van het werk doet, controles, fotos maken, nood kronen maken, afdrukken, cofferdam aanbrengen / Matrix bandjes/ vulling afwerken e.d. ,zodat zij op 2 stoelen kunnen werken, en 2x zoveel kunnen verdienen zonder dat er iets voor mij tegenover staat.
Lemon_Pledge schreef:
31-08-2025 11:08
Dat is ook een van de redenen dat ik niet met tandartsen samenwerk die verwachten dat je als assistente 90 procent van het werk doet, controles, fotos maken, nood kronen maken, afdrukken, cofferdam aanbrengen / Matrix bandjes/ vulling afwerken e.d. ,zodat zij op 2 stoelen kunnen werken, en 2x zoveel kunnen verdienen zonder dat er iets voor mij tegenover staat.
Dat doe ik dus ook niet. Foto’s maken prima, rest mag je toch echt zelf doen….
Herfstbladje schreef:
31-08-2025 10:20
Er is een persoon die zijn salaris noemt, pakweg 3300 bruto met 19 jaar werkervaring. Dat ligt in de lijn met wat Google zegt. Voor parttime zit je dus rond de 2500, waarvan je netto relatief veel overhoudt.
Dit dus wel na tig jaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven