Samen een winkel runnen
woensdag 15 oktober 2014 om 16:04
Speciaal voor dit even een aparte nick aangemaakt.
Mijn partner heeft een winkel aangeboden gekregen...
Super leuk voor hem want ik weet dat dit jaren zijn droom is geweest.
Het is alleen wel aan de andere kant van het land. Nu staat ons huis toch al te koop dus eigenlijk is het een goede timing.
We werken al 4 jaar samen, niet altijd '' je van het'' maar we leren een hoop van elkaar en vullen elkaar zakelijk goed aan qua kennis en vaardigheden.
Ik ben begin 2015, waarschijnlijk, afgestudeerd. Na 6 jaar bij de mijn huidige werkgever te hebben gewerkt, ga ik straks op zoek naar een andere baan. Gelukkig al een gesprek gehad met een bedrijf waar ik in januari mag beginnen.
Maarja; nu komt dit om de hoek kijken! Hij wilt dit alleen doen als ik met hem mee ga (jaja, voel de druk). Maar ik twijfel dus of ik wel mee moet willen! Of dit wel verstandig is voor mijn eigen ontwikkeling en of ik er wel zo gelukkig van wordt.
Ik hoor graag hoe andere ondernemersstellen dit hebben ervaren!
Mijn partner heeft een winkel aangeboden gekregen...
Super leuk voor hem want ik weet dat dit jaren zijn droom is geweest.
Het is alleen wel aan de andere kant van het land. Nu staat ons huis toch al te koop dus eigenlijk is het een goede timing.
We werken al 4 jaar samen, niet altijd '' je van het'' maar we leren een hoop van elkaar en vullen elkaar zakelijk goed aan qua kennis en vaardigheden.
Ik ben begin 2015, waarschijnlijk, afgestudeerd. Na 6 jaar bij de mijn huidige werkgever te hebben gewerkt, ga ik straks op zoek naar een andere baan. Gelukkig al een gesprek gehad met een bedrijf waar ik in januari mag beginnen.
Maarja; nu komt dit om de hoek kijken! Hij wilt dit alleen doen als ik met hem mee ga (jaja, voel de druk). Maar ik twijfel dus of ik wel mee moet willen! Of dit wel verstandig is voor mijn eigen ontwikkeling en of ik er wel zo gelukkig van wordt.
Ik hoor graag hoe andere ondernemersstellen dit hebben ervaren!
woensdag 15 oktober 2014 om 16:20
Voor je eigen carrière is het ongetwijfeld beter om in januari gewoon te beginnen bij het bedrijf waar je al een gesprek hebt gehad.
Maar als je niet meeverhuist en dus aan de andere kant van het land komt te wonen dan je vriend dan betekent dit vrijwel zeker (het begin van het) einde van je relatie.
Je moet dus kiezen wat je liever wil.
Beginnen bij die nieuwe baan en ach een nieuwe vriend komt vanzelf wel een keer voorbij.
Of meeverhuizen met je vriend en ach als het werken in zijn bedrijf niet bevalt dan kan je altijd nog op zoek naar een andere baan in de buurt.
Ik zou voor vriend kiezen als je relatie goed zit maar ja dat ben ik.
Je moet je wel afvragen of er voldoende werk voor jullie allebei is in die winkel.
Zeker als je een goede opleiding hebt dan kan je financieel beter af zijn als jij buiten uit het bedrijf werkt tegen een goed uurloon en er een goedkopere kracht voor de winkel wordt aangenomen.
Maar het kan natuurlijk ook heel leuk zijn om samen een bedrijf op te bouwen en samen te werken.
Maar als je niet meeverhuist en dus aan de andere kant van het land komt te wonen dan je vriend dan betekent dit vrijwel zeker (het begin van het) einde van je relatie.
Je moet dus kiezen wat je liever wil.
Beginnen bij die nieuwe baan en ach een nieuwe vriend komt vanzelf wel een keer voorbij.
Of meeverhuizen met je vriend en ach als het werken in zijn bedrijf niet bevalt dan kan je altijd nog op zoek naar een andere baan in de buurt.
Ik zou voor vriend kiezen als je relatie goed zit maar ja dat ben ik.
Je moet je wel afvragen of er voldoende werk voor jullie allebei is in die winkel.
Zeker als je een goede opleiding hebt dan kan je financieel beter af zijn als jij buiten uit het bedrijf werkt tegen een goed uurloon en er een goedkopere kracht voor de winkel wordt aangenomen.
Maar het kan natuurlijk ook heel leuk zijn om samen een bedrijf op te bouwen en samen te werken.
woensdag 15 oktober 2014 om 16:35
Ik zou in ieder geval eerst een heel goed boekenonderzoek (laten) doen. De middenstand is tegenwoordig niet het meest rendabele dat je bedenken kunt.
Er gaan meer winkels failliet dan dat er geopend worden.
Zou lullig zijn wanneer je dan geen van beiden aanspraak kunt maken op een fatsoenlijke uitkering. Denk dat er beter eerst nog één een "gewone" baan aan kan houden totdat zeker is dat het allemaal rendabel genoeg is.
Er gaan meer winkels failliet dan dat er geopend worden.
Zou lullig zijn wanneer je dan geen van beiden aanspraak kunt maken op een fatsoenlijke uitkering. Denk dat er beter eerst nog één een "gewone" baan aan kan houden totdat zeker is dat het allemaal rendabel genoeg is.
Niet geschoten is altijd mis
woensdag 15 oktober 2014 om 17:19
woensdag 15 oktober 2014 om 17:38
Ik zou het zelf niet zo gauw doen. Het is zijn droom, en als ik je zo hoor, niet de jouwe. Gaat dat jarenlang goed, denk je? En beiden 70 uren werken? Nou bedankt. En wat als jullie uit elkaar zouden gaan, want ben je nu een gratis hulp voor hem, of gaan jullie alles juridisch dichttimmeren?
Wonen jullie nu ook al samen?
Wonen jullie nu ook al samen?
woensdag 15 oktober 2014 om 17:42
Zeventig uur werken, is bijna dag en nacht. Waarom zou je dat willen. Dat houd je alleen maar vol als het echt je passie is en alles ervoor opzij zet. Bijna nooit meer iets leuks kunnen doen omdat je altijd moet werken? Het zou niet mijn keuze zijn.
Ik zou eerst uitzoeken wat zijn echte beweegredenen zijn om je mee te willen hebben. Want dat is natuurlijk veel meer dan jou altijd om hem heen te willen hebben.
Als het jou droom is, oke, maar anders ging ik er nog heel goed over nadenken.
Ik zou eerst uitzoeken wat zijn echte beweegredenen zijn om je mee te willen hebben. Want dat is natuurlijk veel meer dan jou altijd om hem heen te willen hebben.
Als het jou droom is, oke, maar anders ging ik er nog heel goed over nadenken.
woensdag 15 oktober 2014 om 17:53
Ik zou het niet doen maar ik zou ook niet in een winkel willen werken. Meeverhuizen zou ik wel willen doen maar dan zou ik daar zelf een baan gaan zoeken. Ik weet nu al van mezelf dat ik waarschijnlijk niet echt gelukkig zal worden van het werken in een winkel dus het geeft alleen maar ruzie en gedoe als ik ook mee zou doen want je moet er echt voor de volle 100% achter staan.
Dus ik zou best willen helpen hem zijn droom waar te maken door te verhuizen maar verder zou ik zelf een baan willen zoeken.
Maar als jij wel graag in een winkel wilt werken lijkt me er weinig mis mee om het wel te proberen.
Dus ik zou best willen helpen hem zijn droom waar te maken door te verhuizen maar verder zou ik zelf een baan willen zoeken.
Maar als jij wel graag in een winkel wilt werken lijkt me er weinig mis mee om het wel te proberen.
woensdag 15 oktober 2014 om 17:56
70 uur is natuurlijk geen 'dag en nacht'. Heel veel zelfstandigen daaien 70 uur per week. Bijvoorbeeld 5 dagen van 12 uur, en nog 10 uur in het weekend, of 6 dagen van 8 uur overdag, en elke avond nog 3 uur voor administratie en afronden. Leuk is anders, maar dat is wel te doen. Ook artsen en sommige andere beroepen draaien vaak zulke weken.
Veel belangrijker lijkt me dat je dat allebei wil gaan doen. Dat lijkt me heel erg zwaar. Juist als 1 van 2en zo veel en hard werkt, en mogelijk een wisselend inkomen heeft, is het heel prettig als de ander wat minder werkt, een stabiel inkomen heeft, energie over heeft om het huishouden te doen, sociale dingen te plannen, en in het algemeen 'steun' kan zijn, in plaats van ook te verdrinken in het werk.
Als je het allebei je droom is, dan gaat het wel goed. Maar als het niet jouw droom is, dan zou ik hem liever steunen door iets anders te doen, als door me er zelf ook volledig in te storten.
Veel belangrijker lijkt me dat je dat allebei wil gaan doen. Dat lijkt me heel erg zwaar. Juist als 1 van 2en zo veel en hard werkt, en mogelijk een wisselend inkomen heeft, is het heel prettig als de ander wat minder werkt, een stabiel inkomen heeft, energie over heeft om het huishouden te doen, sociale dingen te plannen, en in het algemeen 'steun' kan zijn, in plaats van ook te verdrinken in het werk.
Als je het allebei je droom is, dan gaat het wel goed. Maar als het niet jouw droom is, dan zou ik hem liever steunen door iets anders te doen, als door me er zelf ook volledig in te storten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
woensdag 15 oktober 2014 om 18:04
Tuurlijk moet t juridisch worden afgetikt. Ik werk niet voor piet snot! Die uren in de beginjaren zijn niet te voorkomen, dat is nou eenmaal zo in de branche. En het is ook zeker wel mijn droom maar eigenlijk meer op lange termijn... We hadden allebei niet verwacht dat hij ooit nog een eigen ondernemer zou worden, we gokten eerder op mij
woensdag 15 oktober 2014 om 18:09
quote:teletubbie1234 schreef op 15 oktober 2014 @ 17:19:
Verhuizen en genoeg werk is het probleem niet. We zullen de aankomende 3 jaar minimaal 70 uur per week werken.
Genoeg werk, is toch helemaal niet waar het omdraait?
Het gaat er om of je met 1 winkel, twee inkomens genereert. Als je allebei 70 uur moet werken en amper iets verdient, is het een hele slechte keus
Verhuizen en genoeg werk is het probleem niet. We zullen de aankomende 3 jaar minimaal 70 uur per week werken.
Genoeg werk, is toch helemaal niet waar het omdraait?
Het gaat er om of je met 1 winkel, twee inkomens genereert. Als je allebei 70 uur moet werken en amper iets verdient, is het een hele slechte keus
woensdag 15 oktober 2014 om 18:30
quote:Maarja; nu komt dit om de hoek kijken! Hij wilt dit alleen doen als ik met hem mee ga (jaja, voel de druk). Maar ik twijfel dus of ik wel mee moet willen! Of dit wel verstandig is voor mijn eigen ontwikkeling en of ik er wel zo gelukkig van wordt.
Verstandig dat je hier goed over nadenkt.
Waarom twijfel jij? Is het een onderbuikgevoel? Dan moet je daar altijd naar luisteren.
Onderzoek je eigen gevoelens en neem jezelf serieus, en blijf met beiden benen op de grond. Het is nu heel makkelijk om aangestoken te worden door zijn enthousiasme, maar doe het alleen als je het zelf wilt en er echt 200% achter staat.
Verstandig dat je hier goed over nadenkt.
Waarom twijfel jij? Is het een onderbuikgevoel? Dan moet je daar altijd naar luisteren.
Onderzoek je eigen gevoelens en neem jezelf serieus, en blijf met beiden benen op de grond. Het is nu heel makkelijk om aangestoken te worden door zijn enthousiasme, maar doe het alleen als je het zelf wilt en er echt 200% achter staat.
woensdag 15 oktober 2014 om 19:30
Je moet de zakelijke kant scheiden van de emotionele kant.
Zakelijk: wat wordt je rol precies? Waarschijnlijk heb je de eerste jaren geen salaris en bouwen jullie geen pensioen op omdat je alleen maar investeert in de zaak. Wat doen jullie als er een van jullie ziek wordt? Wat gebeurt er bij een faillissement? Besef dat je voorlopig niet een weekend vrij bent en geenvakanties hebt. Als je dan continu op elkaars lip zit kan de spanning zich opbouwen. Wie doet de inkoop? Wie doet de administratie?
Emotioneel: in hoeverre heb je inspraak? Wordt hij je leidinggevende? Een schip kan nu eenmaal geen 2 kapiteins hebben. Misschien is een van jullie niet commercieel al denkt hij zelf van wel, hoe ga je daar mee om? Heb je ook tijd voor jezelf, zonder je partner?
Laat je niet onder druk zetten omdat hij een droom heeft.....
Zakelijk: wat wordt je rol precies? Waarschijnlijk heb je de eerste jaren geen salaris en bouwen jullie geen pensioen op omdat je alleen maar investeert in de zaak. Wat doen jullie als er een van jullie ziek wordt? Wat gebeurt er bij een faillissement? Besef dat je voorlopig niet een weekend vrij bent en geenvakanties hebt. Als je dan continu op elkaars lip zit kan de spanning zich opbouwen. Wie doet de inkoop? Wie doet de administratie?
Emotioneel: in hoeverre heb je inspraak? Wordt hij je leidinggevende? Een schip kan nu eenmaal geen 2 kapiteins hebben. Misschien is een van jullie niet commercieel al denkt hij zelf van wel, hoe ga je daar mee om? Heb je ook tijd voor jezelf, zonder je partner?
Laat je niet onder druk zetten omdat hij een droom heeft.....
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
woensdag 15 oktober 2014 om 19:46
woensdag 15 oktober 2014 om 19:52
En hebben jullie financieel inzicht? Loopt de winkel goed, is er een goede markt voor, verwacht je dat de winkel in de toekomst (ook) voldoende inkomen geneneerd? Uit je antwoorden krijg ik niet het idee dat je enig idee hebt van hoe de winkel ervoor staat. Misschien moet je je ook daar meer in verdiepen.